Vinyl vs CD?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Svante » 2018-01-22 16:23

lennartj skrev:Jag minns inte var jag läst det, men det lär finnas undersökningar som visar att tränade lyssnare kan detektera information vid mer än 10 dB negativt signal/brusförhållande.


Utan att veta vilka studier det var så skulle jag gissa att det handlade om att höra ett ljud i brus när bruset är relativt starkt, kanske 50-70 dB eller något. Om bruset ligger nere på 25 dB hör man nog inte en signal som ligger på 15 dB.

Kanske.

Man behöver veta hur studierna man referar till egentligen har gjort experimenten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Harryup » 2018-01-22 17:55

Ser inga problem med knäppar och lite knaster. Sätt igång en brasa i kaminen och gärna nån granved så stör absolut inte några få knäppar och knaster upplevelsen.

/Harryup

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Morello » 2018-01-22 17:58

Starta dammsugaren också så kan återgivningskraven relaxeras ytterligare. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav IngOehman » 2018-01-22 20:01

En permanent störning (som från en dammsugare, avbrottslöst ljud) stör på ett helt annat sätt än lite glesa knäppar från en brasa. Fast jag förstår inte varför eventuella knäppar från vinylavspelning skulle vara värre utan brasa?

Menar annars att vinyl inte skall knäppa så farligt, om allt står rätt till med bpde fonogram och anläggning. Kanske behöver investera i en skivtvätt?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav HenrikE » 2018-01-22 20:08

HenrikE skrev:Jag funderade på en grej om vinylavspelning. Når nålen följer vågformen i spåret vibrerar den såklart. Men det kommer skapas motsvarande vibrationer i själva skivan också, fast med mycket mindre amplitud. Som om nålen var en högtalarkon och skivan den mycket tyngre högtalarlådan. Jag tänker att de kommer studsa runt i skivan en stund tills de har dämpats ut. Är skivan lite bucklig och inte ligger an riktigt mot tallriken borde det bli värre. En liten del bör då komma tillbaka till nålen och kan plockas upp. Har någon en uppfattning om hur mycket det kan röra sig om?

Är det verkligen ingen mer som har funderat på detta?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Svante » 2018-01-22 20:55

HenrikE skrev:
HenrikE skrev:Jag funderade på en grej om vinylavspelning. Når nålen följer vågformen i spåret vibrerar den såklart. Men det kommer skapas motsvarande vibrationer i själva skivan också, fast med mycket mindre amplitud. Som om nålen var en högtalarkon och skivan den mycket tyngre högtalarlådan. Jag tänker att de kommer studsa runt i skivan en stund tills de har dämpats ut. Är skivan lite bucklig och inte ligger an riktigt mot tallriken borde det bli värre. En liten del bör då komma tillbaka till nålen och kan plockas upp. Har någon en uppfattning om hur mycket det kan röra sig om?

Är det verkligen ingen mer som har funderat på detta?


Jo, jag tror jag har gjort det men det har inte kommit längre än till funderingar. Det är tämligen svårt att ha intuition för detta, tycker jag. Alltså, att rörelserna är små är ju klart, men det är även spårets vindlingar. Det skulle kunna vara så att det svaga ljud som kommer från en skivspelare till stor del kommer från själva skivan. Skivan är ju en större strålande yta än nålen och nålarmen.

Hur som helst borde de "rumsresonanser" och böjmoder som uppstår inuti vinylkakan i sådana fall ge resonanser i vinylmediets överföringsfunktion. Och det borde påverkas av skivans anliggning mot underlaget. Kanske förklarar det alla de varianter på skivtallrikar som har funnits, med vacuumpumpar etc. Man kan gissa att konstruktörerna till dem har tänkt i liknande banor.

Hur det än är med det så måste all väsentlig sådan påverkan synas med en enkel tonkurvemätning med ett svepspår.

Jag VET ingenting av detta, men det är ju kul att resonera. :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav PekkaJohansson » 2018-01-22 22:44

PekkaJohansson skrev:
RogerGustavsson skrev:Kan denna vara brustvättad på Tidal’s version? Inspelad 1961.
https://www.discogs.com/Canteloube-Neta ... ter/399982


Ja, den lät ju inte så roligt. "Songs of the Auvergne" spelades in på den gamla fina folkmusiketiketten Vanguard. Skivan finns i betydligt fler versioner än de som listas på Discogs. Jag har alltså beställt en cd-utgåva från 1990 och hoppade över en version från 2003. Kanske är det den som ligger på Tidal?

Med vänlig hälsning

Pekka


Utgåvan från 1990 låter vid en första lyssning i hörlurar alldeles utmärkt med brus och diskant bevarade. Det är bitvis mycket stillsam musik som är som gjord för att höras på kompaktskiva med dess avsaknad av störningar. Jag ska förstås lyssna mer noggrannt i högtalare vid senare tillfälle. Kan tillägga att EAC anger min skiva som utgiven 2003 vilket skulle kunna innebära att 1990 och 2003 års utgåvor är identiska. MasVis-rapport kommer!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav music4ever » 2018-01-22 23:33

Morello skrev:Jag som lyssnar både på rockmusik och seriös musik är av den uppfattning att när det gäller återgivning av seriös musik passar ingentin sämre än just vinyl. Detta på grund av terassdynamiken samt glesheten.

Vinylen fungerar minst dåligt med rock/pop, dvs musik som inte tarvar lika stort dynamiskt omfång. Ha i åtanke att god vinylåtergivning är att jämföra med digitala PCM-system med ett bitdjup om ungefär 8-9 bitar.


Håller helt med. För klassisk musik eller dyl, så är vinyl ett stort problem.
Jag själv köper mest rock, metal, elektronisk musik på vinyl. Musik utan terassdynamik.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-25 15:14

RogerGustavsson skrev:På Tidal hade man bytt Harry James Sessions till en annan utgåva. Det saknas 3 spår från CD-utgåvorna på Tidal och givetvis saknades ett av mina favoritspår - Cherokee, den finns med på Spotify. Den tidigare utgåvan var från 1990, nu är den från 2013. Det anges att det är en endast en stereomikrofon (AKG C-24) använd för upptagningen. Bra låter det! Nu är det version inte från bandkopior utan det är vinyl som digitaliserats:

"For the modern age, there is but one way to master a direct-to-disk recording for CD: play it back on a record-player and make a digital transfer. Sheffield Labs hired engineer (and ARSC member) Seth Winner to remaster these three. Winner says he worked with new-old-stock LPs, still sealed when he received them. He cleaned them on his Keith Monks machine and set to work. His playback chain was "a Shure V15Vx cartridge with the supplied Microridge stylus assembly SME 3012-11 arm, and a Technics SP-15 turntable, re-centering each side manually to eliminate and wow or speed instability during playback." For phono preamplification, he used "a pair of refurbished Marantz Consolettes (Model One)" set for RIAA curve playback. Digital transfers were made at 96/24 through a Lucid converter. … "

Från vinyl till CD
[ Bild ]

Från analogband till CD
[ Bild ]


Kan nämna att jag klagade hos Tidal på att några spår på några favoritalbum fattades. Nu några dagar senare ser att det är tillagda! Cherokee med Harry James är åter på plats i listan.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Harryup » 2018-01-25 15:24

Svante skrev:
HenrikE skrev:
HenrikE skrev:Jag funderade på en grej om vinylavspelning. Når nålen följer vågformen i spåret vibrerar den såklart. Men det kommer skapas motsvarande vibrationer i själva skivan också, fast med mycket mindre amplitud. Som om nålen var en högtalarkon och skivan den mycket tyngre högtalarlådan. Jag tänker att de kommer studsa runt i skivan en stund tills de har dämpats ut. Är skivan lite bucklig och inte ligger an riktigt mot tallriken borde det bli värre. En liten del bör då komma tillbaka till nålen och kan plockas upp. Har någon en uppfattning om hur mycket det kan röra sig om?

