Skivtvätt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Eargasm
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2014-10-17

Skivtvätt

Inläggav Eargasm » 2017-12-09 00:47

Ja, skivor blir smutsiga med tiden och detta har börjat att kännas som ett problem för mig.
Svalander har mycket goda råd och fina produkter för detta, men vad säger Faktiskt?

Specifik produkt, vätska osv?

Vad använde ni inbitna vinyl-svarvare?

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Skivtvätt

Inläggav DorreN » 2017-12-09 10:50

Jag är delägare i en nitty gritty 1.0. En simpel apparat som gör sitt jobb.

Jag skulle inte vilja vara utan den. Ingen chans att blöta ner etiketten då man gör rent skivan. Maskinen suger bort all lort och vätska som ligger i spåren.

Får du hem en dammig eller fläckig skiva så vet inte jag i alla fall hur det skulle lösa sig med trasa utan att repa skivan lorten är ingrodd.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Skivtvätt

Inläggav CODY » 2017-12-09 14:32

Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Gigas
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2015-04-15
Ort: Sveriges Lustgård Katrineholm

Re: Skivtvätt

Inläggav Gigas » 2017-12-26 18:56

Att hålla sina vinyler rena är A & O för bra återgivning! En smutsig skiva ska rengöras mekaniskt med avsedd rengöringsvätska och borste. Det gör jag på min Okki-Nokki och därefter får den gå i tio minuter i ultraljudstvätten för rensning djupt inne i skivspåret. Tillbaka till Okki-Nokki för "damsugning" av vätskan. Lufttorkning i några minuter och ner i en ren innerpåse. Klart! Ett kulturdokument som en skiva utgör lönar sig att vårda!

Användarvisningsbild
icko
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2008-09-04

Re: Skivtvätt

Inläggav icko » 2017-12-28 20:49

CODY skrev:http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=61766&hilit=balsamschampoo


Vad har du testat med för märke, det kanske inte spelar någon roll!? Jag är sugen på att prova men har inget hemma.

Edit: jag ser nu att du använt vilket billigt skit som helst, typ. Ska testa detta.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Skivtvätt

Inläggav CODY » 2017-12-29 01:16

icko skrev:
CODY skrev:http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=61766&hilit=balsamschampoo


Vad har du testat med för märke, det kanske inte spelar någon roll!? Jag är sugen på att prova men har inget hemma.

Edit: jag ser nu att du använt vilket billigt skit som helst, typ. Ska testa detta.


Billigaste på Ö&B! :D

Vore kul 0m du kunde rapportera hur det gick för dig. Jag är fortsatt nöjd.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
icko
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2008-09-04

Re: Skivtvätt

Inläggav icko » 2017-12-29 01:56

Det ska jag. Förresten, vart skaffade du din borste?

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Skivtvätt

Inläggav CODY » 2017-12-29 14:32

köpte den på svalander, tror jag. Men det är en vanlig borste. Någon skrev att den liknade en draglist till innerdörrar. Annars skulle en sån här kunna funka:

http://www.biltema.se/sv/Hem/Hygien/Hygienartiklar/Nagelborste-2000023129/

Eller vilken borste med täta och hårda "hår", som helst. Obs - tar inte ansvar för detta. Prova på skitiga och dåliga skivor först.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Skivtvätt

Inläggav Perfector » 2017-12-29 14:54

En mjuk svamp och ljummet vatten samt Gröna Yes.
Blöt skivan och svampen.
Tryck på en droppe diskmedel på skivan och tvätta runt i spåren.
Det löser upp allt utom rena repor.
En mjuuk frottehandduk som man torkar runt med och sedan vänder skivan och torkar vidare så att allt vatten sugs upp i handduken.
Låt torka några minuter och spela sedan.
Pyssligt men väldigt givande när man får nya skivor utan knaster och smuts som får nålen att skutta i spåren.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster