Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Bill50x » 2018-06-23 14:25

Johan_Lindroos skrev:Tjacka CD!

Någon speciell artist som du rekommenderar?

/ B

Ps, har en bil vars färddator krånglar, kanske jag ska köpa en cykel istället?
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav genstruktur » 2018-06-23 15:32

Jo det förstår jag att det blir svårt att njuta av musik om det strular hela tiden. Har du provat någon annan tjänst? Wimp eller nåt? Strular det då med?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav DVD-ai » 2018-06-30 14:50

Av annan orsak så har jag bytt router till en med bättre WiFi, jag tänkte att om denna även löser peoblemet med Yamaha så är det en bonus.
Men nepp ! (förrutom att det faktiskt går snabbare för Yamaha att fatta vad jag gör)
Ytterligare en ny mjukvara kom ut nyss så den installerade jag igår, efter det så fungerar det bättre, men fortfarande inte 100%.

Det fel som verkar kvarstå nu är att jag ej kan skapa en kö med låtar, listor det går bra, men om jag slänger in en annan låt i kö för uppspelning, ja då är det ibland den tappar fattningen.
Den visar omslaget på den låt jag lagt till i kön men spelar upp en helt annan.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-06-30 17:03

Hmm...Vilket server använder du ? Jag använder minim server i en Qnap- NAS. Det fungerar helt utan fel, NASen står i samma rum som routern och kommunicerar trådlöst via routern till yamahan ’, som står i ett annat rum. Har du testat att köra trådat till din Yamaha ?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav DVD-ai » 2018-07-01 12:48

Jag spelar upp via spotify connect så ingen server :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-07-07 09:49

Här är en test från engelska Hifi choice , men den är från den polska översättningen :)
De som orkar kan använda Google translate och läsa.
http://www.hifichoice.pl/yamaha-musicca ... test,70,24

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-07-21 21:54

Fick FW-uppdatering för någon vecka sen, nu verkar problemet att jag inte hittar spelaren vara löst! Jag slipper starta om Wifi varje gång jag vill slå igång musik. Verkar dock fortfarande sakna reply gain vilket gör det ohållbart att lägga in ett flertal blandade skivor och spela med random-funktionen. Hoppa fram i FLAC verkar fortfarande inte heller funka, trist att behöva spela de första 40 minuterna igen av podcasten jag precis började lyssna på i källaren...
I övrigt är jag fortfarande mycket nöjd med spelaren. Spelar musik utmärkt från NASen utan problem. SACD-rippar hackar lite ibland men har den ansluten på trådlösa nätet för stunden, kanske bara är bandbredden som inte räcker till, det kan jag inte skylla på spelaren innan jag själv utrett närmare.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Griff » 2018-07-21 22:14

Tangband skrev:Här är en test från engelska Hifi choice , men den är från den polska översättningen :)
De som orkar kan använda Google translate och läsa.
http://www.hifichoice.pl/yamaha-musicca ... test,70,24

Ungefär inget av det där skulle aldrig någonsin kunna verifieras i ett blindtest.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-07-24 06:35

Nej det är ju bara hififloskler :D .

Jag undrar om absolut prestanda med spelaren där man använder den som FLAC-streamer och försteg med volymreglering. Hur låter den jämfört med tex Holografic pre + en bra cd-spelare ?

Någon som testat ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-07-24 17:21

Frisk skrev:Fick FW-uppdatering för någon vecka sen, nu verkar problemet att jag inte hittar spelaren vara löst! Jag slipper starta om Wifi varje gång jag vill slå igång musik. Verkar dock fortfarande sakna reply gain vilket gör det ohållbart att lägga in ett flertal blandade skivor och spela med random-funktionen. Hoppa fram i FLAC verkar fortfarande inte heller funka, trist att behöva spela de första 40 minuterna igen av podcasten jag precis började lyssna på i källaren...
I övrigt är jag fortfarande mycket nöjd med spelaren. Spelar musik utmärkt från NASen utan problem. SACD-rippar hackar lite ibland men har den ansluten på trådlösa nätet för stunden, kanske bara är bandbredden som inte räcker till, det kan jag inte skylla på spelaren innan jag själv utrett närmare.

