Vinyl vs CD?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Bagaget » 2018-01-31 22:15


Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Morello » 2018-01-31 22:30

music4ever skrev:


Och vad ska detta säga?


Källan till citatet. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav PekkaJohansson » 2018-01-31 22:37

music4ever skrev:1. Vad spelar det för roll om folk gillar vinyl? Skall alla tycka som du? 8O


Självklart får man gilla vinyl - och jag har gjort klart att även jag köper och spelar vinyl när det är påkallat, om än under viss protest. Att jag engagerar mig i frågan beror på att jag hoppas att mina och andras sakargument ska få åtminstone några att inse att en återgång till vinylavspelning inte är en väg att åstadkomma bättre ljudåtergivning. Ju fler som inser det, desto färre köper retrohysterin vilket i längden kan få branschen att ta en annan och sundare väg vilket i sin tur gynnar alla musiklyssnare och framför allt de som aktivt söker bättre ljudkvalitet. Du är fri att hålla fast vid mekanisk avspelning och krånglande spelare men du kan inte rimligtvis envisas med att invända i ljudkvalitetsfrågan eller gnälla på folk som invänder mot ett undermåligt system. Det blir särskilt underligt när du själv och andra skickar filer som är alldeles utmärkta exempel på vinylens tillkortakommanden jämfört med digitala system.

music4ever skrev:2. Du har inte hittills visat någon källa som visar att de valt en vinylrip över att använda masterbandet.


Läs inlägget om Tidals byte från bandöverföring till vinylripp samt Morellos länk.

Vänligen

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav CODY » 2018-01-31 23:41

PekkaJohansson skrev:Att jag engagerar mig i frågan beror på att jag hoppas att mina och andras sakargument ska få åtminstone några att inse att en återgång till vinylavspelning inte är en väg att åstadkomma bättre ljudåtergivning. Ju fler som inser det, desto färre köper retrohysterin vilket i längden kan få branschen att ta en annan och sundare väg vilket i sin tur gynnar alla musiklyssnare och framför allt de som aktivt söker bättre ljudkvalitet.

Pekka


Meanwhile, back in reality:

https://blog.discogs.com/en/future-of-vinyl/?utm_source=social&utm_medium=dashboard&utm_campaign=Culture_2018_01_29
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Morello » 2018-02-01 00:25

Innehållet på sidan bekräftar ju bara det Pekka talar om - retrohysterin.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav CODY » 2018-02-01 00:45

Morello skrev:Innehållet på sidan bekräftar ju bara det Pekka talar om - retrohysterin.


Sa forumdeltagaren (ev. retrohysterikern) som visar upp bilder på en fyrtio år gammal skivspelare och spelar in och delar ljudfiler från olika pickupper :D Jättekul tycker jag - keep it comin :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav darkg » 2018-02-01 00:56

CODY skrev:
Morello skrev:Innehållet på sidan bekräftar ju bara det Pekka talar om - retrohysterin.


Sa forumdeltagaren (ev. retrohysterikern) som visar upp bilder på en fyrtio år gammal skivspelare och spelar in och delar ljudfiler från olika pickupper :D Jättekul tycker jag - keep it comin :)


Fast nää... veteranbilsentusiaster menar väl inte att bilar nu igen borde byggas enligt gamla recept, bara för att de glädjer sig åt de fina gamla åken. :)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Conan » 2018-02-01 07:27

darkg skrev:
CODY skrev:
Morello skrev:Innehållet på sidan bekräftar ju bara det Pekka talar om - retrohysterin.


Sa forumdeltagaren (ev. retrohysterikern) som visar upp bilder på en fyrtio år gammal skivspelare och spelar in och delar ljudfiler från olika pickupper :D Jättekul tycker jag - keep it comin :)


Fast nää... veteranbilsentusiaster menar väl inte att bilar nu igen borde byggas enligt gamla recept, bara för att de glädjer sig åt de fina gamla åken. :)


Armbandsur då - bra exempel på nya saker som byggs med gamla recept och även där finns en fascination för gamla saker när det finns ny teknik (kvarts) som har bättre prestanda.

Gammalt mög..? Morello..? :wink:

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav music4ever » 2018-02-01 08:05

PekkaJohansson skrev:Självklart får man gilla vinyl - och jag har gjort klart att även jag köper och spelar vinyl när det är påkallat, om än under viss protest. Att jag engagerar mig i frågan beror på att jag hoppas att mina och andras sakargument ska få åtminstone några att inse att en återgång till vinylavspelning inte är en väg att åstadkomma bättre ljudåtergivning. Ju fler som inser det, desto färre köper retrohysterin vilket i längden kan få branschen att ta en annan och sundare väg vilket i sin tur gynnar alla musiklyssnare och framför allt de som aktivt söker bättre ljudkvalitet. Du är fri att hålla fast vid mekanisk avspelning och krånglande spelare men du kan inte rimligtvis envisas med att invända i ljudkvalitetsfrågan eller gnälla på folk som invänder mot ett undermåligt system. Det blir särskilt underligt när du själv och andra skickar filer som är alldeles utmärkta exempel på vinylens tillkortakommanden jämfört med digitala system.


Detta är faktiskt till stora delar fel. För många, t ex mig, så är vinyllyssnade en bättre väg då den är mycket roligare och trevligare lyssning. Det är detta du inte verkar förstå. Att en del folk söker det för de anser det ger dem ett bättre mervärde. De skiter i att de får mindre knaster på en CD utgåva, eller det blir mer hantering. För det ger dem inte det de söker.
Sitter du och klagar på alla som inte köper den mest nya och effektivaste bilen? Är de som åker trädbåtar dumma i huvudet då de inte inser det finns bättre båtar?
Jag vill hävda att detta är ingen större reklam för LTS. Var glad att folk är intresserad av musik, oavsett om de lyssnar på LP, rör, eller hornhögtalare.

Jag tror få (ingen) här påstår att vinylformatet är bättre än CD formatet. Men för många så ger det ett större mervärde än CD skivor. Samt att i många fall så anser de att ljudet på många utgåvor är bättre i deras öron.


PekkaJohansson skrev:Läs inlägget om Tidals byte från bandöverföring till vinylripp samt Morellos länk.

Vänligen

Pekka

Jag såg ingenstans att de valde mellan den analoga mastern och LPn. Kan du visa mig detta?
Senast redigerad av music4ever 2018-02-01 08:08, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav music4ever » 2018-02-01 08:06

Conan skrev:
darkg skrev:
CODY skrev:
Sa forumdeltagaren (ev. retrohysterikern) som visar upp bilder på en fyrtio år gammal skivspelare och spelar in och delar ljudfiler från olika pickupper :D Jättekul tycker jag - keep it comin :)


Fast nää... veteranbilsentusiaster menar väl inte att bilar nu igen borde byggas enligt gamla recept, bara för att de glädjer sig åt de fina gamla åken. :)


Armbandsur då - bra exempel på nya saker som byggs med gamla recept och även där finns en fascination för gamla saker när det finns ny teknik (kvarts) som har bättre prestanda.

Gammalt mög..? Morello..? :wink:


Precis. Blir väldigt kul att det är sån vurm över gamla klockor, gamla hus, etc.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Conan » 2018-02-01 08:26

music4ever skrev:
Conan skrev:
darkg skrev:
Fast nää... veteranbilsentusiaster menar väl inte att bilar nu igen borde byggas enligt gamla recept, bara för att de glädjer sig åt de fina gamla åken. :)


Armbandsur då - bra exempel på nya saker som byggs med gamla recept och även där finns en fascination för gamla saker när det finns ny teknik (kvarts) som har bättre prestanda.

Gammalt mög..? Morello..? :wink:


Precis. Blir väldigt kul att det är sån vurm över gamla klockor, gamla hus, etc.


Just det — gamla mög(liga) hus också... :D

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav darkg » 2018-02-01 08:39

Conan skrev:
darkg skrev:
CODY skrev:
Sa forumdeltagaren (ev. retrohysterikern) som visar upp bilder på en fyrtio år gammal skivspelare och spelar in och delar ljudfiler från olika pickupper :D Jättekul tycker jag - keep it comin :)


Fast nää... veteranbilsentusiaster menar väl inte att bilar nu igen borde byggas enligt gamla recept, bara för att de glädjer sig åt de fina gamla åken. :)


Armbandsur då - bra exempel på nya saker som byggs med gamla recept och även där finns en fascination för gamla saker när det finns ny teknik (kvarts) som har bättre prestanda.

Gammalt mög..? Morello..? :wink:


Haha, ja, bättre! Och finstereo är väl lika mycket ett skrytsmycke som finklocka; båda ska förutom sin tekniska funktion signalera ägarens utmärkta smak och socioekonomi. Men skillnaden är att man inte dammar av gamla klockritningar i syfte att komma tillbaka till en trognare visning av tid, medan man (i den stora världen), sägs det, i sin skepsis mot dåliga filer börjar betrakta vinyltekniken som något i sig tekniskt bättre.

Hus har förstås precis som stereon och klockan flera olika funktioner, tekniska och symboliska...

En bra sak med vinylintresset är väl att det för många kan bli en början till intresse för den stationära anläggningens möjligheter.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav music4ever » 2018-02-01 09:54

darkg skrev:En bra sak med vinylintresset är väl att det för många kan bli en början till intresse för den stationära anläggningens möjligheter.


Precis.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Morello » 2018-02-01 10:45

music4ever skrev:
Conan skrev:
darkg skrev:
Fast nää... veteranbilsentusiaster menar väl inte att bilar nu igen borde byggas enligt gamla recept, bara för att de glädjer sig åt de fina gamla åken. :)


Armbandsur då - bra exempel på nya saker som byggs med gamla recept och även där finns en fascination för gamla saker när det finns ny teknik (kvarts) som har bättre prestanda.

Gammalt mög..? Morello..? :wink:


Precis. Blir väldigt kul att det är sån vurm över gamla klockor, gamla hus, etc.


Skillnaden är att ingen på allvar hävdar att mekaniska ur håller tiden bättre än dito kvartsur.
Klockor är smycken och finmekanisk tradition - ingenting annat.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Morello » 2018-02-01 10:50

music4ever skrev:

Jag såg ingenstans att de valde mellan den analoga mastern och LPn. Kan du visa mig detta?


Dessa album (jag har ett) har funnits länge och de första CD-utgåvorna ä baserade på de analoga rullbanden.
Nu har man gjort en remaster som är anpassad till vinylrenässansen varför man plockat fram NOS-exemplar av vinylskivorna och AD-omvandlat dessa med rör-RIAA-steg från 1950-talet! Det är helt barockt kan jag tycka.

Jag tycker som du och många andra att vinyl är trevligt och jag lyssnar mycket på vinyl; framförallt i kontorsanläggningen faktiskt. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav music4ever » 2018-02-01 19:18

Morello skrev:Skillnaden är att ingen på allvar hävdar att mekaniska ur håller tiden bättre än dito kvartsur.
Klockor är smycken och finmekanisk tradition - ingenting annat.


Och ingen här hävdar att vinyl är ett tekniskt bättre format än CD.
Senast redigerad av music4ever 2018-02-01 19:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav music4ever » 2018-02-01 19:19

Morello skrev:
music4ever skrev:

Jag såg ingenstans att de valde mellan den analoga mastern och LPn. Kan du visa mig detta?


Dessa album (jag har ett) har funnits länge och de första CD-utgåvorna ä baserade på de analoga rullbanden.
Nu har man gjort en remaster som är anpassad till vinylrenässansen varför man plockat fram NOS-exemplar av vinylskivorna och AD-omvandlat dessa med rör-RIAA-steg från 1950-talet! Det är helt barockt kan jag tycka.


Ursäkta, men jag missa vart det stod att man anpassa denna utgåvan för vinylrenässansen. Kan du citera vart de skrev det? :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Morello » 2018-02-01 19:26

music4ever skrev:
Morello skrev:Skillnaden är att ingen på allvar hävdar att mekaniska ur håller tiden bättre än dito kvartsur.
Klockor är smycken och finmekanisk tradition - ingenting annat.


Och ingen här hävdar att vinyl är ett tekniskt bättre format än CD.


Är du säker? :wink:

Om inte annat, kolla in eufånia 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Morello » 2018-02-01 19:27

music4ever skrev:
Morello skrev:
music4ever skrev:

Jag såg ingenstans att de valde mellan den analoga mastern och LPn. Kan du visa mig detta?


Dessa album (jag har ett) har funnits länge och de första CD-utgåvorna ä baserade på de analoga rullbanden.
Nu har man gjort en remaster som är anpassad till vinylrenässansen varför man plockat fram NOS-exemplar av vinylskivorna och AD-omvandlat dessa med rör-RIAA-steg från 1950-talet! Det är helt barockt kan jag tycka.


Ursäkta, men jag missa vart det stod att man anpassa denna utgåvan för vinylrenässansen. Kan du citera vart de skrev det? :)


""For the modern age, there is but one way to master a direct-to-disk recording for CD: play it back on a record-player and make a digital transfer. "

Hur ska detta tolkas menar du?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Bill50x » 2018-02-01 22:22

Morello skrev:""For the modern age, there is but one way to master a direct-to-disk recording for CD: play it back on a record-player and make a digital transfer. "

Hur ska detta tolkas menar du?

OM man bara har lacken från direktgravering så är detta givetvis rätt. Men så vitt jag vet så gjorde RR en parallell kopia på tape samtidigt på de flesta av sina inspelningar. Huruvida dessa var analoga eller digitala minns jag inte.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav petersteindl » 2018-02-01 22:32

Bill50x skrev:
Morello skrev:""For the modern age, there is but one way to master a direct-to-disk recording for CD: play it back on a record-player and make a digital transfer. "

Hur ska detta tolkas menar du?

OM man bara har lacken från direktgravering så är detta givetvis rätt. Men så vitt jag vet så gjorde RR en parallell kopia på tape samtidigt på de flesta av sina inspelningar. Huruvida dessa var analoga eller digitala minns jag inte.

/ B


Analoga band. Vi har redan avhandlat detta. 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Morello » 2018-02-01 22:45

Bill50x skrev:
Morello skrev:""For the modern age, there is but one way to master a direct-to-disk recording for CD: play it back on a record-player and make a digital transfer. "

Hur ska detta tolkas menar du?

OM man bara har lacken från direktgravering så är detta givetvis rätt. Men så vitt jag vet så gjorde RR en parallell kopia på tape samtidigt på de flesta av sina inspelningar. Huruvida dessa var analoga eller digitala minns jag inte.

/ B


Nu var det inte fråga om att spela lack, utan om att spela NOS-vinylskivor istället för att plocka fram det ANALOGA rullbandet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav PerStromgren » 2018-02-01 22:48

Jag satt nyss och lysnade på några LP med klassisk musik. Vilken befrielse det var att byta till CD! Detta knäppande i de tysta partierna på LP är verkligen irriterande.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-01 23:07

Roade mig med programmet click-repair på några spår, bara för att få någon uppfattning om hur sweetvinyl skulle göra åt klicks. Tyvärr inte spelat in någon klassisk musik men tänkte göra det så småningom och prova.

https://www.dropbox.com/s/lp7bcvl50rvic ... k.wav?dl=0
https://www.dropbox.com/s/bvbpn7ykdwb9k ... k.wav?dl=0
https://www.dropbox.com/s/ivbpg6bl8533o ... k.wav?dl=0
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav hifikg » 2018-02-01 23:16

PerStromgren skrev:Jag satt nyss och lysnade på några LP med klassisk musik. Vilken befrielse det var att byta till CD! Detta knäppande i de tysta partierna på LP är verkligen irriterande.


Men Per, det är bara för att du inte har en skivspelare för en kvarts miljon, med en tonarm för 100 lax och en oändligt dyr puppa och (givetvis) helt rätt skivpuck (H&M testade skivpuckar i decembernumret 2017). Fixar du det så slipper du, nästan, knäppandet! Gack o investera nu.

PS! Glöm inte rätt viskositet på dämpoljan till tonarmen. I nästa avsnitt tar vi diskussionen om RIAA.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Harryup » 2018-02-01 23:35

Många här sitter med tveksamma kombinationer och lägg sedan till hur dom är inställda och kanske 20-30 års allt annat än problemfritt hanterade så visst är det så. En skivspelar test är extremtindividuell och erfarenheten här är begränsad.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav PerStromgren » 2018-02-01 23:42

Harryup skrev:Många här sitter med tveksamma kombinationer och lägg sedan till hur dom är inställda och kanske 20-30 års allt annat än problemfritt hanterade så visst är det så. En skivspelar test är extremtindividuell och erfarenheten här är begränsad.


Jag har aldrig hört en LP helt fri från knäppar. Skivbrus och lite extra dist är inte ett problem, det är inte det jag talar om, utan just dessa rätt högljudda knäppar.

Min egen skivspelare är inget märkvärdigt (Thorens TD150 / SME 3009 / Ortofon OM-20) det erkännes. Inte är den kanske väljusterad heller. Men det tror jag har mycket litet med de missljud jag talar om att göra. Eller?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Bill50x » 2018-02-01 23:48

PerStromgren skrev:
Harryup skrev:Många här sitter med tveksamma kombinationer och lägg sedan till hur dom är inställda och kanske 20-30 års allt annat än problemfritt hanterade så visst är det så. En skivspelar test är extremtindividuell och erfarenheten här är begränsad.

Jag har aldrig hört en LP helt fri från knäppar. Skivbrus och lite extra dist är inte ett problem, det är inte det jag talar om, utan just dessa rätt högljudda knäppar.
Min egen skivspelare är inget märkvärdigt (Thorens TD150 / SME 3009 / Ortofon OM-20) det erkännes. Inte är den kanske väljusterad heller. Men det tror jag har mycket litet med de missljud jag talar om att göra. Eller?

En riktigt bra spelare med en bra puppa/, korrekt injusterad, knäpper betydligt mindre. Ett riktigt bra riaa kan dessutom hantera dessa knäppar/transienter bättre vilket gör dem mindre störande genom att de inte "breddas" av klippning.

Så ja, en bra spelare/riaa ger ett betydligt bättre ljud, eller rättare sagt, mindre oljud än vad en enklare spelare ger.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-01 23:49

Här kommer ett gammalt sönderspelad Chess-avsnitt

https://www.dropbox.com/s/l3zf2m5xlzg02 ... s.wav?dl=0

en bara rätt fram klick-reparared (en inställning, går säkert göra bättre.)

https://www.dropbox.com/s/hchg5theif5bi ... r.wav?dl=0

En Mozart-DECCA från 1960, men den hade inga klick nästan.

Som den är

https://www.dropbox.com/s/5dkeq2g9eaiar ... 1.wav?dl=0

Klick-reparerad
https://www.dropbox.com/s/8gzlvanmy66ba ... r.wav?dl=0
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav petersteindl » 2018-02-01 23:53

PerStromgren skrev:
Harryup skrev:Många här sitter med tveksamma kombinationer och lägg sedan till hur dom är inställda och kanske 20-30 års allt annat än problemfritt hanterade så visst är det så. En skivspelar test är extremtindividuell och erfarenheten här är begränsad.


Jag har aldrig hört en LP helt fri från knäppar. Skivbrus och lite extra dist är inte ett problem, det är inte det jag talar om, utan just dessa rätt högljudda knäppar.

Min egen skivspelare är inget märkvärdigt (Thorens TD150 / SME 3009 / Ortofon OM-20) det erkännes. Inte är den kanske väljusterad heller. Men det tror jag har mycket litet med de missljud jag talar om att göra. Eller?

Då Bo Hansson och Jan-Erik Persson från OPUS3 på den tiden det begav sig på Hifi-mässor spelade sina LP-skivor med Thorens-SME-Ortofon SPU och alternerade med masterbanden så fick mässbesökarna jämföra. Jag lyssnade på mer än 2 låtar och jag hörde inte ett knäpp från LP. Då var det svårt att höra skillnad. Ingen besökare medans jag var i rummet kunde detektera vilken som var vilken. Även Bo Hansson och Jan-Erik hade svårt. Jag har varit med om detta några gånger. Japanska pressningar av klassiskt och jazz på den tiden det begav sig kunde vara helt knäppfria över en hel skivsida. Men avspelningsutrustningen måste vara i topptrim.
Minst knaster jag upplevt är med van den Hul1 nål.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster