Holographic Audio Interconnect

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-03-22 13:06

Svante skrev:
IngOehman skrev:
Svante skrev:
Ja, jag har funderat, och bett dig lägga fram faktaunderlag, dvs citera när jag (eller någon) beskyller HA för att föra folk bakom ljuset och agera bedrägligt. Det finns ett namn för den där retoriska finten (som jag just nu inte kommer på), att påstå att någon har gjort något som man inte har gjort och sedan lägga fokus på hur illa det är att göra så.

Så, faktaunderlag, tack. Sen kan vi diskutera om det var en anklagelse eller inte.

Tror begreppet du söker är antingen reductio ad absurdum eller kanske halmgubbe?

Oavsett är igen mitt råd till alla som vill veta vad folk skrivit, att läsa tråden. Tror negativa påståenden om HA började dyka upp på sidan 5 eller senare.


Vh, iö


Du kan alltså inte peka på något faktaunderlag annat än i svepande ordalag?

Ang. retoriken, nej, jag tror det finns ytterligare ett begrepp.

Det gör det förstås, det finns många, många.

Åsyftar du månne ett beteende i den här stilen:

Person A: Visst är det större fel än de från en "dålig kabel" men om man låter ett fel vara argument för att tillåta större fel annorstädes så blir det till sist väldigt dåligt...

Person B: Reality check?
-Jag tvivlar på att 2st 1m 120pF lakritskablar skulle leda till hifivärldens undergång.


Person B ifrågasätter person A med avseende på gott omdöme (Reality check?), och förvanskar/tolkar (för att försvara sitt påhopp) därefter det som person A skrivit som om det antytt en risk för hifi-världens undergång.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-03-22 13:18

*Svarade i fel tråd.

Men kul att se att den här tråden är i god vigör fortsatt
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav RogerJoensson » 2018-03-22 13:19

Nej, det betyder att person B tycker att person A överdriver när denne säger "väldigt dåligt". Person B har ju försökt ju belysa normalfall, där den hörbara påverkan av kabelkapacitansen är extremt liten om ens detekterbar. -Vilket var det som Person A kommenterade.

Ännu mer persondiskussion. Suck.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
miaber
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2011-03-02
Ort: Vänersborg

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav miaber » 2018-03-22 13:33

Hur länge räcker sand i en sandlåda? En stilla undran..............

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Almen » 2018-03-22 13:39

Ja... :roll:

Man kan ju tycka att det börjar bli dags att stänga när det enbart handlar om personkonflikter.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-03-22 13:48

IngOehman skrev:
Svante skrev:
IngOehman skrev:Tror begreppet du söker är antingen reductio ad absurdum eller kanske halmgubbe?

Oavsett är igen mitt råd till alla som vill veta vad folk skrivit, att läsa tråden. Tror negativa påståenden om HA började dyka upp på sidan 5 eller senare.


Vh, iö


Du kan alltså inte peka på något faktaunderlag annat än i svepande ordalag?

Ang. retoriken, nej, jag tror det finns ytterligare ett begrepp.

Det gör det förstås, det finns många, många.

Åsyftar du månne ett beteende i den här stilen:

Person A: Visst är det större fel än de från en "dålig kabel" men om man låter ett fel vara argument för att tillåta större fel annorstädes så blir det till sist väldigt dåligt...

Person B: Reality check?
-Jag tvivlar på att 2st 1m 120pF lakritskablar skulle leda till hifivärldens undergång.


Person B ifrågasätter person A med avseende på gott omdöme (Reality check?), och förvanskar/tolkar (för att försvara sitt påhopp) därefter det som person A skrivit som om det antytt en risk för hifi-världens undergång.


Vh, iö


Nu söker jag ett begrepp, inte ett exempel. Jag letade efter en lista som jag vet att jag har sett.

Exemplet jag åsyftar är något i den här stilen:

Svante skrev:Ja, vi kommer nog inte till koncensus här, men räkneexemplen belyser i alla fall hur det är. Sen kan var och en dra sina egna slutsatser. Jag kan tycka att om man måste ta till ett exempel där man tillåter max 0,001 dB(!) påverkan med ett passivt försteg (som tillsammans med ett normalt ingångsfilter ger 0,3 dB påverkan) för att motivera en så låg kapacitans som 21 pF, då bör rimligen slutsatsen vara att passiva försteg är dåliga, inte att HA-kabeln är nödvändig.

Men alla behöver inte tycka lika, nu ligger korten på bordet så att alla kan bestämma själva. Nu fattas bara den objektiva analysen av kablarnas utseende. Jag kan se mig själv som mer positiv där :D .


IngOehman skrev:Fakta är att HA har presenterat kabeln på ett föredömligt sakligt sätt, och dessutom varit sällsynt generös med hjälp för att alla som vill skall kunna bilda sig en uppfattning om hur viktig kabeln är (hur mycket kapacitansen påverkar) i olika anläggningar med olika egenskaper. Närmast unikt generös skulle jag vilja påstå. Och resultaget är att han blir beskylld för att föra folk bakom ljuset och agera bedrägligt.

Rent för j-igt är det, hur han blivit kommenterad. Ett lågvattenmärke i faktiskts historia.


Märk väl att jag nu blev tvungen att leta upp själv vad som kunde tänkas ha provocerat svaret eftersom du inte vill göra det. Om det är något annat som var upphovet till svaret så får du gärna rätta mig med rätt exempel.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav PerStromgren » 2018-03-22 15:42

Sluta! Diskutera HA-kabeln eller gå någon annanstans. Den här tråden är en av de mera infekterade på väldigt länge och innehar ett lokalt rekord på anmälda inlägg för personangrepp. Nästa personkommentar innebär (åtminstone tillfällig) stängning.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-03-22 16:04

Tänk att den mest triviala länken i ett system är den som renderar mest debatt. :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-03-22 17:48

Jag, som bara sett kabeln på bild och förstått; hur den är uppbyggd, vilka egenskaper det ger den och vilka konsekvenser det kan ge i olika inkopplingssituationer - är nyfiken på om någon som köpt och testat har lust att berätta om sina intryck.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Nattlorden » 2018-03-22 23:20

Morello skrev:Tänk att den mest triviala länken i ett system är den som renderar mest debatt. :D


Fast det är väl inte konstigt? Det är väl små effekter som är mest kontroversiella om de existerar eller inte... Att man kan få en högtalare att föra (o)ljud är det ju aldrig någon som debatterar... :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-03-22 23:33

Svante skrev:
IngOehman skrev:
Svante skrev:
Du kan alltså inte peka på något faktaunderlag annat än i svepande ordalag?

Ang. retoriken, nej, jag tror det finns ytterligare ett begrepp.

Det gör det förstås, det finns många, många.

Åsyftar du månne ett beteende i den här stilen:

Person A: Visst är det större fel än de från en "dålig kabel" men om man låter ett fel vara argument för att tillåta större fel annorstädes så blir det till sist väldigt dåligt...

Person B: Reality check?
-Jag tvivlar på att 2st 1m 120pF lakritskablar skulle leda till hifivärldens undergång.


Person B ifrågasätter person A med avseende på gott omdöme (Reality check?), och förvanskar/tolkar (för att försvara sitt påhopp) därefter det som person A skrivit som om det antytt en risk för hifi-världens undergång.


Vh, iö


Nu söker jag ett begrepp, inte ett exempel. Jag letade efter en lista som jag vet att jag har sett.

Exemplet jag åsyftar är något i den här stilen:

Svante skrev:Ja, vi kommer nog inte till koncensus här, men räkneexemplen belyser i alla fall hur det är. Sen kan var och en dra sina egna slutsatser. Jag kan tycka att om man måste ta till ett exempel där man tillåter max 0,001 dB(!) påverkan med ett passivt försteg (som tillsammans med ett normalt ingångsfilter ger 0,3 dB påverkan) för att motivera en så låg kapacitans som 21 pF, då bör rimligen slutsatsen vara att passiva försteg är dåliga, inte att HA-kabeln är nödvändig.

Men alla behöver inte tycka lika, nu ligger korten på bordet så att alla kan bestämma själva. Nu fattas bara den objektiva analysen av kablarnas utseende. Jag kan se mig själv som mer positiv där :D .


IngOehman skrev:Fakta är att HA har presenterat kabeln på ett föredömligt sakligt sätt, och dessutom varit sällsynt generös med hjälp för att alla som vill skall kunna bilda sig en uppfattning om hur viktig kabeln är (hur mycket kapacitansen påverkar) i olika anläggningar med olika egenskaper. Närmast unikt generös skulle jag vilja påstå. Och resultaget är att han blir beskylld för att föra folk bakom ljuset och agera bedrägligt.

Rent för j-igt är det, hur han blivit kommenterad. Ett lågvattenmärke i faktiskts historia.


Märk väl att jag nu blev tvungen att leta upp själv vad som kunde tänkas ha provocerat svaret eftersom du inte vill göra det. Om det är något annat som var upphovet till svaret så får du gärna rätta mig med rätt exempel.

Ja, det var det (hänvisade inte ens till dig), men nej, det får jag inte.

Se Pers rödtext.

Exakt, så. Nu får det räcka. Vi kanske öppnar igen om vi tycker att det kan tjäna något. Men då behöver vi städa först. Håll inte andan under tiden./ Per


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Calleberg, Google [Bot] och 23 gäster