Sugarcube SC-2 realtids click repair

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav music4ever » 2017-11-30 00:55

Det spelar ingen roll om man anlitar en magiker för ställa in spelaren, det kommer inte hjälpa. Knaster och knäpp är vanligt och det hörs väldigt lätt om man ha lite volym och ett tyst rum.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav Vinylcalle » 2017-11-30 01:14

Jag måste säga att det är väldigt sällan jag hör något sådant i min anläggning. Det beror så klart en del på pickupen jag spelar på för tillfället (just nu Kuzma CAR 40 och Koetsu Rosewood, har ett 10-tal olika) dock.
Möjligen hörs något mindre mellan spåren.

Då försöker jag köpa skivor som är fina (bryr mig mindre om utgåvan) och tvättar alla skivor.

Just nu spelar jag MC5 - Back in the USA, första sidan snart klar och det har inte varit ett knäpp under musiken.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav Laila » 2017-11-30 01:16

music4ever skrev:Det spelar ingen roll om man anlitar en magiker för ställa in spelaren, det kommer inte hjälpa. Knaster och knäpp är vanligt och det hörs väldigt lätt om man ha lite volym och ett tyst rum.

Ok, du får gärna leva vidare i din tro/uppfattning . . . maj stör det inte speciellt möe.
Förutom då att ja har en känsla av att din dyra vinylrigg, där tonarm/pupp-kombon, bygger
på(i mitt tycke) helt tokiga "tumregelsanpassningar" som inte direkt främjar avsaknaden
av störningar såsom knaster å knäpp . . . typ. :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav music4ever » 2017-12-01 02:00

Laila skrev:
music4ever skrev:Det spelar ingen roll om man anlitar en magiker för ställa in spelaren, det kommer inte hjälpa. Knaster och knäpp är vanligt och det hörs väldigt lätt om man ha lite volym och ett tyst rum.

Ok, du får gärna leva vidare i din tro/uppfattning . . . maj stör det inte speciellt möe.
Förutom då att ja har en känsla av att din dyra vinylrigg, där tonarm/pupp-kombon, bygger
på(i mitt tycke) helt tokiga "tumregelsanpassningar" som inte direkt främjar avsaknaden
av störningar såsom knaster å knäpp . . . typ. :(


Det är inte en tro, utan fakta.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-07 08:09

Gjorde en förfrågan om Sugarcube och fick detta svar:

Hi Roger,

Music Direct is handling our products in the US – both the SC-1 and the SC-2.

Here is a link for the SC-2:

https://www.musicdirect.com/accessories ... arcube-SC2

And here is a link for both products:

https://www.musicdirect.com/brands/swee ... ts&c2=grid

The SC-2 is in beta test as we fill out the rest of the software functionality.

We don’t have distribution in Sweden at this point. We have a UK based distributor lined up:

https://www.henleyaudio.co.uk/products/ ... tmentIds=1

Let us know if you have any questions.

Best,
-Dan

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav music4ever » 2017-12-07 16:33

Fick samma svar. Får vänta på fler recensioner och tester innan man på allvar ska fundera att köpa en.

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav idea » 2017-12-07 22:51

Istället för att lägga 3 k$ på en realtidsprodukt som kör det genom AD-DSP-DA så kan man rippa vinylen genom AD och ett enkelt "tvättprogram" typ http://www.magix.com/se/audio-cleaning-lab/detail/ för en bråkdel av detta (programmet kostar 450 SEK).
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav music4ever » 2017-12-08 15:38

idea skrev:Istället för att lägga 3 k$ på en realtidsprodukt som kör det genom AD-DSP-DA så kan man rippa vinylen genom AD och ett enkelt "tvättprogram" typ http://www.magix.com/se/audio-cleaning-lab/detail/ för en bråkdel av detta (programmet kostar 450 SEK).


Du föreslår en pizza när folk söker thaimat. Hur svårt skall det vara att läsa tråden och vad dessa prylar är utvecklade för?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav Thomas_A » 2017-12-08 16:16

idea skrev:Istället för att lägga 3 k$ på en realtidsprodukt som kör det genom AD-DSP-DA så kan man rippa vinylen genom AD och ett enkelt "tvättprogram" typ http://www.magix.com/se/audio-cleaning-lab/detail/ för en bråkdel av detta (programmet kostar 450 SEK).


Ja det går, men produkterna är ett sätt att göra detta utan att behöva göra en massa manuellt arbete. Lyssna på en skiva och sedan finns den där digitaliserad och tvättad. Hur smidigt som helst.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav idea » 2017-12-11 20:49

Jag spelar gärna vinyl eftersom jag har >500 men jag har accepterat att det ibland finns lite knäpp o knaster. Därför triggade jag på priset, för den summan får man mer än 150 nya skivor eller upp mot 100 masterbandkopior i de få fall man kan få tag på sådana (då kan vi prata om det perfekta "vinylljudet" :-). Speciellt intressant är alternativkostnaden som är en bråkdel.
Men detta skall inte ses som kritik av apparaten. Den fungerar säkert utmärkt och som med allting annat inom HiFi så är det den resandes ensak om man tycker det är värt pengarna eller inte. Fungerar den lika enkelt och bra som utlovat så skulle jag också gärna vilja ha en men jag tycker inte den är prisvärd.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-12 08:18

idea skrev:Jag spelar gärna vinyl eftersom jag har >500 men jag har accepterat att det ibland finns lite knäpp o knaster. Därför triggade jag på priset, för den summan får man mer än 150 nya skivor eller upp mot 100 masterbandkopior i de få fall man kan få tag på sådana (då kan vi prata om det perfekta "vinylljudet" :-). Speciellt intressant är alternativkostnaden som är en bråkdel.


Var köper man masterbandkopior för så lite? De jag känner till kostar ofta 1500-4500 kr/st.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav music4ever » 2018-01-14 06:33

idea skrev:Jag spelar gärna vinyl eftersom jag har >500 men jag har accepterat att det ibland finns lite knäpp o knaster. Därför triggade jag på priset, för den summan får man mer än 150 nya skivor eller upp mot 100 masterbandkopior i de få fall man kan få tag på sådana (då kan vi prata om det perfekta "vinylljudet" :-). Speciellt intressant är alternativkostnaden som är en bråkdel.
Men detta skall inte ses som kritik av apparaten. Den fungerar säkert utmärkt och som med allting annat inom HiFi så är det den resandes ensak om man tycker det är värt pengarna eller inte. Fungerar den lika enkelt och bra som utlovat så skulle jag också gärna vilja ha en men jag tycker inte den är prisvärd.


Jag, personligen, vill slippa så mycket knäpp och knaster som möjligt. Ett knäpp är ett för mycket.
Funkar denna som den som de säger, så kommer denna spara pengar för personer som. Att välja en VG+ eller till och med VG istället för en NM, kan vara allt från 20-50% billigare för varje skiva. 100 st NM skivor för 500kr st, eller 100 st VG för 300kr, är skillnaden mellan 50 000kr vs 30 000kr. På bara 100 st skivor så kan man "tjänat in" apparaten.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav music4ever » 2018-03-08 00:28

Imorgon får de engelska butikerna in SC-1 så jag la en order idag. Förhoppningsvis så har jag apparaten i mitten av nästa vecka.
Känns jäkligt kul. :D

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav Vinylcalle » 2018-03-08 02:42

Även om jag själv inte är intresserad av apparaten för min del (känner inget sådant behov) så är det kul att få höra om resultaten och förhoppningsvis får den dig att kunna uppskatta vinyl ännu mer.
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav Bill50x » 2018-03-08 11:37

Laila skrev:Nä, men man kan kanske störas mer eller mindre avet* . . .typ.

*Testa gärna att anlita någon som kan optimera din spelare så kanske problemet känns
mindre akut/jobbigt, även om det kanske inte är gjort i en handvändning . . .(själv så skulle jag kanske vilja lära mig tekniken själver, om jag vore i din situation . . . ). :)

Och glöm inte att riaat kan ha betydelse för hur man upplever knastret. Och likaså hur efterföljande steg hanterar signalen. Jag släpade med mig min spelare och riaa till en kamrat och där klippte en av mina skivor rätt rejält vid kraftiga pianoanslag. Det lät ungefär som om pickupen inte kunde spåra. Men hemma hos mig finns inte en tillstymmelse till sprucket ljud. Samma sak med knäppar och knaster, det kan definitivt låta olika beroende på utrustning. Och som sagt, då inte bara hur skivspelaren är justerad - typ ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav RogerJoensson » 2018-03-08 11:48

Jo, det verkar finnas usla RIAA-steg och det verkar inte vara kopplat till priset.
Det är en bra idé att se över det så att det inte klipper knastret, för det gör förmodligen det mycket svårare för clickreparatören att göra sitt jobb (förutom att knastret kan bli mer störande i sig). Om ett RIAA-steg klipper så illa att ljudet kraschar vid pianoanslag då klipper det säkert en del i knastret också...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav Bill50x » 2018-03-08 12:13

RogerJoensson skrev:Om ett RIAA-steg klipper så illa att ljudet kraschar vid pianoanslag då klipper det säkert en del i knastret också...

I mitt fall var det alltså efter riaat som problemet uppstod, om det nu inte var ett problem med skivspelarens underlag. Jag har testat spelaren på ett stumt golv (kunde hoppa på hälarna bara någon decimeter från spelaren utan att minsta rörelse kunde skönjas eller märkas) och det lät riktigt illa. Det lät lika illa vid inspelning och utan att högtalarna var på så det hade inte med återkoppling att göra.

Vad jag vill ha sagt är att det är mycket som kan påverka hur man uppfattar knaster och repor i vinylskivor!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav music4ever » 2018-03-08 14:51

Vinylcalle skrev:Även om jag själv inte är intresserad av apparaten för min del (känner inget sådant behov) så är det kul att få höra om resultaten och förhoppningsvis får den dig att kunna uppskatta vinyl ännu mer.


Ska lägga upp test sen. Tror jag ska testa morsans 51 år gamla Rolling stones - Their satanic... Den är inte i bra skick och kan den göra det lyssningsbart (inte ta bort allt men en del) så är jag impad.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav music4ever » 2018-03-08 14:53

RogerJoensson skrev:Jo, det verkar finnas usla RIAA-steg och det verkar inte vara kopplat till priset.
Det är en bra idé att se över det så att det inte klipper knastret, för det gör förmodligen det mycket svårare för clickreparatören att göra sitt jobb (förutom att knastret kan bli mer störande i sig). Om ett RIAA-steg klipper så illa att ljudet kraschar vid pianoanslag då klipper det säkert en del i knastret också...


Tror att Holographic RIAA TWO håller nivån.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav Bill50x » 2018-03-08 15:19

music4ever skrev:Tror att Holographic RIAA TWO håller nivån.

Tror jag också. Eller hoppas ska jag väl säga eftersom jag inte haft möjlighet att lyssna. Tidigare, när jag hade ork kvar, lyssnade jag på många olika skivspelare och riaa-kombinationer. Det som slog mig, förutom de rent klangmässiga skillnaderna, var hur olika störningar upplevdes. Att optimera pickupen's inställningar var bara en mindre del av upplevelsen. Efterföljande elektronik hade en stor bidragande del. Min egen lekmannamässiga teori är att det handlar om transientförmåga och överstyrningskapacitet. Mitt riaa kan ju tex trycka ut 10 volt och det skulle inte förvåna mig om det finns försteg som kroknar vid den in-nivån.

På så sätt är ju CD-spelare ett mycket bra sätt att fixa en bra avspelning på. Man sparar en massa krångel, slipper knaster osv. Men så länge skivbolagen envisas med att leverera sämre mixningar på CD än på vinyl så är det ju bara att kämpa på :-)

( B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster