Holographic Audio Interconnect

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-02-26 15:45

Har till och med skrivit en artikel om fenomenet.

Finns i princip bara tre lösningar på problemet:

1. Löd hela kedjan.

2. Guld i alla kontaktytor.

3. Gastäta förbindningar, det vill säga tillräckligt tryck.

Sämst lösning hittar man med t ex är RCA-kontakter med för styvt material i hylsan och positiva toleranser. Och i högtalarfallet - skruvförbindnkngar. Sådana bör alltid undvikas, både polskruvar och banankontakter som skruvas till sladden. De blir nästan med garanti glappa. Det är bara en tidsfråga.

Lustigt nog använder man ofta skruvförbindelser i 230 V-sammanhang, men dels är kanske inte distorsion ett jätteproblem då, och dessutom är jag lite paff över att det är så vanligt. Jag har ett antal gånger stött på knitterljud från strömbrytare och nätuttag och funnit att glapp varit orsaken, och dessutom sett stora värmeskador. Jag vet inte om det är vanligt att bränder uppstår av sådant, men kanske bränner ljusbågen till sist bort så mycket material att det blir avbrott och effekten upphör. Tur det inte är sågspån i dosorna... :)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-26 15:49

Jag tycker Neutriks (numera Rean)'s RCA-don är väldigt fina och dessutom kostar dom bara 18 kronor pro stück på Farnell!

http://www.rean-connectors.com/en/produ ... ugs/nys373

Samma firmas chassiedon håller också mycket fin kvalitet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav mrGaskill » 2018-02-26 16:45

Bra inlägg. Mig tackar. Borde skaffa lödbara bananer. Har alltid haft en känsla av att det är bäst av olika skäl.

Men, att testa kablar hos någon som låter på ett visst sätt hemma kan ju alltså vara vanskligt om man inte har koll på oxidering. Samma kabel kan ju låta annorlunda s.a.s bara för att man råkat gnugga oxid vid inkoppling. :) Apropå kablar och hörbara skillnader.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-02-26 19:12

Löda är bra, men får jag välja så föredrar jag knivbananer.

Viktigt är även att allt annat än ledaren är isolerat, tänker framförallt på "handtagsdelen". Att råka slå ihop kontakterna i högtalaränden kan kosta förstärkaren liver på ett ögonblick. Man kan förstås hävda att förstärkare som brinner upp på ett ögonblick då deras utgång kortsluts, är felkonstruerade. Men likafull är många förstärkare sådana.

Strömbegränsare såsom de ofta är konstruerade ger ett visst skydd för lågohmiga högtalare som lastar vid full volym, men de kan ändå ofta vara oförmögna att hantera en kortsluten utgång, trots signallöst tillstånd. Även en minimal offset kan vara tillräcklig för att, tillsammans med återkopplingen skicka utgångssteget i graven. Maxström vid max spänning (över trissorna) är ju något helt annat än maxström vid liten spänning över sluttrissorna. Även kort areaöversridande kan räcka för en ostoppbar kollaps.

Problemet är att så många slutsteg idag dimensioneras för ofantligt hög dämpfaktor. 1000, 10 000... 80 räcker utmärkt.

Morello skrev:Jag tycker Neutriks (numera Rean)'s RCA-don är väldigt fina och dessutom kostar dom bara 18 kronor pro stück på Farnell!

http://www.rean-connectors.com/en/produ ... ugs/nys373

Samma firmas chassiedon håller också mycket fin kvalitet.

Dom där kontakterna är inte så dåliga som de ser ut.

Som med de flesta RCA-kontakter (dock inte Neutriks bättre kontakter) så kontakterar signal före jord, och det är förstås rätt så kasst. Men inte värre än typ med alla andra EVA-don. Men - till skillnad från det synbart alltför tjocka godset i skärmdelarna, så är dessa tillverkade med positiv tolernas (de gör ofta inte kontakt alls) och det är i praktiken bara de tunna utskurna delarna som gör kontakt. Det gör kontakteringen smidig.

Många kontakter med lika tjockt gods är skärmkontakteringen är mycket, mycket sämre än denna.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav mrGaskill » 2018-02-26 19:44

Ah, ja, jag har fått det tipset förut. Blir det inte problem med kontaktyta och ärg i dem om man har “vanlig” kopparkabel i någon form som när man skruvar fast kabel direkt i terminal?
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-02-26 21:14

Njae, kontakttrycket är mycket stort.

Har gjort omfattande studier genom att titta på signalen (isolerat) över kontaktövergången. Har kört musiksignaler som renderat peakströmmar på 100 A (korta stunder). Fick ta till trafo för att kunna lasta med 0,22 ohm och svinga 22 volt. Ser inga olinjära beteenden överhuvudtaget.

(Utsläckningsmätning.)

Med samma metod är det mycket synliga olinjäriterer från en polskruv som behöver dras åt. Det vill säga det tillstånd som polskruvar ofta är i om de inte dragits åt på något år eller så. Ibland väsentligt kortare tid.

Polskruvar skulle fungera mycket bättre om de hade en stark fjäderbricka av något slag med i konstruktionen.

- - -

Med det sagt kan jag inte utesluta att problem kan uppstå även med knivfunktionen, men jag har inte lyckats hitta några sådana problem, trots att jag letat hårt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Harryup » 2018-02-26 21:32

Tycker polskruvar inte skulle vara gjorda i plast utan den del man skruvar på borde vara i metal så man kan ta en liten skiftnyckel och dra åt så hårt man behöver.


/Harryup

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav mrGaskill » 2018-02-26 21:34

Fin information, tack. Då kan man ju köpa knivbananer och som vanligt kritiskt granska grejorna i gammal god, nyfiken anda. :-) Ska vi se om grejorna håller måttet! :wink: :) Men intressant att läsa om testerna! Tack.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav darkg » 2018-02-26 21:39

Harryup skrev:Tycker polskruvar inte skulle vara gjorda i plast utan den del man skruvar på borde vara i metal så man kan ta en liten skiftnyckel och dra åt så hårt man behöver.
/Harryup


Jag tror att mer fjädring behövs jämfört med vanliga skruvförband pga kopparkabelns mjukhet. Man kanske ska smida änden av tråden hård :wink: 8O
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Harryup » 2018-02-26 21:43

Skulle gärna ha som en nail lock funktion på den biten som skruvas på.
Personligen så gillar jag WBT's bananer och honor som aldrig krånglat för mig eller MC bananer och honor.

/Harryup

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav distad » 2018-02-26 21:45

Är det dessa som det pratas om http://se.farnell.com/neutrik/nys373-2/ ... ?st=NYS373 ? Var ju ett tilltalande pris.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Harryup » 2018-02-26 21:48

Personligen så tycker jag att bra kontakter är väsentligt mera intressanta än "bra" kablar.

/Harryup

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-26 22:06

FBK skrev:Är det dessa som det pratas om http://se.farnell.com/neutrik/nys373-2/ ... ?st=NYS373 ? Var ju ett tilltalande pris.


Helt riktigt. Mkt bra don och vettigt pris.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav distad » 2018-02-26 23:18

En snabb fråga, hur besvärliga är dom att trycka in och dra ut? Ser bra ut, men bäst att fråga. Har råkat ut för en sådan kontakt som knappt går att trycka in och sedan inte går att få loss. Samtidigt som jag haft motsatsen, som lossnade när katterna var bakom stereon.... Och lägger man en slant på nya kontakter så blir detta lite viktigt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-02-27 08:43

Rean kontakterna lossar inte i första taget. Jag har många kablar med dessa och skulle jag säga något negativt så är det kanske att de sitter lite för hårt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-02-27 08:57

AndreasArvidsson skrev:Rean kontakterna lossar inte i första taget. Jag har många kablar med dessa och skulle jag säga något negativt så är det kanske att de sitter lite för hårt.


Ja, det är min starkaste invändning mot "finkontakter". Är det möjligen så att måtten är enligt spec, men att godset i "skärmen" typiskt är tjockare vilket gör att det fjädrar mindre och därför nyper åt för hårt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Bill50x » 2018-02-27 09:06

Svante skrev:
AndreasArvidsson skrev:Rean kontakterna lossar inte i första taget. Jag har många kablar med dessa och skulle jag säga något negativt så är det kanske att de sitter lite för hårt.

Ja, det är min starkaste invändning mot "finkontakter". Är det möjligen så att måtten är enligt spec, men att godset i "skärmen" typiskt är tjockare vilket gör att det fjädrar mindre och därför nyper åt för hårt?

Tror att det till viss del är avsiktligt. Det ger en helt annan kvalitetskänsla när det tar emot lite. Ofta används det väl dessutom lite styvare kablar till dessa kontakter (jmf med lakritssnören) och det är en fördel att sladdarna inte bara poppar ut om man tex flyttar fram en apparat för inkoppling eller städning.

Risken finns dock att man knäcker de billigaste rca-honorna som brukar sitta lödda direkt på kretskortet i enklare/billigare apparater.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-02-27 09:11

Bill50x skrev:
Svante skrev:
AndreasArvidsson skrev:Rean kontakterna lossar inte i första taget. Jag har många kablar med dessa och skulle jag säga något negativt så är det kanske att de sitter lite för hårt.

Ja, det är min starkaste invändning mot "finkontakter". Är det möjligen så att måtten är enligt spec, men att godset i "skärmen" typiskt är tjockare vilket gör att det fjädrar mindre och därför nyper åt för hårt?

Tror att det till viss del är avsiktligt. Det ger en helt annan kvalitetskänsla när det tar emot lite.


Ok, då har vi olika upplevelse av vad kvalitet är. För mig signalerar det brar dålig passform. (Därmed inte sagt att det också finns kontakter som sitter för löst.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Bill50x » 2018-02-27 09:15

Svante skrev:
Bill50x skrev:
Svante skrev:Ja, det är min starkaste invändning mot "finkontakter". Är det möjligen så att måtten är enligt spec, men att godset i "skärmen" typiskt är tjockare vilket gör att det fjädrar mindre och därför nyper åt för hårt?

Tror att det till viss del är avsiktligt. Det ger en helt annan kvalitetskänsla när det tar emot lite.

Ok, då har vi olika upplevelse av vad kvalitet är. För mig signalerar det brar dålig passform. (Därmed inte sagt att det också finns kontakter som sitter för löst.)

Fast det kan ta emot på olika sätt. Det ska vara den där mjuka sugande känslan när man ansluter/tar av kontakten. Det skrapiga motståndet som signalerar behov av våld ger ingen kvalitetskänsla.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Thomas_A » 2018-02-27 13:34

Morello skrev:
FBK skrev:Är det dessa som det pratas om http://se.farnell.com/neutrik/nys373-2/ ... ?st=NYS373 ? Var ju ett tilltalande pris.


Helt riktigt. Mkt bra don och vettigt pris.


Hm får nog lägga en beställning jag med. Mina kontakter med klämkontakt för skärmen glappar numera i flera kablar så jag får nog byta ut och löda rubbet. Tack för tipset.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Thomas_A » 2018-02-27 13:41

Morello skrev:
FBK skrev:Är det dessa som det pratas om http://se.farnell.com/neutrik/nys373-2/ ... ?st=NYS373 ? Var ju ett tilltalande pris.


Helt riktigt. Mkt bra don och vettigt pris.


Fråga: hittar endast den röda. Kan färgringen tas bort för att få svart enbart?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav distad » 2018-02-27 13:47

Bill50x skrev:
Svante skrev:
Bill50x skrev:Tror att det till viss del är avsiktligt. Det ger en helt annan kvalitetskänsla när det tar emot lite.

Ok, då har vi olika upplevelse av vad kvalitet är. För mig signalerar det brar dålig passform. (Därmed inte sagt att det också finns kontakter som sitter för löst.)

Fast det kan ta emot på olika sätt. Det ska vara den där mjuka sugande känslan när man ansluter/tar av kontakten. Det skrapiga motståndet som signalerar behov av våld ger ingen kvalitetskänsla.
/ B

Föredrar det också. Nu blir jag lite tveksam,synd då det var bra pris.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Thomas_A » 2018-02-27 13:52

Förutom egentillverkade och de allra enklaste kablarna som ofta medföljer apparater vilka kablar har en bra kvalitet och bra pris? Med bra avses bra smidig passform för donen, tillräckligt bra skärm och som tål att böjas lite då och då utan att snart börja glappa. Är lite tveksam till för grova och tunga kablar som sätter stress på kontaktdonen i apparaten. Har succesivt bytt ut HDMI kablar som är mer lättviktiga som den nedan. De fungerar bättre (än så länge).

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav oa51 » 2018-02-27 14:39

Fråga: hittar endast den röda. Kan färgringen tas bort för att få svart enbart?

Ja, "färgringen" är i tunt gummi, tar du bort den röda får du en svart kontakt. :D
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-27 14:45

Thomas_A skrev:
Morello skrev:
FBK skrev:Är det dessa som det pratas om http://se.farnell.com/neutrik/nys373-2/ ... ?st=NYS373 ? Var ju ett tilltalande pris.


Helt riktigt. Mkt bra don och vettigt pris.


Fråga: hittar endast den röda. Kan färgringen tas bort för att få svart enbart?


Man köper dem lämpligen i den färg man vill ha.


http://www.rean-connectors.com/en/produ ... ugs/nys373
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Thomas_A » 2018-02-27 15:20

Morello skrev:
Thomas_A skrev:
Morello skrev:
Helt riktigt. Mkt bra don och vettigt pris.


Fråga: hittar endast den röda. Kan färgringen tas bort för att få svart enbart?


Man köper dem lämpligen i den färg man vill ha.


http://www.rean-connectors.com/en/produ ... ugs/nys373


Håller fulständigt med. :D Jag sitter med mobilen just nu så jag kanske sökt på fel sätt men hittade bara röda varianten på Farnell. Den infon som du bifogat har jag sett men dock inte sedan kunnat finna i Farnells on-line katalog så därav min fråga.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-27 15:52

Med en riktig dator blir det nog enklare.
:)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-02-27 16:12

Harryup skrev:Tycker polskruvar inte skulle vara gjorda i plast utan den del man skruvar på borde vara i metal så man kan ta en liten skiftnyckel och dra åt så hårt man behöver.


/Harryup

Problemet är att material ger efter, och då försvinner trycket. Det behövs något mera kompliant än solida metalldelar, läs fjäderdelar. Då vidmakthålls trycket även när saker sätter sig.

Men en bra fjäder"bricka" (t ex en flervarvig fjäder) så kan polskruvar fungera utmärkt. Men, och detta verkar säkert bakvändt för många, en liten kontaktyta är också en poäng om man vill nå tryck så stora att oxidation elimineras.

Ofta säger de som gillar polskruvar att de vill ha stora kontaktytor, men dessa är en del av problemet. Ju större ytor desto svårare är det att nå tillräckligt kontakttryck.

En liten area betyder förvisso att ytan som elektronerna skall passera blir mindre, men sträckan är ju fantastiskt kort, så det utgör inget problem. Kvaliteten på kontaktytan (högt tryck) är därför viktigare än kvantiteten.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Laila » 2018-02-27 16:54

Thomas_A skrev:Förutom egentillverkade och de allra enklaste kablarna som ofta medföljer apparater vilka kablar har en bra kvalitet och bra pris? Med bra avses bra smidig passform för donen, tillräckligt bra skärm och som tål att böjas lite då och då utan att snart börja glappa. ....

Jag gillar "Mogami W2528 Molded Gold Connectors".

https://www.kabusa.com/frameset.htm?/

Gå in på "KAB cables" överst på sidan, så hittar du dem en bit ner . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Thomas_A » 2018-02-27 20:18

Laila skrev:
Thomas_A skrev:Förutom egentillverkade och de allra enklaste kablarna som ofta medföljer apparater vilka kablar har en bra kvalitet och bra pris? Med bra avses bra smidig passform för donen, tillräckligt bra skärm och som tål att böjas lite då och då utan att snart börja glappa. ....

Jag gillar "Mogami W2528 Molded Gold Connectors".

https://www.kabusa.com/frameset.htm?/

Gå in på "KAB cables" överst på sidan, så hittar du dem en bit ner . . . typ.


Ja, kanske det. Hur uppfattar du passformen?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster