Holographic Audio Interconnect

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav darkg » 2018-02-09 13:04

Claes skrev:Hej alla musikälskare med höga återgivningsanspråk! :)

Med kluvenhet kommenterar jag en del som skrivits i den här tråden. Jag är inte förvånad över den antagonistiska ton flera inlägg har eftersom det förekommit onödigt många gånger tidigare i andra trådar. Däremot är jag besviken över att en tråd som handlar om en av världens bästa signalkablar i flera inlägg kommit att handla om kritik emot kabeln och kabeltillverkaren ifråga, och emot trådskribenter som på saklig grund skrivit positivt om kabelns egenskaper.

För min del får den som så önskar ha en anläggning utan kablar; alltså bara som designelement. Lika gärna får den som så önskar använda tekniskt usla kablar som förvränger musiken hörbart och därmed mätbart. Inte heller har jag något att invända emot om någon vill betala sexsiffriga belopp för usla kablar. Mer positivt anser jag dock att det är om de som har sin anläggning för att lyssna på och njuta av musik använder tekniskt väl fungerande kablar. Sådana kan man köpa relativt billigt.

Beroende på anspråk, ekonomi, hifi-anläggning och intresse kan det också finnas de som i likhet med mig söker kompromisslös ljudteknisk perfektion. För oss är det ganska ointressant att i våra prioriteringar beakta kritik emot våra höga anspråk av personer som inte söker kompromisslös ljudteknisk perfektion och som använder sina egna lägre krav som något slags norm för vad som är rätt eller rent av moraliskt.

I skrivande stund har jag inget att tillägga till min artikel i Musik & Ljudteknik om Holographic Audio-kabeln. Jag kan bara hoppas att så många som möjligt av de som skulle kunna tänkas uppskatta den får kännedom om den.


Bästa musikhälsningar med enastående ljudkvalitet :)
Claes


Många saker har sagts och jag tycker också att det är trist med den återkommande pajkastningen. Däremot finns det ett intressant innehåll också. Det är rent filosofiskt intressant att fundera över om när man verkligen rör sig närmare perfektion. Vid en punkt blir "bättre" inte bara nästan utan helt och hållet utanför det upplevbara. Är ett hus med hyvlade bräder i bjälklaget mer välbyggt? Har det bättre egenskaper, är det rationellt att betala mer för det? Kan man fortfarande hävda perfektion när man transcenderat det rationella?

Det är en sak att vi sätter olika stort värde på små skillnader i rätt riktning, och vi väljer olika, som du sa bland annat beroende på förutsättningar. Är den lilla förbättringen värd besväret, kostnaden? Ja, det får bli en fråga för var och en. Helt oprovocerande är det inte alltid, men i slutänden ingenting konstigare än att många av oss över huvud taget lägger mer pengar och energi på "stereon" än folk i allmänhet.

Men som sagt, en del av kritiken i tråden är meningsfull utöver "diminishing returns"-överväganden.
Don’t just do something, sit there.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav RogerJoensson » 2018-02-09 14:08

Och kritiken har väl huvudsakligen handlat om marknadsföringen (normalfallet som inte nämns). Inte kabeln i sig. Tråkigt att behöva upprepa det. Ingen har väl heller menat att låg kapacitans är något dåligt, om någon skulle ha fått för sig det.

Tack vare diskussionen har vi som bonus fått veta att (typ): 200pf/m=kass, 100pf/m=ok, 50 pf/m jättebra, Ännu mindre/m=superduperbra.
Kabel-längd och apparaternas egenskaper behöver man alltså inte ägna någon större uppmärksamhet (den faktiska belastningen och resulterande effekten i den aktuella kopplingen).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Claes
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 2006-06-02

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Claes » 2018-02-09 15:21

Hifi-filosofi lite vid sidan av trådämnet

Med än större kluvenhet än när jag skrev mitt förra inlägg i denna tråd skriver jag nu ytterligare ett med ett innehåll som bryter mot min generella uppfattning om att inläggen i allt väsentligt bör handla om trådämnet. Jag hoppas på överseende med det. :)

Jag har under årtionden uppmärksammat perspektiven det hörbara, det mätbara och det filosofiskt mest önskvärda i relation till målet korrekt återgivning. Beroende på kunskapsnivå och grad av vetenskaplighet med mera kan man välja två i grunden olika strävanden vad gäller principiell prioritering.

1.
Så billigt och lätt uppnåbara prestanda som möjligt för att med minimal marginal inte förvränga hörbart.

2.
Bästa möjliga prestanda inklusive lämplig balansering av fördelar och nackdelar avseende såväl systemlösningar och apparatdito.

Problemet med alternativ 1 är framför allt att fel/prestandabegränsningar inte generellt kan bevisas vara ohörbara även om det självklart finns faktiska perceptionsgränser för specifika kombinationer av programmateriel, kringutrustning och lyssnare inklusive dennes dagsform vid lyssningstillfället.

Problemet med alternativ 2 är framför allt att det är svårt att objektivt balansera prestanda i fråga om olika parametrar i fråga om utrustning som vid tillfället för utvärderingen inte kan beläggas med hörbar förvrängning.

En möjlighet för att skaffa sig kunskap om detektionsgränser och vilken miniminivå som rimligen kan anses krävas för att en ljudapparat inte ska kunna beläggas som hörbart förvrängande – och därmed vara potentiellt ohörbart förvrängande även om något sådant inte kan beläggas vetenskapligt av flera skäl – är att på olika sätt försöka särskilja såväl apparater som enskilda parametrar ifrån varandra.

Förutom allmänt ointresse av optimal återgivning kan jag se två skäl för att inte vara intresserad av bästa möjliga prestanda utan nöja sig med vad som skulle kunna förmodas vara tillräckliga dito.
1. Pris – det blir för dyrt
2. Felprioritering – en prestandaförbättring av en parameter riskerar att försämra en annan.

Enligt mina erfarenheter och personer som kan mer än jag om elektronik finns inga nackdelar med låg kapacitans i en signalkabel. I vissa situationer finns det däremot fördelar. Holographic-kabeln har utöver rekordlåg kapacitans också andra positiva egenskaper, är snygg och förhållandevis rimligt prissatt även om ohörbar/ringa återgivningsförbättring är upp till var och en att ta ställning till om den vill prioritera.


Musikhälsning :)
Claes
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
Perka
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2013-02-13

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Perka » 2018-02-09 16:16

Är det måhända någon som köpt/hört/känt på själva trådens kabel? Omdömen?

//Per

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav mrGaskill » 2018-02-09 18:11

Det känns som om tråden vill att tillverkaren hörs.. av polisen, snarare än att kabeln hörs, så att säga. :|
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-02-09 18:41

Ja, verkligen bedrövligt hur folk betett sig i tråden. :(

darkg skrev:
Claes skrev:Hej alla musikälskare med höga återgivningsanspråk! :)

Med kluvenhet kommenterar jag en del som skrivits i den här tråden. Jag är inte förvånad över den antagonistiska ton flera inlägg har eftersom det förekommit onödigt många gånger tidigare i andra trådar. Däremot är jag besviken över att en tråd som handlar om en av världens bästa signalkablar i flera inlägg kommit att handla om kritik emot kabeln och kabeltillverkaren ifråga, och emot trådskribenter som på saklig grund skrivit positivt om kabelns egenskaper.

För min del får den som så önskar ha en anläggning utan kablar; alltså bara som designelement. Lika gärna får den som så önskar använda tekniskt usla kablar som förvränger musiken hörbart och därmed mätbart. Inte heller har jag något att invända emot om någon vill betala sexsiffriga belopp för usla kablar. Mer positivt anser jag dock att det är om de som har sin anläggning för att lyssna på och njuta av musik använder tekniskt väl fungerande kablar. Sådana kan man köpa relativt billigt.

Beroende på anspråk, ekonomi, hifi-anläggning och intresse kan det också finnas de som i likhet med mig söker kompromisslös ljudteknisk perfektion. För oss är det ganska ointressant att i våra prioriteringar beakta kritik emot våra höga anspråk av personer som inte söker kompromisslös ljudteknisk perfektion och som använder sina egna lägre krav som något slags norm för vad som är rätt eller rent av moraliskt.

I skrivande stund har jag inget att tillägga till min artikel i Musik & Ljudteknik om Holographic Audio-kabeln. Jag kan bara hoppas att så många som möjligt av de som skulle kunna tänkas uppskatta den får kännedom om den.


Bästa musikhälsningar med enastående ljudkvalitet :)
Claes


Många saker har sagts och jag tycker också att det är trist med den återkommande pajkastningen. Däremot finns det ett intressant innehåll också. Det är rent filosofiskt intressant att fundera över om när man verkligen rör sig närmare perfektion. Vid en punkt blir "bättre" inte bara nästan utan helt och hållet utanför det upplevbara. Är ett hus med hyvlade bräder i bjälklaget mer välbyggt? Har det bättre egenskaper, är det rationellt att betala mer för det? Kan man fortfarande hävda perfektion när man transcenderat det rationella?

Det är en sak att vi sätter olika stort värde på små skillnader i rätt riktning, och vi väljer olika, som du sa bland annat beroende på förutsättningar. Är den lilla förbättringen värd besväret, kostnaden? Ja, det får bli en fråga för var och en. Helt oprovocerande är det inte alltid, men i slutänden ingenting konstigare än att många av oss över huvud taget lägger mer pengar och energi på "stereon" än folk i allmänhet.

Men som sagt, en del av kritiken i tråden är meningsfull utöver "diminishing returns"-överväganden.

Har inte sett något exempel på kritik som varit meningsfull. Kanske har jag missat något?

Vad det handlar om i det här fallet är ju att folk (vissa) betett sig häpnadsväckande illa och anklagat både HA och dem som skrivit om den fysikaliska verkligheten i vilken kablar används, för bedrägeri. 8O

Det är lika svinaktigt som det hade varit att anklaga någon som säljer hyvlade limträbalkar för takåsen för bedrägeri.

När det som sägs om en takregel är sant, och priset är känt, och var och en själv kan jämföra med alternativa leverantörers produkter, så finns det ingenting i sammanhanget som är bedrägligt. När all information DESSUTOM är sällsynt riklig och även levererad på ett sådant sätt att var och en som önskar själv kan räkna på slutresultatet (vilket det även erbjudits hjälp med) så är det dessutom en sällsynt generös och seriös leverantör.

Sådana förtjänar applåder, inte anklagelser. Det är än mera illa när det är folk som själv är verksamma i branschen som beter sig så svinaktigt. Har aldrig tidigare skämts för branschkollegor såsom i denna tråd.


Vh, iö

- - - - -

PS. Alla limträbalkar jag någonsin köpt har varit hyvlade, och hade det funntis ohyvlade så hade jag nog valt bort den. Detsamma gäller alla 45x45, 45x70, 45x95, 45x120, 45x145 och 45x170 jag någonsin köpt. I de fall jag valt ohyvlat virke så har det varit för att det kan vara fördelaktigt (får färg att fästa bättre) inte för att spara pengar.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav darkg » 2018-02-09 20:48

IngOehman skrev:Ja, verkligen bedrövligt hur folk betett sig i tråden. :(

darkg skrev:
Claes skrev:Hej alla musikälskare med höga återgivningsanspråk! :)

Med kluvenhet kommenterar jag en del som skrivits i den här tråden. Jag är inte förvånad över den antagonistiska ton flera inlägg har eftersom det förekommit onödigt många gånger tidigare i andra trådar. Däremot är jag besviken över att en tråd som handlar om en av världens bästa signalkablar i flera inlägg kommit att handla om kritik emot kabeln och kabeltillverkaren ifråga, och emot trådskribenter som på saklig grund skrivit positivt om kabelns egenskaper.

För min del får den som så önskar ha en anläggning utan kablar; alltså bara som designelement. Lika gärna får den som så önskar använda tekniskt usla kablar som förvränger musiken hörbart och därmed mätbart. Inte heller har jag något att invända emot om någon vill betala sexsiffriga belopp för usla kablar. Mer positivt anser jag dock att det är om de som har sin anläggning för att lyssna på och njuta av musik använder tekniskt väl fungerande kablar. Sådana kan man köpa relativt billigt.

Beroende på anspråk, ekonomi, hifi-anläggning och intresse kan det också finnas de som i likhet med mig söker kompromisslös ljudteknisk perfektion. För oss är det ganska ointressant att i våra prioriteringar beakta kritik emot våra höga anspråk av personer som inte söker kompromisslös ljudteknisk perfektion och som använder sina egna lägre krav som något slags norm för vad som är rätt eller rent av moraliskt.

I skrivande stund har jag inget att tillägga till min artikel i Musik & Ljudteknik om Holographic Audio-kabeln. Jag kan bara hoppas att så många som möjligt av de som skulle kunna tänkas uppskatta den får kännedom om den.


Bästa musikhälsningar med enastående ljudkvalitet :)
Claes


Många saker har sagts och jag tycker också att det är trist med den återkommande pajkastningen. Däremot finns det ett intressant innehåll också. Det är rent filosofiskt intressant att fundera över om när man verkligen rör sig närmare perfektion. Vid en punkt blir "bättre" inte bara nästan utan helt och hållet utanför det upplevbara. Är ett hus med hyvlade bräder i bjälklaget mer välbyggt? Har det bättre egenskaper, är det rationellt att betala mer för det? Kan man fortfarande hävda perfektion när man transcenderat det rationella?

Det är en sak att vi sätter olika stort värde på små skillnader i rätt riktning, och vi väljer olika, som du sa bland annat beroende på förutsättningar. Är den lilla förbättringen värd besväret, kostnaden? Ja, det får bli en fråga för var och en. Helt oprovocerande är det inte alltid, men i slutänden ingenting konstigare än att många av oss över huvud taget lägger mer pengar och energi på "stereon" än folk i allmänhet.

Men som sagt, en del av kritiken i tråden är meningsfull utöver "diminishing returns"-överväganden.

Har inte sett något exempel på kritik som varit meningsfull. Kanske har jag missat något?

Vad det handlar om i det här fallet är ju att folk (vissa) betett sig häpnadsväckande illa och anklagat både HA och dem som skrivit om den fysikaliska verkligheten i vilken kablar används, för bedrägeri. 8O

Det är lika svinaktigt som det hade varit att anklaga någon som säljer hyvlade limträbalkar för takåsen för bedrägeri.

När det som sägs om en takregel är sant, och priset är känt, och var och en själv kan jämföra med alternativa leverantörers produkter, så finns det ingenting i sammanhanget som är bedrägligt. När all information DESSUTOM är sällsynt riklig och även levererad på ett sådant sätt att var och en som önskar själv kan räkna på slutresultatet (vilket det även erbjudits hjälp med) så är det dessutom en sällsynt generös och seriös leverantör.

Sådana förtjänar applåder, inte anklagelser. Det är än mera illa när det är folk som själv är verksamma i branschen som beter sig så svinaktigt. Har aldrig tidigare skämts för branschkollegor såsom i denna tråd.


Vh, iö

- - - - -

PS. Alla limträbalkar jag någonsin köpt har varit hyvlade, och hade det funntis ohyvlade så hade jag nog valt bort den. Detsamma gäller alla 45x45, 45x70, 45x95, 45x120, 45x145 och 45x170 jag någonsin köpt. I de fall jag valt ohyvlat virke så har det varit för att det kan vara fördelaktigt (får färg att fästa bättre) inte för att spara pengar.


Aha!
Don’t just do something, sit there.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav RogerJoensson » 2018-02-09 20:49

IngOehman skrev:Har inte sett något exempel på kritik som varit meningsfull. Kanske har jag missat något?

Vill du inte så behöver du inte. :wink:
När det som sägs om en takregel är sant, och priset är känt, och var och en själv kan jämföra med alternativa leverantörers produkter, så finns det ingenting i sammanhanget som är bedrägligt. När all information DESSUTOM är sällsynt riklig och även levererad på ett sådant sätt att var och en som önskar själv kan räkna på slutresultatet (vilket det även erbjudits hjälp med) så är det dessutom en sällsynt generös och seriös leverantör.

Jag har aldrig hört en säljare rekommendera den fetaste limträbalken oavsett situation. Om man inte vet vad man vill ha eller hur man räknar ut det så brukar man få hjälp att dimensionera. Om man ska resonera som du gör om signalkablar, så finns inte mycket anledning att inte välja den fetaste limträbalken säljstället har. typ 115x630 i alla lägen, oavsett avstånd mellan bärande stolpar. Det finns ju liksom ingen anledning att analysera behov och utfall. Man tar den starkaste :lol:
Det är än mera illa när det är folk som själv är verksamma i branschen som beter sig så svinaktigt. Har aldrig tidigare skämts för branschkollegor såsom i denna tråd.

Tack det samma! :wink:
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav DVD-ai » 2018-02-10 12:32

Vad ni är larviga.... :lol:

Man kunde ju tro att individer med kapacitet till djupare analyserande och förstående av tankegångar i kombination med möjlighet att bortse från och ej själva ägna sig åt sådana hära urbota dumma ytligheter i disskusioner.
Också använda dessa förmågor mer flitigt än vad som visas i bla denna tråden, riktigt löjligt :lol:

Jag hade skämts så mycket om det varit jag, men jag kanske bryr mig för mycket om att inte framstå så som ni gör!?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Harryup » 2018-02-10 13:56

Har lite svårt att se ett problem med att en grunka är överdimensionerad och dessutom billigare än sämre produkter.
Vill man löda själv så går det att spara ytterligare några kronor men det är ju inget som vanligt folk känner sig bekväma med.


/Harryup

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav darkg » 2018-02-10 14:00

Harryup skrev:Har lite svårt att se ett problem med att en grunka är överdimensionerad och dessutom billigare än sämre produkter.
/Harryup


Nej, den jämförelsen är okomplicerad!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-02-10 18:35

Ni har såklart helt rätt.

Överdimensionerad med avseende på kapacitanslitenhet är ju inget som kostar extra. Takbjälkar som skall klara mera vilket kostar dock extra, både i form av pengar och den plats de tar och hur jobbiga de är att hantera. Hade fallet för reglar varit typ som för kableln i tråden - det vill säga att en tillverkare gjort en balk/regel som till samma kostnad varit lika stor men säg 10 gånger styvare, så hade jag självklart rekommenderat den till alla! Styvare är bättre!

Den hjälp man kan få med att dimensionera reglar är inte en optimering, oändligt styvt (noll nedfjädring) är ju optimalt. Men man får i förekommande fall hjälp med att dimensionera reglarna så det "duger", enligt en norm som handlar om hållbarhet för enklare byggnader och nedfjädring för finare byggnader. Vad som duger i alltså delvis subjektivt.

Kort sagt - ju styvare regel desto bättre, om dugligt räcker så kan man räkna på det. Och ju lågkapacitivare kabel desto bättre, om dugligt räcker så kan man räkna på det.

I regelfallet vore kanske en balk av titanium eller beryllium (eller kanske en blandning) det bästa. En sådan skulle bli ofantligt dyr. I kabelfallet är HA-kabeln i en klass för sig kapacitansmässigt, men alls inte exceptionellt dyr. Den är snarare väldigt rimligt prissatt givet att den göra för hand i Svergie. Om den är värd pengarna kan var och en bedöma själv, tack vare att tillverkaren noga redovisat kabelns egenskaper och även varit behjälplig med att räkna ut konsekvensen i form av gränsfrekvens i olika applikationer.

Det är skapligt unikt. Och ändå får han skit från en massa inläggare. Det är tragiskt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-02-10 22:15

Harryup skrev:Har lite svårt att se ett problem med att en grunka är överdimensionerad och dessutom billigare än sämre produkter.
Vill man löda själv så går det att spara ytterligare några kronor men det är ju inget som vanligt folk känner sig bekväma med.


/Harryup


Tja, samtidigt är den 10 ggr dyrare än en lika bra, färdig kabel på Kjell.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav jonasp » 2018-02-10 22:29

Svante skrev:
Harryup skrev:Har lite svårt att se ett problem med att en grunka är överdimensionerad och dessutom billigare än sämre produkter.
Vill man löda själv så går det att spara ytterligare några kronor men det är ju inget som vanligt folk känner sig bekväma med.


/Harryup


Tja, samtidigt är den 10 ggr dyrare än en lika bra, färdig kabel på Kjell.


"Fullt tillräcklig" och "lika bra" är två helt olika saker! I många fall kommer Kjell-kabeln att fungera bra, men inte alla. "Bra" är dessutom subjektivt. Man kan värdera utförande som exempelvis kvalitetskänslan i kontaktdon. Där lär HA-kabeln lira i en helt annan division.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav mrGaskill » 2018-02-10 22:31

I trådens anda: vilken kabel på Kjell kostar 200 kr och är enligt vilka kriterier lika bra?
(Jag säger inte att jag inte skulle höra någon skillnad..)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav darkg » 2018-02-11 00:17

mrGaskill skrev:I trådens anda: vilken kabel på Kjell kostar 200 kr och är enligt vilka kriterier lika bra?
(Jag säger inte att jag inte skulle höra någon skillnad..)


Deras Nikabe lär väl ha lika ohörbar avrullning i gängse längder med typiska apparater.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-02-11 01:54

jonasp skrev:
Svante skrev:
Harryup skrev:Har lite svårt att se ett problem med att en grunka är överdimensionerad och dessutom billigare än sämre produkter.
Vill man löda själv så går det att spara ytterligare några kronor men det är ju inget som vanligt folk känner sig bekväma med.


/Harryup


Tja, samtidigt är den 10 ggr dyrare än en lika bra, färdig kabel på Kjell.


"Fullt tillräcklig" och "lika bra" är två helt olika saker! I många fall kommer Kjell-kabeln att fungera bra, men inte alla. "Bra" är dessutom subjektivt. Man kan värdera utförande som exempelvis kvalitetskänslan i kontaktdon. Där lär HA-kabeln lira i en helt annan division.


Jag pratar om tekniska prestanda. Och om förstärkaren har så dåliga prestanda att den inte klarar att driva en enmeters kjellkabel, då tycker jag att man ska byta ut den. Man kan förstås värdera kabelns utseende eller "känsla" såpass högt att man vill köpa den. Man kan också värdera utseendet eller känslan i Kjellkabeln såpass att man hellre vill ha den.

Så tänker jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Laila » 2018-02-11 02:12

Som trådskapare skulle jag kanske ha äskat om att få tråden låst för länge sedan . . .,
men om inte annat, som ett sociologiskt "vittnesmål", så kan den gärna få ta ett varv till . .
. typer. :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Conan » 2018-02-11 09:50

darkg skrev:
mrGaskill skrev:I trådens anda: vilken kabel på Kjell kostar 200 kr och är enligt vilka kriterier lika bra?
(Jag säger inte att jag inte skulle höra någon skillnad..)


Deras Nikabe lär väl ha lika ohörbar avrullning i gängse längder med typiska apparater.


200:- kostar alltså en "tillräckligt bra" kabel på Kjell made in China och allt? Men deras sladd från "Luxor Parts" kostar ju bara 120:-. Hör man skillnad på dom sladdarna med typiska apparater och typisk musik? Och lakrtiskabeln för 49:90 -- hur många skulle ta gift på att höra skillnad på den och dom där två dyrsladdarna en lördagkväll med Spotify-listan som källa?

Ska man verkligen stävja dyrkabelbranschen så gäller det att löpa linan ut och även ge sig på dessa sladdar som ju kostar mångdubbel mer än den tillräckligt bra sladden för en 50-lapp.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav jonasp » 2018-02-11 10:11

Svante skrev:
jonasp skrev:
Svante skrev:
Tja, samtidigt är den 10 ggr dyrare än en lika bra, färdig kabel på Kjell.


"Fullt tillräcklig" och "lika bra" är två helt olika saker! I många fall kommer Kjell-kabeln att fungera bra, men inte alla. "Bra" är dessutom subjektivt. Man kan värdera utförande som exempelvis kvalitetskänslan i kontaktdon. Där lär HA-kabeln lira i en helt annan division.


Jag pratar om tekniska prestanda. Och om förstärkaren har så dåliga prestanda att den inte klarar att driva en enmeters kjellkabel, då tycker jag att man ska byta ut den. Man kan förstås värdera kabelns utseende eller "känsla" såpass högt att man vill köpa den. Man kan också värdera utseendet eller känslan i Kjellkabeln såpass att man hellre vill ha den.

Så tänker jag.

Fast HA-kabeln har ju bättre tekniska prestanda som är lätta att kvantifiera. Behöver alla denna prestanda? Troligen inte. Men den är fortfarande bättre än deb billigare kabeln, rent objektivt. Här skiljer sig HA från många - de flesta - dyra kablar.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Nattlorden » 2018-02-11 10:11

Svante skrev:
Harryup skrev:Har lite svårt att se ett problem med att en grunka är överdimensionerad och dessutom billigare än sämre produkter.
Vill man löda själv så går det att spara ytterligare några kronor men det är ju inget som vanligt folk känner sig bekväma med.


/Harryup


Tja, samtidigt är den 10 ggr dyrare än en lika bra, färdig kabel på Kjell.


Tja, samtidigt är den hur många ggr billigare än Monsters top-of-the-line ?

Jag förväntar mig nog att livslängden på HA-kabeln vid många omkopplingar är långt större än Kjell-kabeln. (Sen finns det ett antal meter Kjell Nikabe här hemma, så jag bangar inte för dem, men jag skulle definitivt föredra bättre kontakter...)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-02-11 12:43

jonasp skrev:
Svante skrev:
jonasp skrev:
"Fullt tillräcklig" och "lika bra" är två helt olika saker! I många fall kommer Kjell-kabeln att fungera bra, men inte alla. "Bra" är dessutom subjektivt. Man kan värdera utförande som exempelvis kvalitetskänslan i kontaktdon. Där lär HA-kabeln lira i en helt annan division.


Jag pratar om tekniska prestanda. Och om förstärkaren har så dåliga prestanda att den inte klarar att driva en enmeters kjellkabel, då tycker jag att man ska byta ut den. Man kan förstås värdera kabelns utseende eller "känsla" såpass högt att man vill köpa den. Man kan också värdera utseendet eller känslan i Kjellkabeln såpass att man hellre vill ha den.

Så tänker jag.

Fast HA-kabeln har ju bättre tekniska prestanda som är lätta att kvantifiera. Behöver alla denna prestanda? Troligen inte. Men den är fortfarande bättre än deb billigare kabeln, rent objektivt. Här skiljer sig HA från många - de flesta - dyra kablar.

Kloka ord.

Att kalla något med helt andra data för "lika bra" är bara fel, även om båda kablarna enligt personen ifråga (i ett beslastningsfall som han tänker sig, men som kanske inte alls är det aktuella) är tillräckligt bra.

För att igen jämföra med balkar: En limträbalk på dimensioneringsgränsen duger säkert också för de flesta, men ändå finns det fall då man väljer en mångfaldigt bättre (både styvare och starkare) liggande H-balk. Ja, den kostar förstås mycket mera, men för den som värderar det kan det vara väl spenderade pengar.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Harryup » 2018-02-11 13:21

Har man en gång jobbat i butik och sålt apparater med bifogade lakritskablar i förpackningen så vet man att man behöver ha tråg med kablar att låta kunden byta till då det är dött i ena kanalen vid leverans, eller kanske det dör eller glappar efter första gången som man tar loss kabel och sen skall ansluta den igen osv.
Att köpa en bra kabel med bra kabelavlastning är något som ger frid över tiden. Billiga kablar kan mycket väl bli dyra när det gäller tärande på livskvalitén.
Lakrits är för min del inget alternativ om man är seriös när det gäller sin anläggning. Att en väl fungerande lakrits räcker ser jag inte som något hållbart skäl eftersom dom inte med säkerhet är det.

/Harryup

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav darkg » 2018-02-11 13:28

IngOehman skrev:...
För att igen jämföra med balkar: En limträbalk på dimensioneringsgränsen duger säkert också för de flesta, men ändå finns det fall då man väljer en mångfaldigt bättre (både styvare och starkare) liggande H-balk. Ja, den kostar förstås mycket mera, men för den som värderar det kan det vara väl spenderade pengar.
Vh, iö


Men är balk med säkerhetsfaktor 1000 bättre än en med 250? Jag tycker att det är relativt lätt upp till faktor ett (bättre är ju bättre) - och även upp en bit (viss marginal är entydigt gott).

Om en kund frågar HA om hur han ska göra med signalkabel; han förklarar att han gärna vill ha så bra ljud som möjligt, och betalar vad det kostar, men helst inte mer än nödvändigt. Han har Ha:s förförstärkare och slutsteg och 0,6 meter mellan. Bör HA föreslå sin kabel med hänvisning till kapacitansen?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav darkg » 2018-02-11 13:32

Harryup skrev:Har man en gång jobbat i butik och sålt apparater med bifogade lakritskablar i förpackningen så vet man att man behöver ha tråg med kablar att låta kunden byta till då det är dött i ena kanalen vid leverans, eller kanske det dör eller glappar efter första gången som man tar loss kabel och sen skall ansluta den igen osv.
Att köpa en bra kabel med bra kabelavlastning är något som ger frid över tiden. Billiga kablar kan mycket väl bli dyra när det gäller tärande på livskvalitén.
Lakrits är för min del inget alternativ om man är seriös när det gäller sin anläggning. Att en väl fungerande lakrits räcker ser jag inte som något hållbart skäl eftersom dom inte med säkerhet är det.

/Harryup


Det är verkligen sant; att kvalitet ger större tillfredsställelse både i ögonblicket och i längden. Det talar för kablar som HA:s, som av allt att döma är genomtänkt och ändå inte fruktansvärt dyr. Dock inte heller alldeles billig. Vad är lagom? :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-11 13:35

Svante skrev:
Harryup skrev:Har lite svårt att se ett problem med att en grunka är överdimensionerad och dessutom billigare än sämre produkter.
Vill man löda själv så går det att spara ytterligare några kronor men det är ju inget som vanligt folk känner sig bekväma med.


/Harryup


Tja, samtidigt är den 10 ggr dyrare än en lika bra, färdig kabel på Kjell.


Maj, har Kjell-kabeln lika fina don samt lika god skärm tex?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-02-11 14:18

Morello skrev:
Svante skrev:
Harryup skrev:Har lite svårt att se ett problem med att en grunka är överdimensionerad och dessutom billigare än sämre produkter.
Vill man löda själv så går det att spara ytterligare några kronor men det är ju inget som vanligt folk känner sig bekväma med.


/Harryup


Tja, samtidigt är den 10 ggr dyrare än en lika bra, färdig kabel på Kjell.


Maj, har Kjell-kabeln lika fina don samt lika god skärm tex?


Man kan ju köpa två och klippa sönder den ena, fortfarande til 1/5 av kostnaden, så vet man om man är nervöst lagd. Eller så lyssnar man och hör om det kommer in någon hörbar störning. En dålig skärm påverkar ju inte ljudkvaliteten primärt, utan släpper in störningar.

Kontakterna på billiga kablar är ofta enligt min åsikt bättre är motsvarande dyra kontakter, det är tämligen vanligt att sk högkvalitativa kontakter är väldigt tröga att koppla in.

Hur vet man fö att HA-kabeln har bra skärm? Har någon klippt sönder en sån? (Egentligen ifrågasätter jag inte det, jag vill bara peka på att många bara antar att kjellkabeln har en dålig skärm.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-02-11 14:23

darkg skrev:Men är balk med säkerhetsfaktor 1000 bättre än en med 250? Jag tycker att det är relativt lätt upp till faktor ett (bättre är ju bättre) - och även upp en bit (viss marginal är entydigt gott).


Ja, det kan den definitivt vara; en styvare balk ger ett mindre svajigt golv, och det dunsar mindre till våningen under. Nu är det som det är med analogier, jag vet inte vad dunsigheten skulle motsvara i kabelfallet. Är kapacitansen tillräckligt liten så är den det. Kanske kan man tänka sig att dunsigheten motsvarar utseendet, ett mervärde som inte har med den huvudsakliga funktionen att göra?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-02-11 14:51

Eller kanske oddsen för att slippa instabilitet? Saken är ju den att olika fall är just olika.

Vissa olikheter kan man enkelt ta reda på, andra är svårare att veta om.

En viss svajighet i golvet kanske är utan betydelse, men plötsligt en dag så köper man ett biljarbord...


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-11 15:04

Jag vet bara att HA-kabelns Neutrik-don är av hög kvalitet och har dimensioner enligt standard.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster