Vinyl vs CD?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Vinyl vs CD?

Inläggav sprudel » 2017-11-18 11:53

Fick besök av en ljudkamrat hörom kvällen som tog med sin Technics 1210 mk2 och några album. Vi började med CD och det låter som det låter, väldigt bra. Rent, fint, genomskinligt och holografiskt.
Så kopplade vi in vinylen och lirade Pink Floyd "The Wall" som var fint mastrad. Jösses så fint det var, men min fundering blev ju då hur min MFSL av samma album kunde låta. På med den.
Fattigt, tunt och ett drag av anemiskt. Klara skillnader, inte jättelika men ack så tydliga. Bättre pondus i basen, stränginstrument poppar ut i ljudbilden på ett annat sätt osv.
Påminde ganska mycket om förändringen när jag skiftade från Oppo 105 som försteg till Lavry da 10 faktiskt. I detta fallet hade vi samma försteg, Conrda Johnson Premier 17 LS2.
Hur låter CD vs vinyl hemma hos dig? Upplever du samma skillnader som vi gjorde och så kärnfrågan, är det enbart mastering det beror på eller finns det ett tillskott av trevlig distorsion som bidrar?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Perfector » 2017-11-18 12:33

Mina öron låter sig gärna bedras av det jag ser.
Jag är uppväxt med vinyl och inpräntad på det.
Jag har en del på både CD och vinyl och kan jämföra.
Varför vet jag inte, men det är mer "liv" i vinylerna.
Kan det bero på att jag har en Grado GF2- med prestige gold nål?
Cd har fördelen av att man kan spela hela plattan utan att vända på den
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav RogerJoensson » 2017-11-18 12:55

Om jag jämför vinyl med samma verk på tidiga cd-utgåvor så vinner det senare oftast, men det finns undantag.
Det som stör mest på pop och rock vinylplattor är den vanligt förekommande höga disten på de sista låtarna på varje sida. Det låter då pressat och visset i diskanten, men så klart rundare pga av detta. Första minuten på varje sida kan ha ett högt vertikalbrus, vilket är irriterande då första låten i övrigt brukar låta bäst. Sen har vi det där med knastrandet, vilket går att svälja om det är milt...

Nyare cdutgåvor är som bekant ofta dynamiskt ihoppressade och då ska det rätt mycket dist och brus till för att vinylen inte ska föredras...

Det som en del tycker låter tunt och anemiskt kan mycket väl vara närmre det som föredrogs i studion där det spelades in och att de de gillar att det rundas av pga vinylens svagheter. Ibland har man även parallellkomprimerat vid slutliga vinylmastringen (låter det som). Jag har ibland föredragit att man lyft det svaga på detta sätt och saknat det på cd-utgåvan (även om ingreppet gjordes i syfte att bekämpa brus och knaster från vinylen).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav matssvensson » 2017-11-18 14:16

RogerJoensson skrev:Om jag jämför vinyl med samma verk på tidiga cd-utgåvor så vinner det senare oftast, men det finns undantag.
Det som stör mest på pop och rock vinylplattor är den vanligt förekommande höga disten på de sista låtarna på varje sida. Det låter då pressat och visset i diskanten, men så klart rundare pga av detta. Första minuten på varje sida kan ha ett högt vertikalbrus, vilket är irriterande då första låten i övrigt brukar låta bäst. Sen har vi det där med knastrandet, vilket går att svälja om det är milt...

Nyare cdutgåvor är som bekant ofta dynamiskt ihoppressade och då ska det rätt mycket dist och brus till för att vinylen inte ska föredras...

Det som en del tycker låter tunt och anemiskt kan mycket väl vara närmre det som föredrogs i studion där det spelades in och att de de gillar att det rundas av pga vinylens svagheter. Ibland har man även parallellkomprimerat vid slutliga vinylmastringen (låter det som). Jag har ibland föredragit att man lyft det svaga på detta sätt och saknat det på cd-utgåvan (även om ingreppet gjordes i syfte att bekämpa brus och knaster från vinylen).

Det här låter insatt och stämmer väl med mina egna upplevelser, för och emot respektive format. Med detta sagt, tror jag alltså (eftersom jag som konsument inte kan syna hur inspelning/produktion faktiskt gått till) att produktion/mastring idag är det som avgör om jag föredrar något framför andra. Vilket stör eftersom ingenjören i mig tänker att det borde vara otroligt mycket enklare att uppnå mer källtroget resultat på digitala format än med vinylskivor.
Hemma njuter jag lika mycket av välgjorda digitala filer och vinylskivor genom Linns nätverksspelare och skivspelare. Och idag är jag väldigt nöjd med att båda varianterna på bra dagar låter förväxlingsbart lika, där båda skänker mig lika mycket välbehag. Digital spelning är bekvämare så den snurrar oftast. Men om jag skulle bli tvungen att bara välja ett avspelningssätt, skulle vinylskivorna få vara kvar - av nostalgiska skäl. Jag har lekt med tanken att frigöra mig från de kubikmetrarna olja, men tror ärligt talat aldrig jag klarar av att ta det beslutet...
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav PekkaJohansson » 2017-11-18 15:00

sprudel skrev:Så kopplade vi in vinylen och lirade Pink Floyd "The Wall" som var fint mastrad. Jösses så fint det var, men min fundering blev ju då hur min MFSL av samma album kunde låta. På med den.
Fattigt, tunt och ett drag av anemiskt. Klara skillnader, inte jättelika men ack så tydliga. Bättre pondus i basen, stränginstrument poppar ut i ljudbilden på ett annat sätt osv.


sprudel,

Det framgår inte om MFSL-utgåvan är vinyl eller cd. Slutet av redogörelsen är motsägelsefull. Kan du förtydliga?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav matssvensson » 2017-11-18 15:17

PekkaJohansson skrev:sprudel,

Det framgår inte om MFSL-utgåvan är vinyl eller cd. Slutet av redogörelsen är motsägelsefull. Kan du förtydliga?

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag kan inte hitta att MFSL släppt någon annan version av The Wall än på CD. Jag läste det också som att MFSL versionen skulle vara på vinyl. Sen kollade jag på Discogs. mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav lennartj » 2017-11-18 16:10

sprudel skrev:Fick besök av en ljudkamrat hörom kvällen som tog med sin Technics 1210 mk2 och några album. Vi började med CD och det låter som det låter, väldigt bra. Rent, fint, genomskinligt och holografiskt.
Så kopplade vi in vinylen och lirade Pink Floyd "The Wall" som var fint mastrad. Jösses så fint det var, men min fundering blev ju då hur min MFSL av samma album kunde låta. På med den.
Fattigt, tunt och ett drag av anemiskt. Klara skillnader, inte jättelika men ack så tydliga. Bättre pondus i basen, stränginstrument poppar ut i ljudbilden på ett annat sätt osv.
Påminde ganska mycket om förändringen när jag skiftade från Oppo 105 som försteg till Lavry da 10 faktiskt. I detta fallet hade vi samma försteg, Conrda Johnson Premier 17 LS2.
Hur låter CD vs vinyl hemma hos dig? Upplever du samma skillnader som vi gjorde och så kärnfrågan, är det enbart mastering det beror på eller finns det ett tillskott av trevlig distorsion som bidrar?

Du missar att meddela några viktiga variabler för vinyluppspelningen;
Vilken pickup användes påTechnics-spelaren?
Vilket RIAA-steg användes?
Beteckningen Conrad Johnson Premier 17 LS2 uppfattar jag som att det endast är ett Line Stage utan ingång för varken MM eller MC-pickup.

Många vinylutgåvor är slanka/anemiska i basen. Nymastrade digitala återutgivningar av gamla inspelningar kan vara nivåhöjda med ca. 10 dB,
i basområdet och det verkar vara sällsynt att någon klagar på det.
Tidiga och sena skivor av artister med en lång karriär kan skilja avsevärt, och jag undrar om inte de allra flesta skulle önska att även de tidiga
inspelningarna klingade som de nya?
För att ge alla vinylskivor full rättvisa jämfört med andra medier tycker jag att det är nödvändigt att använda ett komplett försteg som inte
bara har phono-ingång(ar) utan även tonkontroller. Helst bara bas- och diskant-kontroller, för de brukar grumla återgivningen mindre och de
är dessutom till större nytta om man har så gamla skivor att RIAA-standarden inte fanns och man behöver kompensera för det.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-11-18 17:15

The Wall verkar finnas i en mängd utgåvor, totalt 465 stycken enligt https://www.discogs.com/master/view/11329

Bertil Alving gjorde en kommentar vid pK-träffen i Skillingaryd 2009. Jag spelade ett spår med Nina Hagen och någon tyckte det lät basfattigt och det gjorde det. Bertil sa att tiden innan B&W 801 började bli vanlig i studios mixade/mastrade man annorlunda, lite mindre basigt.

Nu finns det en senare utgåva (släppt 2012) av samma spår med Nina Hagen på Tidal och det låter mera balanserat jämfört med den tidigare utgåvan jag har på CD. Originalet på LP är från 1978.

Precis som Lennartj tycker jag tonkontroller är bra att ha, gärna en equalizer.

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Zeeall » 2017-11-18 17:24

Är väl inte så jättekonstigt att det låter olika när du har jämfört två olika mastringar.

För att svara på din fråga så låter vinyl och CD väldigt likt hemma hos mig, när det är samma mastring. Det är klart jag hör en skillnad men den tillskriver jag utrustningen jag har.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav sprudel » 2017-11-18 21:30

Då förtydligar vi lite. CD var MFSL, den har jag hela tiden hållt som väldigt bra. Vinylen får jag kolla men det är en tidig utgåva omsorgsfullt utvald, vad jag kan förstå.
Riaat var en Röcklinger, jag haf inget riaa i mitt försteg. Pickup, ingen aning.
MFSL har en mängd bra mastringar enligt mig, och en mängd sämre. The Wall är bra, men den var blodfattig jämfört med vinylen som var mer köttig. Hoppas jag uttryckt mig klart. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Laila » 2017-11-18 21:51

Va, ena Technics 1210 mk2 8O. Alla vetju att ena diregtdreven spelare kuggar* nå
förskräcklingert . . . sä dä va nogert kuggninga som du töckte öm . . . typer. 8)

* Du kan ju fråge Engländerna . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav distad » 2017-11-18 23:53

Du försöker väl inte få dist rumsrent Sprudel :wink: Kommer ihåg någon gammal tråd där rörstärkare sågades längs med fotknölarna för ett gäng år sedan. Börjar bli mycket som inte stämmer med det hör forat grundstenar som det var förr dvs. det går lika bra med lampsladd, allt annat än Nad 208 eller om man behöver extremt mycket kraft Rotel 1090 är onödigt att lägga, försteg är är totalt onödigt om Dac:en har det och om inte så är Denon 2105 fullt tillräckligt transparent. Som spelare så är Pionner DV668 det ultimata osv. Nu är det Bryston, Dyra Dac:ar, försteg och nu sist så har det blivit okej med att lägga mer än 999kr på en signalkabel. Vad händer 8O :D *

Ps. *Försök att läsa detta inlägg med lite humor, men det sker verkligen förändringar emot hur det lät förr.* Nästan så man saknar Subjektivisten, han hade motsatt sig allt detta nya.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav lennartj » 2017-11-19 01:32

Till alla som följer tråden;
jämför sprudels och FBKs "fotnötter" och berätta varför ni har en musikanläggning,
är det för att få ryggdunkningar av likasinnade för att ha valt produkter som uppfyller vissa mätvärden
eller för att låta sinnena beRÖRas av ljuv musik (som jag)?
Finns det andra alternativa svar???
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Laila » 2017-11-19 01:36

Å, vad var sprudels fotnot . . . typer ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Perfector » 2017-11-19 02:01

lennartj skrev:Till alla som följer tråden;
jämför sprudels och FBKs "fotnötter" och berätta varför ni har en musikanläggning,
är det för att få ryggdunkningar av likasinnade för att ha valt produkter som uppfyller vissa mätvärden
eller för att låta sinnena beRÖRas av ljuv musik (som jag)?
Finns det andra alternativa svar???

Jag skiter i om andra har åsikter om hur det låter hos mig.
Det är för mina öron jag spelar musik.
Det finns lika många ljudtyper som det finns kombinerat högtalare och förstärkare.
Iofs. är det trevligt om besökare tycker det låter musik, men ur perspektivet låta som i verkligheten säger jag som Bertil Hellsten.
Den perfekta högtalaren finns inte och kommer aldrig att finnas.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav lennartj » 2017-11-19 02:16

Laila skrev:Å, vad var sprudels fotnot . . . typer ?

Kolla trådstarten eller vilket som helst av hans inlägg!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Laila » 2017-11-19 02:29

Aha, . . . typ. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

vox_1981
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2017-11-03
Ort: Karlskrona

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav vox_1981 » 2017-11-19 04:06

lennartj skrev:Till alla som följer tråden;
jämför sprudels och FBKs "fotnötter" och berätta varför ni har en musikanläggning [...]


Ny medlem, men "fotnoter" är väl ändå rätt ord...;)

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Stranne » 2017-11-19 09:09

vox_1981 skrev:
lennartj skrev:Till alla som följer tråden;
jämför sprudels och FBKs "fotnötter" och berätta varför ni har en musikanläggning [...]


Ny medlem, men "fotnoter" är väl ändå rätt ord...;)

Själv tycker jag nog att ”signatur” är rätt ord.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav lennartj » 2017-11-19 10:21

Jag satte citationstecken runt ordet för att bjuda in till lite skämtsamma kommentarer runt "understreckskommentarerna" och tar mig friheten att böja som jag vill, en fot, flera fötter, en fotnot, flera f..
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

vox_1981
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2017-11-03
Ort: Karlskrona

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav vox_1981 » 2017-11-19 10:26

...fötternötter! :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav distad » 2017-11-19 11:41

Perfector skrev:Jag skiter i om andra har åsikter om hur det låter hos mig.
Det är för mina öron jag spelar musik.
Det finns lika många ljudtyper som det finns kombinerat högtalare och förstärkare.
Iofs. är det trevligt om besökare tycker det låter musik, men ur perspektivet låta som i verkligheten säger jag som Bertil Hellsten.
Den perfekta högtalaren finns inte och kommer aldrig att finnas.

Instämmer!
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav sprudel » 2017-11-19 14:22

Ska vi återvända till mina funderingar?
Min gissning till orsaken att det lät så bra med vinyl var ju bättre mastring och lite trevlig dist.
Åsikter om detta?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Conan » 2017-11-19 14:43

Skillnaden ni uppfattade skulle väl kunna bero på en eller flera saker av:

- "Köttigare" mastring på vinylutgåvan
- "Tunnare" mastring på CD-utgåvan
- "Köttigare" (inkl. dist) återgivning av vinylspelare/pickup/RIAA
- "Tunnare" (inkl. dist) återgivning av CD-spelaren
- Icke-nivåmatchning
- Placebo

Svårt att säga. Ett par saker som ganska enkelt skulle kunna besvaras var om ni ville spela in "vinylljudet" på fil och jämföra med CD nivåmatchat och blint.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav RogerJoensson » 2017-11-19 14:47

Om det rör sig om olika mastringar så kan det ev (även) vara så att vinylvarianten råkade passa dina (Sprudels) högtalare klangmässigt bättre.

Jag bedömer olika utgåvor utifrån vad jag kan få ut av dem med EQ...
Många pop/rockproduktioner har påverkats klangmässigt av de högtalare man arbetat med under produktionen. -Ommastringar ev. av de högtalare man arbetat med under ommastringen. Många högtalare är gjorda för att det ska låta juste på något slags medelvärde av materialet som spelas på dem, vissa inspelningar får dubbelt fel pga detta (eftersom de kanske avviker i motsatt riktning från det där medelvärdet). Olika kombinationer ger olika resultat.
Att inte använda EQ (om man klarar att hantera den dvs) betyder rätt ofta på att man inte får ut det bästa möjliga från inspelningen i sina egna högtalare och öron.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Svante » 2017-11-19 14:55

sprudel skrev:Ska vi återvända till mina funderingar?
Min gissning till orsaken att det lät så bra med vinyl var ju bättre mastring och lite trevlig dist.
Åsikter om detta?


Jag håller med på A men håller inte med på B. Dist är aldrig trevligt i återgivningssammanhang, speciellt inte vinyldist.

Jag kan också känna att det är lite synd om att bättre mastering så ofta förknippas med vinyl; det är kontraproduktivt eftersom det förlänger livslängden på ett föråldrat medium. Man borde i stället prata om just masteringarna, och att det är sekundärt att den bättre masteringen råkade ligga på ett vinylmedium.

Enda anledningen att det blir så, alltså att man pratar om att jämföra vinyl och CD och att man inte pratar om att jämföra olika masteringar är att det är påtagligt när man jämför dem att den ena är en vinylskiva och att den andra är en CD, men att det är betydligt svårare att se att det är olika masteringar.

Det vore alltså bra om tråden hetter "Vinylmaster vs CD-master" ;) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Perfector » 2017-11-19 15:01

Sen har man större frihet att välja bla. pickup tonarm spelare och en del annat för att få ut det bästa av ljudet på en vinyl.
På CD är det färdigt när man köper en spelare om man inte går hela vägen och börjar bygga med dac'ar och hela kittet för att montera helt egen spelare med önskade egenskaper.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Svante » 2017-11-19 15:25

Perfector skrev:Sen har man större frihet att välja bla. pickup tonarm spelare och en del annat för att få ut det bästa av ljudet på en vinyl.
På CD är det färdigt när man köper en spelare om man inte går hela vägen och börjar bygga med dac'ar och hela kittet för att montera helt egen spelare med önskade egenskaper.


Man har precis lika stor möjlighet att koppla till en eq och en distlåda till en CD-spelare, men typ* ingen gör det för det vore så knasigt.

*Förenklad verklighetsbild, jag vet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav lennartj » 2017-11-19 15:33

RogerGustavsson skrev:
Precis som Lennartj tycker jag tonkontroller är bra att ha, gärna en equalizer.

Fast i just detta fallet är vi faktiskt (!) inte överens.
Jag kan tänka mig att använda en equalizer för att trimma in högtalarna till rummet, men den skulle vara "set and forget".
För skivavspelning tycker jag att det är för omständligt att pilla på en EQ oavsett om det är en ters- oktav- eller parametrisk. Med för många parametrar att skruva på är det, åtminstone för mig, alltför lätt att fokus drar iväg från själva musiklyssnandet.
Med bara bas- och diskantkontroller kanske jag inte får till den optimala kompenseringen för en viss mastring, men jag kan göra en justering i rätt riktning på några sekunder via fjärrkontrollen medan jag sitter på lyssningsplatsen.

Om man har löst EQ-problemen för gamla skivor, om man har några, med t.ex
Bild

så skulle jag kunna tänka mig någon form av parametrisk EQ som har fem distinkta funktioner, djupbas, mid-bas., tonbalans, presens och diskant. Min tanke är att det ska vara enkelt att känna på sig vad som kan vinna på att justeras.
Därför ska det inte finnas reglage för brytpunkter, centerfrekvens eller Q-värde utan bara + / - för de 5 funktionerna, som ska kunna justeras från fjärrkontrollen.

Bild
Cello Audio Palette från 1980-talet var avsedd att göra ungefär samma sak och skulle placeras vid lyssningsplatsen. Tyvärr blev de enormt dyra.
Jag tror att motsvarande funktionalitet skulle kunna byggas in i ett försteg liknande mitt för en mycket liten merkostnad.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Vallejos
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Vallejos » 2017-11-19 17:01

Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster