Holographic Audio Interconnect

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav jansch » 2018-02-14 17:11

Bill50x - Både IÖ och Svante uttrycker sig ju i uB (mikroBell) för dämpningen är så liten. Normalt är vi ju vana vid dB (decibel)...inom elektroakustik.

Nu har dessutom Svante "hittat" tangenten på tangentbordet för grekiska "my" medan IÖ (och jag bl.a). använder sig av "u" som är vanligt som någon slags ersättare och då lättare att hitta på tangentbordet. Detta är ju lite konstigt i sig då "my" kanske borde ha "m" som ersättare, men "m" är ju redan upptaget. Det finns ju också en viss likhet mellan tecknet för "my" och "u"
Alltså, flytta kommatecknet 5 steg åt vänster (blir det väl) så får du dämpningen i dB. Dämpningen är alltså så liten att den är svår att mäta och inte minst visa grafiskt på traditionellt sätt. Därav kommentaren från någon - "somna om".

Är man ovan vid små decibel värden är det också svårt att föreställa sig storleken i t.ex procent av inmatad signal just pga att det är logaritmiskt.

Förövrigt är det intressant med "decibel" som är så inarbetat att ingen normalt redovisar värden i B eller t.ex. mB - Typ: "Min mätmikrofon kalibreras vid 12,4B SPL" eller "jag lyssnar normalt på musik på låg volym, sådär 7B".
När det gäller längdmått (meter) eller vikt (gram) är vi ju vana vid att t.ex säga mikrogram, milligram men sällan centigram, men vi säger centimeter. Just "centi" är lite ovanligare - eller jna, vi mäter oftast alkohol så.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-02-14 19:59

Ja, en mikrobel (µB) är 0,001 millibel (mB), 0,0001 centibel (cB), 0,00001 decibel (dB) eller 0,000001 bel (B).

På samma sätt är 1 B = 10 dB = 100 cB = 1000 mB = 1000000 µB.

...och en SPL på en kilobel vill man inte uppleva.

µ sitter på AltGr-m på en PC.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav jonasp » 2018-02-14 21:16

Svante skrev:Ja, en mikrobel (µB) är 0,001 millibel (mB), 0,0001 centibel (cB), 0,00001 decibel (dB) eller 0,000001 bel (B).

På samma sätt är 1 B = 10 dB = 100 cB = 1000 mB = 1000000 µB.

...och en SPL på en kilobel vill man inte uppleva.

µ sitter på AltGr-m på en PC.


Och på mac med svenskt tangentbord option-y för att få µ.
Bilagor
tagneter.png
tagneter.png (47.8 KiB) Visad 3048 gånger
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav jansch » 2018-02-14 21:23

Hm, 1 kB borde kanske kallas för shockvåg...
Det nog också en sak som man inte direkt reflekterar över (om man inte heter Svante!) att det inte går att få mindre än vakuum, dvs "peakar" +/- atmosfärstrycket (1atm) = ca101,3kPa om man förväntar sig en någorlunda symmetrisk signal, typ sinus. Eller skall man se det motsvarande t.ex ett slutsteg som klipper asymmetriskt med rejäl dist som följd?
Eller lite mer filosofiskt - Tar ljudet slut när man når en bit över 190dB? Man ju ändå använda sig av förkortningen SPL, och "S":et får då stå för Shock....

Kul också att det går att spela högre ("rent ljud") vid havsnivån än t.ex. i alperna, en klar nackdel för diskot på Hotel Matterhorn.....

Och jovisst, µ tecknet finns dolt under M tangenten såklart! På mitt tangentbord är det markerat på tangenten, det kanske är standard numer.

Förlåt - Off Topic

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-02-14 21:29

1kB läses nog gärna som 8000bit. Men nu kanske den här tråden gjort sitt?
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav HenrikE » 2018-02-14 22:03

Detta är totalt OT, men det har skrivits så himla mycket OT i den här tråden så det gör nog inte så mycket med lite till :)
Räknade lite på kul vad 1000 dB skulle betyda. Det är ett ljudtryck på 20µP * 10^(1000/20) = 2*10^45 Pa, eller ungefär 2*10^40 Bar. Det är ett väldigt stort tal!

Om vi låtsas att det skulle vara möjligt att komprimera luft så hårt och vi komprimerar hela jordens atmosfär, hur stor blir den?
Jag hittade någonstans att atmosfärens volym vid 1 Bar är ungefär 4*10^18 kubikmeter. När vi komprimerar det isotermiskt till 2*10^40 Bar blir det en lite kub med en sida på 58 nanometer :)

(gjort jättesnabbt så jag har inte dubbelkollat att jag har räknat rätt..)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav hifikg » 2018-02-14 22:21

Låt inte tråden dö nu när den är som mest spännande. Börjar själv överväga en sån här kabel då jag flera gånger på senare tid tappat vänster kanal. Drar ur o sätter i kabeln och så är den tillbaka igen. En av de första gångerna det hände var när jag hade finbesök i lyssningsrummet, he he... Så nog vore det bra med en stabil kontakt. Eller så räcker det att skicka nuvarande kabel på kryobehandling i Schweiz. Hur är det med HAI? Bör den kryobehandlas?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-02-14 22:29

På mobiltelefonen lyckas jag inte få fram något my. :(


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2043
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav 30Hzbone » 2018-02-25 12:03

Även om jag (är) har varit kabelskeptiker så får jag kanske tänka om, åtminstone litta.
Hade berättat för vårt sällskap att jag köpt en ny signalkabel från Holographic Audio vilket
ledde till att vi vid vår senaste träff ( i fredags) testade några olika signalkablar i en öppen lyssning.
Signalkabeln från Holographic Audio var den billigaste av de fem som testades, och visst var det skillnad
och i några fall en stor skillnad. Fabrikaten på de övriga kablarna var, black magic ( två olika), bedea och chord.
Kanske andra öron än våra kommit till annat resultat men vi lät oss alla behagas
av SIGNALKABEL ULC fån Holografik Audio som blev övningens vinnare i hård konkurrens
med en av kablarna från Black Magic.
Vet att öppen lyssning här på Faktiskt av många är intet värt 8) , men dock.
Ett bra köp tycker jag.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-02-25 12:07

30Hzbone skrev:Även om jag (är) har varit kabelskeptiker så får jag kanske tänka om, åtminstone litta.
Hade berättat för vårt sällskap att jag köpt en ny signalkabel från Holographic Audio vilket
ledde till att vi vid vår senaste träff ( i fredags) testade några olika signalkablar i en öppen lyssning.
Signalkabeln från Holographic Audio var den billigaste av de fem som testades, och visst var det skillnad
och i några fall en stor skillnad. Fabrikaten på de övriga kablarna var, black magic ( två olika), bedea och chord.
Kanske andra öron än våra kommit till annat resultat men vi lät oss alla behagas
av SIGNALKABEL ULC fån Holografik Audio som blev övningens vinnare i hård konkurrens
med en av kablarna från Black Magic.
Vet att öppen lyssning här på Faktiskt av många är intet värt 8) , men dock.
Ett bra köp tycker jag.


Tänk om det hade blivit ännu bättre med en ännu billigare kabel... ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav DVD-ai » 2018-02-25 12:09

Hade jag inte redan haft onödigt bra kablar för mina 0,5-1m längder så hade jag kanske varit intresserad av extra onödigt bra kablar i form av denna från Holographic. :)
”Onödigt bra” som i - knappast där man får valuta för investeringen i mitt fall (men varför inte optimera när det går !?)
Senast redigerad av DVD-ai 2018-02-25 12:09, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2043
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav 30Hzbone » 2018-02-25 12:09

Svante skrev:
30Hzbone skrev:Även om jag (är) har varit kabelskeptiker så får jag kanske tänka om, åtminstone litta.
Hade berättat för vårt sällskap att jag köpt en ny signalkabel från Holographic Audio vilket
ledde till att vi vid vår senaste träff ( i fredags) testade några olika signalkablar i en öppen lyssning.
Signalkabeln från Holographic Audio var den billigaste av de fem som testades, och visst var det skillnad
och i några fall en stor skillnad. Fabrikaten på de övriga kablarna var, black magic ( två olika), bedea och chord.
Kanske andra öron än våra kommit till annat resultat men vi lät oss alla behagas
av SIGNALKABEL ULC fån Holografik Audio som blev övningens vinnare i hård konkurrens
med en av kablarna från Black Magic.
Vet att öppen lyssning här på Faktiskt av många är intet värt 8) , men dock.
Ett bra köp tycker jag.


Tänk om det hade blivit ännu bättre med en ännu billigare kabel... ;)

Jag är öppen för och testar gärna dina förslag. :)
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-02-25 12:34

HenrikE skrev:Detta är totalt OT, men det har skrivits så himla mycket OT i den här tråden så det gör nog inte så mycket med lite till :)
Räknade lite på kul vad 1000 dB skulle betyda. Det är ett ljudtryck på 20µP * 10^(1000/20) = 2*10^45 Pa, eller ungefär 2*10^40 Bar. Det är ett väldigt stort tal!

Om vi låtsas att det skulle vara möjligt att komprimera luft så hårt och vi komprimerar hela jordens atmosfär, hur stor blir den?
Jag hittade någonstans att atmosfärens volym vid 1 Bar är ungefär 4*10^18 kubikmeter. När vi komprimerar det isotermiskt till 2*10^40 Bar blir det en lite kub med en sida på 58 nanometer :)

(gjort jättesnabbt så jag har inte dubbelkollat att jag har räknat rätt..)


Då förutsätter du att luft är en ideal gas. Vid så höga tryck börjar luftmolekylernas egen storlek att spela roll, och volymen minskar inte längre i samma grad som trycket ökar. Givet att gaser har en densitet på typiskt en tusendel av fasta kroppars så borde avvikelsen från ideal gas börja någonstans vid 1000 atmosfärers tryck, och det är väl där som många gaser kondenserar (eller går in i något annat konstigt tillstånd som vare sifg är vätska eller gas).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav hifikg » 2018-02-25 13:23

30Hzbone skrev:Även om jag (är) har varit kabelskeptiker så får jag kanske tänka om, åtminstone litta.
Hade berättat för vårt sällskap att jag köpt en ny signalkabel från Holographic Audio vilket
ledde till att vi vid vår senaste träff ( i fredags) testade några olika signalkablar i en öppen lyssning.
Signalkabeln från Holographic Audio var den billigaste av de fem som testades, och visst var det skillnad
och i några fall en stor skillnad. Fabrikaten på de övriga kablarna var, black magic ( två olika), bedea och chord.
Kanske andra öron än våra kommit till annat resultat men vi lät oss alla behagas
av SIGNALKABEL ULC fån Holografik Audio som blev övningens vinnare i hård konkurrens
med en av kablarna från Black Magic.
Vet att öppen lyssning här på Faktiskt av många är intet värt 8) , men dock.
Ett bra köp tycker jag.


Jag skulle bli mäkta imponerad om ni kan skilja två, hela och fungerande, kablar åt i ett blint lyssningstest, gärna med musik...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2043
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav 30Hzbone » 2018-02-25 14:21

hifikg skrev:
30Hzbone skrev:Även om jag (är) har varit kabelskeptiker så får jag kanske tänka om, åtminstone litta.
Hade berättat för vårt sällskap att jag köpt en ny signalkabel från Holographic Audio vilket
ledde till att vi vid vår senaste träff ( i fredags) testade några olika signalkablar i en öppen lyssning.
Signalkabeln från Holographic Audio var den billigaste av de fem som testades, och visst var det skillnad
och i några fall en stor skillnad. Fabrikaten på de övriga kablarna var, black magic ( två olika), bedea och chord.
Kanske andra öron än våra kommit till annat resultat men vi lät oss alla behagas
av SIGNALKABEL ULC fån Holografik Audio som blev övningens vinnare i hård konkurrens
med en av kablarna från Black Magic.
Vet att öppen lyssning här på Faktiskt av många är intet värt 8) , men dock.
Ett bra köp tycker jag.


Jag skulle bli mäkta imponerad om ni kan skilja två, hela och fungerande, kablar åt i ett blint lyssningstest, gärna med musik...

Sällskapet som träffades heter LjudSamfundet Dövörat (LSD) och vi lyssnar med öppna ögon, däremot
har vi en underavdelning som heter Blindögat men där kör vi mest analog fotografering i svart/vitt till slutarljud.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav jonasp » 2018-02-25 15:18

30Hzbone skrev:Sällskapet som träffades heter LjudSamfundet Dövörat (LSD) och vi lyssnar med öppna ögon, däremot
har vi en underavdelning som heter Blindögat men där kör vi mest analog fotografering i svart/vitt till slutarljud.


Haha! :mrgreen: Jag gissar att ni träffas primärt för att ha trevligt och inte för att bevisa något? Låter f ö som en trevlig föresats!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2043
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav 30Hzbone » 2018-02-25 16:18

jonasp skrev:
30Hzbone skrev:Sällskapet som träffades heter LjudSamfundet Dövörat (LSD) och vi lyssnar med öppna ögon, däremot
har vi en underavdelning som heter Blindögat men där kör vi mest analog fotografering i svart/vitt till slutarljud.


Haha! :mrgreen: Jag gissar att ni träffas primärt för att ha trevligt och inte för att bevisa något? Låter f ö som en trevlig föresats!

Ja precis så är det och våra träffar är verkligen livet på en pinne. :)
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav hifikg » 2018-02-25 16:27

30Hzbone skrev:
jonasp skrev:
30Hzbone skrev:Sällskapet som träffades heter LjudSamfundet Dövörat (LSD) och vi lyssnar med öppna ögon, däremot
har vi en underavdelning som heter Blindögat men där kör vi mest analog fotografering i svart/vitt till slutarljud.


Haha! :mrgreen: Jag gissar att ni träffas primärt för att ha trevligt och inte för att bevisa något? Låter f ö som en trevlig föresats!

Ja precis så är det och våra träffar är verkligen livet på en pinne. :)


En sådan agenda är utomförträfflig. Som en hederlig GÖS-träff. Första inlägget tydde på något annat. Antar att jag feltolkade det.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav distad » 2018-02-25 17:42

hifikg skrev:
30Hzbone skrev:Även om jag (är) har varit kabelskeptiker så får jag kanske tänka om, åtminstone litta.
Hade berättat för vårt sällskap att jag köpt en ny signalkabel från Holographic Audio vilket
ledde till att vi vid vår senaste träff ( i fredags) testade några olika signalkablar i en öppen lyssning.
Signalkabeln från Holographic Audio var den billigaste av de fem som testades, och visst var det skillnad
och i några fall en stor skillnad. Fabrikaten på de övriga kablarna var, black magic ( två olika), bedea och chord.
Kanske andra öron än våra kommit till annat resultat men vi lät oss alla behagas
av SIGNALKABEL ULC fån Holografik Audio som blev övningens vinnare i hård konkurrens
med en av kablarna från Black Magic.
Vet att öppen lyssning här på Faktiskt av många är intet värt 8) , men dock.
Ett bra köp tycker jag.


Jag skulle bli mäkta imponerad om ni kan skilja två, hela och fungerande, kablar åt i ett blint lyssningstest, gärna med musik...

Hur lätt som helst med flera olika kablar. Misstänker att du aldrig ha testa flera olika kablar därför att du har bestämt dig för att så är det, och därför inte upplevt detta.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav hifikg » 2018-02-25 17:53

FBK skrev:
hifikg skrev:
30Hzbone skrev:Även om jag (är) har varit kabelskeptiker så får jag kanske tänka om, åtminstone litta.
Hade berättat för vårt sällskap att jag köpt en ny signalkabel från Holographic Audio vilket
ledde till att vi vid vår senaste träff ( i fredags) testade några olika signalkablar i en öppen lyssning.
Signalkabeln från Holographic Audio var den billigaste av de fem som testades, och visst var det skillnad
och i några fall en stor skillnad. Fabrikaten på de övriga kablarna var, black magic ( två olika), bedea och chord.
Kanske andra öron än våra kommit till annat resultat men vi lät oss alla behagas
av SIGNALKABEL ULC fån Holografik Audio som blev övningens vinnare i hård konkurrens
med en av kablarna från Black Magic.
Vet att öppen lyssning här på Faktiskt av många är intet värt 8) , men dock.
Ett bra köp tycker jag.


Jag skulle bli mäkta imponerad om ni kan skilja två, hela och fungerande, kablar åt i ett blint lyssningstest, gärna med musik...

Hur lätt som helst med flera olika kablar. Misstänker att du aldrig ha testa flera olika kablar därför att du har bestämt dig för att så är det, och därför inte upplevt detta.


Under min första "audiofil" period ägnade jag mig mycket åt suspekta saker, som t ex att jämföra kablar. Jämförde mina vdH-kablar med lampsladdar bl a, utan att kunna höra skillnad, inte ens om jag Beltade dem... Jag bröt ner lampsladden så det bara var en ynka kardel kvar som kontakt och det gick bra det med. Då slutade jag tro på kabelmagi. Om du tycker att det är hur lätt som helst är du väldigt välkommen på en GÖS-träff med kabeluppvisning. Du är välkommen ändå, men det vore extra kul om du kunde visa sådana färdigheter. Och hör du skillnad (blint, säg 8 av 10 gånger) på mina vdH och en lampsladd så får du ta med dig dem du tycker låter bäst när du går.

Edit; Signalkablar har jag inga flashiga tror jag. Ska kolla när jag kommer ner i lyssningsrummet ikväll.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav distad » 2018-02-25 21:12

Det är ALLTID svårare att höra skillnader på en anläggning som man inte är van att lyssna på, mycket viktigt att på peka. Men det är farligt att bjuda in som du gör, tackar för det då du inte bor en massa mil ifrån Stockholm så jag kanske hälsar på någon gång då det skulle vara kul att få lyssna på en Carlsson rigg igen 8) :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav hifikg » 2018-02-25 23:25

FBK skrev:Det är ALLTID svårare att höra skillnader på en anläggning som man inte är van att lyssna på, mycket viktigt att på peka. Men det är farligt att bjuda in som du gör, tackar för det då du inte bor en massa mil ifrån Stockholm så jag kanske hälsar på någon gång då det skulle vara kul att få lyssna på en Carlsson rigg igen 8) :)


Du är välkommen även om du inte vill anta utmaningen. Vad gäller signalkablar har jag en lyx-USB-kabel, kan du höra skillnad på den och en random USB-kabel så har du förtjänat den, den är snygg så jag tycker lite om den :) och så hittade jag en vdH-kabel bakom riggen också. Den är röd med guldiga kontakter, ser dyrbar ut. Sitter mellan skivspelare och RIAA så den används inte särskilt ofta nuförtiden. Den borde väl vara fantastiskt mycket bättre än kablarna från Kjell eller var de nu kommer ifrån. Väl bekomme om du hör skillnad! Gör du det inte här så kan jag ta med dem om jag får hälsa på dig, då borde du väl fixa det, i din egen rigg liksom. Jag skulle inte göra det i min, men så har jag bara haft den i ett drygt kvartssekel än.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Conny » 2018-02-26 10:47

IngOehman skrev:På mobiltelefonen lyckas jag inte få fram något my. :(


Vh, iö


Vet inte om det är till någon hjälp, men här kommer ett my:

μ

Skickade det till telefonen från datorn. Det kanske funkar med copy-paste?

/Conny

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-26 11:48

30Hzbone skrev:Även om jag (är) har varit kabelskeptiker så får jag kanske tänka om, åtminstone litta.
Hade berättat för vårt sällskap att jag köpt en ny signalkabel från Holographic Audio vilket
ledde till att vi vid vår senaste träff ( i fredags) testade några olika signalkablar i en öppen lyssning.
Signalkabeln från Holographic Audio var den billigaste av de fem som testades, och visst var det skillnad
och i några fall en stor skillnad. Fabrikaten på de övriga kablarna var, black magic ( två olika), bedea och chord.
Kanske andra öron än våra kommit till annat resultat men vi lät oss alla behagas
av SIGNALKABEL ULC fån Holografik Audio som blev övningens vinnare i hård konkurrens
med en av kablarna från Black Magic.
Vet att öppen lyssning här på Faktiskt av många är intet värt 8) , men dock.
Ett bra köp tycker jag.


Pratar vi om kablar med skärm och i rimliga längder och med rimligt lågohmig drivning så är alltsammans sannolikt ingenting annat än ren inbillning. Kan ni visa detta i ett seriöst blindtest så finns en hel del pengar att hämta.

Nä alltså, elektriskt ekvivalenta kablar hör man ingen skillnad på alldeles oavsett vad prislappen eller markandsföringen antyder.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Harryup » 2018-02-26 12:29

När man testar olika kablar så testar man inte bara olika sorter, man testar olika individer av kablar.
När det förekommer stora skillnader så måste man också ha i åtanke att man testar kontakter och de lödningar som finns i respektive kabel.
Om det är så att kabeln varit på "turné" så kan det ju ha slitits en del i den så möjligen är den inte så fräsch längre.
När det gäller högtalarkablar så gillar jag enbart WBT kontakter och möjligen kan ju något liknande förhållande gälla på småsignalkablar där ju RCA-kontakten egentligen är ett blindarbete.

/Harryup

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav mrGaskill » 2018-02-26 13:47

Är det bara jag som tycker det blir en skillnad om man lossar på kablar som suttit länge och gnuggar på tåtarna och sätter dit dem igen? Jag tycker diskanten brukar bli renare och starkare. Ärg dämpar signalen uppåt i registret? Men jag är inte säker. Men jag har fått den uppfattningen.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav distad » 2018-02-26 14:14

hifikg skrev:
FBK skrev:Det är ALLTID svårare att höra skillnader på en anläggning som man inte är van att lyssna på, mycket viktigt att på peka. Men det är farligt att bjuda in som du gör, tackar för det då du inte bor en massa mil ifrån Stockholm så jag kanske hälsar på någon gång då det skulle vara kul att få lyssna på en Carlsson rigg igen 8) :)


Du är välkommen även om du inte vill anta utmaningen. Vad gäller signalkablar har jag en lyx-USB-kabel, kan du höra skillnad på den och en random USB-kabel så har du förtjänat den, den är snygg så jag tycker lite om den :) och så hittade jag en vdH-kabel bakom riggen också. Den är röd med guldiga kontakter, ser dyrbar ut. Sitter mellan skivspelare och RIAA så den används inte särskilt ofta nuförtiden. Den borde väl vara fantastiskt mycket bättre än kablarna från Kjell eller var de nu kommer ifrån. Väl bekomme om du hör skillnad! Gör du det inte här så kan jag ta med dem om jag får hälsa på dig, då borde du väl fixa det, i din egen rigg liksom. Jag skulle inte göra det i min, men så har jag bara haft den i ett drygt kvartssekel än.

USB kabel.... 8O Det klarar jag inte. Sedan är det så att många kablar låter så gott som likadant. När jag pratar om att höra skillnad så måste man ha några som skiljer sig och det gör långt ifrån alla. Sedan tycker jag att det är enklare att höra skillnad mellan olika högtalarkablar än signalkablar. Har kört med billigaste Transparent och sedan Knoppen Cable (Belden 1694A) http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=2 som jag tycker är bra och suttit i anläggningen länge.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Laila » 2018-02-26 14:23

Morello skrev:...
Pratar vi om kablar med skärm och i rimliga längder och med rimligt lågohmig drivning så är alltsammans sannolikt ingenting annat än ren inbillning. Kan ni visa detta i ett seriöst blindtest så finns en hel del pengar att hämta. ....

Mnjaäe, för att komma ifråga för ett test så måste man vara en välrenomerad å välkänd
figur i världen inom respektive gebit*. Undrar hur många från faktiskt.io som uppfyller de kriterierna, inte så värst många, om jag får gissa . . . typer ? :wink:

*I alla fall hos James Randi, om det var honom som du tänkte på.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Harryup » 2018-02-26 14:50

mrGaskill skrev:Är det bara jag som tycker det blir en skillnad om man lossar på kablar som suttit länge och gnuggar på tåtarna och sätter dit dem igen? Jag tycker diskanten brukar bli renare och starkare. Ärg dämpar signalen uppåt i registret? Men jag är inte säker. Men jag har fått den uppfattningen.


Nädå, oxidation kryper in lite här och där och det är ett ganska billigt sätt att få möjligen lite bättre ljud att dra ur och sätta tillbaka kontakterna igen några gånger.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Bill50x » 2018-02-26 15:09

Harryup skrev:
mrGaskill skrev:Är det bara jag som tycker det blir en skillnad om man lossar på kablar som suttit länge och gnuggar på tåtarna och sätter dit dem igen? Jag tycker diskanten brukar bli renare och starkare. Ärg dämpar signalen uppåt i registret? Men jag är inte säker. Men jag har fått den uppfattningen.

Nädå, oxidation kryper in lite här och där och det är ett ganska billigt sätt att få möjligen lite bättre ljud att dra ur och sätta tillbaka kontakterna igen några gånger.

Ett bra trick är att man drar ur rca-kontakten, sprejar lite 2.26 (fast jag använder alltid 5.56 men det är lite kontroversiellt) på denna, stoppar i den och vrider lite fram och tillbaka. Det håller sig fräscht och välljudande mycket längre tid och man får större kontaktyta rengjord än att bara vrida på kontakterna.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster