hcl skrev:Tangband skrev:Jo, jag vet att den högsta ” vanliga samplingsfrekvensen ” i de flesta moderna studios är 20 bit 96 kHz eller 88,2 kHz.
Idag är 24/192 tillgängligt i de flesta (alla?) interface (A/D-D/A burk) och en modern dator fixar lätt att hantera mååånga kanaler med den datatakten inkl. "in the box" pluggar etc så frågan är vad du menar med "vanliga samplingsfrekvensen"?
Trist nog är skillnaden (nyttan!?) med 24/192 jämfört med t.ex. 16/48 är dock extremt liten jämfört med skadan orsakad av all processning som görs i samband med inspelning, mixning och mastring idag. Precis som de flesta här påpekar så utgör det mesta som görs och är relaterat till nivåmaximering en överväldigande del av orsaken till att 24/192 inte behövs. När (om?) samfundet någon gång kommer över nivåmaximeringsruset så kan t.o.m. 24/192 bli efterfrågat...
Får man avsluta 2017 med en önskan om att EBU R128 skall införas på bred front under 2018?
Mja, det finns idag inga AD-omvandlare vad jag vet som fixar ett SNR som motsvarar 24 bitar. Däremot finns det gott om AD-omvandlare som spottar ur sig 24 bitar per sampel. Men det gör inget, 20 bitar är liksom tillräckligt. Det är lite samma sak med 192 kHz samplingsfrekvens, visst spottar omvandlarna ur sig 192000 sampel per sekund, men signalen mellan 48000 och 96000 är ofta rätt förorenad. Många omvandlare beter sig bättre vid 96 kHz än vad de gör i 192 kHz sampllingsfrekvens.
Skulle jag producera något seriöst idag skulle jag välja att göra det i 24/96. Det är lite olyckligt att okunnigt folk (konsumenterna) bestämmer så mycket inom audio. Det är så lätt att tro att högre siffror är bättre, och det gäller samplingsfrekvens, bitdjup , dynamik, bitrate etc. Det finns ofta saker som gör det hela mer komplicerat än det som går lätt att mäta, och de sakerna kommer lätt i skymundan. Som mikrofonplacering, rumsakustik, mastering etc, sådant som det är svårt att sätta siffror på.