paa skrev:DQ-20 skrev:paa skrev:Det är alltså en artikel av Harwood publicerad i Wireless World 1976.
Märkligt att inte Alan Shaw på Harbeth har koll på sådant!
Historielösheten är genomgående ett problem i denna tid av informationsöverflöd!
Det lustiga är att det nämns kortfattat och "en passant" i en vanlig tidskrift. Jag har inte hittat några forskningsartiklar eller white papers där detta nämns med någon större pregnans eller varit föremål för själva studien. Jag börjar bli mer och mer övertygad om att de inte var så där jättebrydda om sånt finlir.
/DQ-20
Jo, det kan tyckas självklart att inte alla högtalarkonstruktörer skulle känna till denna artikel. Men, Harwood som jobbade med högtalarutvecklingen på BBC, den Harwood som startade och drev högtalafabriken Harbeth. Om BBC-dippen var en viktig del av BBC-monitorerna, viket i princip är synonymt med Harbeths sortiment, så borde inte konstruktören på Harbeth vara ovetande om den.
Men jag är lite spänd på det BBC-Paper som iö refererar till. Det finns ett antal (gissningsvis dock inte en komplett samling) av BBC's forskningsrapporter på BBC's hemsida och på andra sajter, men jag hittar inget som matchar det iö nämner.
Ja, det är mycket som är mystiskt i den här historien. Det enda som tyckt tydligt är att det går snabbt för saker att fördunklas bakåt i historien...
Redan några tiotal år kan räcka för att idéerna om hur saker är och vad som hänt skall börja speluleras om istället för att entydiga uppgifter är lätta att hitta.
- - -
När det gäller "BBC-dokumentet" som går igenom BBC-dippen som jag har läst (och har någonstans) så är det om jag minns rätt inte ett "white-paper" om saken, utan ett häfte om en BBC-använd högtalare, kanske LS3/5a (och kanske berättade texten även om att Dippen INTE användes i denna modell, men jag tror faktiskt att det var tvärtom, och jag har mätt upp många tillverkares "take on" LS3/5a, och de skiljer sig en hel del från varandra).
Sista kapitlet (om jag minns rätt) handlade om BBC-dippen, men mitt minne är lite dunkelt. Det är mycket lättare att minnas vad men läst än VAR man läst det, i varje fall för mig.
Jag minns märkvärdigt ofta hur det rum ser ut, där jag läst det!
Hur som helst fanns i dokumentet gott om grafer och en tydlig genomgång av underlaget för BBC-dippen, och skälet till den var hur skillnaden mellan random incidens-ljud kontra frontalt anländande ljud, yttrade sig mot trumhinnan, spektralt. Och argumentet för att det var rätt att eftersträva en tonkurva som är typiskt för random incidens, var att man i konsertsituationen typiskt sitter och lyssnar på väsentligt större avstånd från orkestern än rumsradien, och därför nås helt dominerande av reflekterat ljud (från alla håll).
Redovisningen av skälen är riktiga, det kan jag bekräfta, men slutsatserna blir ändå fel då faktorer som hur saker händer i tidsdomän tappats bort, liksom vad ett par högtalare sterouppställda representerar.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).