Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav Morello » 2017-12-22 13:32

Stämmer det James skriver måste dett kort varit defekt och dataströmming svårt manipulerad. Vi pratar trots allt om något så enkelt som att skyffla ut data.

"
No Contest, empirically proven, Night and Day Difference. As if a wool sweater has been removed!!

The High frequency definition is outstanding, in fact, it is scary how rolled off the old card top end was. Slight improvement in bass transients. Sound stage was much more stable. Less sibilance on voice. Upper midrange was more open. Depth perception much deeper and wider (better resolution of high frequency reverb reflections)
"

Detta är för övrigt bara blomsterspråk och mumbojumbo som skulle vara taget från vilken hifiblaska som helst - alternativt från grannforat Eufånia.

Detta tarvar analys av bitsrömmarna.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav Rydberg » 2017-12-22 13:52

Det var inte James som skrev det där utan en studio som gjort A/B-testing.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav Morello » 2017-12-22 14:13

Rydberg skrev:Det var inte James som skrev det där utan en studio som gjort A/B-testing.


Det har du rätt i. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-22 17:57

imac skrev:Tyckte jag kände igen ESI kortet :)


Är det ESI-kortet som ersätts med något annat i Bryston?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav Rydberg » 2017-12-22 18:45

RogerGustavsson skrev:
imac skrev:Tyckte jag kände igen ESI kortet :)


Är det ESI-kortet som ersätts med något annat i Bryston?

Var det oklart med tanke på bilderna på förra sidan?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-22 19:30

På mobilens lilla fönster blir det inte solklart...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav sprudel » 2017-12-22 19:40

Morello skrev:Stämmer det James skriver måste dett kort varit defekt och dataströmming svårt manipulerad. Vi pratar trots allt om något så enkelt som att skyffla ut data.

"
No Contest, empirically proven, Night and Day Difference. As if a wool sweater has been removed!!

The High frequency definition is outstanding, in fact, it is scary how rolled off the old card top end was. Slight improvement in bass transients. Sound stage was much more stable. Less sibilance on voice. Upper midrange was more open. Depth perception much deeper and wider (better resolution of high frequency reverb reflections)
"

Detta är för övrigt bara blomsterspråk och mumbojumbo som skulle vara taget från vilken hifiblaska som helst - alternativt från grannforat Eufånia.

Detta tarvar analys av bitsrömmarna.


Har du sett filmen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav distad » 2017-12-22 21:24

I min värld så är det skillnader på digitala utgångar.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav Rydberg » 2017-12-22 21:42

RogerGustavsson skrev:På mobilens lilla fönster blir det inte solklart...

Ok! :) Det var alltså digitalkortet som byttes i min digitalspelare, från ESI juli@ med Bryston I/O till Brystons egna IAD.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav sprudel » 2017-12-22 22:01

FBK skrev:I min värld så är det skillnader på digitala utgångar.


Ja, inte f-n är det så enkelt som många tycks tro med digital uppspelning.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav Laila » 2017-12-22 22:27

Vadårå, va inte dä perfekter redan på tidigt 80-tal . . . typer ? 8O
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav sprudel » 2017-12-23 11:20

Laila skrev:Vadårå, va inte dä perfekter redan på tidigt 80-tal . . . typer ? 8O


Jo, men visst var det. Bara ettor och nollor, vad kan gå fel? Vi vet och kan allt. Den inställningen finns än idag.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-23 12:29

Det är inget problem om grejorna fungerar, men det kommer alltid att finnas exempel på sådant som aldrig borde sett dagens ljus.
Det är dock förvånande om välrenomerade tillverkare tar fram lösningar som genererar så stora fel som det pekas på i denna tråden, släpper det på marknaden och sedan tar bra betalt för att åtgärda det som borde fungerat från början.
Hur stora skillnader det egentligen rör sig om vet jag dock inte ett skit om.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav Morello » 2017-12-23 12:39

RogerGustavsson skrev:På mobilens lilla fönster blir det inte solklart...


Det är därför man använder telefonen just för att telefonera och inte så mycket annat. 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav distad » 2017-12-23 13:11

sprudel skrev:
Laila skrev:Vadårå, va inte dä perfekter redan på tidigt 80-tal . . . typer ? 8O


Jo, men visst var det. Bara ettor och nollor, vad kan gå fel? Vi vet och kan allt. Den inställningen finns än idag.

Jag "tror" att på mer påkostade transporter (CD.spelare, Bluy-Ray osv) så lär det var mindre skillnader, men att tro att att en gammal CD-spelare för 3000kr på sin tid är svaret på en optimal transport att att skjuta sig själv i foten. Har testat flera beg. DVD-spelare och även CD spelare genom åren som transporter och det har alltid varit skillnad, ofta större än mellan olika Dac:ar.... :? Idag så använder jag en Bladelius Freja som transport, och som på sin tid var en dyr CD-spelare. Ska när orken finns test hur den låter jämfört emot min Hegel Dac, för att höra hur och vad som hänt under åren. Det kanske inte är sådan stor skillnad.... 8O Bäst att hålla tyst om det i så fall
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav music4ever » 2017-12-23 14:35

Frågan är, vad händer med skillnaderna mellan digital utgångar när man blindtestar? :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav sprudel » 2017-12-23 14:52

Tror inte det händer så mycket, däremot vore det intressant att testa skivspelatrix blindt. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav Morello » 2017-12-23 15:13

sprudel skrev:
Morello skrev:Stämmer det James skriver måste dett kort varit defekt och dataströmming svårt manipulerad. Vi pratar trots allt om något så enkelt som att skyffla ut data.

"
No Contest, empirically proven, Night and Day Difference. As if a wool sweater has been removed!!

The High frequency definition is outstanding, in fact, it is scary how rolled off the old card top end was. Slight improvement in bass transients. Sound stage was much more stable. Less sibilance on voice. Upper midrange was more open. Depth perception much deeper and wider (better resolution of high frequency reverb reflections)
"

Detta är för övrigt bara blomsterspråk och mumbojumbo som skulle vara taget från vilken hifiblaska som helst - alternativt från grannforat Eufånia.

Detta tarvar analys av bitsrömmarna.


Har du sett filmen?


Jag tittade på 20 minter sedan tröttnade jag på en salig blanding av anekdotiskt prat riktat till lyssnare utan teknisk bakgrund och rent säljprat. Signa/delta-omvandlare är ett intressant och komplext ämne.

Jag undrar dock om du tittat - de delar jag tittat på saknar nämligen helt bäring på sakfrågan i tråden - nämligen övföring av data i den digitala domänen i allmänhet och via SPDIF i synnerhet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav Rydberg » 2017-12-23 15:50



Från ca 16 min
Class only looks like arrogance from below.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav Tell » 2017-12-23 16:43

Rydberg skrev:
[ YouTube ]


Från ca 16 min


Han visar en exempelgraf på överdriven jitter (hans egna ord) där det ska diffa runt 0.2us, men vill minnas att när man lyssnar på Svantes exempel på jitter så hörs inte jitter förrens vid nånstans 1-10us. Herren i klippet målar alltså upp problemet större än vad det är.
Samma sak i början när han pratar om analog vs digital volymkontroll, att en enkel (hans ord) 16bit (utan dither som jag förstår det) volymkontroll tappar upplösning o brusgolvet ökar i jämförelse med signalen så fort man sänker volymen. Men trots att det är en enkel 16bit volymkontroll så är det ju inget problem då brusgolvet antagligen ligger under rummets (och musikens) brusgolv. Sen går han vidare o pratar om 32bit volymkontroll o att den har mycket bättre brusgolv vilket stämmer bra, men att en analog volymkontroll fortfarande är bättre. O visst, rent tekniskt kanske en avancerad/dyr analog volymkontroll är bättre, men i praktiken så är det inte en jävel nånsin som nånsin kommer höra nån skillnad.
Han är alltså precis som många andra audiofiler jävligt duktig på att måla upp nånting som ett stort problem när det i själva verket inte alls är det. Tröttsamt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav Tangband » 2017-12-23 16:59

music4ever skrev:Frågan är, vad händer med skillnaderna mellan digital utgångar när man blindtestar? :D


Jag tror absolut att det ibland kan finnas skillnader mellan olika slags ingångar. Men jag tror inte man kan säga att tex utskälda Toslink skulle generellt vara sämre än USB vid alla lägen. Tvärtom, då den galvaniska åtskillnaden mellan transport och dac kanske påverkar mycket mer än andra saker.

Det fina vid F/E testerna förövrigt är att man ju har en referens, - hur det låter före apparaten. Så även om Toslink används som digital ingång på testobjekt-dacen och ljudet ändå låter identiskt efter apparaten, så är den digitala ingången inget problem .

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav Tangband » 2017-12-23 17:04

Rydberg skrev:
[ YouTube ]


Från ca 16 min


Jo, det är väldigt intressant men det handlar också om att sälja dacar från Ess Sabre.
Han nämner också att Ess egna lösningar på digitala volymregleringar inuti själva DA- chipet har mer än 130 db dynamiskt omfång, i praktiken nästan lika bra som de bästa analoga lösningarna. Men han har betalt för att undervisa journalisterna som sitter i publiken så de kan hitta på någon ny intressant artikel- win,win. 8)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav music4ever » 2017-12-23 17:08

sprudel skrev:Tror inte det händer så mycket, däremot vore det intressant att testa skivspelatrix blindt. :)


Att t ex byta pickp-up, eller ställa in pickupen är knappast av samma grad som detta. Det är rätt extrema skillnader, både mätmässigt och lyssningsmässigt, som man kan få då.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav Morello » 2017-12-23 17:21

music4ever skrev:
sprudel skrev:Tror inte det händer så mycket, däremot vore det intressant att testa skivspelatrix blindt. :)


Att t ex byta pickp-up, eller ställa in pickupen är knappast av samma grad som detta. Det är rätt extrema skillnader, både mätmässigt och lyssningsmässigt, som man kan få då.


Exakt, vi talar om väsensskild grad av robusthet i systemen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav Rydberg » 2017-12-23 17:35

Om de nu gjort blinda tester där man kunnat detektera vissa saker, som man sedan hittat de tekniska orsakerna till, förstår jag inte varför själva anställningen kan vara så viktig, det är knappast ett tekniskt argument. Att han måste säga vissa saker kan man väl filtrera ut kan jag tycka. Och även om oviktigheten att man kan göra en analog volymkontroll bättre än en digital kanske är uppenbar, betyder det ju inte att skillnaden inte finns (jämför gärna med IÖs argumentation i HA interconnecttråden).
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav sprudel » 2017-12-23 18:36

Sannolikt varierar känsligheten för olika fenomen inom ljudåtergivning liksom det mesta inom människors perception.
Problemet existerar ju endast för de som uppfattar det, om det nu är ett problem.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav sprudel » 2017-12-23 18:37

music4ever skrev:
sprudel skrev:Tror inte det händer så mycket, däremot vore det intressant att testa skivspelatrix blindt. :)


Att t ex byta pickp-up, eller ställa in pickupen är knappast av samma grad som detta. Det är rätt extrema skillnader, både mätmässigt och lyssningsmässigt, som man kan få då.


Mycket möjligt när vi vet vad att mäta.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav shifts » 2017-12-23 19:12

sprudel skrev:Sannolikt varierar känsligheten för olika fenomen inom ljudåtergivning liksom det mesta inom människors perception.
Problemet existerar ju endast för de som uppfattar det, om det nu är ett problem.


Därför är det extra bra om just de som är extra känsliga blindlyssnar lite då och då. Men de vill oftast inte de som tycker sig vara känsligast. De behöver inte visa för någon annan att de hör skillnad, osv. osv, håhåjaja, nu är det jul!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav Morello » 2017-12-23 19:33

sprudel skrev:
music4ever skrev:
sprudel skrev:Tror inte det händer så mycket, däremot vore det intressant att testa skivspelatrix blindt. :)


Att t ex byta pickp-up, eller ställa in pickupen är knappast av samma grad som detta. Det är rätt extrema skillnader, både mätmässigt och lyssningsmässigt, som man kan få då.


Mycket möjligt när vi vet vad att mäta.


Jitter i SPDIF-kommunikation har man kunnat mäta i minst 20-30 år. Kolla tex Stereophile. Eller vad menar du?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav Rydberg » 2017-12-23 19:36

Shifts> Det där stämmer verkligen!
Class only looks like arrogance from below.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster