Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-01-27 19:45

ekkove skrev:
Seagull skrev:Spelat med PC i många år, men klantade till det och brände ljudutgångarna. Blev nyfiken på denna spelare efter att ha läst denna tråd. Nu har jag köpt en, och testat. Ljudet är dovt, burkigt, hemskt! Samma musikfiler som tidigare, samma förstärkare (provat 3 olika).
Har jag missat nån inställning? Den uppgraderade firmware vid uppstart, till ver. 1.36, vad har ni andra för version?

Jag har firmware 1.36, det är den senaste.
Har du fått ordning på ljudet?
Så här tror jag inställningarna ska vara för att få ljudet opåverkat.
wxc-50.1.PNG


Genom att trycka ”direkt” stängs enhancer, tonkontroller, monoral mix , bass extension mm av helt. Det ser ut som du klickat på enhancer och bassextension på din skärm ? Då får du extra kompression och loudness i ljudet.
vad tycker du om spelaren ?

Användarvisningsbild
ekkove
 
Inlägg: 348
Blev medlem: 2009-01-31
Ort: Hägersten

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav ekkove » 2018-01-27 23:46

wxc-50.2.PNG
wxc-50.2.PNG (92.87 KiB) Visad 7926 gånger

Sådärja. Tack för hjälpen. Hade den så tidigare men missade att ställa tillbaks efter lite pillande.

Använder den som försteg just nu och det fungerar bra men har inte haft möjlighet att vrida på ordentligt.
Förmodligen kommer jag att behöva använda mitt HA pre25 kunna utnyttja mitt Emotiva XPA-2 fullt ut.
Har inte fått till det så att jag kommer åt min NAS.
Först när jag skulle ansluta till nätverket ville den inte ansluta till min Comhem-router, så jag kopplade in en ASUS-router och då gick det bra.
Har en USB-hårddisk ansluten till ASUS-routern och där kommer jag åt filerna. Hoppas komma åt NASen när jag ansluter den till ASUS-routern.

Hade WXC-50 haft lite bättre kräm ut och fyra rca-in hade det varit drömmen.

Jag har en OPPO 103 som jag kan spela filer från NASen men den saknar stöd för Spotify så jag har spelat Spotify via en Chromecast audio via en
Dacmagic så jag har ju redan täckt upp behovet så jag får se hur jag gör framledes.
Senast redigerad av ekkove 2018-01-27 23:57, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-01-27 23:56

Kul !

Du kan gå in under advanced och ställa upp trim volymen som kan regleras - 6 db till + 6 db, om du tycker utnivå är för låg. Default är 0 db. Yamahan kan ge 4 volt som pre amp.

Skulle vara intressant att höra hur den står sig som försteg mot holografic.

Jag har lite svårt att tyda dina inställningar, visst står det :
Enhancer : off
Bassextension : off
Monaural downmix : off
Direkt: on

Det är så det ska ställas

Användarvisningsbild
Seagull
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2005-10-21

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Seagull » 2018-01-28 00:19

Glöm det jag skrev tidigare, klantade till det, igen. :)
Spelar nu, och det låter riktigt bra. Kör 'Bypass' på tonkontrollerna, 'Bookshelf' högtalare (verkar hjälpa upp basen lite, piP högtalare), övrigt avstängt.
Appen behöver filas lite på, annars positivt.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Michael » 2018-01-28 02:03

Undra om den har ovanligt mycke läckström i nätdelen.
Har svagt minne av att flera upplevt brum med RB-1090. Kanske är den lite känslig för läckströmmar till nätet.

//Michael

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-01-28 02:09

Michael skrev:Undra om den har ovanligt mycke läckström i nätdelen.
Har svagt minne av att flera upplevt brum med RB-1090. Kanske är den lite känslig för läckströmmar till nätet.

//Michael


Jag upplever att mitt exemplar har det, med enbart spelaren avstängd utan en enda anslutning bränner det i fingrarna om man håller de mellan apparaten och skyddsjord samt blixtrar lätt om jag ställer chassi mot en jordad apparat. Tyckte dock inte mig kunna mäta upp varken spänning eller ström med min billiga multimeter.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-01-28 08:41

Gogglade nyss om yamahan på nätet. Det finns inga rapporter om brum någonstans som jag hittat.
Däremot finns det en del rapporter om brum från rotel 1090. Bl.a. här:
viewtopic.php?f=10&t=6882&start=150

Man kan visst bygga om slutsteget enligt IÖ för att göra det mindre brum- benäget.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-01-28 09:00

Michael skrev:Undra om den har ovanligt mycke läckström i nätdelen.
Har svagt minne av att flera upplevt brum med RB-1090. Kanske är den lite känslig för läckströmmar till nätet.

//Michael


Jag tycker det är bra att alla ev negativa sidor av Yamaha wxc 50 kommer fram. Tråden heter ju ”Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?”

Om det är så att vissa kombinationer som tex rotel 1090 och wxc50 medför brum i jordade uttag så är det bra att få veta det.

Jag tycker det är roligt att det tillverkats en bra mångsidig , prisbillig nätverkspelare och att musik och ljudteknik testade själva dacen i apparaten med så gott resultat. Men de testade inte försteget ( tror jag ) .

Det vore därför intressant att veta hur transparent förstegsdelen egentligen är, tex i förhållande till HA pre 25.
Någon som provat ? ( direkt knappen intryckt naturligtvis )

Swane
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2017-02-20

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Swane » 2018-01-28 21:21

Upplever inget problem med brum vid maxnivå med min.
RB-1080 inkopplad.

Det enda jag kan anmärka på är en något klen utsignal.
Denna går ju att justera per ingångskälla, även streamingkällor.

Kan en eventuell justering på tex optisk ingång samt streamingkällor ha någon negativ inverkan?

Finns det något sätt att ställa in en angiven nivå vid uppstart? Även vid byte av källa?

Vore skönt när man har klåfingriga människor omkring..
Senast redigerad av Swane 2018-01-28 21:33, redigerad totalt 1 gång.
Yamaha WXC-50 > Rotel RB-1080 > Guru QM60

Swane
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2017-02-20

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Swane » 2018-01-28 21:29

Ja, fjärrkontrollen är ju ett skämt. Men å andra sidan fungerar appen mycket väl och att kunna starta/stänga av anläggningen från sängen är ju ganska trevligt.
Yamaha WXC-50 > Rotel RB-1080 > Guru QM60

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-01-28 22:01

Swane skrev:Upplever inget problem med brum vid maxnivå med min.
RB-1080 inkopplad.

Det enda jag kan anmärka på är en något klen utsignal.
Denna går ju att justera per ingångskälla, även streamingkällor.

Kan en eventuell justering på tex optisk ingång samt streamingkällor ha någon negativ inverkan?

Finns det något sätt att ställa in en angiven nivå vid uppstart? Även vid byte av källa?

Vore skönt när man har klåfingriga människor omkring..


Disturtionen verkar öka markant om man ställer upp utnivån( om jag tolkar datan rätt), frågan är om det sker hela tiden då eller först när man passerar 0dB. THD från 0.003 till 0.6%

Initial volyme uppfattar jag som den inställningen, dock inte testat. Skulle nog önska initial max volyme...
Jag har inte sett någon inställning för olika källor.

Finns det något sätt att spola i låtarna? Jag hittade inte någon bar för annat än volymen, eller går det klicka på någon tid eller så? Känns som en önskvärd funktion främst vid konserter, radioprogram och dylikt.

Är det någon mer som har den ett rum med jordade uttag? Utan andra elektriska anslutningar (nätverk rca etc) än strömsladden, känner ni pirr i fingrarna om ni håller mellan jordbläck och apparatchassi? Försöker inte smutskasta på något sätt, bara nyfiken om det är individberoende eller om de är såna.

Verkar vara en mycket trevlig produkt med många fina finesser! Ett väluppskattat komplement i vardagsrummet när slutsteget till den kommer!

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-01-28 22:27

Jag kom att tänka på en annan sak, kan man ha någon slags "uppspelningsprofil"
T.ex. om sambon lyssnar på ljudbok medan jag är borta och jag kommer hem och slår på musik, har jag då förstört bokuppspelningen?

Jag hittade spellistor men kunde inte se att man enkelt kunde hoppa mellan de och fortsätta i en annan lista där man frångått den?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-01-28 22:58

Swane skrev:Ja, fjärrkontrollen är ju ett skämt. Men å andra sidan fungerar appen mycket väl och att kunna starta/stänga av anläggningen från sängen är ju ganska trevligt.


Håller med helt, mest irriterande är att fjärrens knappar är så tryck-okänsliga.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-01-28 23:05

Frisk skrev:
Swane skrev:Upplever inget problem med brum vid maxnivå med min.
RB-1080 inkopplad.

Det enda jag kan anmärka på är en något klen utsignal.
Denna går ju att justera per ingångskälla, även streamingkällor.

Kan en eventuell justering på tex optisk ingång samt streamingkällor ha någon negativ inverkan?

Finns det något sätt att ställa in en angiven nivå vid uppstart? Även vid byte av källa?

Vore skönt när man har klåfingriga människor omkring..


Disturtionen verkar öka markant om man ställer upp utnivån( om jag tolkar datan rätt), frågan är om det sker hela tiden då eller först när man passerar 0dB. THD från 0.003 till 0.6%

Initial volyme uppfattar jag som den inställningen, dock inte testat. Skulle nog önska initial max volyme...
Jag har inte sett någon inställning för olika källor.

Finns det något sätt att spola i låtarna? Jag hittade inte någon bar för annat än volymen, eller går det klicka på någon tid eller så? Känns som en önskvärd funktion främst vid konserter, radioprogram och dylikt.

Är det någon mer som har den ett rum med jordade uttag? Utan andra elektriska anslutningar (nätverk rca etc) än strömsladden, känner ni pirr i fingrarna om ni håller mellan jordbläck och apparatchassi? Försöker inte smutskasta på något sätt, bara nyfiken om det är individberoende eller om de är såna.

Verkar vara en mycket trevlig produkt med många fina finesser! Ett väluppskattat komplement i vardagsrummet när slutsteget till den kommer!


Distorsionen enligt Yamaha själva anges såhär
Max output : 4 volt (0,6% THD )
Vid 2 volt 0,003 %.
Det skulle möjligen kunna innebära att distorsionen är riktigt låg ända till klippningen vid 4 volt.
Jag ska prova detta, se hur det låter och återkomma.

Man kan ställa gain på alla källor som kopplas in i wxc 50, inklusive musik från NASen. För att kunna göra det måste man först in i advancedmenyn.
Senast redigerad av Tangband 2018-01-28 23:25, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-01-28 23:12

Swane skrev:Upplever inget problem med brum vid maxnivå med min.
RB-1080 inkopplad.

Det enda jag kan anmärka på är en något klen utsignal.
Denna går ju att justera per ingångskälla, även streamingkällor.

Kan en eventuell justering på tex optisk ingång samt streamingkällor ha någon negativ inverkan?

Finns det något sätt att ställa in en angiven nivå vid uppstart? Även vid byte av källa?

Vore skönt när man har klåfingriga människor omkring..


Jo, det ska gå så att den startar med en viss volymnivå som man kan ställa in individuellt på olika källor.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-01-28 23:17

Tangband skrev:
Swane skrev:Ja, fjärrkontrollen är ju ett skämt. Men å andra sidan fungerar appen mycket väl och att kunna starta/stänga av anläggningen från sängen är ju ganska trevligt.


Håller med helt, mest irriterande är att fjärrens knappar är så tryck-okänsliga.


Insåg att jag inte ens kollat på fjärren... om jag lyssnar på preset 1 och mitt i byter till två, fortsätter 1 där den var när jag byter tillbaka? Den funktionen såg jag inte på samma sätt från appen, där syntes bara listorna, jag hittade ingen enable/play annat än gå in i listan och trycka valfritt spår.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-01-28 23:19

För att komma till menyerna på iPad så håller man in bilden längst upp till vänster i musiccastappen i två sekunder.

Sedan kan man välja advanced, och sedan välja input settings.

Här är inställningarna för input trim på de olika signalkällorna. Jag har nyss ställt upp NASens trim på +6. ( kallas server )
Då borde musik som spelas från servern spela 6 db högre än default.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-01-30 16:11

Lite bättre bilder på insidan av wxc 50

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-01-30 16:14

På torsdag kväll har jag möjlighet att kolla drivförmågan direktkopplat till ett slutsteg genom att plussa trim-nivån ett antal db.
Låter yamahan sämre då det närmar sig 4 volt på pre out ?
Återkommer.

Användarvisningsbild
Seagull
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2005-10-21

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Seagull » 2018-01-31 22:53

Har haft problem med att då jag ibland startar appen (Android) har den den tappat synkningen med WXC-50, jag måste då resa mig upp från soffan (!) och trycka på connect-knappen på WXC-50 och synka igen. Detta problem verkar ha löst sig då jag valt fast IP istället för DHCP.
Men nu fungerar inte Internet-Radio istället. Nån som har några ideer?

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-01-31 23:06

Seagull skrev:Har haft problem med att då jag ibland startar appen (Android) har den den tappat synkningen med WXC-50, jag måste då resa mig upp från soffan (!) och trycka på connect-knappen på WXC-50 och synka igen. Detta problem verkar ha löst sig då jag valt fast IP istället för DHCP.
Men nu fungerar inte Internet-Radio istället. Nån som har några ideer?


Hur har du valt fast IP? Är det bara Internetradio som strular eller annan streaming också?
Tänker att fast IP bör ställas i dhcp-servern för att inte få problem, ställer du det i spelaren (inom ett område servern delar) och har servern igång kan det bli diverse IP-konflikter och annat.

Användarvisningsbild
Seagull
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2005-10-21

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Seagull » 2018-01-31 23:31

DHCP = Off i WXC-50, och angett en IP-adress. I routern listat samma adress som fast.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-01-31 23:35

Seagull skrev:Spelat med PC i många år, men klantade till det och brände ljudutgångarna. Blev nyfiken på denna spelare efter att ha läst denna tråd. Nu har jag köpt en, och testat. Ljudet är dovt, burkigt, hemskt! Samma musikfiler som tidigare, samma förstärkare (provat 3 olika).
Har jag missat nån inställning? Den uppgraderade firmware vid uppstart, till ver. 1.36, vad har ni andra för version?


Har du fått ordning på ljudet ? Låter det bättre nu ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-01-31 23:36

Seagull skrev:Har haft problem med att då jag ibland startar appen (Android) har den den tappat synkningen med WXC-50, jag måste då resa mig upp från soffan (!) och trycka på connect-knappen på WXC-50 och synka igen. Detta problem verkar ha löst sig då jag valt fast IP istället för DHCP.
Men nu fungerar inte Internet-Radio istället. Nån som har några ideer?


Låter som dålig wi-fi - täckning hos dig

Användarvisningsbild
Seagull
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2005-10-21

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Seagull » 2018-01-31 23:51

Tangband skrev:Har du fått ordning på ljudet ? Låter det bättre nu ?

Klantade till kopplingarna, det låter riktigt bra nu.

Tangband skrev:Låter som dålig wi-fi - täckning hos dig

Tror inte jag har några sådana problem, WXC-50 står 30cm från WiFi-routern, och min Asus 51 nånting router har varit fantastiskt stabil och bra.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-02-01 08:02

Seagull skrev:DHCP = Off i WXC-50, och angett en IP-adress. I routern listat samma adress som fast.

Det låter ju som det skulle vara korrekt, så länge fast i routern innebär att den är reserverad för en maskin med fast vald adress.

Om routern har inställningen att tilldela statisk adress till en specifik mac-adress skulle jag föredra det, inte för jag alls tror det löser ditt problem, men det underlättar om du behöver ansluta spelaren till ett nätverk som inte accepterar fasta ip eller kör annat subnät. Speciellt utrustning utan display som konfigurera via nätverk blir lite besvärliga att konfigurera om om inte inställningarna tillåter den på nätet...

Kommer den åt annat på nätet? Kan fasta porten du tilldelat sakna rättigheter till nätet eller någon nätmask proxy el liknande saknas eller blivit fel i inställningen när du satt fast nummer?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-02-01 09:58

Seagull skrev:
Tangband skrev:Har du fått ordning på ljudet ? Låter det bättre nu ?

Klantade till kopplingarna, det låter riktigt bra nu.

Tangband skrev:Låter som dålig wi-fi - täckning hos dig

Tror inte jag har några sådana problem, WXC-50 står 30cm från WiFi-routern, och min Asus 51 nånting router har varit fantastiskt stabil och bra.


Hmm... felsökning ... en fråga, hur gammal/ enkel är din android telefon?

Googlade nyss
systemkrav för musiccast :

iOS7.1, Android™ 4.1

Jag har en iPhone 6 med iOS 10 och det fungerar helt perfekt utan problem, men min äldre iPhone 5 med iOS 9 klarar visserligen musiccast, men laddar långsammare. Har du provat att köra musiccast appen på en nyare iPad istället ?

Eftersom musiccast hanterar mycket grafik behöver även styrplattan i form av telefon eller läsplatta klara det.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-02-01 11:17

Jag förstår inte sambandet mellan telefon och appen med att Internetradio slutat fungera? Aktuell app var dessutom för Android, inte så mycket med ios eller ipad att göra... jag tror spelaren tappat dns proxy eller något liknande i och med bytet till statisk ip.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-02-01 19:05

Nu har jag provat ställa upp gainen på de ingångar jag använder på yamahan med 6 db. Det innebär att mitt Dbx delningsfilter får 6 db högre in-nivå att göra dsp uträkningar. Det skulle teoretiskt kunna innebära bättre ljud från filtret, men även en risk för att Yamahan inte klarar att leverera den högre utnivån in i filtret utan distorsion. Jag kompenserar naturligtvis utnivån från Dbx till varje slutsteg så det istället blir 6 db lägre nivå till varje element.
Jag använder tre stycken t- amp 150 mkII steg för drivning. De är på ca 80 watt i 8 ohm. Slutstegen har balanserade ingångar och det innebär att jag kör balanserad överföring mellan Dbx PA2 och förstärkarna.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-02-01 19:08

RCA ut från yamahan via ”hi-end ” kabel RCA- xlr in i Dbx filtret. Kabeln kostade nästan 200 :- på Kjell &kompany 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hifikg och 15 gäster