Lägger Tidal ner 2018?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Belker » 2017-12-29 15:16

music4ever skrev:
Belker skrev:I feel you, darkg! Kan inte music4ever eller Morello slänga upp ett exempel på normaliseringens problem? End of discussion i så fall! Hittills har jag bara hört inte helt konstruktiva klagomål.


Om du inte hör någon påverkan av normaliseringen så kan du väl använda det.

Vad jag hör är inte riktigt relevant här. Jag använder Tidal via Bluesound och är nöjd så. Mer nöjd skulle jag vara om jag visste att Spotify inte mixtrar sönder ljudet, för Spotifys gränssnitt och tjänst i övrigt är bättre än Tidal. Du hävdar att Spotify förstör ljudet med limitering. Spotify hävdar motsatsen, så jag tycker bevisbördan faller på dig. Kan du inte bara slänga upp en länk på något som låter illa, så vi alla får höra? Jag skulle kunna börja leta igenom hela Spotify och jämföra med normalisering av eller på, men det känns ju skitjobbigt när du redan vet var man ska leta.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Belker » 2017-12-29 15:17

music4ever skrev:Vad är poängen med normaliseringen?

Att döda loudness war!

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav music4ever » 2017-12-29 15:19

Vad är det du menar? Att en limiter aldrig påverkar ljudet?
Jag märkte av detta för flera år, hur mycket sämre viss musik lät. Fann inställningen, stängde av den och problemet var löst.
Har inte brytt mig sedan dess och förstår fortfarande inte varför man överhuvudtaget skall använda normaliseringsfunktionen. Vad är poängen?

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav music4ever » 2017-12-29 15:19

Belker skrev:
music4ever skrev:Vad är poängen med normaliseringen?

Att döda loudness war!


Nej.

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Tell » 2017-12-29 15:23

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Är folk så indoktrinerade av loudnesswar att man inte längre ser eller rättare sagt hör vad som händer med musiken?


Svar ja. Det tolkas som ett "musikaliskt uttryck" att det skall låta så.

Kompressorpumpande är garanterat ett musikaliskt uttryck idag. Eller snarare sidechainande, där man under mixningen lägger på en kompressor på ett ljud där den styrs av signalen från oftast kicken för att få tydliggöra kicken. Har själv inga problem med det om det görs snyggt (även fast jag föredrar om det inte görs alls), men ibland kan det tyvärr bli väldigt tydligt och irriterande.

music4ever skrev:Vad är det du menar? Att en limiter aldrig påverkar ljudet?
Jag märkte av detta för flera år, hur mycket sämre viss musik lät. Fann inställningen, stängde av den och problemet var löst.
Har inte brytt mig sedan dess och förstår fortfarande inte varför man överhuvudtaget skall använda normaliseringsfunktionen. Vad är poängen?

Fast den inställningen ska ju normalt sett inte påverka musik negativt alls. Det skulle isf vara den musiken där nivån höjs pga normaliseringen, men det har vi väl fortfrande inget bevis för att den skulle göra?

music4ever skrev:
Belker skrev:
music4ever skrev:Vad är poängen med normaliseringen?

Att döda loudness war!


Nej.

Nehe? Vad är den annars till för tror du?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Belker » 2017-12-29 15:24

Igen, normaliseringen (utan limiter, kompressor eller nivåhöjning- såsom Tidal och Youtube har implementerat det) är en metod att avsluta loudness war.

Förstår inte varför ni ger er på streamingtjänsterna här. De är ju lösningen på ett problem som främst (kommersiell) radio skapat senaste 20 åren, där det gäller att låta högst i bullriga miljöer.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Morello » 2017-12-29 15:28

music4ever skrev:Vad är poängen med normaliseringen?


Att pressa upp nivån på material som låter "för svagt" - tydligen har Spotify-generationen svårt att traktera en volymkontroll!
Det anmärkningsvärda är att kompressorn är atktiverad efter installation.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Belker » 2017-12-29 15:31

Morello skrev:
music4ever skrev:Vad är poängen med normaliseringen?


Att pressa upp nivån på material som låter "för svagt" - tydligen har Spotify-generationen svårt att traktera en volymkontroll!
Det anmärkningsvärda är att kompressorn är atktiverad efter installation.

Snälla Morello, vanligtvis med järnkoll, läs på lite om detta. Det är inte som du säger.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Morello » 2017-12-29 15:37

Du får gärna förklara varför man behöver in limiter - i den digitala domänen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Belker » 2017-12-29 15:42

Morello skrev:Du får gärna förklara varför man behöver in limiter - i den digitala domänen.

Spotify hävdar att det behövs, se citat tidigare i tråden. De andra aktörerna använder inte limiter.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Belker » 2017-12-29 15:43

Och ingen av streamingtjänsterna ”pressar upp nivåerna”. Och ingen använder kompressor.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav petersteindl » 2017-12-29 15:44

Morello skrev:Du får gärna förklara varför man behöver in limiter - i den digitala domänen.


Man limiterar topparna. Sedan trycker man ihop resten i en kompressor. Då blir det starkare och mer ljud för pengarna. :mrgreen:
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Tell » 2017-12-29 15:45

Morello skrev:Du får gärna förklara varför man behöver in limiter - i den digitala domänen.

Jag vet inte exakt hur den eventuella limitern funkar, men en vettigt inställd limiter lär ju låta mindre dåligt än ren digital klipping.

Förstår inte alls hur du kan påstå att anledningen till att dom normaliserar öht är för att dra upp musik som låter "för svagt". Du kan alltså inte se fördelen med att dom drar ner nivån på all den här söndermastrade musiken (som du själv hatar) för att kanske lyckas få tillbaks lite mer dynamik i musiken. Hur blind är du?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Tangband » 2017-12-29 15:46

petersteindl skrev:
Morello skrev:Du får gärna förklara varför man behöver in limiter - i den digitala domänen.


Man limiterar topparna. Sedan trycker man ihop resten i en kompressor. Då blir det starkare och mer ljud för pengarna. :mrgreen:

Mer PANG för pengarna 8O :D

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav music4ever » 2017-12-29 15:55

Tell skrev:Fast den inställningen ska ju normalt sett inte påverka musik negativt alls. Det skulle isf vara den musiken där nivån höjs pga normaliseringen, men det har vi väl fortfrande inget bevis för att den skulle göra?


Jag föreslår att du söker på forumet. Det har flera gånger tagits upp tidigare.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav music4ever » 2017-12-29 15:57

Belker skrev:Igen, normaliseringen (utan limiter, kompressor eller nivåhöjning- såsom Tidal och Youtube har implementerat det) är en metod att avsluta loudness war.

Förstår inte varför ni ger er på streamingtjänsterna här. De är ju lösningen på ett problem som främst (kommersiell) radio skapat senaste 20 åren, där det gäller att låta högst i bullriga miljöer.


För jag har något som kallas volymkontroll.

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Tell » 2017-12-29 16:03

music4ever skrev:
Tell skrev:Fast den inställningen ska ju normalt sett inte påverka musik negativt alls. Det skulle isf vara den musiken där nivån höjs pga normaliseringen, men det har vi väl fortfrande inget bevis för att den skulle göra?


Jag föreslår att du söker på forumet. Det har flera gånger tagits upp tidigare.

Har inte läst nåt alls om det förrens nu. Har du lust att sammanfatta?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Svante » 2017-12-29 16:25

Det där med true peak är väl det som tas hänsyn till i EBU R.128, dvs att om man har en fullt utstyrd digital signal så kan den ge toppar i den analoga världen som är högre än vad motsvarande digitala sampel är. Vi hade en lång tråd om det för några år sedan där vi hade en mindre fruktsam diskussion om huruvida det skulle heta Gibbs fenomen eller inte, men vi diskuterade också hur stor marginal man måste ha för att undvika klippning i DACen. Vi kom fram till att det inte finns någon sådan garanterad marginal, givet ett perfekt rekonstruktionsfilter finns det ingen teoretisk övre gräns för hur stor överslängen kan bli. Givet ett visst reellt rekonstruktionsfilter finns det dock en sådan gräns som varierar med filterlösning, och det givna stället för en sådan överstyrningsmarginal är alltså på det ställe där rekonstruktionsfiltret sitter, dvs i DACen, eller om det rör sig om omsampling, i omsamplaren (som alltså måste sänka nivån lite).

I praktiken är dock detta finlir som får långt mycket mindre konsekvenser än de andra saker som diskuteras i tråden. Överslängarna drabbar worst-case-signaler som knappast finns i vanlig musik, utom möjligen tokmastrat, vrålklippt material, och det låter ju inget vidare från början. Välinspelat programmaterial får väldigt sällan några överslängar över full utstyrning alls.

Så, det är som sagt väldigt enkelt, Spotify och de andra behöver bara mäta LUFS på alla låtar, alternativt album, justera ner nivån så att den inte ligger över -23 dB LUFS och sen är det klart. Möjligen kan man tänka sig att de bedriver ett långsiktigt arbete för att sänka nivån med 1 dB varannan månad över ett par år för att mobiltillverkarna ska komma ikapp och för att folk som inte bryr sig ska kunna köpa nya telefoner.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Belker » 2017-12-29 16:26

music4ever skrev:
Belker skrev:Igen, normaliseringen (utan limiter, kompressor eller nivåhöjning- såsom Tidal och Youtube har implementerat det) är en metod att avsluta loudness war.

Förstår inte varför ni ger er på streamingtjänsterna här. De är ju lösningen på ett problem som främst (kommersiell) radio skapat senaste 20 åren, där det gäller att låta högst i bullriga miljöer.


För jag har något som kallas volymkontroll.

Jag ger upp! Orkar någon förklara helheten (igen)? Alternativt läser du hela tråden igen.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav JB » 2017-12-29 16:43

Svante skrev:Så, det är som sagt väldigt enkelt, Spotify och de andra behöver bara mäta LUFS på alla låtar, alternativt album, justera ner nivån så att den inte ligger över -23 dB LUFS och sen är det klart. Möjligen kan man tänka sig att de bedriver ett långsiktigt arbete för att sänka nivån med 1 dB varannan månad över ett par år för att mobiltillverkarna ska komma ikapp och för att folk som inte bryr sig ska kunna köpa nya telefoner.


Är väl inte riktigt så enkelt... först måste man ju isåfall ändra på EU lagen som kräver volymbegränsning på alla mobila enheter, och hur stor skulle inte volymskillnaden bli om man lyssnade på en låt med R.128 i tex Spotify och sedan startade en annan musikapp som inte har någon normalisering som helt plötsligt spelar upp en låt som peakar vid +-0 dB, skulle nog finnas stor risk för att folk fick hörselskador då.
Känns som att mobiltelefonerna isåfall skulle behövt normalisering direkt i operativsystemet eller i hårdvaran isåfall, men det går ju inte utan kompressor när det gäller filer där man ej kan scanna igenom filen innan uppspelning och läsa av en medelnivå (tex om man tittar/lyssnar på en livestream)

Så enkelt är det knappast =P

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav darkg » 2017-12-29 16:48

Svante skrev:Det där med true peak är väl det som tas hänsyn till i EBU R.128, dvs att om man har en fullt utstyrd digital signal så kan den ge toppar i den analoga världen som är högre än vad motsvarande digitala sampel är. Vi hade en lång tråd om det för några år sedan där vi hade en mindre fruktsam diskussion om huruvida det skulle heta Gibbs fenomen eller inte, men vi diskuterade också hur stor marginal man måste ha för att undvika klippning i DACen. Vi kom fram till att det inte finns någon sådan garanterad marginal, givet ett perfekt rekonstruktionsfilter finns det ingen teoretisk övre gräns för hur stor överslängen kan bli. Givet ett visst reellt rekonstruktionsfilter finns det dock en sådan gräns som varierar med filterlösning, och det givna stället för en sådan överstyrningsmarginal är alltså på det ställe där rekonstruktionsfiltret sitter, dvs i DACen, eller om det rör sig om omsampling, i omsamplaren (som alltså måste sänka nivån lite).

I praktiken är dock detta finlir som får långt mycket mindre konsekvenser än de andra saker som diskuteras i tråden. Överslängarna drabbar worst-case-signaler som knappast finns i vanlig musik, utom möjligen tokmastrat, vrålklippt material, och det låter ju inget vidare från början. Välinspelat programmaterial får väldigt sällan några överslängar över full utstyrning alls.

Så, det är som sagt väldigt enkelt, Spotify och de andra behöver bara mäta LUFS på alla låtar, alternativt album, justera ner nivån så att den inte ligger över -23 dB LUFS och sen är det klart. Möjligen kan man tänka sig att de bedriver ett långsiktigt arbete för att sänka nivån med 1 dB varannan månad över ett par år för att mobiltillverkarna ska komma ikapp och för att folk som inte bryr sig ska kunna köpa nya telefoner.


Bra, då verkar jag ha fattat det rätt med dacen.
Om man som Spotify gör stannar vid -14 dB LUFS, är det då, tycker du, klokt eller oklokt att de använder limiter?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-29 17:22

Vilken musik är det som slår i det digitala taket 0 dBFS?

Vilka låtar är det egentligen som kan tänkas drabbas av ev. volymutjämning påslagen i Spotify?

Testade med ett spår som hamnade på crest 23 dB i MasVis. Med volymutjämning reduceras crest till drygt 19 dB. I Tidal blir det 23 dB. Ingen av dem går upp till 0 dBFS.

Bild

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav darkg » 2017-12-29 17:36

Bra med ett exempel!

Med mina okunniga ögon ser det ut som att Spotify (normaliserat) å ena sidan inte totalmosar musiken, men dock märkbart komprimerar (limiterar). Jag tittar då mest på översta rutan. Det ser också höjt ut, om jag förstår redovisningen rätt, det ska man väl ha slutat med? Missförstår jag kurvorna?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Svante » 2017-12-29 17:38

JB skrev:
Svante skrev:Så, det är som sagt väldigt enkelt, Spotify och de andra behöver bara mäta LUFS på alla låtar, alternativt album, justera ner nivån så att den inte ligger över -23 dB LUFS och sen är det klart. Möjligen kan man tänka sig att de bedriver ett långsiktigt arbete för att sänka nivån med 1 dB varannan månad över ett par år för att mobiltillverkarna ska komma ikapp och för att folk som inte bryr sig ska kunna köpa nya telefoner.


Är väl inte riktigt så enkelt... först måste man ju isåfall ändra på EU lagen som kräver volymbegränsning på alla mobila enheter, och hur stor skulle inte volymskillnaden bli om man lyssnade på en låt med R.128 i tex Spotify och sedan startade en annan musikapp som inte har någon normalisering som helt plötsligt spelar upp en låt som peakar vid +-0 dB, skulle nog finnas stor risk för att folk fick hörselskador då.
Känns som att mobiltelefonerna isåfall skulle behövt normalisering direkt i operativsystemet eller i hårdvaran isåfall, men det går ju inte utan kompressor när det gäller filer där man ej kan scanna igenom filen innan uppspelning och läsa av en medelnivå (tex om man tittar/lyssnar på en livestream)

Så enkelt är det knappast =P


Därav min sista mening.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Svante » 2017-12-29 17:43

darkg skrev:
Svante skrev:Det där med true peak är väl det som tas hänsyn till i EBU R.128, dvs att om man har en fullt utstyrd digital signal så kan den ge toppar i den analoga världen som är högre än vad motsvarande digitala sampel är. Vi hade en lång tråd om det för några år sedan där vi hade en mindre fruktsam diskussion om huruvida det skulle heta Gibbs fenomen eller inte, men vi diskuterade också hur stor marginal man måste ha för att undvika klippning i DACen. Vi kom fram till att det inte finns någon sådan garanterad marginal, givet ett perfekt rekonstruktionsfilter finns det ingen teoretisk övre gräns för hur stor överslängen kan bli. Givet ett visst reellt rekonstruktionsfilter finns det dock en sådan gräns som varierar med filterlösning, och det givna stället för en sådan överstyrningsmarginal är alltså på det ställe där rekonstruktionsfiltret sitter, dvs i DACen, eller om det rör sig om omsampling, i omsamplaren (som alltså måste sänka nivån lite).

I praktiken är dock detta finlir som får långt mycket mindre konsekvenser än de andra saker som diskuteras i tråden. Överslängarna drabbar worst-case-signaler som knappast finns i vanlig musik, utom möjligen tokmastrat, vrålklippt material, och det låter ju inget vidare från början. Välinspelat programmaterial får väldigt sällan några överslängar över full utstyrning alls.

Så, det är som sagt väldigt enkelt, Spotify och de andra behöver bara mäta LUFS på alla låtar, alternativt album, justera ner nivån så att den inte ligger över -23 dB LUFS och sen är det klart. Möjligen kan man tänka sig att de bedriver ett långsiktigt arbete för att sänka nivån med 1 dB varannan månad över ett par år för att mobiltillverkarna ska komma ikapp och för att folk som inte bryr sig ska kunna köpa nya telefoner.


Bra, då verkar jag ha fattat det rätt med dacen.
Om man som Spotify gör stannar vid -14 dB LUFS, är det då, tycker du, klokt eller oklokt att de använder limiter?


Jag kan förstå att "marknaden kräver det", och hoppas som sagt att det finns en långsiktig plan att öka marginalen till -23 dB LUFS. Och viktigast av allt är att de INTE höjer något så mycket att det måste komprimeras/limiteras. Det är raka motsatsen till vad man vill uppnå. Det är att förstöra de intspelningar som är oförstörda. Och dessvärre verkar normaliseringen göra just det, om man tittar på RogerGustavssons exempel.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Morello » 2017-12-29 18:00

Belker skrev:
Morello skrev:Du får gärna förklara varför man behöver in limiter - i den digitala domänen.

Spotify hävdar att det behövs, se citat tidigare i tråden. De andra aktörerna använder inte limiter.


Man kan hävda att det behövs, men det är gallimathias.
Man behöver inte manipulera datat alls för att distribuera detsamma.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Morello » 2017-12-29 18:02

RogerGustavsson skrev:Vilken musik är det som slår i det digitala taket 0 dBFS?

Vilka låtar är det egentligen som kan tänkas drabbas av ev. volymutjämning påslagen i Spotify?

Testade med ett spår som hamnade på crest 23 dB i MasVis. Med volymutjämning reduceras crest till drygt 19 dB. I Tidal blir det 23 dB. Ingen av dem går upp till 0 dBFS.



Lysande exempel på pyramidalt klumpigt implementerad nivånormering! Bojkotta skräpet!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav darkg » 2017-12-29 18:06

Ja, det är förskräckligt förvirrande alltihop. Tidigare la de enligt uppgift på 3dB, jag trodde att det var sluthöjt nu.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Belker » 2017-12-29 19:09

RogerGustavsson skrev:Vilken musik är det som slår i det digitala taket 0 dBFS?

Vilka låtar är det egentligen som kan tänkas drabbas av ev. volymutjämning påslagen i Spotify?

Testade med ett spår som hamnade på crest 23 dB i MasVis. Med volymutjämning reduceras crest till drygt 19 dB. I Tidal blir det 23 dB. Ingen av dem går upp till 0 dBFS.

[ Bild ]

Tack! Det här antyder ju att Spotify ljuger när de påstår att de limiterar minimalt. Här håller jag helt med Morello. Klåpare!

Jag vidhåller dock att normering är bra, förutsatt att den implementeras rätt.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav JB » 2017-12-29 19:13

Morello skrev:
RogerGustavsson skrev:Vilken musik är det som slår i det digitala taket 0 dBFS?

Vilka låtar är det egentligen som kan tänkas drabbas av ev. volymutjämning påslagen i Spotify?

Testade med ett spår som hamnade på crest 23 dB i MasVis. Med volymutjämning reduceras crest till drygt 19 dB. I Tidal blir det 23 dB. Ingen av dem går upp till 0 dBFS.



Lysande exempel på pyramidalt klumpigt implementerad nivånormering! Bojkotta skräpet!


Vad spelar det för roll?
Dom flesta bryr sig inte speciellt mycket om ljudkvalitet utan vill helt enkelt bara slippa ändra volymen mellan låtarna, och dom lämnar normaliseringen aktiverad och skiter fullständigt hurvida dynamisk musik tappar några dB i crest eller inte,
och dom som bryr sig om ljudkvalitet brukar sällan ha något emot att fippla med volymkontrollen mellan låtar, och stänger därmed av normaliseringen för att slippa en extra "volymkontroll" som försämrar ljudkvaliten (ja även på Tidal och andra streamingstjänster även fast dom inte limiterar signalen)

Kan förstå att det hade varit problem om normaliseringen alltid var aktiverad oavsett om man vill det eller ej, men när den går att stänga av så ser jag inte riktigt hur den kan vara ett problem? för det är väl knappast någon här på forumet som använder den ändå?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hifikg, tandren och 30 gäster