Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-03-08 08:58

Tangband skrev:
Seagull skrev:
Frisk skrev:Jag som varit så nöjd med att spelaren varit så stabil har nu haft problem två dagar i rad, hittar den varken från appen eller dess ip.
Satt fast IP på MAC-adresserna, både LAN och WLAN(olika ip förstås...) ser spelaren som ansluten på nätverket och den har kontakt och kan streama från NASen men når den varken från webläsaren eller appen, vad kan vara fel? Startat om samt brutit och anslutit strömmen.


Har också problem med detta, ibland hittar appen (Android) spelaren, ibland inte. Trodde jag löste problemet med fast IP-adress, men icke. Har WXC-50 och WiFi-routern på samma hylla och kör nu trådat, och då fungerar det.
Går bra att köra med större USB än 32GB, 64GB/FAT32, fungerar.
En progress bar för musiken, eller vad det kallas, finns då jag streamar från mobilen, annars inte.
Retar mig på typsnittet i listorna, det är löjligt, hittar inget inställning för att ändra det.

Det låter som att ROON istället för musiccast kanske skulle passa dig och Frisk bättre ?
Prova gärna och återkom igen vad du tyckte.


Tror inte jag orkar trassla med tredjepartsprogram i streamern, köpte den för att ha en enkel anläggning "för alla" i vardagsrummet. Den gör som sagt princip sitt jobb väldigt stabilt, men känns väldigt omodern. I musikrummet har jag en Android TV med kodi och Yatse som fjärr, där är jag främst maskinist och kan acceptera lite mer handpåläggning, men måste ändå säga den fungerar väldigt bekymmersfritt.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-03-08 09:05

Tangband:
Jag har tittat men hittar fortfarande inte mina önskemål under avancerade inställningar (Varken inställningar 1 eller 2 från webläsaren eller någon av inställningarna från appen), skulle du kunna hjälpa mig på traven?

Det var ett tag sen sist och verkar blivit ny sida så jag skriver mina önskemål igen som du påpekat absolut ska finnas där bara jag letar eller frågar någon kunnig om hjälp.

*återta samma spår där man satte spelaren i paus/ i standby, samma minuter och sekunder in i spåret. Att fortsätta på samma spår fungerar fint, men trist att börja om om man lyssnat 1h40 minuter på en inspelning som är 2h...
*Spola fram/ ange tid i aktuellt spår. (Detta skulle till viss del hjälpa punkt1, men sällan man vet exakt tid man pausat när man fått springa ifrån för potatisen kokar över eller ett barn börjar skrika..
*dumpa exakt aktuell spellista med aktuellt spår och spårposition för att kunna återta exakt där man slutade? Trodde de 5 spellistorna som finns och går välja från fjärren var detta men verkar bara gå starta från början!? (av listan... inte ens av låt man var på sist man lyssnade på listan) Har jag missat något där också?

Sista punkten vore mycket uppskattad, men det är nog en funktion jag hittills inte sett i någon spelare.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-03-08 09:39

Du kan inte spola framåt i en låt då du spelar FLAC från tex en NAS.
Jag har fått frågor angående om LTS testade försteget med volymreglering i apparaten också. Det gjorde de inte enligt artikeln och det är därför svårt att veta om försteget i apparaten är helt transparent. I reklamen från Yamaha står det nåt om 48 bit resolution vid volymregleringen och det finns en funktion i Sabre dac 9006 som även innehåller en avancerad ( enligt de själva ) volymreglering. Det är oklart om Yamaha använder sina egna dsp-chip för volymreglering eller om de använder dac-chipets inbyggda.

Någon som kan testa förstegets volymfunktion mot tex Holografic pre ?

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-03-18 00:55

Tangband skrev:Du kan inte spola framåt i en låt då du spelar FLAC från tex en NAS.
Jag har fått frågor angående om LTS testade försteget med volymreglering i apparaten också. Det gjorde de inte enligt artikeln och det är därför svårt att veta om försteget i apparaten är helt transparent. I reklamen från Yamaha står det nåt om 48 bit resolution vid volymregleringen och det finns en funktion i Sabre dac 9006 som även innehåller en avancerad ( enligt de själva ) volymreglering. Det är oklart om Yamaha använder sina egna dsp-chip för volymreglering eller om de använder dac-chipets inbyggda.

Någon som kan testa förstegets volymfunktion mot tex Holografic pre ?


Så ditt tidigare i mitt tycke rätt rätt raljerade svar:
"Utan att vara raljerande, men det verkar som att du inte riktigt kan med apparaten. Har du nån i närheten som kan hjälpa dig ?"
Betydde bara att jag skulle fråga någon i närheten, för som det lät på ditt senaste svar finns inte de inställningar/möjligheter jag frågat efter i det inlägget alls i streamern?

Angående mitt andra bekymmer tycks jag ha hittat en work around.
Ganska ofta hittar jag inte spelaren från appen. I det fallet kan jag inte heller hitta spelaren genom telefonens webläsare. Det tycks inte heller hjälpa att starta spelaren från knappen eller starta om med power cycling. Att ansluta en annan enhet verkar dock ibland kunna hjälpa. Jag har också upptäckt att det tycks hjälpa att slå av och på w-lanet från telefonen (Android) upplever felet ligger i streamern då jag inte har liknande problem med andra lokala webservrar bl.a. Domoticz, unifi och SPMC. Men det verkar primärt vara mot Android och inte ios. För att inte kunna mycket om nätverk känns det som det är någon anslutning som gör timeout eller liknande men inte termineras. När telefonen lämnar huset och tappar anslutningen ligger någon låsning kvar. Det blir ingen omedelbar timeout den bara letar och letar utan att hitta något.

Så att cykla wlanet på telefonen kan vara tips för andra med samma bekymmer. Då slipper man installera om eller resa sig för att gå fram till streamern... tror det fungerat 2 av 2 gånger för mig iaf.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-03-18 09:20

Många försäljare verkar kombinera wxc50 med aktiva högtalare, en smutt lösning tycker jag.
Att dacen är lika bra som de bästa oavsett pris vet vi genom testet i LTS. Men hur bra är försteget?

Användarvisningsbild
Lassen
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2003-09-15
Ort: Karlstad

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Lassen » 2018-03-19 13:37

Frisk skrev:Angående mitt andra bekymmer tycks jag ha hittat en work around.
Ganska ofta hittar jag inte spelaren från appen. I det fallet kan jag inte heller hitta spelaren genom telefonens webläsare. Det tycks inte heller hjälpa att starta spelaren från knappen eller starta om med power cycling. Att ansluta en annan enhet verkar dock ibland kunna hjälpa. Jag har också upptäckt att det tycks hjälpa att slå av och på w-lanet från telefonen (Android) upplever felet ligger i streamern då jag inte har liknande problem med andra lokala webservrar bl.a. Domoticz, unifi och SPMC. Men det verkar primärt vara mot Android och inte ios. För att inte kunna mycket om nätverk känns det som det är någon anslutning som gör timeout eller liknande men inte termineras. När telefonen lämnar huset och tappar anslutningen ligger någon låsning kvar. Det blir ingen omedelbar timeout den bara letar och letar utan att hitta något.

Så att cykla wlanet på telefonen kan vara tips för andra med samma bekymmer. Då slipper man installera om eller resa sig för att gå fram till streamern... tror det fungerat 2 av 2 gånger för mig iaf.


Även jag har upplevt detta problem. Jag har appen både i IOS och Android, men gjorde ingen vidare djupdykning med tester, utan körde en återställning av Yamahan och ominstallerade appen. Det som hänt därefter är att när jag vid installation via appen angett wifi Yamahan ska koppla upp mot, så får jag efter en stund ett felmeddelande och den ansluter inte.
Jag kör för tillfället endast via en 4G-router och inte trådat. Det fungerade bra i början. Då jag går in i routern så ser jag att Yamahan registreras, men den får ingen ip.
Om det felet ligger i Yamahan eller routern vet jag ej, men nästa steg är att prova sätta en fast adress.

Jag använder den även som försteg, men har inte gjort någon riktig jämförelse ännu.
By default, så är det vissa sk "ljudförbättrande funktioner" påslagna, så att gå in i avancerade inställningar för att slå av dessa är ett måste, iaf för mig.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-03-19 13:53

Lassen skrev:
Frisk skrev:Angående mitt andra bekymmer tycks jag ha hittat en work around.
Ganska ofta hittar jag inte spelaren från appen. I det fallet kan jag inte heller hitta spelaren genom telefonens webläsare. Det tycks inte heller hjälpa att starta spelaren från knappen eller starta om med power cycling. Att ansluta en annan enhet verkar dock ibland kunna hjälpa. Jag har också upptäckt att det tycks hjälpa att slå av och på w-lanet från telefonen (Android) upplever felet ligger i streamern då jag inte har liknande problem med andra lokala webservrar bl.a. Domoticz, unifi och SPMC. Men det verkar primärt vara mot Android och inte ios. För att inte kunna mycket om nätverk känns det som det är någon anslutning som gör timeout eller liknande men inte termineras. När telefonen lämnar huset och tappar anslutningen ligger någon låsning kvar. Det blir ingen omedelbar timeout den bara letar och letar utan att hitta något.

Så att cykla wlanet på telefonen kan vara tips för andra med samma bekymmer. Då slipper man installera om eller resa sig för att gå fram till streamern... tror det fungerat 2 av 2 gånger för mig iaf.


Även jag har upplevt detta problem. Jag har appen både i IOS och Android, men gjorde ingen vidare djupdykning med tester, utan körde en återställning av Yamahan och ominstallerade appen. Det som hänt därefter är att när jag vid installation via appen angett wifi Yamahan ska koppla upp mot, så får jag efter en stund ett felmeddelande och den ansluter inte.
Jag kör för tillfället endast via en 4G-router och inte trådat. Det fungerade bra i början. Då jag går in i routern så ser jag att Yamahan registreras, men den får ingen ip.
Om det felet ligger i Yamahan eller routern vet jag ej, men nästa steg är att prova sätta en fast adress.

Jag använder den även som försteg, men har inte gjort någon riktig jämförelse ännu.
By default, så är det vissa sk "ljudförbättrande funktioner" påslagna, så att gå in i avancerade inställningar för att slå av dessa är ett måste, iaf för mig.


Det låter då som du haft större bekymmer än jag, min har tidigare återanslutit efter någon timme, men det är lite tråkigt att sitta i lyssningsfåtöljen med ett barn i famnen och behöva vänta en timme på att kunna spela något...

Jag kör Yamahan med att det finns DHCP men har ställt in DHCP-servern på att alltid tilldela Yamahan samma adress. Det låter kanske som din router minns MAC-adressen till Yamahan men inte känner igen den efter ominstallationen, kanske får du rensa något i routern för att kunna inkludera den igen, om rätt lösenord etc. angetts.

Även jag använder det som försteg men inte i en värdig setup att utvärdera ljudet i. Jag kan i alla fall konstatera att den inte gör något helt fel, hur detekterbar eller ej den är låter jag vara osagt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-03-19 14:04

Lassen skrev:
Frisk skrev:Angående mitt andra bekymmer tycks jag ha hittat en work around.
Ganska ofta hittar jag inte spelaren från appen. I det fallet kan jag inte heller hitta spelaren genom telefonens webläsare. Det tycks inte heller hjälpa att starta spelaren från knappen eller starta om med power cycling. Att ansluta en annan enhet verkar dock ibland kunna hjälpa. Jag har också upptäckt att det tycks hjälpa att slå av och på w-lanet från telefonen (Android) upplever felet ligger i streamern då jag inte har liknande problem med andra lokala webservrar bl.a. Domoticz, unifi och SPMC. Men det verkar primärt vara mot Android och inte ios. För att inte kunna mycket om nätverk känns det som det är någon anslutning som gör timeout eller liknande men inte termineras. När telefonen lämnar huset och tappar anslutningen ligger någon låsning kvar. Det blir ingen omedelbar timeout den bara letar och letar utan att hitta något.

Så att cykla wlanet på telefonen kan vara tips för andra med samma bekymmer. Då slipper man installera om eller resa sig för att gå fram till streamern... tror det fungerat 2 av 2 gånger för mig iaf.


Även jag har upplevt detta problem. Jag har appen både i IOS och Android, men gjorde ingen vidare djupdykning med tester, utan körde en återställning av Yamahan och ominstallerade appen. Det som hänt därefter är att när jag vid installation via appen angett wifi Yamahan ska koppla upp mot, så får jag efter en stund ett felmeddelande och den ansluter inte.
Jag kör för tillfället endast via en 4G-router och inte trådat. Det fungerade bra i början. Då jag går in i routern så ser jag att Yamahan registreras, men den får ingen ip.
Om det felet ligger i Yamahan eller routern vet jag ej, men nästa steg är att prova sätta en fast adress.

Jag använder den även som försteg, men har inte gjort någon riktig jämförelse ännu.
By default, så är det vissa sk "ljudförbättrande funktioner" påslagna, så att gå in i avancerade inställningar för att slå av dessa är ett måste, iaf för mig.


Jag kör själv uteslutande iOS och har aldrig haft några problem- spelaren hittade min router via wi-fi direkt och jag kunde spela musik efter någon minut efter installationen. Spelaren är rena drömmen i stabilitet jämfört med den naim och de squeezeboxar jag haft förr.
Har du provat att köra trådad ethernet om det går bättre då ?
Jo. Pure direct är det som gäller om det ska låta riktigt bra.
Det vore kul om du har möjlighet att jämföra yamahan och det inbyggda försteget mot ett bra fristående försteg :)

Användarvisningsbild
Lassen
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2003-09-15
Ort: Karlstad

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Lassen » 2018-03-20 01:27

Det löste sig utan att jag vet vad som var felet innan.
Första gången Yamahan startar så aktiveras WAC (wireless accessory configurator) för IOS. Har man IOS-enheten kopplad till sitt WLAN, så dyker Yamahan upp under wifi-inställningar som en airplayhögtalare. Välj den så delas nätverksinställningarna. Därefter fungerar allt igen för mig. Fattar inte varför det inte gick när allt angavs manuellt. Helt säker på att jag skrivit rätt, men men... kanske SBS ändå :) Hade förmodligen fungerat lika bra att använda WPS eller konfigurera via LAN.

Har nu, igen, testat med appen i både Android och IOS, stängt av- och på routern (har den ofta med mig, därav 4G-router) och det är helt stabilt.
Att använda två olika enheter (Android/IOS) simultant fungerar nu helt utan anm, iaf det jag testat hittills.
Tycker det är en makalös manick :)
Enda som är mindre bra är medföljande fjärrkontroll, sådan platt "kreditkortsmodell". Tur appen fungerar bra.

Har tyvärr inget annat vettigt försteg hemma för att göra en jämförelse och förhållandena är inte heller de rätta. Packar för flytt och har den nu kopplad till vintage-prylar; ett 90-tals Adcom slutsteg och ett par Rauna Chaconne IIa.
Spelar musik gör det minsann ändå, såpass bra att jag nu glömde tiden. 00:20 och musik i lyhört hyreshus är mindre bra. Snart bor jag i eget hus, då :twisted: ska spelas :D

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-04-05 21:14

Goda nyheter !

Yamaha wxc 50 verkar kunna reglera volymen digitalt via spdif digitalutgången !
Det är goda nyheter för de som tex kör dsp filter med digitala ingångar eller aktiva högtalare med spdif digitalingång. :)

Länk: viewtopic.php?f=4&t=67336&p=1985267#p1985267

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav sprudel » 2018-04-05 22:05

Hur låter det jämfört med från CD-spelare till dac på Yamaha?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-04-05 22:59

sprudel skrev:Hur låter det jämfört med från CD-spelare till dac på Yamaha?

Jag har väldigt svårt att bedöma såna skillnader. Bytte från kodi på en androidbox där jag plockade ljudet från en hdmi->hdmi- konverterare med spdif utgång till en 20 år gammal Yamaha rx-v795 till WXC-50 kopplad direkt till cr80es och slutsteg. Innebar initialt brum och max volym från WXC-50 var ungefär max behaglig lyssningsvolym (för någon enstaka låt eller två, om det inte är väldigt dynamiska inspelningar...).

Efter isolerade en jord och blev hyfsat av med brummet, fortfarande inget headroom i volymen, men räckte som det var. Jag har kanske inga guldöron och tog mig inte ordentligt tid att lyssna, men upplevde ingen uppenbar skillnad i ljudet, sannolikt går det ganska lätt att detektera skillnader om man ställer upp ett seriöst test där man snabbt kan växla mellan.

Min WXC-50 har hamnat i vardagsrummet med en liten liten klass d-stärkare och android med kodi spelar åter i ljud/filmrummet. Den klarar replaygain och flerkanalslåtar, samt film. Inbillar mig att WXC-50 lät något lite bättre men inte så jag tycker det är värt inköp av en till, den har sina begränsningar ett rum som även används till film. Den funkar dock fint i ett vardagsrum, om än det är rätt trist att lyssna på podar i den, typ ino-lab-poden där man inte kan stänga av efter någon halvtimme och återta mitt i, dagen efter utan att starta om från början.. eller stänga av auto off och lämna apparaten på.

Eller svarade jag på fel fråga? Cd till spdif in och analogt ut? Eller analog cd in och spdif ut på yamahan? Det har jag inte testat.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav sprudel » 2018-04-06 08:58

Njae, min fråga är om du spelar en CD-skiva i en CD-spelare och skickar till dacen och jämför med rippad samma skiva via streamer Yamaha till dac. Är skillnaden så liten att att du har svårt att uppfatta den, eller är den av en storlek så att snabba växlingar inte behövs.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-04-07 07:22

Aha, då är jag med på frågan. Tyvärr inte ens testat digitala ut från streamern så jag har inte något svar på frågan.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-06-17 10:40

En sammanfattning av tråden:

Yamaha wxc50 befann sig odetekterad i LTS test då den testades som dac.
Försteget är inte testat men är helt brus och brumfritt.
Yamaha wxc50 kan styra volymen via dess digitala spdif utgång.
Yamaha spelar högupplöst material, TIDAL,DSD, ALAC, flac kodning upp till 194 khz 24 bit.
Yamaha wxc50 klarar INTE att avkoda MQA.
En del användare har upplevt visst krångel med nätverk vid trådlös avspelning.
Yamaha musiccast fungerar utan krångel och är mycket snabbt, även vid trådlös spelning .
ROON kan köras på maskinen för en tusenlapp per år och är grafiskt sett bättre och har fler möjligheter.
Fjärrkontrollen fungerar inte bra och har dålig tryckrespons. Allt som fjärren gör kan dock styras via musiccast appen på en telefon eller läsplatta.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav dewpo » 2018-06-17 13:48

Jag skulle personligen välja någon annan Streamer om jag var intresserad av Roon.
Visst Roon stödjer Airplay men det är ganska begränsande för funktionaliteten i Roon,
Man begränsas bland annat till 16/48. Dsp och multirums funktionaliteten blir också lidande!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-06-17 15:02

Tangband skrev:En sammanfattning av tråden:

Yamaha wxc50 befann sig odetekterad i LTS test då den testades som dac.
Försteget är inte testat men är helt brus och brumfritt.
Yamaha wxc50 kan styra volymen via dess digitala spdif utgång.
Yamaha spelar högupplöst material, TIDAL,DSD, ALAC, flac kodning upp till 194 khz 24 bit.
Yamaha wxc50 klarar INTE att avkoda MQA.
En del användare har upplevt visst krångel med nätverk vid trådlös avspelning.
Yamaha musiccast fungerar utan krångel och är mycket snabbt, även vid trådlös spelning .
ROON kan köras på maskinen för en tusenlapp per år och är grafiskt sett bättre och har fler möjligheter.
Fjärrkontrollen fungerar inte bra och har dålig tryckrespons. Allt som fjärren gör kan dock styras via musiccast appen på en telefon eller läsplatta.


Mycket bra sammanfattning av spelaren!
Jag skulle vilja komplettera med några punkter
1. Spelaren stödjer inte replay gain.
2. Spelaren klarar SACD-rip dock ej att spela upp multikanalspår, ens i stereo.
3. Det finns ingen tidsskala i uppspelning eller möjlighet att spola.
4. Min spelare fungerar väldigt stabilt mot trådlösa nätverket och har aldrig tappat kontakt med NASen dock verkar den stänga webservern mot vissa enheter ibland, avstängning och påslag av telefonens trådlösa nätverk verkar lösa problemet.
5. Att leta musik enigt NASens filstruktur är bökigt.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav genstruktur » 2018-06-18 09:41

sprudel skrev:Hur låter det jämfört med från CD-spelare till dac på Yamaha?


Har du provat denna i din jakt på streamer?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav sprudel » 2018-06-18 09:54

genstruktur skrev:
sprudel skrev:Hur låter det jämfört med från CD-spelare till dac på Yamaha?


Har du provat denna i din jakt på streamer?


Nope
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-06-18 10:06

Kan tillägga att använder man yamahan som multirum spelare med flera enheter i huset som styrs av masterenheten, så spelar endast master-apparaten högupplöst material.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav genstruktur » 2018-06-18 11:02

sprudel skrev:
genstruktur skrev:
sprudel skrev:Hur låter det jämfört med från CD-spelare till dac på Yamaha?


Har du provat denna i din jakt på streamer?


Nope


Inget du är sugen på? :)

(känns som jag frågat dig innan, i en annan tråd. Har jag det? 8))
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav sprudel » 2018-06-19 08:46

genstruktur skrev:
sprudel skrev:
genstruktur skrev:
Har du provat denna i din jakt på streamer?


Nope


Inget du är sugen på? :)

(känns som jag frågat dig innan, i en annan tråd. Har jag det? 8))



Jo, jag känner också igen det. :)
Testar mer de streamers som fått riktigt fina recensioner på andra forum där det finns ett större intresse för denna länken i kedjan och där man ägnar sig åt lyssning i högre grad än att resonera kring hur det borde vara i den bästa av världar, :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav genstruktur » 2018-06-19 09:21

sprudel skrev:
genstruktur skrev:
sprudel skrev:
Nope


Inget du är sugen på? :)

(känns som jag frågat dig innan, i en annan tråd. Har jag det? 8))



Jo, jag känner också igen det. :)
Testar mer de streamers som fått riktigt fina recensioner på andra forum där det finns ett större intresse för denna länken i kedjan och där man ägnar sig åt lyssning i högre grad än att resonera kring hur det borde vara i den bästa av världar, :D


Déjà vu 8O

Då släpper vi det 8) .
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav DVD-ai » 2018-06-22 13:11

Jag slog till och köpte en sådan häringa Yamaha, dels för att jag ville ha något som känns mer seriöst men också i hopp om att den skulle fungera bättre än andra lösningar jag testat, men nja.
Med spotify connect så slutar den att spela rätt som det är, det blir bara pause.
Och ibland så fastnar den på repeat med en och samma låt, den visar nya omslag som om den byter låt men gör det ej.

trist... :cry:

Finns det ingen lösning som fungerar tillfredställande när det kommer till spotify connect ?
Är allting spotifys fel ?

Vad tror/tänker ni ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav genstruktur » 2018-06-22 13:37

Spotify connect fungerar bra på min Nvidia Shield. Sen om det är hifi/bäst/lösningenföralla låter jag vara osagt.

En sådan sak som Spotify connect är ju så drygt att felsöka med. Kan ju vara Spotify, internet, router, prylen du använde för att spela upp, pryler du använder för att styra. Urk :?


Jag hade väldigt mycket olika fel på internet/nätverk i vår förra lägenhet med allt möjligt. Efter flytt till ny lägenhet så är nästan alla bekymmer borta. Vet inte vad det var.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2018-06-22 14:31

DVD-ai skrev:Jag slog till och köpte en sådan häringa Yamaha, dels för att jag ville ha något som känns mer seriöst men också i hopp om att den skulle fungera bättre än andra lösningar jag testat, men nja.
Med spotify connect så slutar den att spela rätt som det är, det blir bara pause.
Och ibland så fastnar den på repeat med en och samma låt, den visar nya omslag som om den byter låt men gör det ej.

trist... :cry:

Finns det ingen lösning som fungerar tillfredställande när det kommer till spotify connect ?
Är allting spotifys fel ?

Vad tror/tänker ni ?


Hmm... Spotify connect fungerar perfekt hos mig. Några frågor: Har du långsamt internet, är routern gammal och dålig ?
Kör du trådat till yamahan eller trådlöst till routern ? Då du kör Spotify premium på din mobil, händer samma sak ibland att Spotify stannar ? Har du laddat ned senaste firmwaren till yamahan ?

Mer frågor... : Har du Spotify premium ? ( Spotify connect fungerar bara med premium abonnemang )
kom ihåg att det är yamahan som måste ha god kontakt med internet då du kör connect, ( apparaten spelar ju direkt från internet ) det innebär att yamahan nog inte kan stå i tex ett skåp om du kör via wi-fi.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav DVD-ai » 2018-06-22 15:27

Jag har Telia fiber 100/100, trådkopplat eithernet 100mbps till Yamaha, trådlöst (vet ej hastighet men allt laddar snabbt) mellan platta och router.
Det är spotify premium :)

När jag flyttade till nya lägenheten i Januari så blev allting bättre och stabilare, dock kvarstod vissa lagg med just spotify connect till cromecast audio.
Därav bytet nu och det fungerar generellt bättre i fråga om lagg och stabilitet, men nu uppstår nya fel som är just samma låt på repeat och pause mitt i låtar.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav genstruktur » 2018-06-22 16:07

När det fungerar, hur tycker du det låter då dvd-ai?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav DVD-ai » 2018-06-23 13:29

Det låter väll bra, kan inte påstå att jag hör skillnaden mellan denna och cromacast audio dock, men denna "ska" ju vara bättre så känns väll bra så.
Dock så förtar dessa strul väldigt mycket av intresset för annat i ljudet, störst problem först!
Det är så offattbart irriterande problem jag har med min streaming hela tiden... bara olika fel med olika produkter.
Cromecast Audio den pausade ibland, men oftast så ville den inte connecta, spelade ej klart hela låtar innan den hoppade vidare och laggade.

Vad ska man ha för att det ska fungera ?

Edit: har testat med att spela från telefon och dessutom med en annan router, och samma problem kvarstår.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-06-23 13:35

Tjacka CD!
//Johan Lindroos

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: MoonMartin och 20 gäster