basic för att sköta sin vinylspelare och dess vinyler

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Akedake
Inaktiverad

basic för att sköta sin vinylspelare och dess vinyler

Inläggav Akedake » 2017-12-05 11:08

Hej! När jag letar på nätet så finns det massor man kan göra för att sköta om sin spelare.
Men vad är det viktigaste för att kunna sköta om sin vinylspelare och dess vinyler bra?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: basic för att sköta sin vinylspelare och dess vinyler

Inläggav Bill50x » 2017-12-05 11:36

Akedake skrev:Hej! När jag letar på nätet så finns det massor man kan göra för att sköta om sin spelare.
Men vad är det viktigaste för att kunna sköta om sin vinylspelare och dess vinyler bra?

Det absolut viktigaste är att ha en fräsch nål och korrekt inställda vinklar så man inte förstör sina vinyler. Allt annat kan man fixa till i efterhand.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-05 11:46

förvara skivorna stående och gärna så rakt som möjligt så dom inte slår sig och blir skeva.
Undvik att röka i rummet där du har skivorna, små rökpartiklar har en otrolig förmåga att leta sig in i konvoluten och sätt små prickar på plattan som låter illa när man spelar den.
Undvik att placera skivorna så att solen kan lysa in och värma dom, det kan leda till skeva vinyler som inte går att spela.
Skivborste för att damma av skivytan före spelning, även små dammkorn kan sätta sig på nålen så det låter illa.
Nålborste.
Dra bakifrån och framåt, aldrig från sida till sida eller framifrån och bakåt.
Spela med locket nere om möjligt så att damm inte kan samlas på skivan medan du spelar.
Plan placering av spelaren, annars kanske inte nålvikten stämmer och antiskatingen inte fungerar som den ska.
vrid innerpåsen ett kvarts varv när du stoppar in den i konvolutet efter spelning så inte damm kan komma in så lätt.

Edit;
Jag vet inte om någon annan redan sagt det, men Välkommen Till Faktiskt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-12-05 13:00

En kolfiberborste är bra för att torka av skivorna, den laddar inte upp skivan med statisk elektricitet när man torkar.
En hel del tips om skivskötsel finns här:
https://www.svalander.se/tips_fakta/vin ... skivtvatt/
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Akedake
Inaktiverad

Inläggav Akedake » 2017-12-05 13:54

Perfector skrev:förvara skivorna stående och gärna så rakt som möjligt så dom inte slår sig och blir skeva.
Undvik att röka i rummet där du har skivorna, små rökpartiklar har en otrolig förmåga att leta sig in i konvoluten och sätt små prickar på plattan som låter illa när man spelar den.
Undvik att placera skivorna så att solen kan lysa in och värma dom, det kan leda till skeva vinyler som inte går att spela.
Skivborste för att damma av skivytan före spelning, även små dammkorn kan sätta sig på nålen så det låter illa.
Nålborste.
Dra bakifrån och framåt, aldrig från sida till sida eller framifrån och bakåt.
Spela med locket nere om möjligt så att damm inte kan samlas på skivan medan du spelar.
Plan placering av spelaren, annars kanske inte nålvikten stämmer och antiskatingen inte fungerar som den ska.
vrid innerpåsen ett kvarts varv när du stoppar in den i konvolutet efter spelning så inte damm kan komma in så lätt.

Edit;
Jag vet inte om någon annan redan sagt det, men Välkommen Till Faktiskt.

Tack. Ok rökning är isch ish , är inte så mycket sol uppe på ovanvåningen (ialla fall inte där). Men att de bör stå rakt var nytt för mig (har dem i en klassisk skivbak och står lite lutande.) Nålborste har jag. Tyvärr har jag inte lock till min Pro ject elementar men det skall jag skaffa (förmodligen ett annat lock, de som är för skivspelare kostar minst en tusenlapp)

Återgå till Generellt om hifi