Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-02-01 19:14

Blev det bättre då att ställa upp nivån från yamahan med trimreglaget ?
En sak är helt säker och det är att den svaga brusnivån som förut kunde höras om jag lyssnade alldeles nära diskanten nu är sänkt ungefär 6 db.
Jag kan inte höra att ljudet skulle bli pressat eller prestera sämre med den högre utnivån från yamahan.
Så ni som kör yamahan direkt till ett slutsteg- prova gärna ställa upp nivån så ni får en högre utnivå än den vanliga 2 volt standarden.

Jag har höjt de ingångar jag använder, såhär ser det ut i menyn:

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-02-01 19:20

Kan rekommendera denna skiva på Spotify connect .
Såhär ser den ut då man spelar i musiccast.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-02-01 20:57

Tangband skrev:Kan rekommendera denna skiva på Spotify connect .
Såhär ser den ut då man spelar i musiccast.


Synd att den är så dynamikregerad, stum bas.

Användarvisningsbild
Seagull
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2005-10-21

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Seagull » 2018-02-01 22:17

Nu fungerar internet-radion.
Jag måste naturligtvis ange DNS för att den skall hitta stationerna. I DHCP läget så får den väl DNS adressen från WAN-sidan automatiskt.
Har dålig koll på detta, bevisligen. :D
Fungerar bra att via web-interfacet köra vTuner Radio Guide och välja favoriter.

BjornEriksson
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2018-01-30
Ort: Östersund

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav BjornEriksson » 2018-02-02 14:14

Jag köpte en WXC-50 för ett par veckor sedan efter tips från en Carlsson-frälst kollega. Väl hemma noterade jag att DSD-filer (.dsf, .dff) ej kunde spelas över trådlöst nätverk.
Ett 128GB USB-minne införskaffades därav men jag fick det inte att fungera. Efter idogt googlande hittade jag en forumtråd där det står att Yamaha har begränsning på 32GB för fat32-formaterade USB-minnen. (https://forums.audioholics.com/forums/threads/yamaha-usb-2-0-prob.108956/)
Därav införskaffades ett minne på 32GB och nu funkar uppspelningen som tänkt.
Yamaha WXC-50
LC Audio The End
Infinity Kappa 8a

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav KentLindqvist » 2018-02-02 15:19

Välkommen till Faktiskt Björn!

Fint att din kvalitetsmedvetna kollega lotsade dig in i denna välljudets väktares högborg!
Bra att det "löste sig" med spelaren. Kan tyckas udda att den inte verkar klara mera minne. Vi får hoppas på en uppdatering.

(Ps. fint att vi nu kan nyttja även detta forum när vi gnabbas om respektive högtalares företräden, utöver att hojta i kontorslandskapet...)
HIFI är det nya varg.

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Doofus » 2018-02-02 16:41

BjornEriksson skrev:Jag köpte en WXC-50 för ett par veckor sedan efter tips från en Carlsson-frälst kollega. Väl hemma noterade jag att DSD-filer (.dsf, .dff) ej kunde spelas över trådlöst nätverk.
Ett 128GB USB-minne införskaffades därav men jag fick det inte att fungera. Efter idogt googlande hittade jag en forumtråd där det står att Yamaha har begränsning på 32GB för fat32-formaterade USB-minnen. (https://forums.audioholics.com/forums/threads/yamaha-usb-2-0-prob.108956/)
Därav införskaffades ett minne på 32GB och nu funkar uppspelningen som tänkt.


NTFS formatering av din 128Gb sticka borde lösa problemet, och varmt välkommen !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Seagull
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2005-10-21

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Seagull » 2018-02-03 00:36

Doofus skrev:NTFS formatering av din 128Gb sticka borde lösa problemet, och varmt välkommen !

I manualen står det FAT16 eller FAT32, men inget om storleken.

Hittade också sidan där de anger 32GB som gräns, men hittade också länken nedan som säger att det går att använda större minnen. Själv har jag inget större USB-minne att testa med ...

https://www.amazon.co.uk/ask/questions/ ... _ql_al_hza

Vore bra att kunna samla all musik på ett USB-minne.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5771
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Michael » 2018-02-03 01:01

Det kanske har något att göra hur du formaterade den, om det blev en vettig FAT32. Förr så hade Microsoft en gräns, gick inte formatera större än 32GB. Därför fanns det skumma program som kunde göra det. Vet jag strulade med det en gång i tiden till en dvb box. Hur är det nu förtiden, går det formatera >32GB FAT i Windows?

//Michael

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-02-05 17:57

Kan rekommendera denna, FLAC-versionen är klart bättre än spotifyversionen som i sin tur är rätt bra. Yamahan klarar att visa konstant överläge i ljudkvalitet vid NAS-spelning i FLAC jämfört med Spotify connect.
Bra musik från den tid då Lars Jansson trio slog igenom internationellt.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-02-06 22:05

Tagit tag i min musik-samling lite nu, rippat några skivor jag inte haft på fil namngett allt, så lång jag kommit på samma sätt artist-> år album->nr. Titel samt framförallt lagt in repay gain enligt foobars (vad jag fattar det som gamla) ebu r128.
En del kvar men en bit på väg och har ett arbetssätt nu. MEN, efter att ha jämfört lite olika releaser av låtar tycks de spela väldigt olika starkt, klarar inte spelaren replay gain? Det känns väl i så fall som ett väldigt stort minus? Kan det vara så eller har jag gjort något fel i mina enkla initiala tester?

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5178
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav rqu » 2018-02-07 19:09

Tangband skrev:Kan rekommendera denna, FLAC-versionen är klart bättre än spotifyversionen som i sin tur är rätt bra. Yamahan klarar att visa konstant överläge i ljudkvalitet vid NAS-spelning i FLAC jämfört med Spotify connect.
Bra musik från den tid då Lars Jansson trio slog igenom internationellt.
Jag hittade inte albumet först på Spotify, då Spotify har taggat den som "Lars Jansson", och inte "Lars Jansson trio". Trots att bilden på Spotify har med ett trio. Jag fick bara upp ett antal andra album när jag sökte efter "Lars Jansson trio".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-02-07 19:50

Likadant på Tidal. Det är ofta så att man inte får träff direkt utan får ge alternativa sökord.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-02-07 21:03

RogerGustavsson skrev:Likadant på Tidal. Det är ofta så att man inte får träff direkt utan får ge alternativa sökord.


Vad tyckte ni om skivan ? Visst har den fin ljud- kvalitet ( även Spotify connect versionen låter rätt ok tycker jag )?
Senast redigerad av Tangband 2018-02-07 21:04, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-02-07 21:04

rqu skrev:
Tangband skrev:Kan rekommendera denna, FLAC-versionen är klart bättre än spotifyversionen som i sin tur är rätt bra. Yamahan klarar att visa konstant överläge i ljudkvalitet vid NAS-spelning i FLAC jämfört med Spotify connect.
Bra musik från den tid då Lars Jansson trio slog igenom internationellt.
Jag hittade inte albumet först på Spotify, då Spotify har taggat den som "Lars Jansson", och inte "Lars Jansson trio". Trots att bilden på Spotify har med ett trio. Jag fick bara upp ett antal andra album när jag sökte efter "Lars Jansson trio".


De kanske inte hade tid att skriva dit ”trio”? :?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Bill50x » 2018-02-07 23:17

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:Likadant på Tidal. Det är ofta så att man inte får träff direkt utan får ge alternativa sökord.

Vad tyckte ni om skivan ? Visst har den fin ljud- kvalitet ( även Spotify connect versionen låter rätt ok tycker jag )?

Trevlig musik, har bara lyssnat vid/i datorn men mina högtalare är ganska avslöjande. Låter mycket trevligt via Spotify. Har du möjlighet att lägga upp prov på Spotify och CD? Ja, alltså, Spotify har jag men en sample från CD'n vore kul att jämföra med.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-02-08 15:05

Bill50x: Den skiva du nämner har jag rippat till FLAC till min NAS, jag har CD- originalet i en kartong i källaren.
Spotifyversionen låter nästan lika bra som FLAC versionen och det tyder väl på att det kanske är samma master som använts. Men som vanligt är det lite mer kraft och lite mera ”ta på” känsla i musiken via NAS. Det som gör att man kan lyssna länge. Med AirPort express analogt ut upplever jag att det blir mindre skillnad mellan Spotify ( AirPlay ) och NAS ( mcconnect )
Yamahan låter alltså bättre och visar skillnaderna tydligare.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-02-08 15:39

Tangband skrev:Bill50x: Den skiva du nämner har jag rippat till FLAC till min NAS, jag har CD- originalet i en kartong i källaren.
Spotifyversionen låter nästan lika bra som FLAC versionen och det tyder väl på att det kanske är samma master som använts. Men som vanligt är det lite mer kraft och lite mera ”ta på” känsla i musiken via NAS. Det som gör att man kan lyssna länge. Med AirPort express analogt ut upplever jag att det blir mindre skillnad mellan Spotify ( AirPlay ) och NAS ( mcconnect )
Yamahan låter alltså bättre och visar skillnaderna tydligare.


Har du replayGain i taggen? Fattat det som att spotify normaliserar på något sätt? Kanske fruktprodukten klarar det också? Jag upplever inte att yamahan använder taggen? Finns någon inställning jag missat? skickat frågan till den Yamaha support men inte fått något svar än.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-02-08 17:08

Frisk skrev:
Tangband skrev:Bill50x: Den skiva du nämner har jag rippat till FLAC till min NAS, jag har CD- originalet i en kartong i källaren.
Spotifyversionen låter nästan lika bra som FLAC versionen och det tyder väl på att det kanske är samma master som använts. Men som vanligt är det lite mer kraft och lite mera ”ta på” känsla i musiken via NAS. Det som gör att man kan lyssna länge. Med AirPort express analogt ut upplever jag att det blir mindre skillnad mellan Spotify ( AirPlay ) och NAS ( mcconnect )
Yamahan låter alltså bättre och visar skillnaderna tydligare.


Har du replayGain i taggen? Fattat det som att spotify normaliserar på något sätt? Kanske fruktprodukten klarar det också? Jag upplever inte att yamahan använder taggen? Finns någon inställning jag missat? skickat frågan till den Yamaha support men inte fått något svar än.


Nej jag har inte taggat med replay gain .
Det låter sämre med replay gain och jag vill inte försämra utan vill ha skivorna precis som de är. Jag har alltså ingen rippning till min NAS med replay gain så jag kan inte kolla om yamahan klarar den taggningen.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-02-08 17:21

Fått svar från Yamaha nu, spelaren tycks inte ha stöd för repayGain, vilken miss!

Tangband, hur menar du att det låter sämre med replayGain? Jag skulle vilja ha det fungerande för att på ett rättvist sätt kunna jämföra olika utgåvor av låtar. Nu inbillar jag mig gärna att den mer komprimerade låter bättre då den låter högre...

Det påverkar ju inte rådatan över huvud taget utan bara volymkontrollern för låten eller skivan.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav JB » 2018-02-08 17:43

Frisk skrev:Fått svar från Yamaha nu, spelaren tycks inte ha stöd för repayGain, vilken miss!

Tangband, hur menar du att det låter sämre med replayGain? Jag skulle vilja ha det fungerande för att på ett rättvist sätt kunna jämföra olika utgåvor av låtar. Nu inbillar jag mig gärna att den mer komprimerade låter bättre då den låter högre...

Det påverkar ju inte rådatan över huvud taget utan bara volymkontrollern för låten eller skivan.


Blir en extra digital volymkontroll i kedjan vilket försämrar ljudet lite, sedan om skillnaden är hörbar kan säkert diskuteras :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-02-08 18:29

Frisk skrev:Fått svar från Yamaha nu, spelaren tycks inte ha stöd för repayGain, vilken miss!

.


För mig är det ingen miss, snarare en fördel. :D Jag vill inte riskera att kontaminera mina filer med dylika saker som replaygain.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Harryup » 2018-02-08 20:57

Replaygain påverkar väl ingen rippning, det är väl en tagg som man kan välja att använda eller inte.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-02-08 21:08

Harryup skrev:Replaygain påverkar väl ingen rippning, det är väl en tagg som man kan välja att använda eller inte.

http://wiki.hydrogenaud.io/index.php?title=ReplayGain

Implementations

There are different ReplayGain implementations, each with its own uses and strength. Most use metadata to indicate the level of the volume change that the player should make. Some modify the audio data itself, and optionally use metadata as well. There are advantages and disadvantages to both methods.
In the metadata method, information on both types of ReplayGain (Track Gain and Album Gain) can be stored. The volume-change information can be very precise. If audio data was also changed, the metadata can contain "undo" info. Not all audio players/decoders know how to read and use ReplayGain information stored in metadata. And there's no standard for where and how ReplayGain info is stored; each implementation uses different formats and puts the info in different locations.
In the audio data method, the file's actual audio data is modified so that its natural/default playback volume is at the target level. In this scenario, only one type of ReplayGain (Track Gain or Album Gain) can be applied. If no "undo" info is saved somewhere, it may not be possible to restore the original audio data. Limitations of the audio file format may prevent precise (finely tuned) gain adjustments with this method. For example, MP3 and AAC files can only be losslessly modified in 1.5 dB steps. Depending on the audio file format, the process may also be lossy in the sense that it could irreversibly push a signal above the format's maximum amplitude (resulting in clipping) or below the minimum (resulting in silence).

Med tanke på all diskussion om ljudnormaliseringens nackdelar i andra trådar tycker inte JAG att det hör till en hifipryl att erbjuda sådant. Men andra kan tycka annorlunda .
För mig är det inget problem alls att höra skivorna med den volym de spelades in med. Jag använder ju volymkontrollen :)

Men bra info övrigt- Yamaha wxc 50 klarar som det verkar inte replaygain. Om det är ett grundkrav vid köp av en spelare att den ska klara det så ska man nog köpa något annat.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav ottovonkopp » 2018-02-08 23:01

Tangband skrev:
Harryup skrev:Replaygain påverkar väl ingen rippning, det är väl en tagg som man kan välja att använda eller inte.

http://wiki.hydrogenaud.io/index.php?title=ReplayGain

Implementations

There are different ReplayGain implementations, each with its own uses and strength. Most use metadata to indicate the level of the volume change that the player should make. Some modify the audio data itself, and optionally use metadata as well. There are advantages and disadvantages to both methods.
In the metadata method, information on both types of ReplayGain (Track Gain and Album Gain) can be stored. The volume-change information can be very precise. If audio data was also changed, the metadata can contain "undo" info. Not all audio players/decoders know how to read and use ReplayGain information stored in metadata. And there's no standard for where and how ReplayGain info is stored; each implementation uses different formats and puts the info in different locations.
In the audio data method, the file's actual audio data is modified so that its natural/default playback volume is at the target level. In this scenario, only one type of ReplayGain (Track Gain or Album Gain) can be applied. If no "undo" info is saved somewhere, it may not be possible to restore the original audio data. Limitations of the audio file format may prevent precise (finely tuned) gain adjustments with this method. For example, MP3 and AAC files can only be losslessly modified in 1.5 dB steps. Depending on the audio file format, the process may also be lossy in the sense that it could irreversibly push a signal above the format's maximum amplitude (resulting in clipping) or below the minimum (resulting in silence).

Med tanke på all diskussion om ljudnormaliseringens nackdelar i andra trådar tycker inte JAG att det hör till en hifipryl att erbjuda sådant. Men andra kan tycka annorlunda .
För mig är det inget problem alls att höra skivorna med den volym de spelades in med. Jag använder ju volymkontrollen :)

Men bra info övrigt- Yamaha wxc 50 klarar som det verkar inte replaygain. Om det är ett grundkrav vid köp av en spelare att den ska klara det så ska man nog köpa något annat.


När man ändå rippar så passa på att tagga med ReplayGain. Kostar inget extra. Bara att slå på och av som man vill vid uppspelning.

Gott att ha när man spelar en mixad lista. Kan ju skilja 10 DB mellan låtarna.

Med LMS och AirPlay bridge så funkar RG på alla AirPlay enheter ink WXC50.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-02-08 23:24

Jag har aldrig tidigare använt RG men är nyfiken på att jämföra en del ordentligt ommastrade skivor, där originalet ligger runt 0 medan remastern ligger kanske på -10-12. För att jämföra ordentligt vore det önskvärt om de upplevdes ungefär lika starkt, svårt att vara med med volymkontrollern där. Samma sak om man lyssnat relativt starkt på något inte så komprimerat och det kommer en väldigt komprimerad låt efter.

Absolut kan jag hålla med om att det inte är en bra idé att ändra ljudfilen med någon form av normalisering men en tag som säger styrka får väldigt gärna följa med och framförallt användas i de fall en blandad lista spelas. Spelas ett album i taget finns det ju ingen nytta, då kan lika gärna volymkontrollern användas, men att en spelare inte har stöd att läsa av en sån tag (som i alla fall för FLAC är "standard" vad jag fattar det som) är lite märkligt. Att alternativet ligger i en undermeny och inställningen är avstängd default kan jag köpa, men inte att inställningen finns alls. Som spelaren levereras står nivån på 0dB för nätverksspelning med möjlighet att ställa upp till +6dB, jag har inte stött på någon fil hittills som hamnat mer än max +1-2dB vilket borde ge ett headroom på 4-5dB från defaul-inställningen utan att bottna.

Efter att ha gått igenom en stor del av musiken jag har är det väldigt lite som hamnar runt 0 med Foobars normalisering (vilken jag fått för mig har en offset på 3 dB jämfört med senaste ebu r128, standarden, väldigt mycket hamnar på -10 och det är inte ovanligt med -12-14, inte minst i "undervisningssyfte" får detta gärna låta högt som medelnivån antyder jämför med äldre bra inspelningar, dessutom låter det ju gärna så illa om man drar på att det gärna får hålla sig lite lågt default, men självklart valbart.

Tangband: vilka alla trådar syftar du på att replayGain och ljudnormalisering har stora nackdelar? Jag kan vad jag kommer på inte läst någon av de. Jag vill gärna lära mig mer i ämnet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-02-09 14:32

JB skrev:
Frisk skrev:Fått svar från Yamaha nu, spelaren tycks inte ha stöd för repayGain, vilken miss!

Tangband, hur menar du att det låter sämre med replayGain? Jag skulle vilja ha det fungerande för att på ett rättvist sätt kunna jämföra olika utgåvor av låtar. Nu inbillar jag mig gärna att den mer komprimerade låter bättre då den låter högre...

Det påverkar ju inte rådatan över huvud taget utan bara volymkontrollern för låten eller skivan.


Blir en extra digital volymkontroll i kedjan vilket försämrar ljudet lite, sedan om skillnaden är hörbar kan säkert diskuteras :)


Ja, och personligen är olika ljudnivåer mellan olika skivor för mig inget problem alls, och jag vill heller inte ens misstänka att replay gain skulle kunna försämra ljudet, eftersom jag inte har något behov av funktionen.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-02-09 14:56

På en produkt som WXA/WXC 50 skulle ju replay gain kunna implementeras "helt riskfritt" genom att helt enkelt låta tagen styra volymkontrollern på samma sätt som via appen, vredet eller fjärren. Så länge spelaren får agera försteg, med linjeutgången blir det ju en annan sak. Som försteg är det ju ändå inte bit perfect ut...
Ingen katastrof men lite synd att inte funktionen finns.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-02-09 19:35

Tangband skrev:Bill50x: Den skiva du nämner har jag rippat till FLAC till min NAS, jag har CD- originalet i en kartong i källaren.
Spotifyversionen låter nästan lika bra som FLAC versionen och det tyder väl på att det kanske är samma master som använts. Men som vanligt är det lite mer kraft och lite mera ”ta på” känsla i musiken via NAS. Det som gör att man kan lyssna länge. Med AirPort express analogt ut upplever jag att det blir mindre skillnad mellan Spotify ( AirPlay ) och NAS ( mcconnect )
Yamahan låter alltså bättre och visar skillnaderna tydligare.


Är du säker på att det inte är så att yamahan är sämre på Spotify än vad airporten är? Spotify Connecticut, som på yamahan, fixar väl inte spotifys högsta kvalitet.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-02-09 21:16

WhereNextColumbus skrev:
Tangband skrev:Bill50x: Den skiva du nämner har jag rippat till FLAC till min NAS, jag har CD- originalet i en kartong i källaren.
Spotifyversionen låter nästan lika bra som FLAC versionen och det tyder väl på att det kanske är samma master som använts. Men som vanligt är det lite mer kraft och lite mera ”ta på” känsla i musiken via NAS. Det som gör att man kan lyssna länge. Med AirPort express analogt ut upplever jag att det blir mindre skillnad mellan Spotify ( AirPlay ) och NAS ( mcconnect )
Yamahan låter alltså bättre och visar skillnaderna tydligare.


Är du säker på att det inte är så att yamahan är sämre på Spotify än vad airporten är? Spotify Connecticut, som på yamahan, fixar väl inte spotifys högsta kvalitet.


Hmm.. det har du ju rätt i, AirPlay med Spotify till airporten ger ju 320 Kbit/sek jämfört med 256 Kbit med connect i yamahan.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster