Förstärka fjärr-signalen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito

Förstärka fjärr-signalen?

Inläggav dawelito » 2017-12-04 18:46

hej :)

Jag har precis opererat in reciever , slutsteg och HTPC i en gaderob på andra sidan väggen, bakom tvn så att säga. (kablar ut igenom ett hål i väggen)

Supernöjd med insatsen hittills, knäpptyst i rummet även om all utrustning är igång, jätteskönt.

MEN, ett problem (såklart)

När jag sitter med datorn och lyssnar på musik eller kollar på film så höjer / sänker jag volymen på datorn med mitt trådlösa tangentbord, inga problem. Men när jag kollar på TV så har jag alltid behövt höja/sänka med recieverns kontroll (integra dtr 70.1)..

Eftersom att förstärkeriet just nu står på andra sidan väggen så når inte signalen ifrån fjärren fram längre, finns det några bra lösningar på detta? Jag vill i min fantasi tro att min polare höjer/sänker recivern genom Tvn, antingen via tv kontrollern eller om det var en app på telefonen.

Just nu har jag ljud från/till recievern via optisk och bild ifrån HTPC till TV via HDMI.
HDMI kabel: http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni ... 000031348/

Har ni några förslag på hur jag kan koppla allt eller på något jag kan köpa så att jag kan höja/Sänka förstärkaren trådlöst eller via TVns volymkontroll:) (tvn står alltid på MUTE nu)

IR brygga ? https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... oll-p69389
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Förstärka fjärr-signalen?

Inläggav Harryup » 2017-12-04 22:01

Ingen aning om hur den du länkade till funkar men denna https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... oll-p66030 har jag använt med bra resultat.

/Harryup

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-12-04 22:15

Om jag fattar rätt behövs ingen trådlös överföring här, den du (dawelito) länkade till eller liknande bör fungera bra. Jag har en som gjorde sitt jobb, men sändarna skulle sättas fast på apparaternas IR-ögon och det gick bra tills de lossnade, ha ha. De fungerade lika bra liggande bredvid, bara de var riktade rätt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-12-04 22:30

Jag kör med Logitechs Harmony Hub + IR ögon/länkar i min stereobänk. Funkar utmärkt om man bara ser till att sändarna "syns" till mottagarna, som andra inlägg här också varit inne på. Så den trådbundna IR-bryggan du länkade till kan nog funka bra. Men du kanske behöver fler sändare, för att alla apparater ska få signal till sin mottagare? Det behövde i alla fall jag.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-12-05 17:11

tackar :) får bli att testa den jag länkade eller liknande!

MVH

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2017-12-05 20:50

Jag köpte en sån här https://www.ebay.com/itm/Infrared-Remote-Extender-8-Emitters-1-Receiver-Hidden-IR-Repeater-System-Kit-SS-/253295492190?var=&hash=item3af9967c5e
Bild

Den funkar perfekt och drivs via valfri usb port. Drar i princip ingen ström. Och det räcker för massor med prylar.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-12-05 22:03

Kurben skrev:Jag köpte en sån här https://www.ebay.com/itm/Infrared-Remote-Extender-8-Emitters-1-Receiver-Hidden-IR-Repeater-System-Kit-SS-/253295492190?var=&hash=item3af9967c5e

Den funkar perfekt och drivs via valfri usb port. Drar i princip ingen ström. Och det räcker för massor med prylar.

Ser nice ut, men måste man sätta fast IR ögat på recievern eller ? Har bara en förstärkare som ska styras så den kanske är lite överflödig, slutsteg och sånt är det väl ofta ingen fjärr till även om man köper nytt?

skickas samma signal till alla enheter då eller kan man ha flera olika kontroller som styr varsin enhet? Mest nyfiken, inte riktigt förstått det där hur man kan ha en kontroll till typ allting.. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-12-05 22:24

Ja du sätter en IR sändare på var enhet du vill fjärrstyra.
Det är en mottagare för alla sändarna. Du kan ha flera olika kontroller som går via samma ir-förlängare.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-12-05 22:51

Det är just förlängare som bara skickar vidare det de ser, ingen tolkning eller intelligens. (Jag försökte lösa det med en snutt fiberoptik en gång, det gick inte så bra.)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2017-12-05 23:23

dawelito skrev:
Kurben skrev:Jag köpte en sån här https://www.ebay.com/itm/Infrared-Remote-Extender-8-Emitters-1-Receiver-Hidden-IR-Repeater-System-Kit-SS-/253295492190?var=&hash=item3af9967c5e

Ser nice ut, men måste man sätta fast IR ögat på recievern eller ? Har bara en förstärkare som ska styras så den kanske är lite överflödig, slutsteg och sånt är det väl ofta ingen fjärr till även om man köper nytt?

skickas samma signal till alla enheter då eller kan man ha flera olika kontroller som styr varsin enhet? Mest nyfiken, inte riktigt förstått det där hur man kan ha en kontroll till typ allting.. :)

Ja, ett öga antingen på varje pryl eller framför, exvis insidan på en lucka.
Man kan välja hur många ir sändare som kopplas in. Det sitter två på varje sladd.

Samma signal skickas till alla.

Jag använder en Logitech fjärr till alla prylar. Jag har allt i ett skåp med luckor och har det lilla mottagare ögat på kanten till tv'n.
Det fungerar helt felfritt och bara koppla in och glömma.
Sladdarna är mycket tunna och långa.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-12-06 19:48

men om du använder en fjärr, typ logitech och IR bryggan ger samma signal till alla enheter så, om du trycker på OFF, stänger alla av sig då? isåfall, hur skulle jag bete mig för att te.x ställa in Eqn på enbart försärkaren? Kommer enbart förstärkaren fatta den signalen? eller hur funkar det... :D

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2017-12-06 20:24

Finns IR ingång o RS232 för att styra den

Onkyo.JPG
Onkyo.JPG (57.12 KiB) Visad 700 gånger

Ser ut som den går att styra via nätverket också
http://www.myuremote.com/website/networ ... ces/#Onkyo

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2017-12-07 21:20

dawelito skrev:men om du använder en fjärr, typ logitech och IR bryggan ger samma signal till alla enheter så, om du trycker på OFF, stänger alla av sig då? isåfall, hur skulle jag bete mig för att te.x ställa in Eqn på enbart försärkaren? Kommer enbart förstärkaren fatta den signalen? eller hur funkar det... :D

Alltså så funkar det ju inte :D när du stänger av din tv med fjärren så stänger väl inte alla andra apparater av sig... De är ju olika med egna unika fjärrkontroller.

Tänk att det fungerar likadant som om alla apparater skulle stå bredvid tv'n helt öppet. Ir förlängaren gör bara så du kan ha prylarna i ett annat rum eller i ett skåp.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-12-20 18:30

en liten fråga :) bak på min förstärkare: http://img.canuckaudiomart.com/uploads/ ... dtr701.jpg

finns ju en 3.5mm ingång som heter " remote control " bredvid de optiska in/utgångarna..

skulle jag kunna köpa en IR förlängare med 3.5mm plugg i andra änden och sätta den där på förstärkaren? Dvs så slipper jag klistra fast ett IR öga mot ir mottagaren direkt på förstärkaren :)

Återgå till Generellt om hifi