Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav RSG » 2019-12-29 21:48

RogerGustavsson skrev:
RSG skrev:
RogerGustavsson skrev:
Hur kör du Tidal till Chromecast Audio? Jag har ingen bra lösning på det.


Den dyker upp som valbar enhet att casta till när jag använder mig av Tidal appen.

/Johan

Edit:

Gå först till spårvisning (eller vad man skall kalla det...)

Screenshot_20191229-140132_TIDAL.jpg


Tryck på den lilla högtalaren längst ner till höger (visar på bilden att den har 2 valbara casting alternativ tillgängliga)

Screenshot_20191229-140241_TIDAL.jpg


Här ser du två Cromecast, en är till köksteven och Johans musik är min Cromacast Audio



Är det där från Android? Jag kör från PC/Windows.


Helt rätt, det är från Android.
Har ingen aning om hur det ser ut i PC/Windows.

/Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-29 23:14

Android är ju Googles skötebarn. Från PC har jag bara lyckats med Airfoil till Chromescast Audio eller Apple Airport Express. Det är inte helt bra, ibland har jag fått distorsion via Airfoil.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav AndersP » 2019-12-30 02:37

Chromecast fungerar också som endpoint nuförtiden. :)
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-30 10:58

AndersP skrev:Chromecast fungerar också som endpoint nuförtiden. :)


Med Roon antar jag?

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav AndersP » 2019-12-30 12:58

Ja
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2019-12-31 12:50

Någon gång efter nyår kommer jag ( om ingen annan hinner före :) ) skruva bort locket på Yamaha wxc50 för att se om det är ne5532DR eller NJM8068G som sitter efter dacen. Jag kommer även göra ett helt ovetenskapligt experiment med yamahan spelande FLAC , med olika utnivå spelandes in i dbx PA2. Volymen är numera graderad med siffror i musiccast vid spelande från NAS, och jag vill kolla vid vilken volym det eventuellt börjar låta pressat. Jag kan kompensera en lägre volymnivå från yamahan med ökad gain från utgången på dbx filtret.

Jag kommer också ta reda på vid vilken siffergradering på volymen ( i läge pre amp ) som motsvarar 2 volt utnivå. Dvs den nivå som är den fasta ( läge player ) och som LTS testade apparaten med. Kanske låter apparaten sämre vid högre nivå än 2 volt ?

Om någon hinner före med ett liknande experiment så gör det ! :)

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav AndersP » 2020-01-01 05:31

Låter som en intressant undersökning.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav RSG » 2020-01-05 17:38

Tangband skrev:Någon gång efter nyår kommer jag ( om ingen annan hinner före :) ) skruva bort locket på Yamaha wxc50 för att se om det är ne5532DR eller NJM8068G som sitter efter dacen. Jag kommer även göra ett helt ovetenskapligt experiment med yamahan spelande FLAC , med olika utnivå spelandes in i dbx PA2. Volymen är numera graderad med siffror i musiccast vid spelande från NAS, och jag vill kolla vid vilken volym det eventuellt börjar låta pressat. Jag kan kompensera en lägre volymnivå från yamahan med ökad gain från utgången på dbx filtret.

Jag kommer också ta reda på vid vilken siffergradering på volymen ( i läge pre amp ) som motsvarar 2 volt utnivå. Dvs den nivå som är den fasta ( läge player ) och som LTS testade apparaten med. Kanske låter apparaten sämre vid högre nivå än 2 volt ?

Om någon hinner före med ett liknande experiment så gör det ! :)


Klar snart?
(Jag har sedan Frisk skrev om sina upplevelser ökat gain på mina slutsteg pga Frisks kommentarer och inbillar mig att...)

:mrgreen: /Johan

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2020-01-05 17:55

RSG skrev:
Tangband skrev:Någon gång efter nyår kommer jag ( om ingen annan hinner före :) ) skruva bort locket på Yamaha wxc50 för att se om det är ne5532DR eller NJM8068G som sitter efter dacen. Jag kommer även göra ett helt ovetenskapligt experiment med yamahan spelande FLAC , med olika utnivå spelandes in i dbx PA2. Volymen är numera graderad med siffror i musiccast vid spelande från NAS, och jag vill kolla vid vilken volym det eventuellt börjar låta pressat. Jag kan kompensera en lägre volymnivå från yamahan med ökad gain från utgången på dbx filtret.

Jag kommer också ta reda på vid vilken siffergradering på volymen ( i läge pre amp ) som motsvarar 2 volt utnivå. Dvs den nivå som är den fasta ( läge player ) och som LTS testade apparaten med. Kanske låter apparaten sämre vid högre nivå än 2 volt ?

Om någon hinner före med ett liknande experiment så gör det ! :)


Klar snart?
(Jag har sedan Frisk skrev om sina upplevelser ökat gain på mina slutsteg pga Frisks kommentarer och inbillar mig att...)

:mrgreen: /Johan


Det enda jag hunnit göra är att höja gain outputen från Dbx filtret till slutstegen, så att Yamaha istället för att spela på 80% av volymen i musiccast nu spelar på kring 70% för samma akustiska volym. Alltså lägre utnivå från yamahan, ett antal dB.

Jag inbillar mig att det låter bättre nu än med högre utnivå (80% ) från yamahan . Men jag kan inte säga säkert , har lyssnat för lite.

Vad tycker du ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2020-01-14 20:15

Nu har jag kollat hur det ligger till med nivåerna med läge ”player” eller ”pre amp ”.

Då man kör FLAC från NAS kan man se volymregleringen i musiccast där maxvolym motsvarar 161 om man använder läge ”pre amp”.

I läge ”player ” så motsvarar detta 133 i musiccast. Det motsvarar 2 volt ut.

Jag skulle alltså INTE gärna spela högre än 133 om jag använder yamahan som försteg direkt in i ett slutsteg. Det verkar vara en digital volymkontroll med 32 bitars upplösning som används. Den sitter i Sabre 9006 dacen. Över 2 volt alltså motsvarande 133 i musiccast kan det, möjligen, bli digital överstyrning med sämre ljud som följd. Så är ivartfall min misstanke.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-14 20:28

Du kan inte mäta utnivån i förstegsläget?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav DVD-ai » 2020-01-18 08:33

Tangband skrev:Nu har jag kollat hur det ligger till med nivåerna med läge ”player” eller ”pre amp ”.

Då man kör FLAC från NAS kan man se volymregleringen i musiccast där maxvolym motsvarar 161 om man använder läge ”pre amp”.

I läge ”player ” så motsvarar detta 133 i musiccast. Det motsvarar 2 volt ut.

Jag skulle alltså INTE gärna spela högre än 133 om jag använder yamahan som försteg direkt in i ett slutsteg. Det verkar vara en digital volymkontroll med 32 bitars upplösning som används. Den sitter i Sabre 9006 dacen. Över 2 volt alltså motsvarande 133 i musiccast kan det, möjligen, bli digital överstyrning med sämre ljud som följd. Så är ivartfall min misstanke.


Mycket intressant, jag ska testa att sänka nivån på Tidal i Yamaha med några dB och se om missljudet jag pratade om förut kvarstår eller om det upphör. :)
Jag testade nu att sänka nivån på Airplay i yamaha och möjligt att det låter aningens bättre, men det är ju som vanligt säkert inbillning då jag inte testat det blint och då litar jag inte riktigt på mig själv. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav RSG » 2020-01-18 15:16

Kan inte säga att jag märker någon skillnad på kvalité vid normala ljudnivåer.
Men.
Som jag har det inställt idag så ligger min "normala" nivå typ vid 80 i appen, tidigare typ 100.
Det jag inbillar mig är att om jag mosar på nu så märker jag basarna börjar låta ansträngda typ samtidigt som topparna och då ligger nivån på appen vid 120 isch.
Tidigare har återgivningen från iP varit den begränsande faktorn och nu har gränsen för högtalarna blivit mer jämbördiga.
Rent placebomässigt tycker jag alltså att det nu går att spela högre än tidigare utan att det låter ansträngt från min iP.
Nivåerna som iP nu presterar utan att bli överansträngd känns,,, jobbiga för familjen :mrgreen:
Som i torsdagskväll när min dotter kom ner och stängde dörren för hon ville sova, och jag var inte ens medveten om att jag spelade på ganska hårt...
Mer harmonisk återgivning vid högre nivåer alltså.

Nått sånt/Johan

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2020-01-18 18:56

DVD-ai skrev:
Tangband skrev:Nu har jag kollat hur det ligger till med nivåerna med läge ”player” eller ”pre amp ”.

Då man kör FLAC från NAS kan man se volymregleringen i musiccast där maxvolym motsvarar 161 om man använder läge ”pre amp”.

I läge ”player ” så motsvarar detta 133 i musiccast. Det motsvarar 2 volt ut.

Jag skulle alltså INTE gärna spela högre än 133 om jag använder yamahan som försteg direkt in i ett slutsteg. Det verkar vara en digital volymkontroll med 32 bitars upplösning som används. Den sitter i Sabre 9006 dacen. Över 2 volt alltså motsvarande 133 i musiccast kan det, möjligen, bli digital överstyrning med sämre ljud som följd. Så är ivartfall min misstanke.


Mycket intressant, jag ska testa att sänka nivån på Tidal i Yamaha med några dB och se om missljudet jag pratade om förut kvarstår eller om det upphör. :)
Jag testade nu att sänka nivån på Airplay i yamaha och möjligt att det låter aningens bättre, men det är ju som vanligt säkert inbillning då jag inte testat det blint och då litar jag inte riktigt på mig själv. :)


Återkom gärna och meddela om det blev bättre med TIDAL. :)

Användarvisningsbild
Svempa
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Svempa » 2020-01-23 23:49

Jag fick möjlighet att skruva isär en WXC-50. För att få reda på vilken OP som verkligen sitter på utgången så blir man tvungen att lossa kretskortet eftersom den sitter på undersidan. Jag kunde konstatera att IC224 är en NJM8068G. Blockschemat i servicemanualen stämmer inte med verkligheten på ytterligare ställen. Buffertförstärkaren på Aux-utgången ligger inte där utan istället på analoga ingången. Schemat verkar däremot stämma.

Jag passade också på att mäta lite. Som insignal använde jag en digital signalgenerator och mätte usignalen med en bänkmultimeter. Utgången lastades med motstånd på 56kOhm. Insignalen var genomgående på full nivå, alltså maximal möjlig digital nivå 0dB. Jag använde den optiska digitalingången. I läge player var utsignalen 1.91V och i läge preamp med max volym blev det 1.85V vid 1kHz. Båda kanalerna exakt lika. Det går att justera nivån på respektive ingång separat också. Totalt kan man höja med 6dB som mest. Utsignalen ökar då också med exakt 6.0dB och blir 3.70V. Vad jag förstår så är detta den maximala utsignal som kan förekomma oavsett vilken insignal man använder. Internt är ju signalbehandlingen digital även om insignalen är analog. Att matningsspänningen till utgångssteget bara är +- 9V kan därmed inte vara något problem. Nivån vid 20Hz hade sjunkit 0.05dB och vid 20kHz ner 0.12dB, några hundradels dB skillnad mellan kanalerna i ytterkanterna.

Jag mätte visserligen inte distorsion men kollade signalen på oscilloskop. Det fanns inte tillstymmelse till klippning av signalen. Däremot finns en "finess" Yamaha kallar sound enhancer som är inkopplad default som förstör signalen fullständigt! Den påstås återskapa de övertoner som försvinner vid komprimerad lagring av musik. Den måste kopplas bort.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav AndersP » 2020-01-24 00:08

Hur kopplar man bort sound enhancer? Ingrepp på kretskortet?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Svempa
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Svempa » 2020-01-24 00:31

Nejdå, fullt så avancerat är det inte. Du hittar det under avancerade inställningar i appen. Du kommer dit genom att klicka på kugghjulet uppe till höger och sedan rumsinställningar.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2020-01-24 00:32

Mycket intressant och tack för mätningarna ! :) .
Då är det troligen inga problem med överstyrning i försteget så länge man undviker att öka gain + 6 dB .

Sound enhancer är avstängd om man markerar pure direct under advanced menyn.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-24 09:12

Fast det var väl inget problem vid +6dB heller? Att blockschemat och kretsschemat var olika konstaterade vi tidigare. Ingen 5532 med andra ord.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav DVD-ai » 2020-01-24 13:37

Svempa skrev:Jag fick möjlighet att skruva isär en WXC-50. För att få reda på vilken OP som verkligen sitter på utgången så blir man tvungen att lossa kretskortet eftersom den sitter på undersidan. Jag kunde konstatera att IC224 är en NJM8068G. Blockschemat i servicemanualen stämmer inte med verkligheten på ytterligare ställen. Buffertförstärkaren på Aux-utgången ligger inte där utan istället på analoga ingången. Schemat verkar däremot stämma.

Jag passade också på att mäta lite. Som insignal använde jag en digital signalgenerator och mätte usignalen med en bänkmultimeter. Utgången lastades med motstånd på 56kOhm. Insignalen var genomgående på full nivå, alltså maximal möjlig digital nivå 0dB. Jag använde den optiska digitalingången. I läge player var utsignalen 1.91V och i läge preamp med max volym blev det 1.85V vid 1kHz. Båda kanalerna exakt lika. Det går att justera nivån på respektive ingång separat också. Totalt kan man höja med 6dB som mest. Utsignalen ökar då också med exakt 6.0dB och blir 3.70V. Vad jag förstår så är detta den maximala utsignal som kan förekomma oavsett vilken insignal man använder. Internt är ju signalbehandlingen digital även om insignalen är analog. Att matningsspänningen till utgångssteget bara är +- 9V kan därmed inte vara något problem. Nivån vid 20Hz hade sjunkit 0.05dB och vid 20kHz ner 0.12dB, några hundradels dB skillnad mellan kanalerna i ytterkanterna.

Jag mätte visserligen inte distorsion men kollade signalen på oscilloskop. Det fanns inte tillstymmelse till klippning av signalen. Däremot finns en "finess" Yamaha kallar sound enhancer som är inkopplad default som förstör signalen fullständigt! Den påstås återskapa de övertoner som försvinner vid komprimerad lagring av musik. Den måste kopplas bort.


Överstyrningen som jag skriver om på föregående sida bör alltså vara något i mjukvaran?

Intressant inlägg, tack :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2020-08-24 10:34

Här finns tekniska data för kretsen NJM 8086 som sitter i Yamaha wxc50.

https://www.njr.com/electronic_device/PDF/NJM8068_E.pdf

Som jämförelse ne5532
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/ne553 ... le.se%252F

NJM 8086 är en nyare krets, och har omkring dubbel bandbredd och lägre brus än ne5532.

Båda är bipolära kretsar.

Johojaha
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2020-05-10

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Johojaha » 2020-08-31 15:36

Någon som vet vad för signal som kommer ur de digitala utgångarna på wxc-50? Är den inbyggda dac inblandad eller är signalen obehandlad (och då passande att ta vidare till extern dac)? Är det i det avseendet någon skillnad på huruvida förstegsläget används eller inte?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-31 17:32

Om signalen är digital lär den knappast ha passerat DAC:en!

Johojaha
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2020-05-10

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Johojaha » 2020-09-01 11:27

Nej, det låter ju rimligt. Vad jag egentligen är ute efter är vilket format utsignalen från de digitala utgångarna har och om wxc:n ”gör” något annat än att hämta den (signalen, alltså) från därifrån den kommer (strömningstjänst, pc, hårddisk...) innan den går ut till de digitala utgångarna?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-01 11:45

Tangband kanske vet? Han har väl en sådan grunka? Som alltid när det gäller digital utrustning kan man inte vara säker på att inget ändras. Ibland räcker det att något ändras i samband med uppdateringar.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2020-10-26 19:57

RogerGustavsson skrev:Tangband kanske vet? Han har väl en sådan grunka? Som alltid när det gäller digital utrustning kan man inte vara säker på att inget ändras. Ibland räcker det att något ändras i samband med uppdateringar.


Nu har jag testat det med audient iD14 som dac via optiskt spdif ut från yamahan till audienten.

Intressant är att Yamahan i ” pre-amp mode ” både kan reglera den digitala nivån via analogutgången och via toslinkutgången.

Men...

Det som kommer ut ur Yamaha via Toslink ut, då volymkontrollen är aktiverad, är ett format på 24 bit och 48 kHz ! Det kan jag lätt konstatera i menyerna på audient-kortet. Ställer jag in kortet på 16 bit 44,1 kHz låter det distorderat. Det sker alltså en massa omräkningar i ess 9006 dacen när volymregleringen används , åtminstone enligt denna video av konstruktören bakom Sabre dacen. Han påstår att det är en förutsättning att göra så för att få till en volymkontroll utan försämring.

Se hela videon !

https://youtu.be/JYjHKv2_OqQ

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Ted_B » 2020-10-29 00:04

Jag köpte en wxc 50 för ett bra pris för att prova om den var något för mig.
Tyckte inte den dög som försteg, det lät ju faktiskt direkt illa här hemma, använde den som streamer istället men Tidal via musiccast var ju helt hopplöst.
Sålde den med minimal förlust och spelar nu igen Tidal via chromecast digitalt till min dac, det funkar ju så mycket bättre än Yamahan.
The World's Mine Oyster

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster