Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Bagaget » 2018-02-09 22:21

Ogg motsvarande 320 vs 256 aac?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-02-12 11:52

Ny test av Yamaha wxc 50.

Testaren tycker användarvänligheten är i klass med Sonos, att den låter betydligt bättre än sonos connect och alla rasberry pi modellerna, men något sämre ljud än blusound node2

Swane
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2017-02-20

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Swane » 2018-02-12 13:21

Tangband skrev:
Är du säker på att det inte är så att yamahan är sämre på Spotify än vad airporten är? Spotify Connecticut, som på yamahan, fixar väl inte spotifys högsta kvalitet.

Hmm.. det har du ju rätt i, AirPlay med Spotify till airporten ger ju 320 Kbit/sek jämfört med 256 Kbit med connect i yamahan.


Är ni säkra på att det är så att Yamahan streamar spotify connect med 256kb?
Vet att chromecasten gör det men är inte alls säker på att fallet är så med wxcn?
Yamaha WXC-50 > Rotel RB-1080 > Guru QM60

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-02-12 13:37

Går det spola eller hoppa till position i låtar på Streamern? Jag hittar inte funktionen! Det vore framförallt bra i radioprogram/konserter etc. Speciellt när spelaren default stänger av sig om man pausar ett tag (20 min) och börjar om från början vad start.

Finns någon form av profiler med minne? T.ex. om man lyssnar på en ljudbok men får besök till helgen och vill spela några skivor istället, behöver man ha en lapp vid sidan om att skriva upp spår (och position, om det nu går hoppa fram...)

Nöjd med spelaren men saknar att inte kunna läsa ut någon form av data från taggarna samt möjlighet att justera ordning eller radera specifika titlar i en kö.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-02-12 14:49

Swane skrev:
Tangband skrev:
Är du säker på att det inte är så att yamahan är sämre på Spotify än vad airporten är? Spotify Connecticut, som på yamahan, fixar väl inte spotifys högsta kvalitet.

Hmm.. det har du ju rätt i, AirPlay med Spotify till airporten ger ju 320 Kbit/sek jämfört med 256 Kbit med connect i yamahan.


Är ni säkra på att det är så att Yamahan streamar spotify connect med 256kb?
Vet att chromecasten gör det men är inte alls säker på att fallet är så med wxcn?

Svar ja. Connect ger alltid 256 kbit med spotify premium. Det är spotify själva som begränsat connect till den datamängden.
Spotify via AirPlay från läsplatta eller iPhone till yamahan spelar 320 kbit

Swane
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2017-02-20

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Swane » 2018-02-12 18:23

Tangband skrev:Svar ja. Connect ger alltid 256 kbit med spotify premium. Det är spotify själva som begränsat connect till den datamängden.
Spotify via AirPlay från läsplatta eller iPhone till yamahan spelar 320 kbit


Kan inte finna den uppgiften någonstans annat än att det gäller chromecast.
Hittar däremot många uppgifter på motsatsen, måste mäta datan på routern vid uppspelning via wxcn
Yamaha WXC-50 > Rotel RB-1080 > Guru QM60

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-02-12 20:17

Swane skrev:
Tangband skrev:Svar ja. Connect ger alltid 256 kbit med spotify premium. Det är spotify själva som begränsat connect till den datamängden.
Spotify via AirPlay från läsplatta eller iPhone till yamahan spelar 320 kbit


Kan inte finna den uppgiften någonstans annat än att det gäller chromecast.
Hittar däremot många uppgifter på motsatsen, måste mäta datan på routern vid uppspelning via wxcn

Länk till sådana uppgifter ?

Swane
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2017-02-20

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Swane » 2018-02-12 23:24

Tangband skrev:Länk till sådana uppgifter ?


Nej inga vettiga källor. Bara spekulationer i spotifys supportforum. De kan dock vara spekulationer baerade på att deras webspelare tidigare streamade en högre bitrate?

Talar de om alla enheter som verkar som chromecast när de skriver:
”Vilken bitrate används när jag streamar Spotify med Chromecast?

Standardkvaliteten för streaming av Spotify med Chromecast är AAC 128 kbit/s och 256 kbit/s för Premium.”

Nu spelar jag mest lokala filer men spotify connect fungerar väldigt bra i övrigt!
Yamaha WXC-50 > Rotel RB-1080 > Guru QM60

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav JB » 2018-02-13 00:31

Tänk på att AAC och OGG är två helt olika format också, om AAC har bättre komprimeringsalgoritm så kan det lika gärna låta bättre i 256 kbps än vad OGG gör i 320. Själv har jag aldrig gillat OGG speciellt mycket, iaf inte i lägre bitrates. Minns att jag jämförde några låtar en gång genom att encoda FLAC till både 160 kbps MP3 och 160 kbps OGG och föredrog MP3 framför OGG, men det kan säkert skilja från person till person.

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav joakimfors » 2018-02-13 10:40

JB skrev:Tänk på att AAC och OGG är två helt olika format också, om AAC har bättre komprimeringsalgoritm så kan det lika gärna låta bättre i 256 kbps än vad OGG gör i 320. Själv har jag aldrig gillat OGG speciellt mycket, iaf inte i lägre bitrates. Minns att jag jämförde några låtar en gång genom att encoda FLAC till både 160 kbps MP3 och 160 kbps OGG och föredrog MP3 framför OGG, men det kan säkert skilja från person till person.


Kanske du gillar MP3 (LAME gissar jag?) kompressionsartefakterna. För Vorbis brukar generellt vinna över LAME vid låga (< 128 kbps) bithastigheter. Vid 256 kbps och högre ska det nog vara något extremt material och bra lyssningsförhållanden för att det öht ska gå att höra skillnad. Kollar man annars på grafer så brukar MP3 (LAME) köra aggressivare lågpassfiltrering än Vorbis och vid VBR ha högre bithastighet.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav JB » 2018-02-13 15:51

joakimfors skrev:
JB skrev:Tänk på att AAC och OGG är två helt olika format också, om AAC har bättre komprimeringsalgoritm så kan det lika gärna låta bättre i 256 kbps än vad OGG gör i 320. Själv har jag aldrig gillat OGG speciellt mycket, iaf inte i lägre bitrates. Minns att jag jämförde några låtar en gång genom att encoda FLAC till både 160 kbps MP3 och 160 kbps OGG och föredrog MP3 framför OGG, men det kan säkert skilja från person till person.


Kanske du gillar MP3 (LAME gissar jag?) kompressionsartefakterna. För Vorbis brukar generellt vinna över LAME vid låga (< 128 kbps) bithastigheter. Vid 256 kbps och högre ska det nog vara något extremt material och bra lyssningsförhållanden för att det öht ska gå att höra skillnad. Kollar man annars på grafer så brukar MP3 (LAME) köra aggressivare lågpassfiltrering än Vorbis och vid VBR ha högre bithastighet.


Yes "Lame Mp3" är det som gäller. Hurvida det ska vara låg/högpassfilter eller inte kan man välja när man encodar, möjligtvis att den aktiveras automatiskt vid jättelåga bitrates, men vid Mp3 V0 eller liknande kvalitet så finns det nog ingen anledning att använda LP/HP. Däremot har ju mycket av dagens musik lågpassfiltrering redan från mixning/mastring.

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav joakimfors » 2018-02-13 16:52

Om man bara kollar på LAME förinställningar så är V0 enda som inte ha LP. Alla andra kapar vid ~20 kHz. Bästa förstörande komprimeringen för tillfället är väl annars Ogg Opus. Brukar vinna alla ABX lyssningar jag sett med ganska god marginal.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav JB » 2018-02-13 16:58

joakimfors skrev:Om man bara kollar på LAME förinställningar så är V0 enda som inte ha LP. Alla andra kapar vid ~20 kHz. Bästa förstörande komprimeringen för tillfället är väl annars Ogg Opus. Brukar vinna alla ABX lyssningar jag sett med ganska god marginal.


20 hz menar du?
V0 är iofs det enda jag kör med, och jag har aldrig lyckats höra skillnad mellan Mp3 V0 och Flac/Wav, inte ens på musik jag själv gjort och vet precis hur den låter, varken med högtalare eller lurar.

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav joakimfors » 2018-02-13 17:49

Nej, LP runt 20 kHz. Dvs, släpper igenom allt upp till 20 kHz. Och jo, V0 lyckas man inte höra skillnaden på jämfört med källmaterialet. Skillnaderna mellan alla moderna komprimeringsmetoder dyker nog mest upp vid lägre bithastigheter (<~128 kbps).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-02-18 17:28

Intressant föreläsning av Martin Malisson om ess Sabre dac 9008 och om den inbyggda digitala voymkontrollen. Yamahan använder ess Sabre dac 9006 som har samma volymkontroll inbyggd. Vet inte om Yamaha använder en egenutvecklad volymkontroll i wxc 50 ( reklamen snackar om 48 bit resolution ) eller om de använder den inbyggda i Sabre dacen.
http://www.youtube.com/watch?v=JYjHKv2_OqQ

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-02-24 20:32

Jag har fått en del pm om några saker.

Det serverprogram jag använder med yamahan heter minimserver. Det är ett program utvecklat av ljudnördar som har så lite extra funktioner som möjligt, som skulle kunna belasta processorn i NASen. Yamahan fungerar även jättebra med twonky på min Qnap NAS. Dessa två har jag provat och det fungerar bra, men det finns säker andra program som fungerar lika bra.

Jag har också fått en undran om volymkontrollen även kan styra digitalutgångens volym via spdif. Enligt några diskussioner på engelskt forum så kanske det fungerar men jag har inte kunnat provat det. Jag har ingen extern dac. Squeezebox touch är tex en apparat som klarar det , och det är en inte helt vanlig funktion. Men väldigt praktiskt om du har aktiva högtalare med inbyggd dac.

Finns det någon som provat yamahan via digitalutgången till en dac och kunnat reglera volymen med musiccast ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-02-25 09:03

Frisk skrev:Går det spola eller hoppa till position i låtar på Streamern? Jag hittar inte funktionen! Det vore framförallt bra i radioprogram/konserter etc. Speciellt när spelaren default stänger av sig om man pausar ett tag (20 min) och börjar om från början vad start.

Finns någon form av profiler med minne? T.ex. om man lyssnar på en ljudbok men får besök till helgen och vill spela några skivor istället, behöver man ha en lapp vid sidan om att skriva upp spår (och position, om det nu går hoppa fram...)

Nöjd med spelaren men saknar att inte kunna läsa ut någon form av data från taggarna samt möjlighet att justera ordning eller radera specifika titlar i en kö.

Du kan ju göra spellistor där du kan radera specifika titlar och flytta om låtar väldigt enkelt.
Du kan även ställa in under advanced om du vill att yamahan ska gå in i sleep mode eller ej.
Har du hittat advanced- menyn ?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Harryup » 2018-02-25 11:17

Roon stödjer ju hårdvaran direkt så det är ju ett alternativ till att originalprogrammet.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-02-25 12:59

Tangband skrev:
Frisk skrev:Går det spola eller hoppa till position i låtar på Streamern? Jag hittar inte funktionen! Det vore framförallt bra i radioprogram/konserter etc. Speciellt när spelaren default stänger av sig om man pausar ett tag (20 min) och börjar om från början vad start.

Finns någon form av profiler med minne? T.ex. om man lyssnar på en ljudbok men får besök till helgen och vill spela några skivor istället, behöver man ha en lapp vid sidan om att skriva upp spår (och position, om det nu går hoppa fram...)

Nöjd med spelaren men saknar att inte kunna läsa ut någon form av data från taggarna samt möjlighet att justera ordning eller radera specifika titlar i en kö.

Du kan ju göra spellistor där du kan radera specifika titlar och flytta om låtar väldigt enkelt.
Du kan även ställa in under advanced om du vill att yamahan ska gå in i sleep mode eller ej.
Har du hittat advanced- menyn ?

Ja, det kan man ju, men tycker det borde gå att lägga till och ta bort titlar i vanliga kön också.

Jag gillar funktionen att der stänger av sig självt, men tycker väl en spelare producerad på 2000-talet borde minnas spårposition även efter den varit avstängd/standby.

Att det inte går spola i låtarna tycker jag är mycket märkligt(Eller ens se hur långt spåret är!?)

Spelaren är mycket stabil och problemlös så är ju bra så, men är ju knappt i funktonalitetsnivå med de första betorna på winamp. Väldigt lite innovation i produkten, föredrar visserligen stabiliteten framför massa funktionalitet som inte är testad eller strular.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-02-25 14:17

Jag som varit så nöjd med att spelaren varit så stabil har nu haft problem två dagar i rad, hittar den varken från appen eller dess ip.
Satt fast IP på MAC-adresserna, både LAN och WLAN(olika ip förstås...) ser spelaren som ansluten på nätverket och den har kontakt och kan streama från NASen men når den varken från webläsaren eller appen, vad kan vara fel? Startat om samt brutit och anslutit strömmen.


Jag ser också att den både skickar och tar emot massa data från Internet, är det streamingprotokollet som gör att det presenteras så? Med android TV och kodi ser jag ingen Internet-trafik alls på streaming av varken musik eller film. Har inga streamingtjänster aktiverade i WXCn.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-02-25 15:12

Frisk skrev:
Jag gillar funktionen att der stänger av sig självt, men tycker väl en spelare producerad på 2000-talet borde minnas spårposition även efter den varit avstängd/standby.
.


Yamahan klarar det ovanstående som du påstår att den inte klarar . Alla inställningar finns i advanced-menyn.

Du kan själv välja om den ska stänga av sig själv, du kan välja om den ska stå på jämt, du kan välja om den ska minnas det du nyss spelade från din NAS, du kan även välja att den automatiskt börjar spela just den låten du slutade med, med just den volymen du hade också.

Utan att vara raljerande, men det verkar som att du inte riktigt kan med apparaten. Har du nån i närheten som kan hjälpa dig ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-02-25 15:16

Harryup skrev:Roon stödjer ju hårdvaran direkt så det är ju ett alternativ till att originalprogrammet.


Jasså, finns roon nu för Yamaha wxc 50 ? Det var ju goda nyheter för de som vill köra roon istället. :)

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-02-25 15:44

Tangband skrev:
Frisk skrev:
Jag gillar funktionen att der stänger av sig självt, men tycker väl en spelare producerad på 2000-talet borde minnas spårposition även efter den varit avstängd/standby.
.


Yamahan klarar det ovanstående som du påstår att den inte klarar . Alla inställningar finns i advanced-menyn.

Du kan själv välja om den ska stänga av sig själv, du kan välja om den ska stå på jämt, du kan välja om den ska minnas det du nyss spelade från din NAS, du kan även välja att den automatiskt börjar spela just den låten du slutade med, med just den volymen du hade också.

Utan att vara raljerande, men det verkar som att du inte riktigt kan med apparaten. Har du nån i närheten som kan hjälpa dig ?

Vad jag saknar är att den inte kan få den att fortsätta spela där jag pausade eller stängde av, säg att jag är 40 minuter in i ett inspelat radioprogram eller ljudbok, finns alltså denna inställning? förklara gärna var!
Gärna också hur jag gör i samma situation om jag säg får gäster och
Spela lite musik men sen vill återta spår 7 av 16 53 minuter in i spåret, extra viktigt att också komma ihåg position då jag inte hittat hur jag spolar. Eller är spolfunktionen en inställning som finns under någon av de avancerade inställningarna?

Jag har hittat avancerade inställningen från appen och den från webinterfacet, antar det är inställningar 2 du avser där, eller finns ytterligare ställen att göra inställningar?

Då apparaten inte går stänga av utan bara sätta i standby där den fortfarande lyser och är spänningssatt tycker jag den bör kunna minnas exakt spårposition (alltså inte spår utan tid in i spåret!)

Påstår du fortfarande de funktioner jag säger saknas finns? ska i så fall leta lite till.

*återta samma spår där man satte spelaren i paus/ i standby, samma minuter och sekunder in i spåret.
*Spola fram/ ange tid i aktuellt spår.
*dumpa exakt aktuell spellista med aktuellt spår och spårposition för att kunna återta exakt där man slutade? Trodde de 5 spellistorna som finns och går välja från fjärren var detta men verkar bara gå starta från början!? Har jag missat något där också?

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav -Palle- » 2018-02-25 16:05

Swane skrev:
Tangband skrev:Länk till sådana uppgifter ?


Nej inga vettiga källor. Bara spekulationer i spotifys supportforum. De kan dock vara spekulationer baerade på att deras webspelare tidigare streamade en högre bitrate?

Talar de om alla enheter som verkar som chromecast när de skriver:
”Vilken bitrate används när jag streamar Spotify med Chromecast?

Standardkvaliteten för streaming av Spotify med Chromecast är AAC 128 kbit/s och 256 kbit/s för Premium.”

Nu spelar jag mest lokala filer men spotify connect fungerar väldigt bra i övrigt!


Det stämmer inte, det är bara chromecast som har 256 kbps, connect på övriga enheter är 320 kbps. Se nedanstående konversation jag hade idag med Spotifys kundtjänst (ursäkta för min taffliga engelska... :oops: )

Spotify.png
Spotify.png (56.72 KiB) Visad 7888 gånger
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Seagull
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2005-10-21

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Seagull » 2018-02-25 20:34

Frisk skrev:Jag som varit så nöjd med att spelaren varit så stabil har nu haft problem två dagar i rad, hittar den varken från appen eller dess ip.
Satt fast IP på MAC-adresserna, både LAN och WLAN(olika ip förstås...) ser spelaren som ansluten på nätverket och den har kontakt och kan streama från NASen men når den varken från webläsaren eller appen, vad kan vara fel? Startat om samt brutit och anslutit strömmen.


Har också problem med detta, ibland hittar appen (Android) spelaren, ibland inte. Trodde jag löste problemet med fast IP-adress, men icke. Har WXC-50 och WiFi-routern på samma hylla och kör nu trådat, och då fungerar det.
Går bra att köra med större USB än 32GB, 64GB/FAT32, fungerar.
En progress bar för musiken, eller vad det kallas, finns då jag streamar från mobilen, annars inte.
Retar mig på typsnittet i listorna, det är löjligt, hittar inget inställning för att ändra det.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-02-25 22:20

Seagull skrev:
Frisk skrev:Jag som varit så nöjd med att spelaren varit så stabil har nu haft problem två dagar i rad, hittar den varken från appen eller dess ip.
Satt fast IP på MAC-adresserna, både LAN och WLAN(olika ip förstås...) ser spelaren som ansluten på nätverket och den har kontakt och kan streama från NASen men når den varken från webläsaren eller appen, vad kan vara fel? Startat om samt brutit och anslutit strömmen.


Har också problem med detta, ibland hittar appen (Android) spelaren, ibland inte. Trodde jag löste problemet med fast IP-adress, men icke. Har WXC-50 och WiFi-routern på samma hylla och kör nu trådat, och då fungerar det.
Går bra att köra med större USB än 32GB, 64GB/FAT32, fungerar.
En progress bar för musiken, eller vad det kallas, finns då jag streamar från mobilen, annars inte.
Retar mig på typsnittet i listorna, det är löjligt, hittar inget inställning för att ändra det.


Ok, jag streamar i princip bara från NASen, där har jag ingen progress bar, minns inte hur det såg ut från mobilen, gick inte hitta SD-kortet, där musiken primärt ligger.

Min koppling lagade sig själv efter ett tag, måste varit någon omstart av webservern på wxcn som pågick eller så.

Nä, det är ganska ont om inställningar och features i spelaren inga inställningar med skins, fonter eller annat. Dock inget jag saknat eller haft problem med utseendet på, men en inställning man ju kan tänka sig borde finnas... den känns väldigt avskalad.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-02-26 08:35

Seagull skrev:
Frisk skrev:Jag som varit så nöjd med att spelaren varit så stabil har nu haft problem två dagar i rad, hittar den varken från appen eller dess ip.
Satt fast IP på MAC-adresserna, både LAN och WLAN(olika ip förstås...) ser spelaren som ansluten på nätverket och den har kontakt och kan streama från NASen men når den varken från webläsaren eller appen, vad kan vara fel? Startat om samt brutit och anslutit strömmen.


Har också problem med detta, ibland hittar appen (Android) spelaren, ibland inte. Trodde jag löste problemet med fast IP-adress, men icke. Har WXC-50 och WiFi-routern på samma hylla och kör nu trådat, och då fungerar det.
Går bra att köra med större USB än 32GB, 64GB/FAT32, fungerar.
En progress bar för musiken, eller vad det kallas, finns då jag streamar från mobilen, annars inte.
Retar mig på typsnittet i listorna, det är löjligt, hittar inget inställning för att ändra det.

Det låter som att ROON istället för musiccast kanske skulle passa dig och Frisk bättre ?
Prova gärna och återkom igen vad du tyckte.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-02-26 08:48

Tangband:
Du säger de inställningar jag säger mig sakna finns i undermenyerna, du som hittat de, skulle du kunna ge mig en fingervisning på var de finns? Primärt att fortsätta spela vid samma tidsstämpel jag satte spelaren i standby vore intressant.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-02-27 08:54

-Palle- skrev:
Swane skrev:
Tangband skrev:Länk till sådana uppgifter ?


Nej inga vettiga källor. Bara spekulationer i spotifys supportforum. De kan dock vara spekulationer baerade på att deras webspelare tidigare streamade en högre bitrate?

Talar de om alla enheter som verkar som chromecast när de skriver:
”Vilken bitrate används när jag streamar Spotify med Chromecast?

Standardkvaliteten för streaming av Spotify med Chromecast är AAC 128 kbit/s och 256 kbit/s för Premium.”

Nu spelar jag mest lokala filer men spotify connect fungerar väldigt bra i övrigt!


Det stämmer inte, det är bara chromecast som har 256 kbps, connect på övriga enheter är 320 kbps. Se nedanstående konversation jag hade idag med Spotifys kundtjänst (ursäkta för min taffliga engelska... :oops: )

Spotify.png


Om detta stämmer så är det goda nyheter för oss som använder connect i yamahan och andra enheter.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-02-27 09:56

Tangband: du har inte lust att hjälpa mig på traven var jag hittar funktionerna jag efterlyst som du säger finns under inställningar? Jag hittar de inte.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Magnuz, momotom och 14 gäster