Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2019-12-27 15:19

Frisk skrev:
RogerGustavsson skrev:Tangband, du har inte lyckats klura ut signalvägarna i de olika lägena? Var sker volymregleringen och hur sker förbikopplingen?


Jag kollade inte hela signalvägen men från switchen tycks det gå in i microkontrollern. Jag hittade inget bra datablad för dacen. Kanske switchen är för att inte av misstag koppla fel vid en firmware-uppdatering eller råka koppla om till allt för stark utsignal vid ett feltryck i inställningarna. Den kanske också ändrar något register i dacen om den har inställning för volymreglering aktiv eller ej.


Microkontrollern styr väl dacen ?
Då innebär det väl högst troligt att den slår av eller på volymfunktionen inuti dacen ?

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2019-12-27 15:47

Tangband skrev:
Frisk skrev:
RogerGustavsson skrev:Tangband, du har inte lyckats klura ut signalvägarna i de olika lägena? Var sker volymregleringen och hur sker förbikopplingen?


Jag kollade inte hela signalvägen men från switchen tycks det gå in i microkontrollern. Jag hittade inget bra datablad för dacen. Kanske switchen är för att inte av misstag koppla fel vid en firmware-uppdatering eller råka koppla om till allt för stark utsignal vid ett feltryck i inställningarna. Den kanske också ändrar något register i dacen om den har inställning för volymreglering aktiv eller ej.


Microkontrollern styr väl dacen ?
Då innebär det väl högst troligt att den slår av eller på volymfunktionen inuti dacen ?


Jag vet som sagt inte om dacen har möjlighet att slå av eller på funktionen av volymkontroll, jag hittade inget datablad. Men finns möjligheten är det inte osannolikt det är så. Jag kan också tänka mig att spelaren behöver en omstart för att ta förändringen av switchen, för att inte råka slå om så det blir full utstyrning av misstag, då är det kanske lättare att göra det genom microkontrollern.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav RSG » 2019-12-27 16:00

DVD-ai skrev:
DVD-ai skrev:Experiment pågår, vi har nu börjat misstänka att Yamahan ej pallar kraftig utstyrning i basen när det spelas upp Tidal direkt via deras egen app.
När all hantering sköts av Yamaha alltså.
Men det går bra när samma låt spelas från Tidal appen och sedan via Airplay tillYamaha...

Ljudet kan bäst beskrivas som en sammal ringsignal (ej klocka) eller typ ett ljud från någon variant av skrivare.

Låtarna som jag uppmärksammat detta mest på är följande.

Frank Bretschneider - Strobe room, blue: ultramarin (ca 59s in)
Samma artist, men med låten - Mass, Blue: Alumnate, ventilator


Det är alltså detta inlägg jag syftar på


Jag provade den första låten(?) nu.
Inte lätt att utröna vad som skall vara med eller inte i den mixen av,,, ljud (?)... :mrgreen:
Är det efter när chockjordbrumsbasen gjort sitt inträde som du hör klockan/skrivaren?
Och på typ vilken nivå kontra de andra ljuden?
Hur länge hörs det?

Några frågor då jag ej kan höra något som skulle kunna likna det som du frågar efter...
Och har du fler exempel (med sekund angivelse)?

Den där chockjordbrumsbasen påminner mig om en konsert på Västerås folkpark där det uppstod ett tekniskt problem under spelning.
En entusiastisk medarbetare hittade felet.
En teleplugg som hade åkt isär!!!
Med ett glatt leende stående bakom det spelande bandet så visade han stolt upp för alla att han hittat de isärdragna kablarna, sen slog han entusiastiskt ihop kontakterna...

Jag tror tom E18 tystnade/stannade av den smällen...

Det spelande bandet stod som paralyserade och hela publiken satt tyst och tittade upp mot taket för att kunna detektera om det skulle falla ner pappersflagor från pulveriserade basar.
Efter vad som kändes som en evighet så plockade gitarristen lite försiktigt på strängarna och alla satt förundrade över att högtalarna/slutsteg fortfarande var hela och att konserten skulle kunna fortsätta.

Slutet gott, allting gott :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
/Johan

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2019-12-27 17:25

Frisk skrev:
Tangband skrev:
Frisk skrev:
Jag kollade inte hela signalvägen men från switchen tycks det gå in i microkontrollern. Jag hittade inget bra datablad för dacen. Kanske switchen är för att inte av misstag koppla fel vid en firmware-uppdatering eller råka koppla om till allt för stark utsignal vid ett feltryck i inställningarna. Den kanske också ändrar något register i dacen om den har inställning för volymreglering aktiv eller ej.


Microkontrollern styr väl dacen ?
Då innebär det väl högst troligt att den slår av eller på volymfunktionen inuti dacen ?


Jag vet som sagt inte om dacen har möjlighet att slå av eller på funktionen av volymkontroll, jag hittade inget datablad. Men finns möjligheten är det inte osannolikt det är så. Jag kan också tänka mig att spelaren behöver en omstart för att ta förändringen av switchen, för att inte råka slå om så det blir full utstyrning av misstag, då är det kanske lättare att göra det genom microkontrollern.


Jo, apparaten måste ju startas om för att de två lägena ( player och preamp med volymkontroll ) ska kunna fungera. Trots den mekaniska switchen.
Det torde betyda att volymkontrollen är helt mjukvarubaserad och att den äger rum inuti dacen 9006. Yamahan borde därmed använda den volymkontroll som föreläsningen med dacens konstruktör, Martin Mallison pratade om. Alltså med 32 bitars upplösning.

I dacens spec står det ” 48-bit accumulator ” - kanske är det dessa siffror Yamaha väljer att beskriva volymkontrollen med ?
https://youtu.be/JYjHKv2_OqQ
http://www.esstech.com/index.php/en/pro ... abre9006a/

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav DVD-ai » 2019-12-27 18:25

RSG skrev:
DVD-ai skrev:
DVD-ai skrev:Experiment pågår, vi har nu börjat misstänka att Yamahan ej pallar kraftig utstyrning i basen när det spelas upp Tidal direkt via deras egen app.
När all hantering sköts av Yamaha alltså.
Men det går bra när samma låt spelas från Tidal appen och sedan via Airplay tillYamaha...

Ljudet kan bäst beskrivas som en sammal ringsignal (ej klocka) eller typ ett ljud från någon variant av skrivare.

Låtarna som jag uppmärksammat detta mest på är följande.

Frank Bretschneider - Strobe room, blue: ultramarin (ca 59s in)
Samma artist, men med låten - Mass, Blue: Alumnate, ventilator


Det är alltså detta inlägg jag syftar på


Jag provade den första låten(?) nu.
Inte lätt att utröna vad som skall vara med eller inte i den mixen av,,, ljud (?)... :mrgreen:
Är det efter när chockjordbrumsbasen gjort sitt inträde som du hör klockan/skrivaren?
Och på typ vilken nivå kontra de andra ljuden?
Hur länge hörs det?

Några frågor då jag ej kan höra något som skulle kunna likna det som du frågar efter...
Och har du fler exempel (med sekund angivelse)?

Den där chockjordbrumsbasen påminner mig om en konsert på Västerås folkpark där det uppstod ett tekniskt problem under spelning.
En entusiastisk medarbetare hittade felet.
En teleplugg som hade åkt isär!!!
Med ett glatt leende stående bakom det spelande bandet så visade han stolt upp för alla att han hittat de isärdragna kablarna, sen slog han entusiastiskt ihop kontakterna...

Jag tror tom E18 tystnade/stannade av den smällen...

Det spelande bandet stod som paralyserade och hela publiken satt tyst och tittade upp mot taket för att kunna detektera om det skulle falla ner pappersflagor från pulveriserade basar.
Efter vad som kändes som en evighet så plockade gitarristen lite försiktigt på strängarna och alla satt förundrade över att högtalarna/slutsteg fortfarande var hela och att konserten skulle kunna fortsätta.

Slutet gott, allting gott :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
/Johan


Det ljud som kommer in ca59s in i första låten är väldigt likt det som ligger återkommande i andra låten.
Testa att lyssna på dessa ljud med airplay till Yamaha och se hur det låter, sedan med Yamahas egna gidal, app.
Du bör kunna upptäcka skillnaden på detta högfrekventa ljud mycket tydligt, det är inte basen som du, ska, lyssn, efter utan originaljudet är en hop höga frekvenser och det felande ljudet som uppstår via Yamahas Tidal app låter mycket tydligt annorlunda och på inget sätt jämförbart med originaljudet. :)

Testa detta!
Hur du det inte så kanske det är något ytterst märkligt fel på just min Yamaha?
Men lyssna noga efter just det ljudet som jag syftar på :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-27 18:38

Det är ju inga vanlig ljudspår precis... Så här ser de ut i MasVis:

strobe room.gif
strobe room.gif (28.27 KiB) Visad 6478 gånger


mass. blue.gif
mass. blue.gif (26.85 KiB) Visad 6478 gånger

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Belker » 2019-12-27 18:47

Din testlåt (strobe room) är inte lossless, den är aac, trots Tidal. Händer ibland. Kan det vara problemet?

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav RSG » 2019-12-27 18:51

RogerGustavsson skrev:Det är ju inga vanlig ljudspår precis... Så här ser de ut i MasVis:


Och inte speciellt familjevänliga för att sitta och köra på repeat heller :mrgreen:
Inte har jag airplay heller...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-27 18:55

Belker skrev:Din testlåt (strobe room) är inte lossless, den är aac, trots Tidal. Händer ibland. Kan det vara problemet?


Den finns inte i högre upplösning på Tidal. Hur ser man det i MasVis?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Belker » 2019-12-27 18:58

RogerGustavsson skrev:
Belker skrev:Din testlåt (strobe room) är inte lossless, den är aac, trots Tidal. Händer ibland. Kan det vara problemet?


Den finns inte i högre upplösning på Tidal. Hur ser man det i MasVis?


Det ser man nog inte, men min kommentar var till David. Du hann smita emellan med MasVis!

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav DVD-ai » 2019-12-29 04:46

Belker skrev:Din testlåt (strobe room) är inte lossless, den är aac, trots Tidal. Händer ibland. Kan det vara problemet?


Njaaa, den låter som den ska om jag kör Tidal via deras egen app och via Airplay skickar den vidare och spelar upp den från Yamaha, men när jag spelar upp låten direkt i Yamahas egen Tidal app så låter det fel.
Så det måste ju rimlig is vara något fel på hur Yamaha’s program hanterar informationen !? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Belker » 2019-12-29 10:30

Ja, det hade ju varit rimligare om det lät fel genom Airplay. Då hade man ju kunnat misstänka snålkodningskaskadeffekt pga omsampling. Nu verkar det ju istället som att Yamaha har nåt fuffens för sig. Är den garanterat bitperfekt i sin interna signalbehandling? Kan du hitta nån annan AAC på Tidal för att kolla om felet är kopplat till det? Här är en:
https://tidal.com/album/11648127

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav RSG » 2019-12-29 11:28

Och ni är säkra på vad som är rätt och fel?
Måste bara få fråga 8)

/Johan

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav DVD-ai » 2019-12-29 11:46

RSG skrev:Och ni är säkra på vad som är rätt och fel?
Måste bara få fråga 8)

/Johan


Ja, det ena låter som det alltid har gjort och på ett vis som känns ”rätt” i förhållande till övriga låten, dynamiskt och snärtigt fint. det felaktiga ljudet låter totalt malplacerat, som en monoton konturlös överstyrning och mycket störigt. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav RSG » 2019-12-29 14:10

Ok, det är inget annorlunda med din WXC-50 jämfört med min.
Jag har identifierat ljudet som försvinner när jag kör med Chromecast audio och Tidal appen istället för WXC-50 och Yamaha appen.

Ensam hemma igen en liten stund :lol:

/Johan

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav DVD-ai » 2019-12-29 14:14

RSG skrev:Ok, det är inget annorlunda med din WXC-50 jämfört med min.
Jag har identifierat ljudet som försvinner när jag kör med Chromecast audio och Tidal appen istället för WXC-50 och Yamaha appen.

/Johan


Vad gött, eller vad synd... jag vet inte om jag ska vara glad över att det inte bara är min som är kass, jag är nog mer ledsen över att denna produkt inte är bra nog och att många äger den... :| :(

Men det glädjer mig ändå att få beteenden bekräftat, jag tycker det är oerhört tydligt här hemma och jag reagerade med stor häpnad när jag hörde det första gången.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-29 14:51

RSG skrev:Jag har identifierat ljudet som försvinner när jag kör med Chromecast audio och Tidal appen istället för WXC-50 och Yamaha appen.


Hur kör du Tidal till Chromecast Audio? Jag har ingen bra lösning på det.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2019-12-29 14:54

DVD-ai skrev:
RSG skrev:Ok, det är inget annorlunda med din WXC-50 jämfört med min.
Jag har identifierat ljudet som försvinner när jag kör med Chromecast audio och Tidal appen istället för WXC-50 och Yamaha appen.

/Johan


Vad gött, eller vad synd... jag vet inte om jag ska vara glad över att det inte bara är min som är kass, jag är nog mer ledsen över att denna produkt inte är bra nog och att många äger den... :| :(

Men det glädjer mig ändå att få beteenden bekräftat, jag tycker det är oerhört tydligt här hemma och jag reagerade med stor häpnad när jag hörde det första gången.


Jag har inte kunnat testa detta själv eftersom jag inte har TIDAL, men du bör nog testa fler spelare och kolla så att inte missljudet infinner sig även där . Är det bara på en enda låt det blir det där missljudet ? Hursomhelst finns inga missljud via serverspelning från NAS eller spelning från Spotify connect i musiccast appen. Måste vara nåt knas med TIDAL implementeringen ?

Det låter som att du nu fått en anledning till att byta till en dyrare spelare 8)
Senast redigerad av Tangband 2019-12-29 14:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav RSG » 2019-12-29 14:56

RogerGustavsson skrev:
RSG skrev:Jag har identifierat ljudet som försvinner när jag kör med Chromecast audio och Tidal appen istället för WXC-50 och Yamaha appen.


Hur kör du Tidal till Chromecast Audio? Jag har ingen bra lösning på det.


Den dyker upp som valbar enhet att casta till när jag använder mig av Tidal appen.

/Johan

Edit:

Gå först till spårvisning (eller vad man skall kalla det...)

Screenshot_20191229-140132_TIDAL.jpg
Screenshot_20191229-140132_TIDAL.jpg (424.48 KiB) Visad 6270 gånger


Tryck på den lilla högtalaren längst ner till höger (visar på bilden att den har 2 valbara casting alternativ tillgängliga)

Screenshot_20191229-140241_TIDAL.jpg
Screenshot_20191229-140241_TIDAL.jpg (102.55 KiB) Visad 6270 gånger


Här ser du två Cromecast, en är till köksteven och Johans musik är min Cromacast Audio

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav DVD-ai » 2019-12-29 15:21

Tangband skrev:
DVD-ai skrev:
RSG skrev:Ok, det är inget annorlunda med din WXC-50 jämfört med min.
Jag har identifierat ljudet som försvinner när jag kör med Chromecast audio och Tidal appen istället för WXC-50 och Yamaha appen.

/Johan


Vad gött, eller vad synd... jag vet inte om jag ska vara glad över att det inte bara är min som är kass, jag är nog mer ledsen över att denna produkt inte är bra nog och att många äger den... :| :(

Men det glädjer mig ändå att få beteenden bekräftat, jag tycker det är oerhört tydligt här hemma och jag reagerade med stor häpnad när jag hörde det första gången.


Jag har inte kunnat testa detta själv eftersom jag inte har TIDAL, men du bör nog testa fler spelare och kolla så att inte missljudet infinner sig även där . Är det bara på en enda låt det blir det där missljudet ? Hursomhelst finns inga missljud via serverspelning från NAS eller spelning från Spotify connect i musiccast appen. Måste vara nåt knas med TIDAL implementeringen ?

Det låter som att du nu fått en anledning till att byta till en dyrare spelare 8)


Njaaa jag har ju uppmärksammat det på två låtar och sedan dess använder jag ej Tidal appen på Yamahan utan jag kör nu airplay från plattan, detta gör ju att allt omsamplas till 48k...
Men just nu så är det min icke optimala lösning, något bättre behöver helt klart införskaffas som kan göra det jag ber om på ett fullgott sätt. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Belker » 2019-12-29 15:28

Släpp sargen och skaffa Roon + iPad. Klart! :D

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav RSG » 2019-12-29 15:34

Belker skrev:Släpp sargen och skaffa Roon + iPad. Klart! :D


Roon+android funkar det?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Belker » 2019-12-29 15:49

RSG skrev:
Belker skrev:Släpp sargen och skaffa Roon + iPad. Klart! :D


Roon+android funkar det?

Säkert, men jag har ingen personlig erfarenhet.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav DVD-ai » 2019-12-29 17:32

Belker skrev:Släpp sargen och skaffa Roon + iPad. Klart! :D


Hahaha ja jo vi får se vad det blir :lol:

Jag har haft en hel del annat i fokus framför att styra upp detta, vi får se när jag gör slag i sak och ordnar en ny lösning och vad det blir :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2019-12-29 18:11

DVD-ai skrev:
Belker skrev:Släpp sargen och skaffa Roon + iPad. Klart! :D


Hahaha ja jo vi får se vad det blir :lol:

Jag har haft en hel del annat i fokus framför att styra upp detta, vi får se när jag gör slag i sak och ordnar en ny lösning och vad det blir :D


Om jag vore du, skulle jag balansera och fundera över den budget jag lagt ut på hela anläggningen. Dina högtalare är ju riktiga high-end grejor. Tumregler är förstås dumma, men åtminstone 10 % på signalkällan är väl rimligt ? Om den ska klara alla format ?
Framförallt skulle jag nog låna hem lite streamers för att testa.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Belker » 2019-12-29 18:29

Bortsett från det märkliga i den typen av procent-av-nånting-kalkyler (saker ska väl kosta vad de behöver kosta?), så har ju DVDai redan en dac som inte går av för hackor. Han behöver ju bara en enkel streamer för att skyffla bitkorrekta bitar till dacen, och det gör Roon + plus att man får bästa användarinterfacet på marknaden.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2019-12-29 18:40

Belker skrev:Bortsett från det märkliga i den typen av procent-av-nånting-kalkyler (saker ska väl kosta vad de behöver kosta?), så har ju DVDai redan en dac som inte går av för hackor. Han behöver ju bara en enkel streamer för att skyffla bitkorrekta bitar till dacen, och det gör Roon + plus att man får bästa användarinterfacet på marknaden.


Jag tycker att du principiellt har rätt , visst behöver saker endast kosta vad de behöver, men samtidigt vill man väl knappast ha flera meter digitalkabel mellan iPad (ROON) eller dator och dacen ?
Egen subjektiv åsikt:
En av de största anledningarna till att skaffa en streamer är väl bekvämligheten ? Dvs att allt kan styras utan långa kablar helt trådlöst med en smartphone eller iPad, inklusive volymreglering ?

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1633
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav gflar » 2019-12-29 18:43

iPad är/kan vara en styrplatta i roon, inte en endpoint. Det kan något annat vara, en MacMini till exempel. Om jag fattat det hela rätt..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-29 18:44

RSG skrev:
RogerGustavsson skrev:
RSG skrev:Jag har identifierat ljudet som försvinner när jag kör med Chromecast audio och Tidal appen istället för WXC-50 och Yamaha appen.


Hur kör du Tidal till Chromecast Audio? Jag har ingen bra lösning på det.


Den dyker upp som valbar enhet att casta till när jag använder mig av Tidal appen.

/Johan

Edit:

Gå först till spårvisning (eller vad man skall kalla det...)

Screenshot_20191229-140132_TIDAL.jpg


Tryck på den lilla högtalaren längst ner till höger (visar på bilden att den har 2 valbara casting alternativ tillgängliga)

Screenshot_20191229-140241_TIDAL.jpg


Här ser du två Cromecast, en är till köksteven och Johans musik är min Cromacast Audio



Är det där från Android? Jag kör från PC/Windows.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Belker » 2019-12-29 18:45

gflar skrev:iPad är/kan vara en styrplatta i roon, inte en endpoint. Det kan något annat vara, en MacMini till exempel. Om jag fattat det hela rätt..

Just så. iPad är bara fjärrkontroll.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: steven33 och 21 gäster