Jag tror förhållandena är väldigt uppenbara för de allra flesta, om du har svårt att hänga med för det stå för dig. Och analogin är ju utmärkt, vilket Roger visar.
Den som satsar stort och vill slippa byta i efterhand när det visar sig att kraven behöver ställas högre väljer den bättre balken från början. Eller kabeln.
Självklart är det lättare att byta kabel i efterhand, men problemet är den överförenkling av verkligheten som du, Roger och Svante vill göra. Det går alls inte att utesluta att det på grund av kabalkapacitanser uppstår parasitresonanser i +MHz-området. Därmed inte sagt att alla apparaters utgångar har sådana tendelser, men det är vanligare än de flesta tror.
Men min poäng är bara att kapacitansen (som i en analys där man förenklar apparaters utgångars beteenden till att kunna beskrivas med en utimpedans) kan verka som något obetydligt, inte alltid är det. Speciellt Morello vet jag ju att jag har visat massor av exempel på apparater (speciellt slutsteg) som kan provoceras att uppvisa instabiliteter under vissa signalförhållanden och laster, som kan te sig som tämligen omärkvärdiga.
Så till syende och sist är det upp till var och en vilka val man gör. Själv använder jag väldigt billiga kablar. Men jag har ju också resurser att undersöka om allt fungerar invändningsfritt. Det har inte alla.
Kort sagt: Det man kan (och bör, tycker jag) begära av den som tillverkar eller säljer kablar är att de informerar, att de då talar sanning och gärna att de gör vad de kan för att hjälpa till genom att svara seriöst på frågor. Jag känner inte till någon som gör detta bättre än HA.
Tyvärr har jag inte råd med HA-kablarna. De hamnar i en prisklass där de mejkar sens framförallt i ganska kostsamma anläggningar.
Tangband skrev:Morello skrev:Svante skrev:
Tja, samtidigt är den 10 ggr dyrare än en lika bra, färdig kabel på Kjell.
Maj, har Kjell-kabeln lika fina don samt lika god skärm tex?
Hmm ... även om holographic audio kabeln verkar mycket bra så luktar det LITE ormolja iallafall. Man har tagit fram en tekniskt bra produkt som i de flesta fall egentligen inte behövs, ivartfall inte för dessa pengar. Utimpedans och inimpedans förhållandet mellan apparaterna är väl oändligt mycket viktigare än kabeln? En kjell&kompany kabel för 200:- gör jobbet precis lika bra i 9 fall av 10.
Det som däremot verkar göra skillnad är att istället använda balanserade in och utgångar med dito kablar- bruset blir ofta betydligt lägre än med obalanserade förbindelser.
Läs här tex på archimagos musings med oppo spelaren bdp 105:
http://archimago.blogspot.se/2017/04/me ... -hdmi.html
Oj!
Inte en siffra rätt!
Nej, förhållandet mellan in- och utimpedans säger ingenting överhuvudtaget om ljudkvaliteten. En superb överföring kan ske med 0 ohm ut och 1 Mohm in, men även 600 ohm ut och 600 ohm in kan fungera, och i vassa sammanhang faktiskt till och med vara klart bättre. Det beror på och det beror på mycket.
Nej, det är långt ifrån självklart att balanserade överföringar ger bättre data för brus och bandbredd. Det är i själva verket vanligt att det är tvärtom. Vilka brus- och bandbreddsegenskaper man beror på dimensionering, inte på om det är balanserat ellerobalanserat.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).