Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav hcl » 2019-12-24 10:59

Tangband skrev:... trevligt att yamahan har NE5532DR på utgången :)
Kanske en av anledningarna till att spelaren använd som dac, klarade LTS F/E-test odetekterad ?

Hur,tänker du då? 5532 är knappast odetekterbar. Bra, men med ett lite väl onyanserat övre register. Användbar i signalkedjan i budgetgrejer, men har inget i en ”high-end” signalkedja att göra.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav hcl » 2019-12-24 11:11

Tangband skrev:Nu har jag kollat igenom servicemanualen. Du skrev fel beteckning. IC:n nr 224 i servicemanualen heter NJM8068G.
Denna har faktiskt bättre spec än NE5532 :) .
Läs här : https://www.profusionplc.com/parts/njm8068g-te2


Number of Circuits 2
Supply Voltage (minimum) ±4V
Supply Voltage (maximum) ±18V
Input Offset Voltage 0.3mV
Input Offset Current 5nA
Input Bias Current 260nA
Supply Current 5mA
Gain Bandwidth product 19MHz
Slew Rate 6.8V/μs
Noise 3.5nV/√Hz(en).

Läs här om NE5532
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/ne5532.pdf

Hmm. Det står i.o.f.s. NE5532DR i det som bifogats ovan. Specarna är ändå rätt lika, med lite plus och minus för resp. krets. Vilken som verkligen är bäst i en hifi-applikation kan man inte säkert utläsa ur dessa specar.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav AndersP » 2019-12-25 10:11

Douglas Self tycker 5532 är goto open nr 1 vid sidan av 4562 och då tycker jag det också. 5532 är mycket fin om man kan konstruera med den.
4562 är dyrare.

Bygga "boostersteg" till wxc?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2019-12-25 10:37

AndersP skrev:Douglas Self tycker 5532 är goto open nr 1 vid sidan av 4562 och då tycker jag det också. 5532 är mycket fin om man kan konstruera med den.
4562 är dyrare.

Bygga "boostersteg" till wxc?


Ja, det vore kanske en ide’ om spänningen är för låg för att styra ut vissa slutsteg ? Yamahan kanske trivs bäst under 2 volt ?
Hcl : Linn använder lm4562 efter dacen i Majik, Akurate DS samt klimax DS.

Yamahan är ingen high-end apparat likt klimax DS, på så sätt att man satt in de dyraste och bästa komponenterna med ett högt pris på apparaten.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-25 11:55

Verkar som drivspänningen för utgångssteget ligger lite lägre än brukligt, +/-9 V. Kan det vara bidragande i sammanhanget? Är det verkligen fastställt att det är just brist på utnivå som är orsaken till det upplevda?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav DVD-ai » 2019-12-25 12:03

Är det någon som testat att spela upp dom två alstren jag tipsade om direkt via Tidal appen på Yamahan och jämför med att spela upp på annat vis !?
Någon som hör det konstiga biljudet som uppstår ?

Ny uppspelningslösning börjar att bli aktuellt som prio1 nu så jag ska sondera terrängen för att se om jag hittar något bättre än Yamahan.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2019-12-25 12:09

RogerGustavsson skrev:Verkar som drivspänningen för utgångssteget ligger lite lägre än brukligt, +/-9 V. Kan det vara bidragande i sammanhanget? Är det verkligen fastställt att det är just brist på utnivå som är orsaken till det upplevda?


Intressant fråga. :)
Jag upplever inte alls att yamahan låter pressad.
Men jag har ett dsp filter ( Dbx pa2 ) mellan yamahan och slutstegen. Utimpedansen från Dbx är 100 ohm, och det kan dessutom ge en hög utnivå till slutstegen.
Utimpedans från yamahan är 470 ohm. Lite högt kanske, speciellt om man har långa kablar och låg impedansbelastning in i slutsteget ?

Det vore mycket intressant om någon med mätapparatur kunde mäta på förstegsutgången med pre amp påslagen. Ökar disten över 2 volt ?

(Lts har redan mätt på Yamaha dacen i player mode, fast utnivå, utan volymkontrollen aktiverad på försteget, och den visade enligt tidningen inte upp några konstigheter där.)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2019-12-25 12:17

DVD-ai skrev:Är det någon som testat att spela upp dom två alstren jag tipsade om direkt via Tidal appen på Yamahan och jämför med att spela upp på annat vis !?
Någon som hör det konstiga biljudet som uppstår ?

Ny uppspelningslösning börjar att bli aktuellt som prio1 nu så jag ska sondera terrängen för att se om jag hittar något bättre än Yamahan.


En begagnad Akurate DS vore kanske nästa steg på raketen ? Den klarar allt det du nämner. Du har ju redan ett bra försteg så du behöver inte ha ett sånt inbyggt i spelaren.
Senast redigerad av Tangband 2019-12-25 12:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav DVD-ai » 2019-12-25 12:17

DVD-ai skrev:Experiment pågår, vi har nu börjat misstänka att Yamahan ej pallar kraftig utstyrning i basen när det spelas upp Tidal direkt via deras egen app.
När all hantering sköts av Yamaha alltså.
Men det går bra när samma låt spelas från Tidal appen och sedan via Airplay tillYamaha...

Ljudet kan bäst beskrivas som en sammal ringsignal (ej klocka) eller typ ett ljud från någon variant av skrivare.

Låtarna som jag uppmärksammat detta mest på är följande.

Frank Bretschneider - Strobe room, blue: ultramarin (ca 59s in)
Samma artist, men med låten - Mass, Blue: Alumnate, ventilator


Det är alltså detta inlägg jag syftar på
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav hcl » 2019-12-25 12:35

Tangband skrev:
AndersP skrev:Douglas Self tycker 5532 är goto open nr 1 vid sidan av 4562 och då tycker jag det också. 5532 är mycket fin om man kan konstruera med den.
4562 är dyrare.


Ja, det vore kanske en ide’ om spänningen är för låg för att styra ut vissa slutsteg ? Yamahan kanske trivs bäst under 2 volt ?
Hcl : Linn använder lm4562 efter dacen i Majik, Akurate DS samt klimax DS.

Yamahan är ingen high-end apparat likt klimax DS, på så sätt att man satt in de dyraste och bästa komponenterna med ett högt pris på apparaten.


Intressant om Douglas Self och 4562, men bortsett från att herr Self tycker att det är en bra krets (såväl som ingenjörerna på Linn)? Den verkar inte ha mer likheter med 5532 än att det är en IC-krets med samma funktion som 5532. Specen skiljer rätt avsevärt.

Jag har inget emot OP-förstärkare eller 5532 för den delen, men odeteketerbar är den (5532) såvitt jag vet inte - insatt i en audio-signalkedja. Den kan säkert göra andra jobb i en kretslösning och på ett fullt tillfredsställande sätt. Om jag inte missminner mig så använder (eller möjligen använde) även Linn 5532, vad nu det säger? Dock, såvitt jag vet, inte direkt i signalkedjan (utom möjligen för mycket länge sedan...) utan om jag kommer ihåg rätt snarare i någon del av strömförsörjingen i någon apparat? Det är som sagt en bra krets, men vad jag vet inte helt ljudsignalmässigt transparent.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2019-12-25 15:17

I Yamahan verkar NE5532DR ( eller om det är NJM8068G ) användas som + 6 dB buffertsteg direkt efter sabre dacen 9006, enligt schemat. Jag har svårt att tänka mig att det skulle innebära hörbara fel om det är rätt gjort. Men visst, lm4562 har bättre tekniska data , så länge den inte oscillerar ?

+/-9volt som strömförsörjning verkar väl vara i lägsta laget, precis som Rogergustavsson skriver.

Det vore intressant med någon kommentar från tex Morello, jag kan egentligen alldeles för lite om konstruktion för att säga helt säkert att en 5532 som buffertsteg skulle duga för att vara transparent.

Man får kanske nöja sig med att veta att dacen i Yamaha Wxc50 MED buffert inte kunde detekteras i F/E test.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav AndersP » 2019-12-25 16:34

668:ans utgång bygger på 5532.
Morello tycker att "5532 är en mycket fin bipolär opamp trots sin ålder".
4562 är också bipolär.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav hcl » 2019-12-25 16:34

Tangband skrev:I Yamahan verkar NE5532DR ( eller om det är NJM8068G ) användas som + 6 dB buffertsteg direkt efter sabre dacen 9006, enligt schemat. Jag har svårt att tänka mig att det skulle innebära hörbara fel om det är rätt gjort. Men visst, lm4562 har bättre tekniska data , så länge den inte oscillerar ?

+/-9volt som strömförsörjning verkar väl vara i lägsta laget, precis som Rogergustavsson skriver.

Det vore intressant med någon kommentar från tex Morello, jag kan egentligen alldeles för lite om konstruktion för att säga helt säkert att en 5532 som buffertsteg skulle duga för att vara transparent.

Man får kanske nöja sig med att veta att dacen i Yamaha Wxc50 MED buffert inte kunde detekteras i F/E test.

Dels kan man nog inte enkelt särskilja en krets absoluta prestanda och den applikation där den används, vilket ju försvårar en aning. Dock skulle jag misstänka att om Yamaha:n ej kunde detekteras i nämnda F/E test så säger det mer om F/E testet än om den i det här fallet testade enheten.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Ted_B » 2019-12-26 00:50

Ja, det skulle vara intressant att få lite mätdata på den och kanske ett svar på varför den upplevdes låta så som jag uppfattade det.
Men för mig är det inget problem, den gör sitt jobb i läge player för mig eftersom jag har min mdac+ som försteg/dac.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav AndersP » 2019-12-26 03:36

En buffert utan förstärkning baserat på 5532 är oerhört mycket bättre än hörgränsen. Uppfattas helt neutralt. Ska mer förstärkning till eller andra försvårande omständigheter för att få detektion på en så bra krets. 4562 är dyrare och bättre, men bipolär som 5532. Man använder samma byggsätt. Oppo 205 bygger på 4562.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav hcl » 2019-12-26 11:55

Ted_B skrev:Ja, det skulle vara intressant att få lite mätdata på den och kanske ett svar på varför den upplevdes låta så som jag uppfattade det.
Men för mig är det inget problem, den gör sitt jobb i läge player för mig eftersom jag har min mdac+ som försteg/dac.

De problem du beskriver verkar vara mer problematiska än en gnutta hårdhet och något bristande nyansering i övre register (som jag upplevt konstruktioner med 5532 i signalvägen).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav hcl » 2019-12-26 11:57

AndersP skrev:En buffert utan förstärkning baserat på 5532 är oerhört mycket bättre än hörgränsen. Uppfattas helt neutralt. Ska mer förstärkning till eller andra försvårande omständigheter för att få detektion på en så bra krets. 4562 är dyrare och bättre, men bipolär som 5532. Man använder samma byggsätt. Oppo 205 bygger på 4562.

Bra påpekande! Jag är osäker på hur mycket gain som avkrävts 5532 i de applikationer jag noterat dess tillkortakommanden.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-26 14:22

I detta fall har bufferterna i form av NJM8068G och NJM8080RB1, 6 resp. 12 dB förstärkning. 5532 finns inte med i kretsschemat, bara i blockschemat.

Hela servicemanualen: http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... wxc-50.pdf

Är det någon som kan leta fram var omkopplingen mellan player och försteg görs?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2019-12-26 15:55

NJM8080RB1 verkar vara buffert IC:n till subwoofer pre out endast.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav hcl » 2019-12-26 19:54

Det hela blir lätt väldigt spekulativt. Det enda vettiga är att lyssna och möjligen jämföra med andra alternativ. Låter den bra så är den väl det...
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Bill50x » 2019-12-26 23:32

hcl skrev:Det hela blir lätt väldigt spekulativt. Det enda vettiga är att lyssna och möjligen jämföra med andra alternativ. Låter den bra så är den väl det...

I alla fall för oss som inte är konstruktörer är det vanskligt att bedöma en apparat beroende på ingående kretsar. Som att välja en förstärkare med ultralåg THD och skita i allt annat...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

tomasgbg
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2017-03-11

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav tomasgbg » 2019-12-27 10:25

När den testades av LTS, prövade dom den även som försteg eller var det fixed?

Finns det några mätningar på skillnader mellan dom olika lägena?

Edit:

Hittade att den var ställd med fast utnivå i testen, men är den mätt i båda lägena?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2019-12-27 11:12

LTS testade apparaten via den optiska ingången i läge ” player ” , dvs fast 2 V utgång. Försteget med volymkontroll testades inte.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-27 11:15

Tangband, du har inte lyckats klura ut signalvägarna i de olika lägena? Var sker volymregleringen och hur sker förbikopplingen?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2019-12-27 11:26

RogerGustavsson skrev:Tangband, du har inte lyckats klura ut signalvägarna i de olika lägena? Var sker volymregleringen och hur sker förbikopplingen?


Servicemanualen är väldigt omfattande. Nej, jag har inte hittat något, jag har dålig erfarenhet av att läsa sånt här :) .
Eftersom det sitter en mekanisk switch på baksidan av yamahan så ligger det väl nära till hands att misstänka att extra elektronik kopplas in ? Yamaha nämner 48 bitars upplösning i själva volymkontrollslösningen. Undras hur det är gjort ?
I Sabre dac 9006-9008 finns det en inbyggd volymkontroll på 32 bitar som konstruktören av dacchipet jobbat mycket med.
Är det denna som Yamaha använder ?
http://www.esstech.com/files/3014/4095/ ... ontrol.pdf
Här ett föredrag av konstruktören av 9006 dacen om den inbyggda volymkontrollen:
https://youtu.be/JYjHKv2_OqQ

Används den inbyggda digitala volymkontrollen i sabre 9006 så kommer man inte hitta någon extra elektronik i schemat :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav hcl » 2019-12-27 12:12

Tangband skrev:LTS testade apparaten via den optiska ingången i läge ” player ” , dvs fast 2 V utgång. Försteget med volymkontroll testades inte.

Kanske inte så förvånande om den då upplevdes som ofärgande!?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2019-12-27 12:27

RogerGustavsson skrev:Tangband, du har inte lyckats klura ut signalvägarna i de olika lägena? Var sker volymregleringen och hur sker förbikopplingen?


Jag kollade inte hela signalvägen men från switchen tycks det gå in i microkontrollern. Jag hittade inget bra datablad för dacen. Kanske switchen är för att inte av misstag koppla fel vid en firmware-uppdatering eller råka koppla om till allt för stark utsignal vid ett feltryck i inställningarna. Den kanske också ändrar något register i dacen om den har inställning för volymreglering aktiv eller ej.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav RSG » 2019-12-27 12:39

Jag kom precis nu till samma punkt som Frisk.

Sidan 33 i service manualen

IC1 TMPM462F15FG (ADBB) (MAIN (1) P.C.B.)

Ben 153, PC3, SW_MODE

/Johan
Senast redigerad av RSG 2019-12-27 12:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav RSG » 2019-12-27 12:42

Mina nuvarande spekulativa vilda gissning lyder,,, att man helt enket slår om försteget till en fast utsignal i stället för variabel.

/Johan

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2019-12-27 15:12

RSG skrev:Mina nuvarande spekulativa vilda gissning lyder,,, att man helt enket slår om försteget till en fast utsignal i stället för variabel.

/Johan


Du menar att det inte finns någon extra elektronik som volymreglering externt, utan den volymregleringen görs inuti sabre dacen, - digitalt ?
Och att switchen endast ändrar dacens funktion ? ( med eller utan volymreglering )

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster