Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2017-12-23 10:26

IMG_6559.JPG
IMG_6566.JPG
Är Yamaha ljudmässigt lika bra som dessa efter nivåmatchning? Tillräckligt bra för att spela som High end grejor ?
Naim NDX 80000:- och chord 2 qute med dyrare nätdel 19000:-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav sprudel » 2017-12-23 11:17

Det finns nog inget svar på den frågan som är allmängiltigt. Du får låna hem och prova men resultatet gäller för din anläggning med de förutsättningar som ges, och vad du tycker om presentationen.
Min erfarenhet av strömmande ljud är att måmga faktorer påverkar resultatet och skillnaderna mellan olika alternativ inte är så stora som kostnaderna motsvarar. Att i dagsläget investera stora summor i uppspelare och dacar mm känns inte motiverat när det nästa vecka poppat upp något nytt som är hett och det gamla är iskallt på begagnatmarknaden.
En mer mogen disciplin som vinyl är en annan femma. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2017-12-23 17:14

sprudel skrev:Det finns nog inget svar på den frågan som är allmängiltigt. Du får låna hem och prova men resultatet gäller för din anläggning med de förutsättningar som ges, och vad du tycker om presentationen.
Min erfarenhet av strömmande ljud är att måmga faktorer påverkar resultatet och skillnaderna mellan olika alternativ inte är så stora som kostnaderna motsvarar. Att i dagsläget investera stora summor i uppspelare och dacar mm känns inte motiverat när det nästa vecka poppat upp något nytt som är hett och det gamla är iskallt på begagnatmarknaden.
En mer mogen disciplin som vinyl är en annan femma. :)


Håller med dig. Och att köpa dyra digitala grejor begagnat för billiga pengar pga dåligt andrahandsvärde känns inte heller så kul pga nya format.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2017-12-27 00:26

B7258244-14A4-4A45-AC75-78AAAA521D66.jpeg
Spotify connect är som de flesta vet väldigt smidigt eftersom det inte drar nån ström från iPad, android eller iPhone. Wxc 50 som har connect spelar direkt från spotifys server.
Problemet är att Spotify premium rätt nyligen har tjuv- sänkt bitraten på alla connectapparater från 320 Kbit till 256 kbit :?
Man håller däremot kvar vid 320 kbit till mobila enheter.

I Yamahan kan man gå runt den eventuella försämrade connect kvalitet på 256 kbit och istället strömma Spotify från iPad eller iPhone till Yamahan. Då använder man AirPlay som är förlustfritt 16 bit 44 kHz och på så vis kan man få ut 320 kbit.

Jag har gjort några jämförelser men behöver lyssna lite mer för att se om det är värt besväret att använda AirPlay istället för connect.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav ottovonkopp » 2017-12-27 11:14

Tangband skrev:
B7258244-14A4-4A45-AC75-78AAAA521D66.jpeg
Spotify connect är som de flesta vet väldigt smidigt eftersom det inte drar nån ström från iPad, android eller iPhone. Wxc 50 som har connect spelar direkt från spotifys server.
Problemet är att Spotify premium rätt nyligen har tjuv- sänkt bitraten på alla connectapparater från 320 Kbit till 256 kbit :?
Man håller däremot kvar vid 320 kbit till mobila enheter.

I Yamahan kan man gå runt den eventuella försämrade connect kvalitet på 256 kbit och istället strömma Spotify från iPad eller iPhone till Yamahan. Då använder man AirPlay som är förlustfritt 16 bit 44 kHz och på så vis kan man få ut 320 kbit.

Jag har gjort några jämförelser men behöver lyssna lite mer för att se om det är värt besväret att använda AirPlay istället för connect.


Och så kan man använda den som en Squeezebox med hjälp av Logitech Media Server och AirPlay bridge. 8)

Stefan66
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2017-10-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Stefan66 » 2017-12-28 15:00

Jag är på jakt efter en streamer och äger ingen DAC idag. Den ska minst klara Spotify, internetradio och att spela FLAC från NAS. Tänkt pris är 3,000-10,000 kronor. Då det är en streamer känns det för mig som att appen man styr apparaten med är minst lika viktig som elektroniken. Att hålla en app uppdaterad över tid även när dom värsta barnsjukdomarna är borta kräver en långsiktighet av producenten. Jag har tittat på lite alternativ redan.

Begagnad Linn. Har haft en del Linn tidigare, skivspelare och högtalare. Rent och fint ljud men lite tråkig när det gäller rockmusik. Vet inte om deras streamer har samma karaktär. Dessutom så blir det en ganska gammal apparat om man ska hålla sig inom budget. Majik DS/0 eller i bästa fall Klimax Renew. Deras mjukvara verkar uppdateras regelbundet.

Cambridge CXN eller Stream Magic 6 V2. De brydde sig inte om att ge sina befintliga kunder Spotify när Stream Magic 6 V2 ersatte Stream Magic 6. Verkar enligt diverse forum ha dålig kundservice och är långsamma med uppdateringar. CXN är ganska ful också med sin avsaknad av fötter vilket är synd då silverversionen är fin i övrigt. Har bjudit på ganska många på eBay.

Atoll ST200. Det finns ett demo ex för 7995. Tyvärr är den svart och jag är trött på svarta lådor. Värre är att när jag kollade Android app store så hade deras app laddats ner 500 gånger med senaste uppdateringinen 2015.

Tittade lite på SotM-200. Fick inte klart för mig om den klarade Spotify. Har för mig att jag hade varit tvungen att ha separat DAC. Ska tydligen ha fint ljud men det verkade lite krångligt.

Auralic Mini. Finns ingen Android app, går bort direkt.

Bluesound Node 2. De flesta verkar vara väldigt nöjda med den och den klarar av att göra vad jag vill. Priset är ok. Ser väldigt tråkig ut och finns bara i vit eller svart plast. Känns som det säkra alternativet.

Yamaha WXC 50. Appen nerladdad 100,000 gånger och ok snittbetyg i Android App store. Läste en del kommentarer som var MYCKET kritiska till appen där. 2,000 kronor billigare än Bluesound och känns som den starkaste konkurrenten. Edit: Jag såg precis Yamaha NP-S303 vilket kanske kan vara ett alternativ. Den verkar precis som Onkyo apparaterna sakna ingångar men frågan är om jag verkligen behöver dom....

Onkyo NS-6130/NS-6170. Jag var intresserad av dom för ett halvår sedan. De verkade ha fina data MEN minns jag rätt hade de inga ingångar som hade låtit andra manicker utnyttja den fina DAC'en i dom. Har inte kollat upp hur deras app är.

Sonos Connect... Efter vad jag läst så har dom bästa appen men sämsta ljudkvaliteten. Har tydligen problem med högupplöst material.

Heos har jag inte tittat närmare på.

Naim är för dyra (och fula) nya men jag har bjudit på ett par på eBay.

Jag har tittat på en del andra alternativ också men idag står jag och velar mellan Bluesound och Yamaha. Idealet hade väl varit Atoll ST200 i silver till 7995 kronor och med en aktivt utvecklad app. Realistiskt så lär det bli en Node 2 eller en WXC 50. Det hade varit intressant att höra hur dessa två är i jämförelse från någon som har erfarenhet av bägge.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav shifts » 2017-12-28 16:14

Det där är ju ett aber, att man vill ha en app till sin streamer, som dessutom utvecklas och uppdaterad i framtiden. Du hade ett budgettak på 10000 kr så mitt förslag om Naim Uniti Atom passerar tyvärr taket med råge, men det är den maskin jag själv funnit mest intressant när jag själv letat liknande produkter. Däremot har jag inte testat deras app… https://www.naimaudio.com/product/uniti-atom
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav ottovonkopp » 2017-12-28 16:21

Tillverkarens app använder man väl bara om man ska synka mellan enheter. Spotifys egna app funkar utmärkt till alla enheter med AirPlay (iPhone), Google Cast (Android) eller Connect.

Samma med internetradio. Ska man strömma från sin NAS\dator så finns det appar för det med.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2017-12-28 17:49

Stefan66

Angående apparna så är yamahas den bästa jag provat, bättre än på den naimstreamer jag använde för några år sedan. Yamahas musiccast är mycket snabbare och stabilare.
Men tekniken går frammåt och Naims nyaste app är troligen mycket bättre än den gamla. Kanske är den tom bättre än musiccast ? Jag har inte provat.
Bluesound node 2 verkar ha en likvärdigt bra app som musiccast men föll bort för mig pga ett tveksamt försteg med volymreglering, och jag behövde ett bra sådant. Jag behövde också fler ingångar än bluesound hade. Det som gjorde att jag köpte Yamaha var också att den inte kunde detekteras av musik och ljudteknik. Ljudet var alltså mycket viktigt för mig. Heos har jag provat men där klarar den inte av om du har extremt många skivor du vill kunna spela.
Linn faller bort för mig eftersom spelarna inte klarar wi-fi och jag vill inte dra extra kablar. För att kunna få lite digitala ingångar på linnspelarna verkar det dessutom krävas att man måste köpa dsm- modellerna och då blir det extremt kostsamt. Men deras app fungerar troligen bra.

Angående Yamahas musiccast: Jag skulle kunna spela in en kort video och posta som visar hur snabb appen är då man tex byter skivor från NASen och spelar FLAC med musiccast via wi-fi. Tid är en bristvara för mig idag så det kanske blir senare.

Jag använder minim server och även twonky media fungerar bra med NASen utan fel med skivomslag mm i musiccast.

Stefan66
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2017-10-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Stefan66 » 2017-12-28 20:02

Hmmm.... Där fick jag lite att tänka på.

Naims senaste generation är i mina ögon betydligt snyggare än det gamla grön/svarta. De faller dock på priset.

Det var intressant att läsa OttoVonKopps åsikter om apparna. Kan jag glömma tillverkarens app så sitter jag i en helt annan sits vad det gäller urvalet. Jag får kanske tänka om helt och ta mig en titt på vad det finns för appar att välja på. Spotify connect lär ju fungera så det är väl mjukvara för internetradio och spela mina rippade CD från NASen jag måste fokusera på. Jag tyckte det var intressant att se när tillverkaren senast uppdaterat appar för att få en känsla för hur seriösa de är. Speciellt kommentarerna från användare betyder mycket. Man ser ju hur tillverkaren hanterar problemen. Bluesound är väldigt aktiva bland kommentarerna och det skulle i bästa fall kunna tyda på att de är snabba på att fånga upp och hantera eventuella problem.

Yamaha och Onkyo har ju apparater till rimliga priser som är fina både vad gäller utseende och prestanda. Yamaha NP-S303 eller Onkyo NS-6170 hade kunnat vara intresanta. Atoll ST200 och Cambridge CXN kan ju vara värda en titt till. CXN är ju billig nu när CXN V2 har kommit.

Jag har snabbt för att"förälska mig" i nån ny apparat jag hittar. Tack och lov brukar jag få "buyers remorse" långt innan jag köper.... Jag tycker om att läsa på ordentligt så jag vet vad jag lägger pengarna på.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2017-12-28 20:27

Angående att använda andra appar: jag har använt en app som heter mcconnect till min iPhone som kunnat streama flacfiler felfritt i 16 bit 44 khz från min NAS via AirPlay till min AirPort express. Det finns några nackdelar med tredjepartsappar.
Jag kan tex köra spotify premium via AirPlay till Expressen men det drar batteri från iPhone eller ipaden som materialet sänds ifrån. AirPort Expressen låter litet sämre än yamahan.
Med musiccast kan jag blixtsnabbt växla från NAS till spotify connect utan att behövs använda AirPlay.
Slutligen kan jag inte köra högre upplösning än 16 bit till Expressen, där yamahan och musiccasten klarar 24 bit 194 khz utan problem.
Yamahan är den första streamern som fungerat helt utan buggar för mig . ( tidigare haft Naim, ieast, squeezebox , Apple express )

Stefan66
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2017-10-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Stefan66 » 2017-12-28 20:52

Jag vill ha en lösning som är så pass enkel att hustru och dotter som inte har något större teknikintresse ska kunna använda den. Det borde vara bättre att ha alla funktioner från samma ställe. Utseendemässigt så ser Yamahas app bra ut på bilder. Jag har läst att scrollningen i listor samt sökfunktionen ska vara bristande. Stämmer detta?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Harryup » 2017-12-28 21:00

Roon är en alldeles utmärkt app och stödjer en massa olika hårdvara. Särskilt om man spelar mycket klassiskt och jazz så är det överlägsen när det gäller gränssnitt.
Annars så går det ju att nå mycket direkt inifrån Spotify om det är det som man kör.

/Harryup

Stefan66
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2017-10-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Stefan66 » 2017-12-28 21:11

Jag har läst lite om Roon men blivit lite skrämd av priset. Ska man ha en server plus klienten? Jag har inte tänkt ha några datorer i närheten utan bara NAS, stereo och en android platta av något slag för att styra det hela.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Harryup » 2017-12-28 21:31

Med plattan så kan du ju styra klienten som skall spela upp. Beroende på NAS så kan man låta Roon appen vara installerad på den.
När det gäller priset så är inte Roon gratis men den är mycket prisvärd om man jämför med alla skitappar som finns som kostar i princip inget alls.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2017-12-28 21:59

Har fotat lite med min iPhone hur yamahas musiccast ser ut på displayen på iPad Pro.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2017-12-28 22:00

Spotify connect....

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2017-12-28 22:01

Johnny Adams sjunger

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2017-12-28 22:02

Spela från NAS...

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2017-12-28 22:03

Efter ett tryck och 0,1 sekund....
Senast redigerad av Tangband 2017-12-28 22:20, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2017-12-28 22:04

Register...

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2017-12-28 22:06

Väljer Jan Johansson....

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2017-12-28 22:06

Låtarna...

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2017-12-28 22:07

Väljer låten jag ska lyssna på

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2017-12-28 22:10

Varje nytt tryck för att komma in i de nya menyerna tar ungefär 0,1 sekunder med den wi-fi- uppkoppling jag har, som är 100 mbit.
Det krävs sedan bara ett tryck på displayen för att komma till huvudmenyn. Snabbt som attan ! Ingen laggning vid styrning av volymen.

Om jag kopplat med ethernet direkt i yamahan hade det troligen inte varit nån fördröjning alls.
Senast redigerad av Tangband 2017-12-28 22:26, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2017-12-28 22:25

Stefan66 skrev:Jag vill ha en lösning som är så pass enkel att hustru och dotter som inte har något större teknikintresse ska kunna använda den. Det borde vara bättre att ha alla funktioner från samma ställe. Utseendemässigt så ser Yamahas app bra ut på bilder. Jag har läst att scrollningen i listor samt sökfunktionen ska vara bristande. Stämmer detta?

Det har visst kommit några firmware uppgraderingar under hösten till musiccast appen som sägs göra allt snabbare.
Jag vet inte hur långsamt det gick då, men nu jag har inget att klaga på. Naim-appen jag hade förr var rena dinosaurien i jämförelse.

Stefan66
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2017-10-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Stefan66 » 2017-12-29 01:42

Tack så mycket för alla bilderna Tangband. Jag är mycket frestad att beställa Yamahan. Jag ska fundera på det en timme... Yamaha har ju ett väldigt bra pris. Då behöver det inte kännas som slöseri om jag vill uppgradera om några år pga utvecklingen.

Stefan66
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2017-10-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Stefan66 » 2017-12-29 02:35

Jag beställde en Yamaha NP-S303 för en liten stund sedan. Den bör väl dyka upp under kommande år. 3411 kronor på Hembiobutiken om man blev medlem annars 3790 kronor. Kan vara en lagom mjukstart på det digitala musikäventyret. En bra bit under budget så nu räcker det till ett par burkar färg till här hemma. Gamla hus..... :P

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav music4ever » 2017-12-29 02:41

Hur funkar appen till Yamahan? Jag har sonos och har appen på min padda. Vi den kan jag via en sökning söka igenom spotify/Tidal, NAS, Soundcloud, etc. Funkar det samma med Yamaha? Eller måste man söka efter "Pink floyd" i varje enskilda del?

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav ottovonkopp » 2017-12-29 09:57

Vill också göra lite reklam. Skrev detta till en säljare som dissade Squeezebox och föreslog dlna och mconnect.

Har testat mconnect och den känns lite "fattig" jämfört med iPeng. Dessutom har den inte stöd för Replay Gain och Gapless funkar väl bara via appen.
Eftersom Squeezebox Touch låter lite tråkigt på den digitala utgången jämfört med Hegeln föredrar jag AirPlay. Jag hör ingen skillnad mellan AirPlay (via AirPlay Bridge) och dlna i Hegeln.

Här kommer lite säljsnack. ;-)

Med Logitech Media Server (LMS) och pluginet AirPlay bridge kan jag spela upp mina flac-filer utan kvalitetsförlust via AirPlay.

Andra fördelar.

Snyggt GUI med iPeng. Finns motsvarande för Android.

Både Gapless och Replay Gain funkar till 100%. Stöd för Smart Gain, dvs spelas ett album används album gain, spelas en mixad lista använda track gain.

Smart Cross fade. Dvs att musik tonar in\ut när en mixad lista spelas.

Musik strömmas direkt till Hegeln utan att passera mobilen. Dvs det går att stänga appen, eller ta med mobilen till affären osv utan att musiken stannar.

Det går att lägga till\ta bort låtar från spellistan från en annan enhet utan att musik stannar.

Stöd för Spotify, Tidal, TuneIn, internetradio, poddar osv.

Stöd för multirum och sync. Enkelt att ta med en spellista från ett rum till ett annat.

Automatiska spellistor som går att mixa med musik från tex Tidal eller Spotify och dina lokala filer.

Går att styra från i stort sett vilken enhet som helst. Jag kan styra den via webbläsaren på jobbet om jag vill.

Biografi, texter, albumrecentioner, credits, artistbilder. Inte riktigt lika snyggt presenterat som Roon.

Spelar du ett album så kan musik läggas till automatiskt efter sista låten beroende på vad du valt, tex låtar från dina favoritartist, internetradio, spotify.....

Osv......

http://penguinlovesmusic.de/

http://forums.slimdevices.com/showthrea ... ueeze2raop)

Har du redan en NAS och AirPlay enheter rekommenderar jag en Raspberry PI med Max2Play då det är lite pilligt att få in LMS på en NAS. Kör LMS på en ReadyNAS 202 och det funkar fint men är en del pill som sagt.

https://www.max2play.com/en/max2play-image/

https://www.max2play.com/en/wiki/mounti ... nal-drive/

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 9 gäster