Rega Planar 2 med Bias pickup skuttar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
wilhelm-tell

Rega Planar 2 med Bias pickup skuttar

Inläggav wilhelm-tell » 2017-11-27 21:21

Har en äldre Planar 2, kanske tidigt 90-tal? Kör jag nålen på 2g och "2" på anti-skate så hoppar nålen på skivan. Ställer jag ner anti-skate till "0" hoppar den inte. Har testat en annan pickup med samma resultat. Varför blir det så?
Bilagor
Skärmavbild 2017-11-27 kl. 20.19.58.png
Skärmavbild 2017-11-27 kl. 20.19.58.png (619.77 KiB) Visad 902 gånger
Hej.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Rega Planar 2 med Bias pickup skuttar

Inläggav Perfector » 2017-11-27 21:39

wilhelm-tell skrev:Har en äldre Planar 2, kanske tidigt 90-tal? Kör jag nålen på 2g och "2" på anti-skate så hoppar nålen på skivan. Ställer jag ner anti-skate till "0" hoppar den inte. Har testat en annan pickup med samma resultat. Varför blir det så?

Kolla skatingkraften genom att lyfta upp nålen från spåret och sedan sänka ner den igen.
Med rätt antiskating ska nålen komma ner 1 spår innan den lyftes upp.
Du kan ha fel vikt på den, eller så sitter den fel i sitt fäste och ger då mer eller mindre än den ska.
Du skrev inte om den hoppar inåt eller utåt.
För mycket antiskating så hoppar den utåt och omvänt.
För lite så dras den inåt i spåret och kan hoppa över spårväggen.
Kolla även nålröret rakt framifrån.
Då kan du se om röret är rakt eller böjt åt något håll.
du kan även se om pickupen är vågrät monterad, då ligger hela undersidan vågrät över skivytan
Med rätt antiskating bör nålröret vara helt rakt.
Om skivan är lite ocentrerad så ska nålen driva hela pickupen och tonarmen i sidled utan problem, förutsatt att lagret i tonarmen är ok.
Kolla även om tonarmen är trög (gammal olja som beckat igen) eller om den rör sig lätt i sidled.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
wilhelm-tell

Inläggav wilhelm-tell » 2017-11-27 21:51

Tack det var matnyttig information, ska kolla dessa punkter.

Men skulle ett dåligt lager kunna vara orsaken? Borde den inte hoppa oavsett anti-skate isf?
Hej.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-11-27 22:12

wilhelm-tell skrev:Tack det var matnyttig information, ska kolla dessa punkter.

Men skulle ett dåligt lager kunna vara orsaken? Borde den inte hoppa oavsett anti-skate isf?

Om lagret kärvar så drar den inte inåt som den ska, utan med rätt antiskating inställd så kärvar den ännu mer och tenderar att hoppa utåt.
Om den hoppar inåt så kan nålröret vara böjd eller så sitter hela pickupen så att undersidan inte ligger plant över skivan.
Med tanke på att det blir samma resultat med annan pickup så lutar det nog åt att armen inte rör sig som den ska.
Det är ju en bra spelare så du kanske ska lämna in den på service.
Har du många vinyler så är dom värda det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-11-27 23:24

Problemet är ökänt på Rega-armar. Ställ ner AS reglaget till 60-70% av inställt nåltryck*
å prova dig fram. Nåltrycket på en Bias-pupp skall vara 1.75 g enligt Rega . . . typ.
Lycka till. :)

*Eller lägre.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
wilhelm-tell

Inläggav wilhelm-tell » 2017-12-01 15:20

Monterade bort tallriken och svingade armen fram och tillbaka (typ 50 ggr) mellan ändlägena. Och konstigt nog fungerar den bättre efteråt. Nålen ligger nu rakt när jag spelar tidigare var den böjd inåt centrum.
Hej.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-01 15:42

wilhelm-tell skrev:Monterade bort tallriken och svingade armen fram och tillbaka (typ 50 ggr) mellan ändlägena. Och konstigt nog fungerar den bättre efteråt. Nålen ligger nu rakt när jag spelar tidigare var den böjd inåt centrum.

Du beskriver ett trögt armlager.
Den kan komma att becka ihop framåt i tiden.
Kan du få fram symaskinsolja och en liten spruta med kort kanyl kan du lägga en droppe där lager och lagerplattan möts.
då kommer den att långsamt dras ned i lagret och kanske det är vad du behöver.
Annars kan ju lämplig verkstad fixa hela kittet så det blir som nytt.

Återgå till Generellt om hifi