av Svante » 2017-12-29 16:25
Det där med true peak är väl det som tas hänsyn till i EBU R.128, dvs att om man har en fullt utstyrd digital signal så kan den ge toppar i den analoga världen som är högre än vad motsvarande digitala sampel är. Vi hade en lång tråd om det för några år sedan där vi hade en mindre fruktsam diskussion om huruvida det skulle heta Gibbs fenomen eller inte, men vi diskuterade också hur stor marginal man måste ha för att undvika klippning i DACen. Vi kom fram till att det inte finns någon sådan garanterad marginal, givet ett perfekt rekonstruktionsfilter finns det ingen teoretisk övre gräns för hur stor överslängen kan bli. Givet ett visst reellt rekonstruktionsfilter finns det dock en sådan gräns som varierar med filterlösning, och det givna stället för en sådan överstyrningsmarginal är alltså på det ställe där rekonstruktionsfiltret sitter, dvs i DACen, eller om det rör sig om omsampling, i omsamplaren (som alltså måste sänka nivån lite).
I praktiken är dock detta finlir som får långt mycket mindre konsekvenser än de andra saker som diskuteras i tråden. Överslängarna drabbar worst-case-signaler som knappast finns i vanlig musik, utom möjligen tokmastrat, vrålklippt material, och det låter ju inget vidare från början. Välinspelat programmaterial får väldigt sällan några överslängar över full utstyrning alls.
Så, det är som sagt väldigt enkelt, Spotify och de andra behöver bara mäta LUFS på alla låtar, alternativt album, justera ner nivån så att den inte ligger över -23 dB LUFS och sen är det klart. Möjligen kan man tänka sig att de bedriver ett långsiktigt arbete för att sänka nivån med 1 dB varannan månad över ett par år för att mobiltillverkarna ska komma ikapp och för att folk som inte bryr sig ska kunna köpa nya telefoner.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.