Holographic Audio Interconnect

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-12 22:54

Du får urskta, men jag har inte hittills uppfattat dig som att du ör öpen för att förstå och lära dig om ämnet. Rätta mig gärna om jag har fel, så kanske jag gör en ansträngning till.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-02-13 00:15

Tangband, mätningen är utförd med ett vanligt, ganska billigt ljudkort, med balanserat in. Skillnaden i brusnivå kan vara det att signalen IN i ljudkortet är 6 dB starkare med balanserad överföring jämfört med obalanserad. Oklart hur han har ställt in sin utrustning. Mätprogrammet ser avancerat och bra ut, men ljudkortet verkar inte hålla "messerklasse".

Notera även att med "hdmi-xlr" kom det med en massa 60 Hz-störningar, vilket tyder på problemmed uppkopplingen, sannolikt jordslingor.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav petersteindl » 2018-02-13 00:21

Med äkta balanserad signalbehandling och stor symmetri kan 2a-tonsdist minskas radikalt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav DQ-20 » 2018-02-13 00:46

Laila skrev:Som trådskapare skulle jag kanske ha äskat om att få tråden låst för länge sedan . . .,
men om inte annat, som ett sociologiskt "vittnesmål", så kan den gärna få ta ett varv till . .
. typer. :wink: :D


Lite som när folk lägger ut bilder på Fejan på sina kompisar i allehanda bedrövliga skick, liksom för att dokumentera för evigheten att: "Japp, så här jävligt var det!".

Men såhär är det ju överallt på olika forum. Det behövs inte alls särskilt stora åsiktsskillnader för att en pudelägare skall börja antyda att meningsmotståndaren är ett resultat av sexuellt umgänge mellan två till synes oförenliga arter, möjligen under det att kroppsöppningar som inte tillhör fortplantningen varit inblandade samt att någon form av likvid erlagts.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Tangband » 2018-02-13 07:41

petersteindl skrev:Med äkta balanserad signalbehandling och stor symmetri kan 2a-tonsdist minskas radikalt.

Tack .
Detta vet förstås Morello om, men väljer ändå av grumliga anledningar att inte nämna detta.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17895
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Almen » 2018-02-13 08:02

Men i exemplet du visar har ju den balanserade överföringen i alla avseenden högre dist?

Tangband skrev:http://archimago.blogspot.se/2013/02/measurements-logitech-transporter.html
logitec transporter obalanserad RCA vs balanserad xlr. Även här lägre brus med balanserad överföring.

Bild
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav hifikg » 2018-02-13 08:26

Almen skrev:Men i exemplet du visar har ju den balanserade överföringen i alla avseenden högre dist?

Tangband skrev:http://archimago.blogspot.se/2013/02/measurements-logitech-transporter.html
logitec transporter obalanserad RCA vs balanserad xlr. Även här lägre brus med balanserad överföring.

[ Bild ]


Brutala 16 tusendelar av en procent, som mest. Här vässar vi öronen inför kommande mässa :)
Bäst vi kör tråden ett varv till :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-02-13 10:48

Tangband skrev:
petersteindl skrev:Med äkta balanserad signalbehandling och stor symmetri kan 2a-tonsdist minskas radikalt.

Tack .
Detta vet förstås Morello om, men väljer ändå av grumliga anledningar att inte nämna detta.

Dina inlägg får lägre och lägre nivå. Skärpning!

En normal balanserad överföring är inte symmetrisk, vilket beror på att det är övergången från balansering till obalansering som skapar brumundertryckningen. I en koppling som verkligen är supersymmetisk så undertycks eventuella kvadratiska dåligheter i den specifika elektroniken, vilket gör att andratonen sjunker. Tredjetonen summeras dock och behåller sin relativa nivå, men total ökar den eftersom en resprodukt av de utsläckta asymmetriska komponeterna skapar kubiska och högre symmetriska termer.

En obalanserad överföring kan uppvisa högre andraton än en balanserad överföring, visst, men den balanserade överföringen kan i sin tur distordera mera än en annan obalanserad överföring, o.s.v.

Att den ena eller andra överföringen är bättre beror på de detaljegenskaper just den elektrinik den använder har, inte om överföringen är balanserad eller obalanserad. Därför beskrivs det lämpligen med annat än tumregelpåståenden om att en typ av överföring är bättre än en annan. Det är bara dravel. Lite som att säga att man kan nå lägre 100-meterstider med en sydafrikansk sprinter än med en skottsk. Det beror väl på vilken skotte respektiva sydafrikan det är som springer!

Tumregler suger.

Typiskt så finns inga tydliga mönster som konsekvent skiljer balanserade överföringar från obalanserade prestandamässigt, annat än när det gäller immunitet mot instrålat brum. Det är därför balanserade överföringar finns, trots att de statistisk (men som sagt inte konsekvent) presterar lite sämre med avseende på bandbredd, distorsion och brus.



Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-02-13 11:20, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-13 10:52

Distorsion är inget argument för ballad kommunikation då distorsionen kan fås ned till runt 0,001%-0,0001% utan problem. Inte ens i slutsteg är bryggade lösningar ett argument för att åstadkomma lägre distorsion. Det är nämligen så att i ett välkonstruerat transistorslutsteg domineras distorsionen av tredjetonen snarare än andratonen. Anledningen till att det blir så är att den dominerande olinjäriteten kan härledas till utgångssteget strömberoende transkonduktans, men den är hyggligt symmetrisk om man använder lämpliga trissor, dvs NPN och PNP är snarlika.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-13 10:53

Tangband skrev:
petersteindl skrev:Med äkta balanserad signalbehandling och stor symmetri kan 2a-tonsdist minskas radikalt.

Tack .
Detta vet förstås Morello om, men väljer ändå av grumliga anledningar att inte nämna detta.


Snart blir du föremål för moderator gissar jag.
Snäpp upp dig.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perka
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2013-02-13

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Perka » 2018-02-13 11:17

24 sidor (!) inlägg men är det fortsatt inte någon (bortsett från Lars..) som har testat, lyssnat, känt, jmf själva kabeln? Inte någon (ännu)?

//Per

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-13 11:22

Perka skrev:24 sidor (!) inlägg men är det fortsatt inte någon (bortsett från Lars..) som har testat, lyssnat, känt, jmf själva kabeln? Inte någon (ännu)?

//Per


Lyssnat? Det är en lågkapacitiv koaxialkabel med fina don. Den kommer inte att höras.
Senast redigerad av Morello 2018-02-13 11:26, redigerad totalt 1 gång.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-02-13 11:24

Jag har hållt kabeln i mina händer. Vet inte riktigt vad jag skall säga mer än att den känns stabil och är välskärmad.

Den låter precis som förväntat. Dvs inte alls.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-13 11:26

AndreasArvidsson skrev:Jag har hållt kabeln i mina händer. Vet inte riktigt vad jag skall säga mer än att den känns stabil och är välskärmad.

Den låter precis som förväntat. Dvs inte alls.


Har du mätapparatur inbyggt i händerna?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-02-13 11:30

Morello skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag har hållt kabeln i mina händer. Vet inte riktigt vad jag skall säga mer än att den känns stabil och är välskärmad.

Den låter precis som förväntat. Dvs inte alls.


Har du mätapparatur inbyggt i händerna?

Nej, bara en okulär inspektion av kabelmaterialet. Dvs jag har kollat på kabel okontakterad.

Hur den presterar överlåter jag till mätningar. Det är tämligen meningslöst att diskutera baserat på mina intryck av att hålla i den.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-02-13 11:41

Jag har sett den, och kanske har jag lyssnat på en anläggning med kabeln på minst ett ställe, men hört kabeln har jag inte. Veterligt.

Tycker dock att de filosofiska aspekterna är intressantare än provlyssning. Provlyssning lovar ju en ohörbar påverkan, det vill säga det blir sannolikt primärt restan av anläggningens påverkan som man hör, och typiskt framförallt påverkan av högtalare och rum.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-02-13 11:47, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav jonasp » 2018-02-13 11:46

IngOehman skrev:Jag har sett den, och kanske har jag lyssnat på en anläggning med kabeln på minst ett ställe, men hört kabeln har jag inte.
Vh, iö


Det låter ju bra, dvs det låter inte alls. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Tangband » 2018-02-13 12:16

Almen skrev:Men i exemplet du visar har ju den balanserade överföringen i alla avseenden högre dist?

Tangband skrev:http://archimago.blogspot.se/2013/02/measurements-logitech-transporter.html
logitec transporter obalanserad RCA vs balanserad xlr. Även här lägre brus med balanserad överföring.

[ Bild ]

Jovisst- men lägre brus.
I fallet Oppo 105 var både bruset lägre och disten likvärdig.
Go figure

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Tangband » 2018-02-13 12:22

Morello skrev:
Tangband skrev:
petersteindl skrev:Med äkta balanserad signalbehandling och stor symmetri kan 2a-tonsdist minskas radikalt.

Tack .
Detta vet förstås Morello om, men väljer ändå av grumliga anledningar att inte nämna detta.


Snart blir du föremål för moderator gissar jag.
Snäpp upp dig.


Om inte annat är denna tråd ett bra sätt att lansera kabeln. Jag har inget emot att kabeln verkar vara jättebra, men det finns kablar som presterar lika bra i 9 fall av 10 för en tiondel av priset. Har man dessutom möjligheten att istället för att lägga 2000:- på en kabel välja balanserad apparatur för den summan är det nog i vissa fall bättre- tycker jag.
Då de flesta här inte ens sett kabeln i verkligheten så vore det ju kul med lite riktiga mätningar, tex jämföra rg59 med holografic kabeln. Kan någon mäta lite ?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-13 12:30

Mäta? Det är bara att plocka fram databaldet till RG59 så har du svar på frågorna.

Men detta bör inte blandas samman med diskussionen om ballad överföring.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Tangband » 2018-02-13 12:32

Johan_Lindroos skrev:Tangband, mätningen är utförd med ett vanligt, ganska billigt ljudkort, med balanserat in. Skillnaden i brusnivå kan vara det att signalen IN i ljudkortet är 6 dB starkare med balanserad överföring jämfört med obalanserad. Oklart hur han har ställt in sin utrustning. Mätprogrammet ser avancerat och bra ut, men ljudkortet verkar inte hålla "messerklasse".

Notera även att med "hdmi-xlr" kom det med en massa 60 Hz-störningar, vilket tyder på problemmed uppkopplingen, sannolikt jordslingor.


Balanserad proffstandard med xlr medger mycket större nivåer, och det är klart att det i sig kan påverka resultatet positivt med avseende på dynamikomfång och brusnivå jämfört med den lägre nivån från RCA. Det har du rätt i.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-13 12:33

Tangband skrev:
Almen skrev:Men i exemplet du visar har ju den balanserade överföringen i alla avseenden högre dist?

Tangband skrev:http://archimago.blogspot.se/2013/02/measurements-logitech-transporter.html
logitec transporter obalanserad RCA vs balanserad xlr. Även här lägre brus med balanserad överföring.

[ Bild ]

Jovisst- men lägre brus.
I fallet Oppo 105 var både bruset lägre och disten likvärdig.
Go figure


Du verkar inte vilja lära sig om ämnet - det har förklarats åtskilliga gånger i tråden varför du inte kan dra den slutsatsen av "mätningarna" du hänvisar till.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-02-13 12:40

jonasp skrev:
IngOehman skrev:Jag har sett den, och kanske har jag lyssnat på en anläggning med kabeln på minst ett ställe, men hört kabeln har jag inte.
Vh, iö

Det låter ju bra, dvs det låter inte alls. :)

Det skulle ha förvånat mig mycket om världens bästa kabel skulle färga hörbart, när kablar som är >5 gånger sämre ju som regel inte heller gör det. :)

Men marginal gillar jag. Hellre problem som ligger på 1/100 av JND än sådana som ligger närmare JND. Vad det är värt med marginal måste var och en bedöma.

Kablar jag ogillar är sådana som är dyrare och sämre än alternativen. Det finns gott om sådant junk i HiFi-världen.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-02-13 12:47, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-13 12:41

Världens bästa? I vilket avseende och hur kan du veta det? Har du undersökt alla världens kablar? (retorisk fråga)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-02-13 12:50

Tror nog en bättre kabel skulle ha hörts talas om. ;)

Men om min formulering gjorde dig obekväm så kan jag lägga till ett "troligen". Självklart även med reservationen att vi talar om applikationer som inte kräver t ex en balanserad kabel.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-13 12:58

För övrigt dax att beställa lite don och en bit koaxialkabel. Skaffade mig ju en extra CD-maskin till huvud-systemet så det saknas ett kvalitetskablage. Det får nog bli RG59.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Tangband » 2018-02-13 14:18

IngOehman skrev:
jonasp skrev:
IngOehman skrev:Jag har sett den, och kanske har jag lyssnat på en anläggning med kabeln på minst ett ställe, men hört kabeln har jag inte.
Vh, iö

Det låter ju bra, dvs det låter inte alls. :)

Det skulle ha förvånat mig mycket om världens bästa kabel skulle färga hörbart, när kablar som är >5 gånger sämre ju som regel inte heller gör det. :)

Men marginal gillar jag. Hellre problem som ligger på 1/100 av JND än sådana som ligger närmare JND. Vad det är värt med marginal måste var och en bedöma.

Kablar jag ogillar är sådana som är dyrare och sämre än alternativen. Det finns gott om sådant junk i HiFi-världen.


Vh, iö


Detdär kan jag hålla med om, och sett i ljuset av det påståendet så är det ju jättekul med en kabel som kostar 2000:- som möjligen är bättre än tex transparents eller monsters kablar för tio gånger pengarna.

Frågan är i vilket pris-spann själva orm-oljebegreppet börjar infinna sig för en vanlig obalanserad RCA-kabel ?
Vad tycker du ?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-13 14:27

Ormolja blir det när markandsföringen är lögnaktig och det hänger ihop med pris. Det går helt enkelt inte att motivera ett pris på tex 10 000 SEK utan att tumma på sanningen och/eller ägna sig åt pseudeovetenskap.
Senast redigerad av Morello 2018-02-13 14:37, redigerad totalt 1 gång.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-02-13 14:28

Begreppet ormolja har ingenting med pris att göra. Ormolja är helt enkelt falsk marknadsföring. Om säljaren är ärlig med att han bara tar denna summan för att han kan/vill så är det ingen ormolja.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-13 14:36

Nä, ormolja är själva produkten. Man köpte den på flaska förr i tiden. Jag har en liknande produkt hemma som är köpt i afrika.
Ormoljan torgförs dock med falsk markandsföring eftersom oljan per se inte fungerar.

Sedan har begreppet "ormolja" använts i överförd betydelse i alla möjliga sammanhang för att kännteckna bluffprodukter.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster