Black Friday

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Black Friday

Inläggav darkg » 2017-11-26 22:24

Johan_Lindroos skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
Johan_Lindroos skrev:Här hittas dessa knivar:
https://knifeo.com/black-friday/wusthof ... l?___SID=U

https://knifeo.com/black-friday/wusthof ... l?___SID=U

Jag slog till på båda dessa, fast jag egentligen inte behöver någon av dem. Den stora nya ska jag ha hemma och den gamla får då vara på landet. Dotra min kommer få samma setup i julklapp så hon kan skära på i tjugofem år + hon också! :D

Mycket bra tips!!
Även jag köper ett set till min dotter. Säg inget till henne :wink:



Kul, hoppas hon blir glad!
Tänk på att knivar är otur att ge bort i present! 8O Du eliminerar otursskrocket med att tejpa på ett mynt på varje kniv! :wink:
Helt nödvändigt! :idea:


Just så ligger det till:

Nål, sax, kniv,
aldrig bort giv.
Nålen sticker, saxen klipper, kniven skär
Vänskapsbanden rakt isär.


Det där med mynt var nytt för mig, bra att veta 8O
ungefär som han som smugglade elefanter men tejpade fast brödskivor under fötterna: "Du ska väl skita i vad jag har för pålägg..!"

Men knivar ja; hör här hur du sparar en slant (helt utan elefantmanövrer):

"Enligt finsk tradition ska både givare och mottagare hålla i kniven med båda händerna utan att spetsen pekar varken mot givare eller den som får, och då kan man "spara" 50-öringen."
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Black Friday

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-11-26 22:32

Finska tipset verkar också bra! :)
Kanske säkrast med att köra både det och pengen. :D
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Black Friday

Inläggav KarlXII » 2017-11-27 00:52

Själv köpte jag två Mac-knivar för halva priset.
En Superior, av rent nostalgiska skäl. Det var min första "finkniv" men den flyttade ut tillsammans med en inneboende. Har saknat den sen dess.
Sen en kockkniv, mer spetsig fram, med olivslipning.
De känns mycket förtroendeingivande, mycket bra finish och levereras välslipade. Körde utan problem tricket att skära <1mm skivor från en friliggande tomat.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Black Friday

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-11-27 01:48

Köpt en massa BD-konserter på CDON.
Blev 1600kr men fick flera fina titlar.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Black Friday

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-11-23 00:16

Johan_Lindroos skrev:CDON kör 20% på musik och film. Jag köpte ett gäng. Dessutom har de vissa UHD BD för 2 för 300:-. Black friday på CDON gäller över hela helgen.

Sedan kan jag tipsa om en av mina favoritköksknivar, en "vanlig" Wüsthof Dreizakwerk fast i en specialvariant. Om man bara ska ha EN kniv så tycker jag att en kockkniv som är längre än 20 cm är perfekt. Min 23 cm CLASSIC har jag haft i runt 25 år och den är fortfarande väldigt "lagom", bra balans.

Nu finns det en ny ovanlig variant på Classic där bolstret inte går ända ned till eggen. Serien heter "Cordon Bleu":
Detta gör att kniven går att våtslipa mycket enklare! :P
Dessutom har de tunnat ut bladet med 30% vilket gör den lättare. :P
Samt att slipningen är lite brantare/flackare liknande japanstuket. :P
Enklare att skala lök. :P

Såhär ser den ut:
[ Bild ]

Eftersom bladet är lite tunnare, och jag tror att handtaget är likadant som Classic, så gissar jag att kniven får en bra balans, d.v.s. hyfast ordentligt med vikt bakom/vid handen. Jag har en annan kniv som har en liten vikt i bakkant som gör den underbar att hantera.

Jag vill inte rekommendera 20 cm, den har tråkig böj längs eggen. 23 cm är lite mindre böjd vilket gör den trevligare. Viktigt tips!

Fast jag har många andra knivar som är mycket dyrare, tycker jag alltid om att använda min gamla Classic 23 cm.

Stålet är inte suuuperhårt, men håller ändå skärpan relativt länge tycker jag. En bra kompromiss som känns allround. Går rätt enkelt att våtslipa.


Nu för 599:- (50% rabatt) vilket jag ser som ett pris som gör att det är inget att tveka över.

Det finns en liten matchande skalkniv för 249:- också om man vill ha en sån också.

Här hittas dessa knivar:
https://knifeo.com/black-friday/wusthof ... l?___SID=U

https://knifeo.com/black-friday/wusthof ... l?___SID=U

Jag slog till på båda dessa, fast jag egentligen inte behöver någon av dem. Den stora nya ska jag ha hemma och den gamla får då vara på landet. Dotra min kommer få samma setup i julklapp så hon kan skära på i tjugofem år + hon också! :D

Om man vill kosta på sig mer pengar på en kniv så gillar jag min xxxxxx väldigt bra, men den kostar typ 3000, alltså fem gånger så mycket. Frågan är väl om det egentligen är värt det? Utan tanke på priset så är det värt de 3000 kronorna. Om man däremot tänker att man inte vill lägga mer än 600 spänn på en kniv, då är det Drezacken grymt asbra! Den kommer att vara till glädje under måååååånga år framöver. 8)



Ja, ovanstående Dreizack (Wûsthof) kockkniv funkar ju bra fortfarande. Den kan ses som en schysst "vanlig" kniv om man nu inte måste ha något "special". Men jag har sjunkit allt djupare i knivnörderiträsket...

Nu är det återigen samma reapris på 23 cm Dreizack Cordon Bleu kockkniv:
https://knifeo.com/europeiska-knivtradi ... kkniv-23cm
Bild
Möjligen, vet ej säkert, tillverkas inte dessa längre då de inte finns kvar på Wüsthofs hemsida. Å andra sidan finns det vissa poänger med den helt vanliga "Classic" också, då jag tycker att kniven känns trevlig att hålla i för de som brukar hålla tumme och pekfinger framför bolstret. Här syns skillnaden:
Bild

Jag gillar handtaget bättre på dessa jämför med en "standard"-Zwilling Professional S, nedan:
Bild
Dessa känns lite för tunna där bak liksom. Men sådant här behöver man liksom känna efter själv vad som passar en själv bäst. Det är mycket personligt.

Men som sagt knivnörderiet har gått djupt nu. Jag behöver inga fler knivar, om man ska se det lite nyktert. 8O :lol:

Japanska kolstålsknivar. Ja, kul! Men de rostar. Om man skär äpple så tar äpple smak av järnet, så det beror på hur känslig man är. Kul att slipa, och det känns lätt. Vasst blir det. Ofta snygga. Ofta hårt stål. Men man måste diska och torka av så fort som möjligt om man vill slippa/minska oxidation. Jag är inte så jätteförsjust de vanligtvis i D-formade eller åttkantiga enkla raka handtagen.

Men nu till min senaste favorit. Jag har ju nördat ner i stålsorter senaste tiden... Rosttrögt* superhårt, segt och tåligt pulverstål! Det finns ett stål som börjar dyka upp lite mer förekommande nu, nämligen ZDP-189 från Hitachi Steel. Det kan härdas upp till runt 65 - 67 HRC ("hårdhet Rockwell"), att jämföra med runt 58 HRC på en vanlig kniv från Solingen. Detta är väldigt mycket hårdare än den högre siffran ger intryck av. Det finns japanska specialare med och utan damaskerat stål. Här finns det då en relativt okänd, lite underliga variant med detta superstål! Jajjemän! :P Kniven är i mitt tycke helt fokuserad på prestanda snarare än designen. Pulverstålet (ZDP-189) är laiminerat med vanligt rostfritt på verader utsida för att få kniven som helhet lite mer böjlig och därmed mindre skör. Som ett samurajsvärd ungefär. Handtaget är i mitt tycke EXTREMT skönt. Längst baktill finns en liten vikt som gör att kniven balanserar perfekt i handen (i mitt tycke). Kurvan på bladet är flackare än europeiska (tyska) vanliga kockknivar. Mer likt den franska traditionen, som är den som japanerna föredrar i en så kallad Gyuto (japanska varianten av kockkniv). Denna knivserie är tillverkad i Japan, antagligen på Zwillings fabrik som även tillverkar Miyabi. Inget fancy damaskmönster här inte, kostar bara extra. Kanske lite ful, t.o.m.! I mitt tycke är det mest finess när det finns en tanke på hur en pryl ser ut, att någon har tänkt till. Här känns det som att prestanda fått gå före lull-lullet. Man kan ju jämför med en NAD 208 eller ett par Inohögtalare, funktionen går först. :wink: Knivbladen är extremt tunna och fint teperade; 2,1 mm vid handtaget, 1,9 mm på mitten, 1,4 mm några centimeter från toppen (på ett exempel den 24 cm långa kockkniven som jag har). Eggen är extremt tunn. Eggen är även slipad väldigt spetsigt, jag gissar på 12 - 15 grader per sida, men det är svårt att kolla. Eggen är slipad väldigt slät och fint. Sammantaget ger det en skärpa som är relativt extrem. Att skära tomater är extremt lätt. Notera att detta är inte en kniv man bör använda om man ska hugga ben, bända, eller skrapa. När eggen är så tunn är den känslig för sidledskrafter. Den är svårare att slipa själv på grund av hårdheten. Hittills har jag inte behövt slipa mitt exemplar än. Jag har inte noterat någon skärpeförlust än efter cirka fyra månaders användning. Handtaget är av materialet micarta vilket är ett vattentätt material av linneväv i någon slags termohärdad plast. Ganska snyggt och inga jakarandaträd har behövt huggas ner. Bedöm själv utseendet:

Bild

Minus:
Skär (som en japan gör), banka och skrapa inte! Tål möjligen med andra ord inte "hårda tag".
Ful, tråkig?
Inte handgjord av en japan i sin egen smedja, men det är nog i alla fal en anställd japan
Svår att slipa, våtslipsten är att föredra ihop med keramiskt skärpstål för underhållsriktning av eggen.
Priset, trots allt ganska många kronor om man inte fattar vad detta är
"För" vanligt märke?

Plus:
Extremt vass, en "laser"
Tunn
Håller skärpan mycket längre än vanliga knivar
STÅLET
Bra balans
Skönt handtag
Lätt
Ren prestanda
Priset. Billigt för denna prestanda och med tanke på stålet, jämfört med andra fabrikat
"Rostfri"

:!:
Jag kan tillägga att Zwilling kallar detta stål för MC66 med sin egen nomenklatur, antagligen för att inte behöva knyta sig till en enda leverantör. Liknande stål finns av en annat märke som heter Cowry-X med snarlik legering. Zwilling är själva lite hemliga med stålet, de skriver mest att det är ett hårt pulverstål och ...inte så mycket mer. Lite märklig marknadsföring, men men, upp till dem. Men enligt en annan förståsigpåare lär det ska vara ZDP-189, i alla fall för tillfället.
:!:

Nu var det en bra rea med tanke på Black Friday och jag har slagit till på några kompletterande mindre varianter. Ska bli spännande att se hur de känns.

Här är bra pris:
https://knifeo.com/zwilling-twin-cermax.html
Just nu på Black friday:
https://knifeo.com/black-friday/page/2.html
(finns på andra ställen också, kolla själv)



*) rostfritt finns egentligen inte, det rostar efter en tag ändå (men rätt lång tid) beroende på omgivningen om den till exempel ligger i syra eller saltvatten.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Black Friday

Inläggav Nattlorden » 2018-11-23 10:18

Johan_Lindroos skrev:*) rostfritt finns egentligen inte, det rostar efter en tag ändå (men rätt lång tid) beroende på omgivningen om den till exempel ligger i syra eller saltvatten.


Förslag: rosttrögt
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Black Friday

Inläggav bomellberg » 2018-11-23 10:44

Nattlorden skrev:
Johan_Lindroos skrev:*) rostfritt finns egentligen inte, det rostar efter en tag ändå (men rätt lång tid) beroende på omgivningen om den till exempel ligger i syra eller saltvatten.


Förslag: rosttrögt


Öh, ja?

Johan_Lindroos skrev:Men nu till min senaste favorit. Jag har ju nördat ner i stålsorter senaste tiden... Rosttrögt* superhårt, segt och tåligt pulverstål!
...
*) rostfritt finns egentligen inte, det rostar efter en tag ändå (men rätt lång tid) beroende på omgivningen om den till exempel ligger i syra eller saltvatten.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Black Friday

Inläggav Nattlorden » 2018-11-23 12:37

haha..... jag läste bara fotnoten! Men då är vi ju helt överrens! :lol: :lol: :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12555
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Black Friday

Inläggav Kraniet » 2018-11-23 21:12

jag råkade köpa ett xbox one s idag :oops:
Ska se om det duger som 4k uhd spelare. 30 dagar provapå hos Elgiganten så det går ju skicka tillbaka. 1990 med ett bilspel på köpet
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Black Friday

Inläggav hifikg » 2018-11-23 21:55

Inte en pryl i år, köpte en biljett till Rigmor Gustavsson på Fasching i vår. Bilen fungerar och ljudanläggningen lämnar inget övrigt att önska så...

Edit:

http://www.fasching.se/evenemang/rigmor-gustafsson-1541770565

Jag bokade 21/3
Senast redigerad av hifikg 2018-11-23 22:14, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Tengil
 
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2005-08-04
Ort: Fiskebäck

Re: Black Friday

Inläggav Tengil » 2018-11-23 22:03

hifikg skrev:Inte en pryl i år, köpte en biljett till Rigmor Gustavsson på Fasching i vår. Bilen fungerar och ljudanläggningen lämnar inget övrigt att önska så...


Gillar Rigmor, kommer ihåg när hon gästade på spåret och sjöng Bob Dylan´s Quinn the eskimo bland annat, fantastiskt bra :)

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2011-08-19
Ort: Ljusdal

Re: Black Friday & Cyber Monday

Inläggav Lofi-Rabiat » 2018-11-24 03:39

ChristianAndersson skrev:"Röd" Måndag på JULA 50% på all Philips (och Bacho, Fiskars, Stanley)


https://www.jula.se/


Spoiler:
Visa
Saturnday
[ Bild ]

Ovan och Ordvitsar av MåndagskvalitéNedanifrån

Sat ellite
[ Bild ]


Coolt, brorsan har personalrabatt där också.
Han är inte nördig utan satt med telefon eller plattan kopplad till datorhögtalare tills han fick en mediaspelare.
Stereotypisk prylnisse.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Black Friday

Inläggav rajapruk » 2019-11-21 14:28

Posta gärna här om ni hittar några RIKTIGA fynd imorgon oavsett kategori.

Det mesta är väl bluff-rea iofs.

Jag har en tid funderat på att köpa Thule Proride 598 takcykelfäste till bil. För någon månad sedan kostade de 998kr/st på Mekonomen. Idag kostar de 1429kr. Får se vad de kostar imorgon :)

MorganM
 
Inlägg: 1719
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Black Friday

Inläggav MorganM » 2019-11-21 15:03

rajapruk skrev:Posta gärna här om ni hittar några RIKTIGA fynd imorgon oavsett kategori.

Det mesta är väl bluff-rea iofs.

Jag har en tid funderat på att köpa Thule Proride 598 takcykelfäste till bil. För någon månad sedan kostade de 998kr/st på Mekonomen. Idag kostar de 1429kr. Får se vad de kostar imorgon :)

Black friday börjar väl nästa fredag?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Black Friday

Inläggav rajapruk » 2019-11-21 16:09

Ja just det ja. Men vissa kör rea hela veckan innan, som börjar imorgon. Därför jag blev lurad (av tyska Amazon, Black Friday Woche, skön tyskelska, ganz genau).
CDON börjar sin rea "black days" 24:e ser jag nu.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Black Friday

Inläggav oa51 » 2019-11-21 18:02

Hej Rajapruk, du har PM om Thule- ställ....
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hcl och 13 gäster