Hej! När jag letar på nätet så finns det massor man kan göra för att sköta om sin spelare.
Men vad är det viktigaste för att kunna sköta om sin vinylspelare och dess vinyler bra?
Moderator: Redaktörer
Akedake skrev:Hej! När jag letar på nätet så finns det massor man kan göra för att sköta om sin spelare.
Men vad är det viktigaste för att kunna sköta om sin vinylspelare och dess vinyler bra?
Perfector skrev:förvara skivorna stående och gärna så rakt som möjligt så dom inte slår sig och blir skeva.
Undvik att röka i rummet där du har skivorna, små rökpartiklar har en otrolig förmåga att leta sig in i konvoluten och sätt små prickar på plattan som låter illa när man spelar den.
Undvik att placera skivorna så att solen kan lysa in och värma dom, det kan leda till skeva vinyler som inte går att spela.
Skivborste för att damma av skivytan före spelning, även små dammkorn kan sätta sig på nålen så det låter illa.
Nålborste.
Dra bakifrån och framåt, aldrig från sida till sida eller framifrån och bakåt.
Spela med locket nere om möjligt så att damm inte kan samlas på skivan medan du spelar.
Plan placering av spelaren, annars kanske inte nålvikten stämmer och antiskatingen inte fungerar som den ska.
vrid innerpåsen ett kvarts varv när du stoppar in den i konvolutet efter spelning så inte damm kan komma in så lätt.
Edit;
Jag vet inte om någon annan redan sagt det, men Välkommen Till Faktiskt.