Är det verkligen ingen mer som har funderat på detta?


Jo, jag tror jag har gjort det men det har inte kommit längre än till funderingar. Det är tämligen svårt att ha intuition för detta, tycker jag. Alltså, att rörelserna är små är ju klart, men det är även spårets vindlingar. Det skulle kunna vara så att det svaga ljud som kommer från en skivspelare till stor del kommer från själva skivan. Skivan är ju en större strålande yta än nålen och nålarmen.

Hur som helst borde de "rumsresonanser" och böjmoder som uppstår inuti vinylkakan i sådana fall ge resonanser i vinylmediets överföringsfunktion. Och det borde påverkas av skivans anliggning mot underlaget. Kanske förklarar det alla de varianter på skivtallrikar som har funnits, med vacuumpumpar etc. Man kan gissa att konstruktörerna till dem har tänkt i liknande banor.

Hur det än är med det så måste all väsentlig sådan påverkan synas med en enkel tonkurvemätning med ett svepspår.

Jag VET ingenting av detta, men det är ju kul att resonera. :)


Problemet är inte slut där, beroende på lämpligthet i kombinationen tonarm/pickup så är ju det en fjäder som gör det möjligt att spåra fina variationer eller inte. Sen tillkommer slitage etc vilket gör skivspelare till individer då det gäller återgivning. Sen är det tyvärr inte heller så att det alltid är den pickup som spårar bäst som låter "bäst".

/Harryup

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Morello » 2018-01-29 10:03

Almen skrev:Finns en SACD med Randy & Michael Brecker och WDR Big Band (med Peter Erskine på trummor!), Some Skunk Funk. Lite sjuttiotalsfunk från 2005.


Fick hem skivan härom dagen. Bra tips. Tack och bock! Rätt så hygglig ljudkvalitet också.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Almen » 2018-01-29 10:07

Varsågod, kul att du gillade den! Ja, det är helt OK ljudkvallis.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav mrGaskill » 2018-01-29 10:21

Morello skrev:Starta dammsugaren också så kan återgivningskraven relaxeras ytterligare. :)

:D hehe
"we have assumed control!"

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav PekkaJohansson » 2018-01-29 14:45

RogerGustavsson skrev:
RogerGustavsson skrev:På Tidal hade man bytt Harry James Sessions till en annan utgåva. ... Nu är det version inte från bandkopior utan det är vinyl som digitaliserats:

"For the modern age, there is but one way to master a direct-to-disk recording for CD: play it back on a record-player and make a digital transfer. Sheffield Labs hired engineer (and ARSC member) Seth Winner to remaster these three. Winner says he worked with new-old-stock LPs, still sealed when he received them. He cleaned them on his Keith Monks machine and set to work. His playback chain was "a Shure V15Vx cartridge with the supplied Microridge stylus assembly SME 3012-11 arm, and a Technics SP-15 turntable, re-centering each side manually to eliminate and wow or speed instability during playback." For phono preamplification, he used "a pair of refurbished Marantz Consolettes (Model One)" set for RIAA curve playback. Digital transfers were made at 96/24 through a Lucid converter. … "

Kan nämna att jag klagade hos Tidal på att några spår på några favoritalbum fattades. Nu några dagar senare ser att det är tillagda! Cherokee med Harry James är åter på plats i listan.


Det var ju snällt att återinsätta spåret. Kommer Tidal även att återgå till bandkälla i stället för vinyl? "For the modern age" - det är modig marknadsföring av en avspelningsprincip som härrör från förrförra århundradet. Man baxnar.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Morello » 2018-01-29 15:21

Bojkotta skräpet.
Notera valet av grammofonförsteg -marantz consolette model 1!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Morello » 2018-01-29 15:45

Almen skrev:Varsågod, kul att du gillade den! Ja, det är helt OK ljudkvallis.


Skall erkännas att hittills bara spisat skivan i kontorssystemet. Jag får återkomma i frågan om ljudkvalitet efter att ha lyssnat i "stora stääääreon".
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav music4ever » 2018-01-29 21:08

RogerGustavsson skrev:
RogerJoensson skrev:Många pop/rockproduktioner har påverkats klangmässigt av de högtalare man arbetat med under produktionen. -Ommastringar ev. av de högtalare man arbetat med under ommastringen. Många högtalare är gjorda för att det ska låta juste på något slags medelvärde av materialet som spelas på dem, vissa inspelningar får dubbelt fel pga detta (eftersom de kanske avviker i motsatt riktning från det där medelvärdet). Olika kombinationer ger olika resultat.
Att inte använda EQ (om man klarar att hantera den dvs) betyder rätt ofta på att man inte får ut det bästa möjliga från inspelningen i sina egna högtalare och öron.


Det var detta Bertil Alving menade, att den utrustning man använde då och nu långt senare gjorde att man mastrat olika. Körde för övrigt de två versionerna av Nina Hagen's "TV-Glotzer" i MasVis, den ena från 1985 och den andra från 2012. Visst katten har man rattat på framförallt bas men även diskanten i den senare, dock utan att rucka på dynamiken.

[ Bild ]


Vilka versioner är de två du jämför Roger? Den enda jag fann på spotify var någon samlingsskiva från 1991 (https://www.discogs.com/Nina-Hagen-Nunsexmonkrock-Nina-Hagen-Band/master/100209) som låter väsentligt annorlunda mot original LPn och går för långsamt (CD utgåvan är över 13 sekunder längre!). Ett klipp från min otvättade LP: https://minfil.org/Kf1a3fd0b2/TV-Glotzer_sample.ogg

Masvis.
TV-Glotzer.gif
TV-Glotzer.gif (28.15 KiB) Visad 3428 gånger

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav music4ever » 2018-01-29 21:43

När jag spelar in med Audacity kan jag välja mellan MME, Windows directsound och Windows WASAPI. Vilken bör man använda?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Morello » 2018-01-29 21:49

WASAPI
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav music4ever » 2018-01-29 22:54

Morello skrev:WASAPI

Ok. Vet du vad MME är?
Testa precis med WASAPI och det gick inte alls. Inspelningen blev då helt plötsligt med micken, så man hör rummet och skivan. 8O

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav JB » 2018-01-30 00:25

music4ever skrev:
Morello skrev:WASAPI

Ok. Vet du vad MME är?
Testa precis med WASAPI och det gick inte alls. Inspelningen blev då helt plötsligt med micken, så man hör rummet och skivan. 8O


Du får kika runt lite och se om du kan ändra inspelningskälla, antar att du kanske måste göra det i någon egen kontrollpanel som följer med ljudkortet eftersom WASAPI går förbi Windowsmixern.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav dewpo » 2018-01-30 03:27

Jag provade Masvis idag och lärde mig två saker Masvis gillar inte float, Och att jag inte förstår diagrammen vad säger detta :roll:
MilesDavisWithJohnColtrane.PNG
MilesDavisWithJohnColtrane.PNG (52.79 KiB) Visad 3287 gånger

Om det här gamla albumet :?: :oops:
MDWJC.jpg
MDWJC.jpg (184.96 KiB) Visad 3287 gånger

edit: Masvis gillar tydligen inte 32-bits wav alls, Här verkar det blivit riktigt =>
Miles.PNG
Miles.PNG (56.84 KiB) Visad 3280 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav dewpo » 2018-01-30 05:33

Lite åttiotal...
Yazzo.PNG
Yazzo.PNG (58.28 KiB) Visad 3276 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav petersteindl » 2018-01-30 05:54

dewpo skrev:Jag provade Masvis idag och lärde mig två saker Masvis gillar inte float, Och att jag inte förstår diagrammen vad säger detta? :roll:
MilesDavisWithJohnColtrane.PNG

Om det här gamla albumet :?: :oops:
MDWJC.jpg

edit: Masvis gillar tydligen inte 32-bits wav alls, Här verkar det blivit riktigt =>
Miles.PNG


... Att du har bra musiksmak. :D ... Att det är en stereolåt. Om det inte är en elektronisk stereoversion av Round About Midnight så är det en låt från Someday My Prince Will Come.

Den starkaste passagen är ett knäpp i vänster kanal på skivan, skulle jag tro.

Att det vore intressant att höra Pekkas kommentarer till vilka CD-utgåvor av Round About Midnight och Someday My Prince Will Come man bör välja.

Jag har hittat följande utgåvor av Round About Midnight:
en japansk från 1986 med nr. 32DP 510
en europeisk från 1987 med nr. CBS 460605 2 med Other (Distribution Code): CB 701
en till europeisk från 1987 med samma nr. CBS 460605 2, men med Other (Distribution Code): CB 801 Båda har samma matrixnr. så jag förmodar att det är samma utgåva.
en amerikansk från 1987 med nr. CK 40610. Mono eller elektronisk stereo?
Sedan finns det flera olika senare varianter bl a en SACD från Japan.

Finns de i högupplösta filer på nätet?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav dewpo » 2018-01-30 05:58

Metal nutid.
Volbeat.PNG
Volbeat.PNG (52.12 KiB) Visad 3272 gånger

PHOTO_20180117_185416.jpg
PHOTO_20180117_185416.jpg (311.97 KiB) Visad 3272 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav dewpo » 2018-01-30 06:39

Efter som ni verkar kunna eran Jazz här så kommer en fråga,
Detta är sidan A på ett kritiker rosat dubbel album Vilket?
VilkenSkiva.PNG
VilkenSkiva.PNG (56.99 KiB) Visad 3263 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav dewpo » 2018-01-30 06:47

petersteindl skrev:Den starkaste passagen är ett knäpp i vänster kanal på skivan, skulle jag tro.


Det är svårt att undvika att inte få ett knäpp när armen sänks :oops:, de som har finare utrustning kan kanske undvika det.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav sprudel » 2018-01-30 07:41

dewpo skrev:Efter som ni verkar kunna eran Jazz här så kommer en fråga,
Detta är sidan A på ett kritiker rosat dubbel album Vilket?
VilkenSkiva.PNG


Jazz at the Pawnshop
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav dewpo » 2018-01-30 07:53

sprudel skrev:
dewpo skrev:Efter som ni verkar kunna eran Jazz här så kommer en fråga,
Detta är sidan A på ett kritiker rosat dubbel album Vilket?
VilkenSkiva.PNG


Jazz at the Pawnshop


8O så snabbt! Syns det vilken utgåva det är med?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-30 09:12

music4ever skrev:Vilka versioner är de två du jämför Roger? Den enda jag fann på spotify var någon samlingsskiva från 1991 (https://www.discogs.com/Nina-Hagen-Nunsexmonkrock-Nina-Hagen-Band/master/100209) som låter väsentligt annorlunda mot original LPn och går för långsamt (CD utgåvan är över 13 sekunder längre!). Ett klipp från min otvättade LP: https://minfil.org/Kf1a3fd0b2/TV-Glotzer_sample.ogg

Masvis.
TV-Glotzer.gif


På Spotify eller Tidal finns inte det albumet i sin helhet. Jag har LP (1978) och CD (1985). Den versionen från 2012 hämtade jag från Tidal och den ligger på det samlingsalbumet där nämner. Den filen du lagt upp låter annorlunda, inte så mycket diskant som de jag hade.

Finns en upptagning från Rockpalast 1978 på youtube, https://www.youtube.com/watch?v=z3MGJ6gtSAs Förvånansvärt nära hur det låter på skiva där man misstänkte att det gjorts en del pålägg men hon gör alla de där ljuden även live.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 20 gäster