Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav Harryup » 2017-12-23 19:53

Är fullständigt övertygad om att det kan vara skillnader då man blandar in apparater styrda av programvaror. Räcker med en firmwareuppgradering så kan ett tidigare resultat ha ändrat sig. Sen är ju det en fråga om att koppla ihop apparater och man skall inte helt bortse ifrån att det är 2 ändar som kan ge kombinationseffekter.
Så att bestämma sig för utifrån kanske några mätningar eller lyssningstester att skillnader inte finns ser jag som inte särskilt vetenskapligt när man vet att man inte bör bevisa att saker inte finns. Om sedan toslink eller coax eller USB är "bäst" så kan det vara för stunden som jag ser det.

/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav sprudel » 2017-12-23 20:37

shifts skrev:
sprudel skrev:Sannolikt varierar känsligheten för olika fenomen inom ljudåtergivning liksom det mesta inom människors perception.
Problemet existerar ju endast för de som uppfattar det, om det nu är ett problem.


Därför är det extra bra om just de som är extra känsliga blindlyssnar lite då och då. Men de vill oftast inte de som tycker sig vara känsligast. De behöver inte visa för någon annan att de hör skillnad, osv. osv, håhåjaja, nu är det jul!


Hjälper ju föga om de inte är drillade i att lyssna blindt, dessutom är det inte helt säkert att de är intresserade av att drillas, kan tänka.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav shifts » 2017-12-23 21:27

Kanske, kanske inte. Synd är det i alla fall.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav music4ever » 2017-12-24 00:29

sprudel skrev:
music4ever skrev:
sprudel skrev:Tror inte det händer så mycket, däremot vore det intressant att testa skivspelatrix blindt. :)


Att t ex byta pickp-up, eller ställa in pickupen är knappast av samma grad som detta. Det är rätt extrema skillnader, både mätmässigt och lyssningsmässigt, som man kan få då.


Mycket möjligt när vi vet vad att mäta.


Vi vet hur man ska mäta. Det finns inget ljudfenomen vi inte kan mäta.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav Rydberg » 2017-12-24 00:31

music4ever skrev:
sprudel skrev:
music4ever skrev:
Att t ex byta pickp-up, eller ställa in pickupen är knappast av samma grad som detta. Det är rätt extrema skillnader, både mätmässigt och lyssningsmässigt, som man kan få då.


Mycket möjligt när vi vet vad att mäta.


Vi vet hur man ska mäta. Det finns inget ljudfenomen vi inte kan mäta.

Du har ingen aning om det, du kanske tror det och det är något annat.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav music4ever » 2017-12-24 00:39

Rydberg skrev:Du har ingen aning om det, du kanske tror det och det är något annat.

Enkelt, bevis att du kan höra någon som vi inte kan mäta.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav Rydberg » 2017-12-24 00:41

shifts skrev:Kanske, kanske inte. Synd är det i alla fall.


Snackade om blindtester med Morello här om dagen, jag är ganska hopplös eftersom jag ganska snabbt tappar intresset. Har kört en hel del ABX via Foobar och brukar nästan alltid ha de första fem rätt och då tar jag alltid tid på mig. Sen börjar jag bli otålig och ”vet” redan efter 10s, naturligtvis kommers felen då. Jag måste nog personligen köra 4-5 lyssningar och sedan göra något annat en timme för att sedan återkomma. Funkar ni andra så också eller klarar ni att hålla er koncentration uppe?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav Rydberg » 2017-12-24 00:49

music4ever skrev:
Rydberg skrev:Du har ingen aning om det, du kanske tror det och det är något annat.

Enkelt, bevis att du kan höra någon som vi inte kan mäta.

”Vi inte kan mäta” :D Om du kan hantera en tumstock skulle jag bli imponerad.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav music4ever » 2017-12-24 09:26

Rydberg skrev:
music4ever skrev:
Rydberg skrev:Du har ingen aning om det, du kanske tror det och det är något annat.

Enkelt, bevis att du kan höra någon som vi inte kan mäta.

”Vi inte kan mäta” :D Om du kan hantera en tumstock skulle jag bli imponerad.


Tja, jag är ju inte lika lättlurad som vissa andra som "hör" alla dessa skillnader. :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav sprudel » 2017-12-24 10:26

music4ever skrev:
Rydberg skrev:
music4ever skrev:Enkelt, bevis att du kan höra någon som vi inte kan mäta.

”Vi inte kan mäta” :D Om du kan hantera en tumstock skulle jag bli imponerad.


Tja, jag är ju inte lika lättlurad som vissa andra som "hör" alla dessa skillnader. :lol: :lol: :lol:


Vi måste ha hlt olika typ och grad av humor. Du har tre skrattande smileys. Vad är det som är så roligt?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav sprudel » 2017-12-24 10:50

Rydberg skrev:
shifts skrev:Kanske, kanske inte. Synd är det i alla fall.


Snackade om blindtester med Morello här om dagen, jag är ganska hopplös eftersom jag ganska snabbt tappar intresset. Har kört en hel del ABX via Foobar och brukar nästan alltid ha de första fem rätt och då tar jag alltid tid på mig. Sen börjar jag bli otålig och ”vet” redan efter 10s, naturligtvis kommers felen då. Jag måste nog personligen köra 4-5 lyssningar och sedan göra något annat en timme för att sedan återkomma. Funkar ni andra så också eller klarar ni att hålla er koncentration uppe?


Det är svårt. Att lyssna på samma sätt osv. Jag förlorar mig själv ganska tidigt.
Delvis därför min skepsis till tvärsäkra tolkningar av resultat av blindtester hos ”amatörer”. Det är en annan sak hos vältränade lyssnare som i LTS lyssnarpanel.
Har noterat att ”subben” envist propagerar för blindtester men undrar om han någonsin deltagit i en seriös test själv, i så fall borde hållningen vara lite mer försiktig.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-24 14:15

Vem är "subben!?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav Rydberg » 2017-12-24 15:37

RogerGustavsson skrev:Vem är "subben!?

Subjektivisten aka Nin aka Music4ever
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav music4ever » 2017-12-24 22:26

sprudel skrev:Har noterat att ”subben” envist propagerar för blindtester men undrar om han någonsin deltagit i en seriös test själv, i så fall borde hållningen vara lite mer försiktig.


Ja, det har jag gjort. Men nu för tiden lyssnar jag på musik istället för jaga hjärnspöken.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav distad » 2017-12-25 13:28

Rydberg skrev:
RogerGustavsson skrev:Vem är "subben!?

Subjektivisten aka Nin aka Music4ever

Det var som fanken, han blev insläppt ändå efter vad han gjorde. 8O :?
Har noterat att ”subben” envist propagerar för blindtester men undrar om han någonsin deltagit i en seriös test själv, i så fall borde hållningen vara lite mer försiktig.

Han har fått lära sig här genom massa år att så är det och då är det så. Finns bara en person i världen som skulle kunna rubba på hans uppfattningar.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav Morello » 2017-12-25 14:55

Nu tycker jag julstämningen i tråden känns tveksam. Slå på en bra julskiva och drick lite glögg.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav distad » 2017-12-25 15:18

Väntar på sambon, sedan blir det glögg :P
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav music4ever » 2017-12-25 23:53

Morello skrev:Nu tycker jag julstämningen i tråden känns tveksam. Slå på en bra julskiva och drick lite glögg.


Bara en julskiva som får spelas i mitt hem och det är Onkel kånkels julskiva. :lol:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav Rydberg » 2017-12-26 02:40

music4ever skrev:
Morello skrev:Nu tycker jag julstämningen i tråden känns tveksam. Slå på en bra julskiva och drick lite glögg.


Bara en julskiva som får spelas i mitt hem och det är Onkel kånkels julskiva. :lol:

Vem hade förväntat sig något annat? :lol:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav Headfi » 2017-12-28 01:25

Jag tenderar att göra det enkelt för mig och helt enkelt utgå ifrån att det inte är någon direkt skillnad mellan olika enheter vid digital signal ut via t.ex HDMI eller USB (nyare signalkällor). Finns det skillnader kan man sannolikt misstänka signalbehandling/omvandling i källan snarare än HDMI- eller USB-anslutningen.

Idag är min inställning att en dator (HTPC) är den optimala signalkällan och att eventuella skillnader beror på den interna miljön i burken, kvaliteten på ljudkortet och konfiguration av mjukvaran (t.ex omsampling vs att transportera ut en bitkorrekt, ren digitalsignal).

För att bringa klarhet i frågan om skillnad på digital signal ut från en källa känns det som att diverse experiment vore på sin plats och då av ABX-natur.

Det första experimentet vore att medvetet laborera med signalen för att se hur pass kraftigt den kan ändras innan lyssnarna reagerar. Detta för att få en grundläggande referens för hörbarhet i det specifika sammanhanget.

Därefter ABXar man ett antal digitala källor.

Jag är definitivt skeptisk mot "stora skillnader" vid "transport" av musik lagrad på hårddisk via USB eller HDMI i den meningen att fokus bör läggas på just den delen. D.v.s att t.ex en välbyggd HTPC "inte är bra nog" på att ge fullgott resultat när den är ansluten till en DAC eller förstärkare och att "lösningen" på detta problem är någon form av "streamer". D.v.s att man inte bör köra HTPC->förstärkare utan snarare HD/NAS->streamer->förstärkare. Eller skicka signalen från HTPC till streamer istället för att koppla in direkt.

Personligen har jag lite svårt för tanken på att köra HTPC->Streamer->Förstärkare då det enligt mig känns som att en extra komponent blandats in som har lite tveksamt värde när man kan bygga ett utmärkt bra system med kombon Plex/Kodi och PlexKodiConnect på klienterna och utrusta "satellitsystemen" (system i andra rum) med en liten stereo bestående av Kodibox ansluten digitalt till en lämplig förstärkare.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster