Sugarcube SC-2 realtids click repair

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav Thomas_A » 2017-11-24 21:39

Ja vad tror ni om denna. Lyssnade på denna fil som användare testat. 30 s utan realtids click-repair och 30 s med, omväxlande. Dyr kanske men resultatet?

https://www.dropbox.com/s/ow27hegrktdl2 ... .flac?dl=0

Vad säger ni?

T
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav music4ever » 2017-11-25 02:45

Har sett lite youtube videos på dessa. Är lite nyfiken, undrar hur väl den tar knaster och knäpp utan att "påverka" musiken.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav music4ever » 2017-11-25 03:01

Här är en bra video.

Enligt tillverkaren så kan man i framtiden kunna ladda ner en app som tar bort 4-6dB av surface noise, något som låter väldigt intressant.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav Thomas_A » 2017-11-25 10:50

Om inte annat verkar SC-2 väldigt smidig om man vill digitalisera sin samling. Ett digitalt kassettdäck.

Skulle kunna vara nåt att spara ihop till i brist på annat önskemål, även om jag inte har plats för den. Nån som sett aktuellt pris, hittad inte på hemsidan nu.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav music4ever » 2017-11-25 13:48

Jag mejla de om SC-1 nu. Jag tror jag sett priset 1000$ för SC-1 och runt 2500$ för SC-2. För egen del så är jag nog inte så intresserad av att digitalisera min samling utan skulle gärna slippa knaster och knäpp. Det skulle faktiskt lätt vara värt 10 000kr för mig, om det funkar bra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav Nattlorden » 2017-11-25 13:51

För dyrt för min del, men hade jag vetat att jag slapp höra "vinylproblem" så hade jag varit mer vinylintresserad definitivt...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav shifts » 2017-11-25 14:46

Undrar hur den skulle hantera en musiksignal som innehåller brus och knäpp. Finns en hel del elektronisk musik som brusar, väser och klickar (för att inte tala om den musik som har påfört vinylknaster).

Youtube-klippen imponerade i alla fall.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav music4ever » 2017-11-25 15:55

Bra frågor shift! Har du någon bra youtube länk om musik som "klickar" och "väsnas"? Ska mejla de och fråga om det och musik med vinylknaster pålagt.

Ju mer jag tänker på denna apparat, desto mer mer intressant blir den. Om den funkar bra så kan man slippa bara leta mint och near mint skivor, och istället fokusera på VG+ och ev VG ex. Det blir mycket billigare då en VG+ ex kan vara upp emot 50% billigare än en near mint/mint.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav BORIS » 2017-11-26 20:24

Intressant, skulle vara villig att betala om den visar sig göra vad som påstås, utan att gör nåt annat.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav RogerJoensson » 2017-11-26 21:46

Knastertvätt är inte direkt någon nyhet. Jag har själv experimenterat en del och fått lite känn på det. Tydligt knäppande (transienter) som avviker tydligt från musiken går ganska lätt att tvätta, men när knastret är mer som spritt och brusigt så funkar det sämre och risken är att även musiken far med eller att knastret följer med musiken upp och att det mest tvättas när det är tyst (beroende på hur aggressiv man valt att göra processen). Att ha en burk som gör jobbet är trevligt, men man kanske ska vara öppen och ha koll på vad som ev. försvinner förutom knastret (om man bryr sig). Det kommer sannolikt inte funka lika bra på allt material.

Brustvätt kommer att ha ännu större bieffekter och det är naturligtvis upp till användaren att bestämma vad som är ok och inte, men att digitalisera en skivsamling med en sådan här destruktiv process inkopplad kan visa sig vara misslyckat senare när man kanske upptäckt och fått upp öronen för bieffekterna, det som förvrängts och inte kan låta bli att höra det. Om det inte är för mycket extrajobb så skulle jag även sparat en oförstörd kopia.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav music4ever » 2017-11-27 02:18

Fast Roger, det är olika algoritmer som ger olika resultat. Därför säger det inte så mycket om denna produkten hur andra fungerar likväl som högtalare X säger föga hur högtalare Y låter. Med sugarcube så kan man ställa in hur aggressivt den skall "tvätta" samt att man kan lyssna på vad som tas bort. Så man bör kunna ställa in och lyssna till sig så den inte jobbar för hårt.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav RogerJoensson » 2017-11-27 10:21

Absolut. Så är det ofta, men det jag menar är det är lätt att imponeras av att man blir av med knastrandet och till en början inte märker vad annat som ev också påverkas eller att man vid demos inte får höra när det funkar dåligt.
Huvudpoängen var att man vid digitalisering kan missa detta och det kan vara surt att upptäcka det efteråt. Jag hade nog digitaliserat med knastret både för att undgå misstag och att framtida algoritmer kanske blir ännu bättre.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav shifts » 2017-11-27 10:28

Arkivering/digitalisering är en lite annan fråga tycker jag, då är jag själv inte riktigt lika nyfiken på produkten. Tror jag. För arkivering skulle jag aldrig använda en dylik, men den mindre modellen har ju ingen sådan funktion utan handlar om att njuta (mer) av en inspelning i realtid när den spelas av.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav BORIS » 2017-11-27 21:20

Är inte heller särskilt intresserad av apparaten för att digitalisera LP och kommer nöja mig med SC-1 då den har vad jag vill ha. Om det inte visar sig vara marginell prisskillnad, priset vid fundraisen var 899/1499 vilket tyder på att så inte blir fallet.

Är datum för lansering i butik satt?

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav Laila » 2017-11-27 23:42

Själv så är jag inte intresserad av apparajten överhuvudtaget då jag inte upplever
så mycket brus eller klick/knäppar vid avspelning(förutom hos de som jag i all välmening
lyckats förstöra med ett antistatmedel då det applicerades utan att först damma av
skivorna. Men där biter nog "Sugarcube" ändå inte å dä rör sig kanske bara om 10-15 st).

Har skivor som är inköpta på 60-talet, spelade mas(s)vis av gånger utan att ha störande
brus/knaster/knäppar . . . gissar att alla inte har sina spelare toppanpassade/justerade
. . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav RogerGustavsson » 2017-11-28 08:10

BORIS skrev:Är inte heller särskilt intresserad av apparaten för att digitalisera LP och kommer nöja mig med SC-1 då den har vad jag vill ha. Om det inte visar sig vara marginell prisskillnad, priset vid fundraisen var 899/1499 vilket tyder på att så inte blir fallet.

Är datum för lansering i butik satt?



Finns inte någon sådan information på deras hemsida, http://www.sweetvinyl.com/

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav BORIS » 2017-11-28 08:50

Laila skrev:Själv så är jag inte intresserad av apparajten överhuvudtaget då jag inte upplever
så mycket brus eller klick/knäppar vid avspelning(förutom hos de som jag i all välmening
lyckats förstöra med ett antistatmedel då det applicerades utan att först damma av
skivorna. Men där biter nog "Sugarcube" ändå inte å dä rör sig kanske bara om 10-15 st).

Har skivor som är inköpta på 60-talet, spelade mas(s)vis av gånger utan att ha störande
brus/knaster/knäppar . . . gissar att alla inte har sina spelare toppanpassade/justerade
. . . typ.


Så kan det vara. Det kan också vara så att det finns de som är hänvisade till begagnat, i varierande kvalitet, för att hitta det som söks. Då kan apparaten i fråga komma väl till pass.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav BORIS » 2017-11-28 08:51

RogerGustavsson skrev:
BORIS skrev:Är inte heller särskilt intresserad av apparaten för att digitalisera LP och kommer nöja mig med SC-1 då den har vad jag vill ha. Om det inte visar sig vara marginell prisskillnad, priset vid fundraisen var 899/1499 vilket tyder på att så inte blir fallet.

Är datum för lansering i butik satt?



Finns inte någon sådan information på deras hemsida, http://www.sweetvinyl.com/


Nä, hittar inte heller någon information i frågan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav RogerGustavsson » 2017-11-28 12:39

Hittade detta beträffande Sugarcube: https://www.discogs.com/forum/thread/735402

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav Laila » 2017-11-28 14:01

BORIS skrev:
Laila skrev:Själv så är jag inte intresserad av apparajten överhuvudtaget då jag inte upplever
så mycket brus eller klick/knäppar vid avspelning(förutom hos de som jag i all välmening
lyckats förstöra med ett antistatmedel då det applicerades utan att först damma av
skivorna. Men där biter nog "Sugarcube" ändå inte å dä rör sig kanske bara om 10-15 st).

Har skivor som är inköpta på 60-talet, spelade mas(s)vis av gånger utan att ha störande
brus/knaster/knäppar . . . gissar att alla inte har sina spelare toppanpassade/justerade
. . . typ.


Så kan det vara. Det kan också vara så att det finns de som är hänvisade till begagnat, i varierande kvalitet, för att hitta det som söks. Då kan apparaten i fråga komma väl till pass.

Själv så har jag tjackat nästan enbart begagnat de senaste 5-10 åren då mina nyinköp
av nytt för det mesta låtit fatt å tråkigt*. När jag köper begagnat så försöker jag att
undvika de plattor som har synliga djupa repor För det mesta så funkar dä riktigt bra
efter en lätt skivtvätt, om de verkar allt för skitiga. . . typ.

*Vet inte vad det beror på men en gemensam faktor förutom det undermåliga ljudet,
verkar vara att de lätt blir statiska(för mycket magnetiserbart material i vinylen ?).
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav petersteindl » 2017-11-28 19:24

Laila skrev:
BORIS skrev:
Laila skrev:Själv så är jag inte intresserad av apparajten överhuvudtaget då jag inte upplever
så mycket brus eller klick/knäppar vid avspelning(förutom hos de som jag i all välmening
lyckats förstöra med ett antistatmedel då det applicerades utan att först damma av
skivorna. Men där biter nog "Sugarcube" ändå inte å dä rör sig kanske bara om 10-15 st).

Har skivor som är inköpta på 60-talet, spelade mas(s)vis av gånger utan att ha störande
brus/knaster/knäppar . . . gissar att alla inte har sina spelare toppanpassade/justerade
. . . typ.


Så kan det vara. Det kan också vara så att det finns de som är hänvisade till begagnat, i varierande kvalitet, för att hitta det som söks. Då kan apparaten i fråga komma väl till pass.

Själv så har jag tjackat nästan enbart begagnat de senaste 5-10 åren då mina nyinköp
av nytt för det mesta låtit fatt å tråkigt*. När jag köper begagnat så försöker jag att
undvika de plattor som har synliga djupa repor För det mesta så funkar dä riktigt bra
efter en lätt skivtvätt, om de verkar allt för skitiga. . . typ.

*Vet inte vad det beror på men en gemensam faktor förutom det undermåliga ljudet,
verkar vara att de lätt blir statiska(för mycket magnetiserbart material i vinylen ?).


Magnetiserbart? Jag kan tänka mig precis tvärtom. Statisk elektricitet brukar uppkomma med så icke elektriskt ledande plast som möjligt. Viss ledningsförmåga i plasten brukar kortsluta statisk elektricitet. Har jag för mig. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav Adhoc » 2017-11-28 19:34

Så är det i alla fall med tex dammsugarslangar som man vill använda i miljöer där dammexplosioner kan vara ett riskmoment. Dom slangarna är svagt elektriskt ledande.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav BORIS » 2017-11-28 19:51

Laila skrev:
BORIS skrev:
Så kan det vara. Det kan också vara så att det finns de som är hänvisade till begagnat, i varierande kvalitet, för att hitta det som söks. Då kan apparaten i fråga komma väl till pass.

Själv så har jag tjackat nästan enbart begagnat de senaste 5-10 åren då mina nyinköp
av nytt för det mesta låtit fatt å tråkigt*. När jag köper begagnat så försöker jag att
undvika de plattor som har synliga djupa repor För det mesta så funkar dä riktigt bra
efter en lätt skivtvätt, om de verkar allt för skitiga. . . typ.

*Vet inte vad det beror på men en gemensam faktor förutom det undermåliga ljudet,
verkar vara att de lätt blir statiska(för mycket magnetiserbart material i vinylen ?).

Det där med att allt var bättre förr kan vi lämna åt en annan gång men det låter nästan osannolikt att tio års köp av begagnad vinyl endast genererat ett tio-tal med lite knaster och annat smått o gott. Men good for you, verkligen

Men som sagt, alla har inte möjlighet att hitta vinyl i skick utan diverse missljud. Köpte själv under en period lådvis med reggae, pressade på Jamaica. Inte sällan hittades jord, gräs och ibland nåt som jag kan svära på var koskit inpressat i vinylen. Även utan dessa “adderade värden“ var vinylen i sig av varierande kvalitet och även om jag för det mesta gillar skivorna ännu mer med alla dess skönhetsfel finns det tillfällen då en SC-1 hade kommit väl till pass.

/BORIS

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav Laila » 2017-11-29 02:21

petersteindl skrev:
Laila skrev:...
*Vet inte vad det beror på men en gemensam faktor förutom det undermåliga ljudet,
verkar vara att de lätt blir statiska(för mycket magnetiserbart material i vinylen ?).


Magnetiserbart? Jag kan tänka mig precis tvärtom. Statisk elektricitet brukar uppkomma med så icke elektriskt ledande plast som möjligt. Viss ledningsförmåga i plasten brukar kortsluta statisk elektricitet. Har jag för mig. :)


Mmmm, jag tror faktiskt att du kan ha rätt Peter . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav petersteindl » 2017-11-29 03:52

Laila skrev:
petersteindl skrev:
Laila skrev:...
*Vet inte vad det beror på men en gemensam faktor förutom det undermåliga ljudet,
verkar vara att de lätt blir statiska(för mycket magnetiserbart material i vinylen ?).


Magnetiserbart? Jag kan tänka mig precis tvärtom. Statisk elektricitet brukar uppkomma med så icke elektriskt ledande plast som möjligt. Viss ledningsförmåga i plasten brukar kortsluta statisk elektricitet. Har jag för mig. :)


Mmmm, jag tror faktiskt att du kan ha rätt Peter . . . typ.


:lol: Det där satt hårt inne. Inte ens en smiley. Men det är bra att du tror. Tron är det bästa som finns. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav Laila » 2017-11-29 12:28

Jo, jag har hört att vissa tror det . . . typ. :lol: :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav music4ever » 2017-11-30 00:18

RogerJoensson skrev:Absolut. Så är det ofta, men det jag menar är det är lätt att imponeras av att man blir av med knastrandet och till en början inte märker vad annat som ev också påverkas eller att man vid demos inte får höra när det funkar dåligt.
Huvudpoängen var att man vid digitalisering kan missa detta och det kan vara surt att upptäcka det efteråt. Jag hade nog digitaliserat med knastret både för att undgå misstag och att framtida algoritmer kanske blir ännu bättre.


Ok. Jag är ute efter att spela skivorna (helst utan knaster), inte att spela in dem.
Vi får se, det lär komma tester och mätningar på dessa framöver.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav Laila » 2017-11-30 00:39

Själver så är jag tveksam . . . varför kasta ut barnet med badvattnet . . . kan det inte vara
bättre att se till att vinylriggen är hyggligt optimerad . . . min bestämda uppfattning är att
ju bättre optimerad spelare(inkl. tonarm å pupp), desto mindre störs återgivningen av
klick/knaster/brus å andra artefakter . . . fan vet va dä beror på, måste nog va nött elektriskt . . . typer. 8) :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav music4ever » 2017-11-30 00:40

Det finns ingen vinylanläggning och skivor som inte har knaster och knäpp.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav Laila » 2017-11-30 00:51

Nä, men man kan kanske störas mer eller mindre avet* . . .typ.

*Testa gärna att anlita någon som kan optimera din spelare så kanske problemet känns
mindre akut/jobbigt, även om det kanske inte är gjort i en handvändning . . .(själv så skulle jag kanske vilja lära mig tekniken själver, om jag vore i din situation . . . ). :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Wetterstad och 20 gäster