Jag har testat att korrigera hela området och det blir helt ok men ljudet får en hårdhet i sig. Audioholics på youtube har undersökt detta och i deras tester så visade det sig att begränsningen i mikrofonen/rumskorrigeringen(Audessey i deras fall) gjorde att efter korrigeringen så blev det en tydlig höjning i diskant-registret i lyssningsfönstret som man inte såg hur som helst i en vanlig mätning!
Om man har bra högtalare är det inte värt att korrigera över schröder från det jag läst mig till. Har man "dåliga" högtalare(riktigt bra högtalare som också klarar hög output är väldigt dyra!) kan det säkert vara värt ibland. Att fixa problem över 300Hz kräver dock inga monster-akustikpaneler så antagligen bättre att gå den vägen för den delen av registret.
Angående delning tror jag på följande:
* Har man möjlighet att ha delning per kanal dela iaf samma per par av högtalare. I.e. SR och SL får samma delning.
* Helst ha samma delning för ett helt lager. I.e. baslagret och atmos-lagret kan ha olika delningar utan större kompromisser
* I den mån det går sträva efter en högtalar-setup där alla högtalare klarar ungefär lika mycket(eller ja man får ta hänsyn till att LCR kommer få mest information till sig samt att man ofta sitter närmare sina surrounds så surrounds kan antagligen vara klenare liksom).
@Niklas Jag vet inte hur Dirac hanterar impulssvaret när jag kör tre per kanal i taket men det låter bra helt klart.
@Tangband tack för info
@genstruktur ja du räddas lite av att du kör L + R som large så dessa slipper påverkas av hur du delar dina surrounds.
---
Lyngdorf kör RoomPerfect. Det jag läst om RoomPerfect är att det är minst lika bra som Dirac om inte bättre. Jag har aldrig testat det men jag tror helt klart att det är i ligan av bra rumskorrigering tillsammans med Dirac och Trinnov Optimizer och Lake.