Kul att det ordnade sig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav DVD-ai » 2018-07-29 13:21

Jag har ingen förklaring till varför, men senaste tiden har den fungerat bättre och ej strulat så mycket.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav DVD-ai » 2018-08-24 20:08

Nej nu är min Yamaha helt oanvändbar så den får åka tillbaka... jag vet inte om jag fick ett kasst exemplar !?
Jag kan inte ha en lösning som fryser musiken, inte laddar låtar, hoppar över gällande kö och nu senaste: vägrar spela upp en låt rätt som det är.
detta oavsett att jag har testa två olika routers, kör trådbundet och olika enheter att styra från.

Såhär långt känns det som om denna Yamaha INTE är tillräckligt bra ärligt tala.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-08-24 20:16

DVD-ai skrev:Nej nu är min Yamaha helt oanvändbar så den får åka tillbaka... jag vet inte om jag fick ett kasst exemplar !?
Jag kan inte ha en lösning som fryser musiken, inte laddar låtar, hoppar över gällande kö och nu senaste: vägrar spela upp en låt rätt som det är.
detta oavsett att jag har testa två olika routers, kör trådbundet och olika enheter att styra från.

Såhär långt känns det som om denna Yamaha INTE är tillräckligt bra ärligt tala.

senaste firmwaren till yamahan har gjort att jag ibland måste stänga av min iPad och sedan sätta igång den för att musiccast ska hitta spelaren. Mycket irriterande. Man får väl hoppas att nästa firmware fixar detdär.

En erfarenhet från min Squeezebox tid är att man alltid bör stanna vid den firmware som uppför sig mest stabilt. Nytt är inte alltid problemfritt :? Yamahan har för mig uppträtt helt felfritt tills nu så jag glömde följa min erfarenhet :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-08-24 20:19

DVD-ai skrev:Nej nu är min Yamaha helt oanvändbar så den får åka tillbaka... jag vet inte om jag fick ett kasst exemplar !?
Jag kan inte ha en lösning som fryser musiken, inte laddar låtar, hoppar över gällande kö och nu senaste: vägrar spela upp en låt rätt som det är.
detta oavsett att jag har testa två olika routers, kör trådbundet och olika enheter att styra från.

Såhär långt känns det som om denna Yamaha INTE är tillräckligt bra ärligt tala.


Har du kollat upp kompabiliteten med rotel-steg ? Frisk mätte upp ett antal volt i chassiet till sin rotel och yamahan uppförde sig konstigt i hans anläggning också. Vet inte om det finns nåt samband här +
Prova att koppla bort rotel-steget helt med både kablar och strömkabel från väggen ( räcker inte med bara vägguttaget- RCA bör dras ut också )

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav DVD-ai » 2018-08-24 21:25

Jag köp optiskt från Yamaha till en Benchmark DAC som är försteg så ingen kontakt finns mellan Yamaha och övriga anläggningen :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-08-24 21:47

DVD-ai skrev:Jag köp optiskt från Yamaha till en Benchmark DAC som är försteg så ingen kontakt finns mellan Yamaha och övriga anläggningen :)

Jag menar störningar via jord i elnätet, prova koppla ur rotelsteget helt och kolla om yamahan fungerar bättre

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav darkg » 2018-08-24 21:55

Tangband skrev:
DVD-ai skrev:Jag köp optiskt från Yamaha till en Benchmark DAC som är försteg så ingen kontakt finns mellan Yamaha och övriga anläggningen :)

Jag menar störningar via jord i elnätet, prova koppla ur rotelsteget helt och kolla om yamahan fungerar bättre


Yamahan är ojordad :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Laila » 2018-08-24 23:52

Än så länge ja . . . typ. 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Harryup » 2018-08-25 12:15

DVD-ai skrev:Jag köp optiskt från Yamaha till en Benchmark DAC som är försteg så ingen kontakt finns mellan Yamaha och övriga anläggningen :)


Har du lyssnat och jämfört om du har någon ljudmässig skillnad mellan ingångarna? Man kan ju tänka sig att om man inte har något problem så kommer heller inte optisk "avkoppling" medföra någon poäng heller. Min erfarenhet är att optiska fibrer tyvärr är av ojämn kvalité och att det finns ljudmässiga skillnader. Skillnaden kan ju möjligen ligga i kontakdonen då den bättre fibern var bättre på alla sätt inklusive att den var i glas.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-08-25 15:00

DVD-ai skrev:Jag köp optiskt från Yamaha till en Benchmark DAC som är försteg så ingen kontakt finns mellan Yamaha och övriga anläggningen :)

Har du provat använda den interna dacen och yamahas försteg ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-08-28 07:57

Update: det är nyaste versionen till iOS 11 på min iPad som spökar ibland för mig- inte musiccast .
Jag har iOS 10 på min iPhone 6 och där finns det inga som helst problem med spelaren.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Emanuelgbg » 2018-08-28 09:03

Ny har jag ju en annan av Yamahas modeller med inbyggd Musiccast men jag har inte haft några problem alls men så kör jag även kontrollen med Android! :)
Varit segt att ladda upp listorna från NASen men det beror nog mer på den sistnämnda som inte fungerar klockrent längre, vill inte dyka upp ens i Windows utan jag måste ha exakta adressen och skriva in den varje gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-09-21 15:18

Uppgraderade nyss till iOS 12 på min ipad . Nu fungerar apparaten helt felfritt ! :) inbillar mig tom att det låter bättre 8O . (troligen placebo )

Mitt råd till mig själv och andra som har Yamaha wxc50: -stanna vid den uppgradering som fungerar bäst. Det innebär för mig att det blir iOS 12 och den senaste firmwaren från Yamaha ett år framöver. Kommer det nytt så struntar jag i det.

Nutti
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2018-10-12
Ort: Gällivare

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Nutti » 2018-10-14 09:16

Hej! Jag var in här och läste lite om wxc-50 innan jag bestämde mig för att prova den.

Jag har tidigare kört en powernode 2, bluesounds motsvarighet till wxa-50.
Den lät bra, appen är snabb och fungerade perfekt för mig under de månader jag hade den. Jag har använt mig av deezer, tidal och Spotify men ingen streaming från nas. Har även använt den till tv ljud via optisk in. (Bluesounden kunde lära sig tv:ns volymkontroll och reglera volymen även då man körde optiskt in.)
Som ni kanske hör så gillade jag den rätt bra.

Jag har ett par Linn majik 140 som jag drivit med bluesounden. Har under en längre tid gått och drömt om att köra dom aktivt med linn slutsteg. Nyligen fick jag tag på ett par majik 4100 slutsteg och korten för aktiv delning.
Powernode 2 har ingen pre out så det var dags att leta efter någonting nytt.

Funderade på att köpa en node 2 eller node 2i som precis kommit ut men yamahan var billigare och skulle låta bra så då bestämde jag mig för att prova.

Jag har hunnit ha min wxc-50 några dagar nu och den låter bra, har ett bra driv, det är lätt skilja på instrumenten även i grötigt låtar.
Appen håller inte samma klass, den är snygg men lite seg, album art fastnar ibland och ligger kvar fast man byter låt några gånger när jag använder deezer.
Skaffade Spotify igen för att slippa yamaha appen men när jag kör via Spotify connect så gör den så stora steg när man ändrar volym, det blir antingen för högt eller för lågt.
Ska testa hur det fungerar med tidal, men väntar med det en månad när deezer prenumerationen tar slut.
Det som känns värst är ändå att jag inte lyckas spola i låtar, extremt irriterande när jag letar ny musik.

En fråga till er som haft Yamman ett tag. Hur ofta uppdateras appen? Använder ni sreamingtjänster eller kör ni från nas?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-10-14 09:51

Kul du tycker den låter bra- skulle vara intressant med en jämförelse mellan tex Linn majik DS och denna. Jag tror de låter på ungefär samma nivå.

Jag kör spotify connect och från NAS via wifi - jag tycker det fungerar bra .
Firmwaren uppgraderas ungefär två ggr per år.

Jag upplever ingen seghet alls med min Yamaha- kör allt via wi-fi på en lina som har ungefär 100 mbit/sek.
Har du provat trådat ?
Kan tillägga att jag kör allt via iOS och en iPad pro, även volymen styr jag från ipaden.

Det sämsta med yamahan tycker jag är den pyttelilla fjärrkontrollen.

Nutti
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2018-10-12
Ort: Gällivare

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Nutti » 2018-10-14 10:31

Ja det hade varit kul att testa båda sida vid sida, fördelen med en majik ds/dsm hade för mig varit att den hade passat in bra designmässigt.
Har bara provat på Linns app hos linn handlare och då har det streaming från nas, kändes smidigt men har ingen aning om hur den fungerar med sreamingtjänster.

Jag har fiber 250 från Comhem, använder deras router och styr allt med en Samsung s9. Har testat både Wifi och kablat mot Comhem routern men märkte ingen skillnad.
Jag kanske ska testa att koppla in min gamla airport express som jag satte undan för att kom hem routern var en ac router.

Använder du din yamaha med pre out eller line out?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-10-14 13:38

Nutti skrev:Ja det hade varit kul att testa båda sida vid sida, fördelen med en majik ds/dsm hade för mig varit att den hade passat in bra designmässigt.
Har bara provat på Linns app hos linn handlare och då har det streaming från nas, kändes smidigt men har ingen aning om hur den fungerar med sreamingtjänster.

Jag har fiber 250 från Comhem, använder deras router och styr allt med en Samsung s9. Har testat både Wifi och kablat mot Comhem routern men märkte ingen skillnad.
Jag kanske ska testa att koppla in min gamla airport express som jag satte undan för att kom hem routern var en ac router.

Använder du din yamaha med pre out eller line out?

Jag använder den med pre out direkt till ett dsp filter, Dbx driverack PA 2 .
Upplever inte att det inbyggda försteget försämrar .
För tre år sedan hade jag en naim unitiqute och jag tycker nog att Yamaha låter likadant.

Nutti
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2018-10-12
Ort: Gällivare

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Nutti » 2018-10-14 13:55

Jag testade att använda qobuz och då gick allt blixtsnabbt och verkade fungera fint. Det enda problemet är att vi inte har qobuz i sverige som jag förstått det så jag kommer bara åt att spela korta snuttar.

Testade att logga in med tidal men det gick också segt. Där kunde jag inte testa spela musik bara bläddra runt eftersom jag inte är en betalande användare.

Någon som kör qobuz i sverige och kan tipsa mig hur jag sätter upp ett konto som fungerar? Verkade som att den tjänsten fungerar bra med yamahan.

Nutti
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2018-10-12
Ort: Gällivare

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Nutti » 2018-10-16 15:43

Jag lyckades fixa ett qobuz konto med hjälp av vpn. Qobuz fungerar riktigt bra och snabbt med yamahan. Däremot saknades mycket musik som jag gillar. Det får bli Spotify connect på wxc:n framöver, Spotify är Spotify ändå och det låter helt ok.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-10-17 12:31

Nutti skrev:Jag lyckades fixa ett qobuz konto med hjälp av vpn. Qobuz fungerar riktigt bra och snabbt med yamahan. Däremot saknades mycket musik som jag gillar. Det får bli Spotify connect på wxc:n framöver, Spotify är Spotify ändå och det låter helt ok.


Nutti- du kör med en android telefon. Du upplever att musiccast appen känns långsam med vissa applikationer. Med iOS fungerar NAS och Spotify connect blixtsnabbt från min iPad . Det vore intressant om fler upplever yamahan som lite slö i menyerna, och om de använder android eller iOS.

Fungerar iOS appen till yamaha wxc50 bättre än android ?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster