Vinyl vs CD?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav PekkaJohansson » 2018-01-30 11:28

Hm, dewpos MasVis-diagram mejkar inte sense. Jag ser nu att de är vinylrippar och jag undrar än en gång varför sådana kommer på tal när det ska diskuteras högkvalitativ återgivning. Resultaten i MasVis är heller inte rättvisande på grund av knäppar.

Jag kan inflika att Yazoos två album ser riktigt bra ut och är så gott som identiska på alla tidiga cd-utgåvor. Jag kan varmt rekommendera alla som är intresserade av hur inspelningarna låter att skaffa någon av dem.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Morello » 2018-01-30 11:41

Så länge de är transkriberade medelst "Marantz consolette model 1" är allt förlåtet. 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav lennartj » 2018-01-30 12:51

Förlåt mig om jag kollat den här tråden slarvigt.
Jag har inte sett någon bild här på "Marantz consolette model 1" som var Saul Marantz första produkt.
Den kom redan 1955 och då var det ju mono som gällde.

Bild

Rullband i stereo började säljas och 1958 kom LP'n. Ville man hänga med blev det dyrt,
ytterligare en Consolette krävdes och dessutom en Stereo Adapter.

Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav petersteindl » 2018-01-30 12:55

Den där var jättefin. :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav dewpo » 2018-01-30 13:42

PekkaJohansson skrev:Hm, dewpos MasVis-diagram mejkar inte sense. Jag ser nu att de är vinylrippar och jag undrar än en gång varför sådana kommer på tal när det ska diskuteras högkvalitativ återgivning. Resultaten i MasVis är heller inte rättvisande på grund av knäppar.

Jag kan inflika att Yazoos två album ser riktigt bra ut och är så gott som identiska på alla tidiga cd-utgåvor. Jag kan varmt rekommendera alla som är intresserade av hur inspelningarna låter att skaffa någon av dem.

Med vänlig hälsning

Pekka

Om jag trimmar bort knäppet när nålen slår i skivan ser det ut så här, Fortfarande ganska bra?
Kapatknäpp.PNG
Kapatknäpp.PNG (58.95 KiB) Visad 4005 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav dewpo » 2018-01-30 13:49

TrimVolbeat.PNG
TrimVolbeat.PNG (53.57 KiB) Visad 3999 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav music4ever » 2018-01-30 16:11

PekkaJohansson skrev:Hm, dewpos MasVis-diagram mejkar inte sense. Jag ser nu att de är vinylrippar och jag undrar än en gång varför sådana kommer på tal när det ska diskuteras högkvalitativ återgivning. Resultaten i MasVis är heller inte rättvisande på grund av knäppar.


Tråden heter vinyl vs CD. Vad är det då för fel att posta masvis på vinylrips?
Självklart så kan man diskutera LP när man talar om högkvalitativ återgivning. Rent trams att hävda annorlunda.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav music4ever » 2018-01-30 16:13

RogerGustavsson skrev:På Spotify eller Tidal finns inte det albumet i sin helhet. Jag har LP (1978) och CD (1985). Den versionen från 2012 hämtade jag från Tidal och den ligger på det samlingsalbumet där nämner. Den filen du lagt upp låter annorlunda, inte så mycket diskant som de jag hade.


Jag såg det och jag fortsätter nog nyttja min LP. Ska bara tvätta min skiva i ultraljudstvätten, då den är rätt smutsig (beg köp).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav petersteindl » 2018-01-30 16:46

music4ever skrev:
PekkaJohansson skrev:Hm, dewpos MasVis-diagram mejkar inte sense. Jag ser nu att de är vinylrippar och jag undrar än en gång varför sådana kommer på tal när det ska diskuteras högkvalitativ återgivning. Resultaten i MasVis är heller inte rättvisande på grund av knäppar.


Tråden heter vinyl vs CD. Vad är det då för fel att posta masvis på vinylrips?
Självklart så kan man diskutera LP när man talar om högkvalitativ återgivning. Rent trams att hävda annorlunda.


Ett problem är att knaster och speciellt knäppar kommer ändra crestfaktorn d v s, normalt sett öka toppvärdet. Tar man bort dessa så bör det funka att få jämförbara med rippar från cd.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Morello » 2018-01-30 17:38

lennartj skrev:Förlåt mig om jag kollat den här tråden slarvigt.
Jag har inte sett någon bild här på "Marantz consolette model 1" som var Saul Marantz första produkt.
Den kom redan 1955 och då var det ju mono som gällde.

[ Bild ]

Rullband i stereo började säljas och 1958 kom LP'n. Ville man hänga med blev det dyrt,
ytterligare en Consolette krävdes och dessutom en Stereo Adapter.

[ Bild ]


På föregående sida framgår att Sheffield remastrat en CD genom att utgå från gamla LP's som man sedan transkriberat med RIAA-steget ovan. Dumheterna i audiobranschen verkar helt sakna gränser.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav music4ever » 2018-01-30 21:26

petersteindl skrev:Ett problem är att knaster och speciellt knäppar kommer ändra crestfaktorn d v s, normalt sett öka toppvärdet. Tar man bort dessa så bör det funka att få jämförbara med rippar från cd.


Visst, men man mäter ju inte bara crest med masvis. Jag tyckte skillnaden i frekvensgång mellan LPn och de två CD-utgåvorna som mer intressant än crest-värdet.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav music4ever » 2018-01-30 21:27

Morello skrev:På föregående sida framgår att Sheffield remastrat en CD genom att utgå från gamla LP's som man sedan transkriberat med RIAA-steget ovan. Dumheterna i audiobranschen verkar helt sakna gränser.


Kan det varit så att de inte hade tillgång till masterbandet då?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Morello » 2018-01-30 22:10

music4ever skrev:
Morello skrev:På föregående sida framgår att Sheffield remastrat en CD genom att utgå från gamla LP's som man sedan transkriberat med RIAA-steget ovan. Dumheterna i audiobranschen verkar helt sakna gränser.


Kan det varit så att de inte hade tillgång till masterbandet då?


""For the modern age, there is but one way to master a direct-to-disk recording for CD: play it back on a record-player and make a digital transfer. Sheffield Labs hired engineer (and ARSC member) Seth Winner to remaster these three. Winner says he worked with new-old-stock LPs, still sealed when he received them. He cleaned them on his Keith Monks machine and set to work. His playback chain was "a Shure V15Vx cartridge with the supplied Microridge stylus assembly SME 3012-11 arm, and a Technics SP-15 turntable, re-centering each side manually to eliminate and wow or speed instability during playback." For phono preamplification, he used "a pair of refurbished Marantz Consolettes (Model One)" set for RIAA curve playback. Digital transfers were made at 96/24 through a Lucid converter. … ""

Inte rullbanden, inte lacken, utan gamla LP-skivor och som RIAA-steg tog man en med moderna mått mätt tveksam apparat från cirka 1955.

Man borde ha upphört att förvånas över allt knas i denna bransch.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Bagaget » 2018-01-30 22:20

"direct-to-disk recording" betyder väl att det inte finns några rullband? Lacken kanske inte heller har överlevt.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav CODY » 2018-01-30 22:31

Ja, de är väl direktgraverade.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Morello » 2018-01-30 22:36

Bagaget skrev:"direct-to-disk recording" betyder väl att det inte finns några rullband? Lacken kanske inte heller har överlevt.


Sheffield spelade in på rullband parallellt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav music4ever » 2018-01-31 01:08

Fast igen, i många fall så är band borta, eller så dåligt skick att de inte kan användas. Tror ingen krånglar med vinyl-överföringar om det finns fina masterband de kan använda.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Laila » 2018-01-31 01:20

+ minst 1000 . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav PekkaJohansson » 2018-01-31 01:48

music4ever skrev:Tror ingen krånglar med vinyl-överföringar om det finns fina masterband de kan använda.


Vad som helst är uppenbarligen möjligt i dessa vinylnostalgitider. Det framgår flera gånger i tråden att Sheffield spelade in parallellt på bandare, att musiken har getts ut på cd från band och att Tidal tidigare hade en motsvarande digital version som nu av helt obegripliga skäl har bytts mot en vinylripp.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Laila » 2018-01-31 02:06

Så du menar på fullt allvar att skivbolaget har ratat ett eller flera masterband till förmån
för en "vinylrip" ? Har du några belägg för att så är fallet . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav music4ever » 2018-01-31 02:59

PekkaJohansson skrev:
music4ever skrev:Tror ingen krånglar med vinyl-överföringar om det finns fina masterband de kan använda.


Vad som helst är uppenbarligen möjligt i dessa vinylnostalgitider. Det framgår flera gånger i tråden att Sheffield spelade in parallellt på bandare, att musiken har getts ut på cd från band och att Tidal tidigare hade en motsvarande digital version som nu av helt obegripliga skäl har bytts mot en vinylripp.

Med vänlig hälsning

Pekka


Nej, allt är inte möjligt. Jag föreslår du backar upp detta påstående. Tills dess du gör det så tolkar jag det som dina fria fantasier baserat på ditt ständiga hat mot vinyl-formatet.
Rättigheter försvinner för olika utgåvor, utgåvor byts, olika masteringar finns. Tidal och spotify är big business, de sitter inte och diskuterar varje album för sig. Olika "paket" av rättigheter kan bytas över en dag, eller försvinna.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav music4ever » 2018-01-31 03:04

Laila skrev:Så du menar på fullt allvar att skivbolaget har ratat ett eller flera masterband till förmån
för en "vinylrip" ? Har du några belägg för att så är fallet . . . typ ?


Knappast.
Jag har ikväll lyssnat på albumet R med den tyska bandet Rheingold. Hela skivan är soundtracket till en favoritfilm som jag har, Der fan. Det råkar vara så att jag både har original LPn och första CD-utgåvan (som kom drygt 10 år senare, 1993). I det fallet så skulle jag föredra en bra vinyl-rip över den CD-utgåvan, som låter väldigt instängd. Antagligen någon brusreducering som använts. Låter inte speciellt kul. Men, det är antagligen bara vinylnostalgi som gör det...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav darkg » 2018-01-31 04:43

music4ever skrev:
Laila skrev:Så du menar på fullt allvar att skivbolaget har ratat ett eller flera masterband till förmån
för en "vinylrip" ? Har du några belägg för att så är fallet . . . typ ?


Knappast.
Jag har ikväll lyssnat på albumet R med den tyska bandet Rheingold. Hela skivan är soundtracket till en favoritfilm som jag har, Der fan. Det råkar vara så att jag både har original LPn och första CD-utgåvan (som kom drygt 10 år senare, 1993). I det fallet så skulle jag föredra en bra vinyl-rip över den CD-utgåvan, som låter väldigt instängd. Antagligen någon brusreducering som använts. Låter inte speciellt kul. Men, det är antagligen bara vinylnostalgi som gör det...


Pekka köper ju vinyl ibland, för att det ibland är där det låter bäst, tycker han. Det låter på dig som om han inte tycker det.
Don’t just do something, sit there.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav PekkaJohansson » 2018-01-31 10:21

Jo, jag köper en del vinyl och lyssnar också emellanåt. Senast i går spelade jag några vinyler för att avgöra vad som ska ersättas med cd. Jag hörde också en dålig remaster på cd av Donovans självbetitlade album från 1977 och stängde av och funderade på om jag skulle spela originalalbumet. Jag skulle heller inte göra mig av med Lennons solodebut på originalvinyl och bara höra EMI:s trista brusreducerade cd-utgåva - även om jag hellre hör "Mother" på den japanska cd-utgåvan av samlingsalbumet "Shaved fish". Men vinylen är ju i dessa fall bara det minst onda av två onda ting - och ibland är det faktiskt lättare att stå ut med viss processning av cd-utgåvan än vinylens fel. Vad jag reagerar på är omfamnandet av vinylen och stödet för vinyl som nyproducerat format i dag. När det spekuleras i ursäkter till att ett så kallat audiofilbolag år 2018 gör vinylrippar av sina inspelningar via ett drygt halvsekelgammalt RIAA-steg och en strömningstjänst ersätter digitala versioner med dessa har man tappat all sans, menar jag.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2018-01-31 10:35, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Morello » 2018-01-31 10:31

music4ever skrev:Fast igen, i många fall så är band borta, eller så dåligt skick att de inte kan användas. Tror ingen krånglar med vinyl-överföringar om det finns fina masterband de kan använda.


I detta fall finns redan en rullbands-baserad digital master; jag har skivan på CD och den låter utmärkt. :P
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav lennartj » 2018-01-31 19:41

Jag förstår er inte riktigt, däremot förstår jag skivbolaget bättre.

Är du helt säker på att den parallella rullbandsinspelningen från graveringstillfället är digital?
Samplingsfrekvens och bitdjup?
Jag är tämligen säker på att den ursprungliga bandinspelningen är analog, men digitaliserades betydligt senare.

CD-utgivningen av direktgraveringen till LP tror jag inte har gjorts för dess musikaliska kvaliteter, som förvisso inte är dåliga, utan för det sätt den gjordes på. Direkt från mixerbordet till gravérverket, vid en tid då digital inspelningseknik bara fanns på en del labb och standardiserad distributionsmetod saknades.
Varje analog kopiering innebar en kvalitetsförsämring.
Den tidens distributionsmetod var LP-skivan.
Alltså var lacket (fadermatrisen) de ultimata mastern, men som jag fått lära mig i den här tråden, förstörs den när man gjuter modermatrisen. Däremot trodde jag att en sonmatris skulle kunna spelas på en skivspelare, men så verkar inte heller vara fallet.
Sedan matriserna slitits ut är och förblir en ospelad LP det närmaste man kan komma inspelningstillfället.
Om man har en rullbandsmaster från samma tillfälle, och det har man ju, så innebär det minst ett analogt stegs degradering.

Jag tror att CD-utgivningen ska ses som ett tidsdokument, vad som var "state-of-the-art" beträffande ljudkvalitet som kunde levereras till konsumenten, då för ca. 40 år sedan. Shure V15-pickupen var definitiv "spårningsmästare" vid den tiden.
Varför de använt ett redan då 20 år gammalt phonosteg med massor av alternativa frekvenskorrektioner kan man undra eftersom LP-n följer RIAA-standarden, men det kanske fortfarande var ett av de mest välljudande på 70-talet.
Jag tror inte Audio Research SP-3 var bättre t.ex. Tillverkare av phonosteg och försteg började inte skärpa sig förrän på 80-talet såvitt jag minns.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Morello » 2018-01-31 21:47

Rullbandaren var givetvis analog. Jag menade att den digitala master som användes för CD ursprungligen kommer från AD-omvandlat analogband snarare än en LP-skiva.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav music4ever » 2018-01-31 21:53

PekkaJohansson skrev:Vad jag reagerar på är omfamnandet av vinylen och stödet för vinyl som nyproducerat format i dag. När det spekuleras i ursäkter till att ett så kallat audiofilbolag år 2018 gör vinylrippar av sina inspelningar via ett drygt halvsekelgammalt RIAA-steg och en strömningstjänst ersätter digitala versioner med dessa har man tappat all sans, menar jag.

Med vänlig hälsning

Pekka


1. Vad spelar det för roll om folk gillar vinyl? Skall alla tycka som du? 8O
2. Du har inte hittills visat någon källa som visar att de valt en vinylrip över att använda masterbandet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Morello » 2018-01-31 22:01

Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav music4ever » 2018-01-31 22:12



Och vad ska detta säga?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster