BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav JM » 2017-11-27 20:45

I've been aware for a while that many loudspeakers intentionally reduce the "harshness" range around 2 to 4 KHz to sound smoother and less fatiguing. I've seen data for speakers having dips as large as 8 dB!
-
lifting the 1kHz region adds presence (this is used to good effect in the LS3/5a) to the sound, but the 4kHz region adds 'bite' - a cutting incisiveness which if over-done is very unpleasant and irritating.
-
Well, of course having found this, I have to jump in.  My father, Dick Gundry, who spent almost all his working life in the BBC and was for many years responsible for maintaining technical standards in BBC Radio (which have sadly gone down since his retirement in about 1971), and who was known behind his back as golden ears, would not have been pleased to have his name attached to a deliberate departure from a flat frequency response in loudspeakers.  Has anyone any idea on how this term arose?  It must have been much more recent than 1971.
One of my father's responsibilities back in the late 1950s and early 1960s was the development of stereo techniques in preparation for a means to broadcast it.  (Some of those early experimental recordings have more recently been issued on CD by the BBC).  At that time the BBC developed its own monitoring loudspeakers on the grounds that commercially available ones were generally not very good.  I used to say that loudspeakers were either good or loud but not both!  During early stereo experiments it became apparent that the best BBC monitoring speakers of the day did not perform well in pairs for stereo because they did not match each other closely enough, particularly in phase response, so central images tended to be diffuse.  A major reason was that to accommodate variations in the drivers each and every cross-over network was adjusted for a flat amplitude response.  A new range of speakers was developed, but it is possible that at least for those first ones, the uniformity was considered more important than perfect flatness, and thus the speakers may have shown the "Gundry dip".  However it would not have been a design aim but a side-effect, and in any case my father would have had no input to the designs, which were developed at the BBC Research Department (Dudley Harwood, Spencer Hughes et al.)

Kenneth Gundry, San Francisco 

https://hydrogenaud.io/index.php/topic,75195.0.html

Exponering under längre tid för ljud kring 85 dB och lite däröver ger hörselskador enligt figuren nedom. Hörselskadan börjar vanligen med ljudöverkänslighet och efter ca 10 år kommer allt mer tinnitus i skadat frekvensområde. Ljudöverkänsligheten är vanligen kring 3500 Hz dvs området där vi är som känsligast. Många förstår inte att de har en ljudöverkänslighet.
Musiker och även klassiska musiker är överrepresenterade i gruppen ljudöverkänsliga.
BBC gänget hade sannolikt exponerats för ljud på 85 dB och där över under många år.
https://www.av.se/globalassets/filer/pu ... 2013-2.pdf

Så sannolikt är BBC-dippen en kompensation för ljudöverkänslighet. Med dippen lät stereo bättre.

Efter vad jag förstår har flera på detta forum utvecklat tinnitus och borde tidigare varit ljudöverkänsliga.
Känner någon igen att ljudet med åren blivit mer njutbart med allt mer BBC-dipp.

JM
Bilagor
bullerska ålder.PNG
bullerska ålder.PNG (167.14 KiB) Visad 6667 gånger
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav IngOehman » 2017-12-09 06:05

Du behöver läsa på, då slipper du (och sonen till BBC-snubben) spekulera.

Vad BBC-dippen är och varför den "hittades på" finns beskrivet in i minsta detalj. Det har ingen subjektiv grund alls (har inte tillkommit för att någon tyckte det lät bättre) utan hittades på helt och hållet med utgångspunkt från tekniska analyser av hörselns funktion och de akustiska förhållandena på ett konserthus.

Därmed inte sagt att inte iden kan kritiseras (det kan den), men att bara "hitta på" uppdiktade historier som du (och han) gör är inte seriöst.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav JM » 2017-12-09 08:24

Tack Ingvar för du uppmanar mig att läsa mer!
Exakt vad skall jag läsa för att förstå BBC-dippen?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav paa » 2017-12-09 09:35

JM skrev:Tack Ingvar för du uppmanar mig att läsa mer!
Exakt vad skall jag läsa för att förstå BBC-dippen?

JM

Det finns en tråd på faktiskt. Sök efter den.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav JM » 2017-12-09 11:18

Har Ingvar BBC-dipp på sina högtalare?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-09 11:39

Nej

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav matssvensson » 2017-12-09 13:20

RogerGustavsson skrev:Nej

Nu är jag naturligtvis inte den som vet, men kan man vara så kategorisk om alla konstruktioner Ingvar varit inblandad i? Här är ett mätexempel (lyssningsfönster +/- 15 grader) på Guru QM10 från soundstage.com. Vilka beslut ligger bakom utseendet på den kurvan?

Bild

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav JM » 2017-12-09 13:33

Intressant!
Finns det mätningar på andra Ingvar högtalare.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav DVD-ai » 2017-12-09 13:44

Som vanligt är ett mätresultat utan tydligt klargjorda förutsättningar också ett mätresultat som är omöjligt att hantera rätt då man ej veta vilka som var förutsättningarna vid mätningen. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav matssvensson » 2017-12-09 14:00

DVD-ai skrev:Som vanligt är ett mätresultat utan tydligt klargjorda förutsättningar också ett mätresultat som är omöjligt att hantera rätt då man ej veta vilka som var förutsättningarna vid mätningen. :)

Om du googlar på Guru QM10 och soundstage.com så bör du hitta till själva testen. Där finns tydligare spec på hur de mätt och fler mätningar. Har för mig att de använder samma mätlabb i Kanada där också bland annat Floyd Toole varit verksam. Så jag tänkter mig de är rimligt välmeriterade, men det är naturligtvis bara en gissning.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav DVD-ai » 2017-12-09 14:12

matssvensson skrev:
DVD-ai skrev:Som vanligt är ett mätresultat utan tydligt klargjorda förutsättningar också ett mätresultat som är omöjligt att hantera rätt då man ej veta vilka som var förutsättningarna vid mätningen. :)

Om du googlar på Guru QM10 och soundstage.com så bör du hitta till själva testen. Där finns tydligare spec på hur de mätt och fler mätningar. Har för mig att de använder samma mätlabb i Kanada där också bland annat Floyd Toole varit verksam. Så jag tänkter mig de är rimligt välmeriterade, men det är naturligtvis bara en gissning.

mvh, mats


Ja men då kan det säkert finnas info nog att börja bilda sig en uppfattning om flera av högtalarens egenskaper baserat på mätningen :)
Men dessa förutsättningar framgår ej i ditt inlägg så därav min kommentar :)

Kan väll på en gång säga att jag är alldeles för oinsatt i ämnet för att kunna göra några djupare analyser av denna mätning, nu kanske jag kan komma med vissa analyser men jag är lat idag ock orkar inte googla reda på förutsättningarna för mätningen :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-09 15:00

matssvensson skrev:
RogerGustavsson skrev:Nej

Nu är jag naturligtvis inte den som vet, men kan man vara så kategorisk om alla konstruktioner Ingvar varit inblandad i? Här är ett mätexempel (lyssningsfönster +/- 15 grader) på Guru QM10 från soundstage.com. Vilka beslut ligger bakom utseendet på den kurvan?

[ Bild ]

mvh, mats


Vet bara att Ingvar själv kommenterat detta i någon tråd tidigare. Den frekvensgångskurva du länkar till har också kommenterats tidigare. Vet vi hur den är uppmätt? En rak kurva behöver inte nödvändigtvis vara en psykoakustiskt rak kurva brukar väl Ingvar påpeka. Så här kan det se ut när Ingvar mätt på piP (som ju är väldigt närbesläktad med QM10):

Bild

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav Kraniet » 2017-12-09 15:25

här är en tråd som tar upp BBC-dipp

viewtopic.php?t=11585

Inläggav IngOehman » mån mar 05, 2007 12:30 pm

Nej jag sågar inte BBC-dippen. Däremot har jag ett lite annat synsätt på högtalarlyssning än BBC, så jag använder själv inte BBC-dippen när jag dimensionerar högtalare#.


Kan ju börja med att redogöra för vad BBC-dippen är för något.

BBC-dippen är baserad på sturier som gjorts på hur ljud som strålar in mot huvudet från alla tänkbara riktningar, relaterar till det ljud som kommer från högtalare. Studerar man detta så finner man att ljude som kommer från högtalarna är mycket kraftigare i registret runt 3 kHz, än det som strålar in mot huvudet från randominklar.

BBC har då resonerat som följer: Vid lyssning i ett normalt konserthus befinnar man sig som lyssnare LÅNGT bortom rumsradien (=efterklangsradien) från alla avlyssnade instrument, och det betyder att man nås i huvudsak av "gamla ljud", och eftersom dessa dominerar så starkt (dr Amar Boose fann att runt 9/10 av det ljud vi hör live är reflekterat) så är det dessa som bestämmer klangupplevelsen. Medicinen blir då: Justera tonkurvan från högtalarna så att den motsvarar den som uppstår vid randominstrålning!


Varför använder nu inte jag denna korrektion? Jo, det beror på att det är min uppfattning att tvåkanals-stereofonisk musikåtergivning inte går ut på att representera alla infallsviklar, utan bara att representera ljudbilden. Övriga infallsvinklar kommer att omhändertagas av lyssningsrummet. :P

Men mitt synsätt blir det självklart att klangkorrigera högtalarna för stereosystemfelen endast inom ljudbilden*. Den jättelika BBC-dippen (-3-6 dB?, minns inte riktigt :oops: ) ersätts då av en korrektion som håller sig inom +/- 0,8 dB. Därtill kan det vara aktuellt att addera några ytterligare småkorrektioner för att erhålla en så klangligt neutral/ackurat klangtergivning som möjligt, men det är en annan historia.


Vh, iö

- - - - - -

*Läs ett 60 grader brett och 40 grader högt ljudfält, om man räknar in den stereoöverbredd som typiskt kan åstadkommas.


#Det kan tillläggas (tre l) att BBC-dippen är som mest rationell om man har ett helt döddämpat lyssningsrum och har en utpräglad hotspot-lyssning (huvudet fast i ett städ), och därtill bara brukar inspelningar som har ett rikligt motfasinnehåll - avsett att expandera ljudbilden långt utanför högtalarna.

Min vision med tvåkanalsstereomusikåtergivning är en annan - nämligen att skapa ett hål in till inspelningsvärlden. Då passar helt enkelt inte BBC-dippen, eftersom den ger en död och tråkig klang för det ljud som ju skall verka som om det flödad oangripet från musikerna till lyssnaren genom ljudbildsöppningen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav matssvensson » 2017-12-09 16:39

RogerGustavsson skrev:Den frekvensgångskurva du länkar till har också kommenterats tidigare. Vet vi hur den är uppmätt? En rak kurva behöver inte nödvändigtvis vara en psykoakustiskt rak kurva brukar väl Ingvar påpeka. Så här kan det se ut när Ingvar mätt på piP (som ju är väldigt närbesläktad med QM10):

[ Bild ]

Här är länken till soundstage.com mätningar på QM10. Där står mer om hur de mätt.

http://www.soundstagenetwork.com/measurements/speakers/guru_proaudio_qm10/

Hur har Ingvar mätt den publicerade tonkurvan på piP? Det var svårt att tyda det ur mätgrafen bara.

Sen är jag den första att skriva under på att en rak tonkurva inte nödvändigtvis behöver vara en psykoakustisk rak kurva. Varför tonkurvor ser ut som de gör är det bara högtalarkonstruktören som vet. Förhoppningsvis ser de ut som hen tänkt sig och att det finns en medveten tanke bakom utseendet. Vad det kan betyda i lyssningen kan vi andra bara gissa oss till.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9637
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-12-09 16:55

Kan vi få höra om trådämnet istället för Guru/Ino/IÖ, tack?!
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav paa » 2017-12-10 00:59

Kraniet skrev:här är en tråd som tar upp BBC-dipp

viewtopic.php?t=11585

Det finns även den här tråden:
viewtopic.php?p=1064224
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav Bill50x » 2017-12-10 16:21

Ska man kompensera för hörselfel i sin anläggning? Vill man att det ska låta som i verkligheten så ska man väl inte kompensera? För i verkligheten lever man ju med sitt hörselfel.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav petersteindl » 2017-12-10 17:01

Bill50x skrev:Ska man kompensera för hörselfel i sin anläggning? Vill man att det ska låta som i verkligheten så ska man väl inte kompensera? För i verkligheten lever man ju med sitt hörselfel.

/ B


I verkligheten med naturliga ljudkällor så är ljudkällorna reella och hjärnan bygger upp ljudobjekt från reella ljudkällor. I stereofonisk ljudåtergivning baserad på fantomprojicering av ljudkällor till att hjärnan bygger upp ljudobjekt så är situationen helt annorlunda. Ett reellt ljudobjekt ger 2 öronsignaler (1 per öra) där de tre faktorerna/parametrarna som bestämmer riktning vid lokalisering med hörseln stämmer överens med varandra. De tre faktorerna är ITD (Interaural Time Difference), ILD (Interaural Level Difference) och HRTF (Head Related Transfer Function). Vid fantomprojicering stämmer dessa tre parametrar vid avspelning inte längre överens med varandra och inspelningarna påverkar i högsta grad totalen men även en perfekt inspelning får inte totalen att nå ända fram, långt ifrån, eftersom avspelningen bidrar med sina artefakter. Två högtalare bidrar med 4 öronsignaler (2 per öra där ingen av högtalarnas akustiska ljudvågor motsvarar ens i närheten den reella ljudkällans ljudvågor).

Det är diskrepansen mellan reella akustiska ljudkällor och fantomprojicerade ljudkällor som man måste ta hänsyn till vid avspelning och inspelning. Då kan högtalartillverkare ta hänsyn till denna diskrepans i sina konstruktioner.

Vad gäller nedsättning av hörseln så är det inte detta man kompenserar för.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav JM » 2017-12-10 20:59

IngOehman skrev:Du behöver läsa på, då slipper du (och sonen till BBC-snubben) spekulera.

Vad BBC-dippen är och varför den "hittades på" finns beskrivet in i minsta detalj. Det har ingen subjektiv grund alls (har inte tillkommit för att någon tyckte det lät bättre) utan hittades på helt och hållet med utgångspunkt från tekniska analyser av hörselns funktion och de akustiska förhållandena på ett konserthus.

Därmed inte sagt att inte iden kan kritiseras (det kan den), men att bara "hitta på" uppdiktade historier som du (och han) gör är inte seriöst.


Vh, iö

Dags att visa lite fakta Ingvar. Personangreppet att jag behöver läsa på inom medicinen och psykologin visar snarare att du inte har något att komma med. Känner mig rätt trygg inom neuropsykologins och neuromedicinens kunskapsområde.
Har läst trådarna som paa hänvisar utan att finna ny relevanta fakta, men jag kan ha missat något, möjligen kan någon ge mer relevant info att ta ställning till?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav paa » 2017-12-10 22:47

JM skrev:
IngOehman skrev:Du behöver läsa på, då slipper du (och sonen till BBC-snubben) spekulera.

Vad BBC-dippen är och varför den "hittades på" finns beskrivet in i minsta detalj. Det har ingen subjektiv grund alls (har inte tillkommit för att någon tyckte det lät bättre) utan hittades på helt och hållet med utgångspunkt från tekniska analyser av hörselns funktion och de akustiska förhållandena på ett konserthus.

Därmed inte sagt att inte iden kan kritiseras (det kan den), men att bara "hitta på" uppdiktade historier som du (och han) gör är inte seriöst.


Vh, iö

Dags att visa lite fakta Ingvar. Personangreppet att jag behöver läsa på inom medicinen och psykologin visar snarare att du inte har något att komma med. Känner mig rätt trygg inom neuropsykologins och neuromedicinens kunskapsområde.
Har läst trådarna som paa hänvisar utan att finna ny relevanta fakta, men jag kan ha missat något, möjligen kan någon ge mer relevant info att ta ställning till?

JM

Har du hittat någon information från källan dvs BBC eller Gundry själv?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Blahonga

Inläggav DQ-20 » 2017-12-11 00:47

Jag har faktiskt.se letat en del och inte hittat något specifikt om detta (och jag har ganska bra access och svart bälte i Google). Det som jag hittar är att "BBC-gänget" verkar vara känsliga för "färgningar" (resonanser) och jag hittar antydningar om att tillverkningstoleranserna kring 2-4 kHz kunde vara lite si och så och att de stora element som man använde (15" och 12") kunde behöva lite dämpning i detta område för att slippa missljud eller interferens. Om jag får ett namn och ett årtal så borde jag hitta det men just nu är det "flying blind". När jag läser artiklar från t.ex. Harwood och Shorter nämner de inte några "psykoakustiska skäl" till dippen. Snarare är det rak tonkurva och frihet som från resonanser som är det uttryckliga målet för deras monitorer.

För övrigt: fan vad de mätte! Men de verkar inte haft särskilt mycket pengar att lägga på prototyper. Snarare verkar de haft det ganska knapert, för utom att de hade rejält med mätmöjligheter. Roligt är också att de började pilla med PCM redan på 60-talet. Dammigt men coolt ställe att vara på på 50-, 60- och 70-talen. Tweed och sidbena.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav IngOehman » 2017-12-11 03:44

JM skrev:
IngOehman skrev:Du behöver läsa på, då slipper du (och sonen till BBC-snubben) spekulera.

Vad BBC-dippen är och varför den "hittades på" finns beskrivet in i minsta detalj. Det har ingen subjektiv grund alls (har inte tillkommit för att någon tyckte det lät bättre) utan hittades på helt och hållet med utgångspunkt från tekniska analyser av hörselns funktion och de akustiska förhållandena på ett konserthus.

Därmed inte sagt att inte iden kan kritiseras (det kan den), men att bara "hitta på" uppdiktade historier som du (och han) gör är inte seriöst.


Vh, iö

Dags att visa lite fakta Ingvar. Personangreppet att jag behöver läsa på inom medicinen och psykologin visar snarare att du inte har något att komma med. Känner mig rätt trygg inom neuropsykologins och neuromedicinens kunskapsområde.
Har läst trådarna som paa hänvisar utan att finna ny relevanta fakta, men jag kan ha missat något, möjligen kan någon ge mer relevant info att ta ställning till?

JM

Vad babblar du om tokfan? Jag har inte skrivit ett ord om varken medicin eller psykologi.

Vad det jag skrev visar har du inte förstånd att begripa, bevisligen. Du visade det just.

Jag är inte skyldig att visa dig någon fakta! Du startade tråden och skrev saker som var oriktiga. Det förpliktigar inte mig att utbilda dig.

Som du beter dig, och har betett dig en längre tid, har jag inte minsta lust att hjälpa dig med någonting.


Vh, iö

Det är INTE ok att kalla andra deltagare för tokfan!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav IngOehman » 2017-12-11 04:14

Sigfried skriver detta:

"...Psycho-acoustic 3 kHz dip

Our perception of loudness is slightly different for sounds arriving frontally versus sounds arriving from random directions at our ears. The difference between equal-loudness-level contours in frontal free-fields and diffuse sound fields is documented, for example, in ISO Recommendation 454 and in E. Zwicker, H. Fastl, Psycho-acoustics, p. 205.
Diffuse field equalization of dummy-head recordings is discussed in J. Blauert, Spatial Hearing, pp. 363, and headphone diffuse field equalization by G. Theile in JAES, Vol. 34, No. 12.
Reference to a slight dip in the 1 to 3 kHz region for loudspeaker equalization is made in H. D. Harwood (BBC Research Department), Some factors in loudspeaker quality, Wireless World, May 1976, p.48.

Around 3 kHz our hearing is less sensitive to diffuse fields. Recording microphones, though, are usually flat in frequency response even under diffuse field conditions. When such recordings are played back over loudspeakers, there is more energy in the 3 kHz region than we would have perceived if present at the recording venue and a degree of unnaturalness is introduced.
This applies primarily to recordings of large orchestral pieces in concert halls where the microphones are much closer to the instruments than any listener. At most listening positions in the hall the sound field has strong diffuse components.
I use a dip of 4 dB (x1.gif, 2760NF) to equalize for this. The circuit consists of R, C and L in series, forming a frequency dependent ladder attenuator in conjunction with the 5.11k ohm source resistor. You may choose to make the notch filter selectable with a switch for different types of recordings.

I have found through my own head-related recordings of symphonic music that the dip adds greater realism, especially to large chorus and to soprano voice and allows for higher playback levels."
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav IngOehman » 2017-12-11 04:27

Problemet med skrifter som är äldre än internet är att de kan vara extremt svårfunna på internet. Jag har påpekat detta även tidigare i just detta ämne.

Att något inte dyker upp med en enkel googling betyder inte att det inte har hänt eller finns. Det betyder bara att den verkliga världen bakåt genom tiderna till begynnelsen, är så ofantligt mycket mera än internet är.

Vi lever i en absurd värld när man kan bli beskylld för att det kan berättar om och själv har läst från originaldokumenten, är en myt... Samtidigt så lever folk runt hela världen sina liv enligt böcker som skrevs för mer än 1000 år sedan, av okända författare som oftast själv inte upplevt de de skrivit har hänt, och sen har mängder av människor dessutom klippt och redigerat texterna om och om igen. Och DET tror folk på - även när det totalt motsäger allt det som man kan lära sig genom att studera den naturliga världen.

Vad är det med folk?


Vh, iö

- - - - -

PS. Tråden frågar "...kompensation för hörselskada?", och jag häpnar. Med bara rudimentära kunskaper om hur hörselskador statistiskt yttrar sig är frågan huvudlös.

Ju mera hörselskadad man är, desto MINDRE behov har man (typiskt) av en dipp i registret runt 3 kHz.

Detta eftersom det typiskt är just i det registret som folk blir lomhörda, eller rättare sagt där lomhördheten yttrar sig som en svacka. Skälet är att just det registret exponerar hörseln extra illa på grund av kvartsvågsresonansen i hörselgången. Hörapparater ställs därför ofta in på så vis att de spelar extra starkt runt 3 kHz. Frågan skall självklart inte förenklas, allt är inte hörkänslighet, det finns andra faktorer också, t ex hyperakusis, men den typiska hörselskadan som ger yttringar som de som visas i trådens förstainlägg (långvarig buller-exponeringr ofta orsaken) betyder snarare att man med tilltagande hörselskada störs mindre och mindre av de fel som stereosystemet ger, så det är för unga och friska öron det är viktigast att kompensera. Inte tvärtom.

Däremot kan man säga att risken för hörselskador ökar om man lyssnar på anläggningar utan viss nivåförsiktighet i nämnt register - läs högtalare med rak tonkurva. Eller om man hellre säger det såhär: Högtalare med för mycket nivå i övre mellanregistret på grund av stereosystemets påverkan.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav sprudel » 2017-12-11 07:53

JM skrev:
IngOehman skrev:Du behöver läsa på, då slipper du (och sonen till BBC-snubben) spekulera.

Vad BBC-dippen är och varför den "hittades på" finns beskrivet in i minsta detalj. Det har ingen subjektiv grund alls (har inte tillkommit för att någon tyckte det lät bättre) utan hittades på helt och hållet med utgångspunkt från tekniska analyser av hörselns funktion och de akustiska förhållandena på ett konserthus.

Därmed inte sagt att inte iden kan kritiseras (det kan den), men att bara "hitta på" uppdiktade historier som du (och han) gör är inte seriöst.


Vh, iö

Dags att visa lite fakta Ingvar. Personangreppet att jag behöver läsa på inom medicinen och psykologin visar snarare att du inte har något att komma med. Känner mig rätt trygg inom neuropsykologins och neuromedicinens kunskapsområde.
Har läst trådarna som paa hänvisar utan att finna ny relevanta fakta, men jag kan ha missat något, möjligen kan någon ge mer relevant info att ta ställning till?

JM


@JM! När jag läser ditt inlägg här undrar jag, med erfarenhet av andra liknande inlägg från dig, om du har bekymmer med din språkförståelse? Det finns inget som helst personangrepp avseende din kompetens inom neuropsykologi som du refererar till. Det har du hittat på alldeles själv.
Du måste förstå att det inte är helt lätt att gå i svaromål på uppdiktad argumentation. Det är nog bättre att du försöker besvara dem själv, med egna motargument i egna funderingar.
Man behöver inte i skrift på Faktiskt, ge uttryck för allt man tänker. Faktiskt inte.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav Morello » 2017-12-11 11:50

sprudel skrev:
JM skrev:
IngOehman skrev:Du behöver läsa på, då slipper du (och sonen till BBC-snubben) spekulera.

Vad BBC-dippen är och varför den "hittades på" finns beskrivet in i minsta detalj. Det har ingen subjektiv grund alls (har inte tillkommit för att någon tyckte det lät bättre) utan hittades på helt och hållet med utgångspunkt från tekniska analyser av hörselns funktion och de akustiska förhållandena på ett konserthus.

Därmed inte sagt att inte iden kan kritiseras (det kan den), men att bara "hitta på" uppdiktade historier som du (och han) gör är inte seriöst.


Vh, iö

Dags att visa lite fakta Ingvar. Personangreppet att jag behöver läsa på inom medicinen och psykologin visar snarare att du inte har något att komma med. Känner mig rätt trygg inom neuropsykologins och neuromedicinens kunskapsområde.
Har läst trådarna som paa hänvisar utan att finna ny relevanta fakta, men jag kan ha missat något, möjligen kan någon ge mer relevant info att ta ställning till?

JM


@JM! När jag läser ditt inlägg här undrar jag, med erfarenhet av andra liknande inlägg från dig, om du har bekymmer med din språkförståelse? Det finns inget som helst personangrepp avseende din kompetens inom neuropsykologi som du refererar till. Det har du hittat på alldeles själv.
Du måste förstå att det inte är helt lätt att gå i svaromål på uppdiktad argumentation. Det är nog bättre att du försöker besvara dem själv, med egna motargument i egna funderingar.
Man behöver inte i skrift på Faktiskt, ge uttryck för allt man tänker. Faktiskt inte.


Jag tror JM syftade på att Ingvar uppmanade vederbörande att "läsa på". Det låter lite som pappa när jag var liten "Sätt dig ned och läs på ordentligt inför provet...." :mrgreen: Kanske är det mindre lämpligt att uppmana sina forumkamrater att studera.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

egonsmannen
Semesterfirare
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2013-10-03

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav egonsmannen » 2017-12-11 12:11

IngOehman skrev:
JM skrev:
IngOehman skrev:Du behöver läsa på, då slipper du (och sonen till BBC-snubben) spekulera.

Vad BBC-dippen är och varför den "hittades på" finns beskrivet in i minsta detalj. Det har ingen subjektiv grund alls (har inte tillkommit för att någon tyckte det lät bättre) utan hittades på helt och hållet med utgångspunkt från tekniska analyser av hörselns funktion och de akustiska förhållandena på ett konserthus.

Därmed inte sagt att inte iden kan kritiseras (det kan den), men att bara "hitta på" uppdiktade historier som du (och han) gör är inte seriöst.


Vh, iö

Dags att visa lite fakta Ingvar. Personangreppet att jag behöver läsa på inom medicinen och psykologin visar snarare att du inte har något att komma med. Känner mig rätt trygg inom neuropsykologins och neuromedicinens kunskapsområde.
Har läst trådarna som paa hänvisar utan att finna ny relevanta fakta, men jag kan ha missat något, möjligen kan någon ge mer relevant info att ta ställning till?

JM

Vad babblar du om tokfan? Jag har inte skrivit ett ord om varken medicin eller psykologi.

Vad det jag skrev visar har du inte förstånd att begripa, bevisligen. Du visade det just.

Jag är inte skyldig att visa dig någon fakta! Du startade tråden och skrev saker som var oriktiga. Det förpliktigar inte mig att utbilda dig.

Som du beter dig, och har betett dig en längre tid, har jag inte minsta lust att hjälpa dig med någonting.


Vh, iö


Att kalla folk för babblande tokfan slår bara tillbaka på dig själv, det verkar som om du har problem själv Ingvar. Skärpning.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav IngOehman » 2017-12-11 12:35

Jag förmodar att du skriver detta, helt ovetande om de åratal av trakasserier från JM jag har fått utstå. Så du är förlåten.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav DQ-20 » 2017-12-11 12:52

IngOehman skrev:Vi lever i en absurd värld när man kan bli beskylld för att det kan berättar om och själv har läst från originaldokumenten, är en myt...


Så kan det säkert vara men det kan ju också vara så att man minns rätt om slutsatserna, men fel om författaren och att hjärnan rekonstruerar vad som hänt utifrån den information som finns kvar. Det kanske inte händer dig, men mig händer mig då och då.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

egonsmannen
Semesterfirare
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2013-10-03

Re: BBC-dip eller Gundry Dip - kompensation för hörselskada?

Inläggav egonsmannen » 2017-12-11 13:26

IngOehman skrev:Jag förmodar att du skriver detta, helt ovetande om de åratal av trakasserier från JM jag har fått utstå. Så du är förlåten.


Vh, iö


Jaha, det är därför du har den där "von oben" attityden som du vräker ut över mindre vetande. Ok. Men jag antar att du inte inser det själv.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster