Lägger Tidal ner 2018?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Svante » 2017-12-31 11:29

hcl skrev:
Tangband skrev:Jo, jag vet att den högsta ” vanliga samplingsfrekvensen ” i de flesta moderna studios är 20 bit 96 kHz eller 88,2 kHz.


Idag är 24/192 tillgängligt i de flesta (alla?) interface (A/D-D/A burk) och en modern dator fixar lätt att hantera mååånga kanaler med den datatakten inkl. "in the box" pluggar etc så frågan är vad du menar med "vanliga samplingsfrekvensen"?

Trist nog är skillnaden (nyttan!?) med 24/192 jämfört med t.ex. 16/48 är dock extremt liten jämfört med skadan orsakad av all processning som görs i samband med inspelning, mixning och mastring idag. Precis som de flesta här påpekar så utgör det mesta som görs och är relaterat till nivåmaximering en överväldigande del av orsaken till att 24/192 inte behövs. När (om?) samfundet någon gång kommer över nivåmaximeringsruset så kan t.o.m. 24/192 bli efterfrågat...

Får man avsluta 2017 med en önskan om att EBU R128 skall införas på bred front under 2018?


Mja, det finns idag inga AD-omvandlare vad jag vet som fixar ett SNR som motsvarar 24 bitar. Däremot finns det gott om AD-omvandlare som spottar ur sig 24 bitar per sampel. Men det gör inget, 20 bitar är liksom tillräckligt. Det är lite samma sak med 192 kHz samplingsfrekvens, visst spottar omvandlarna ur sig 192000 sampel per sekund, men signalen mellan 48000 och 96000 är ofta rätt förorenad. Många omvandlare beter sig bättre vid 96 kHz än vad de gör i 192 kHz sampllingsfrekvens.

Skulle jag producera något seriöst idag skulle jag välja att göra det i 24/96. Det är lite olyckligt att okunnigt folk (konsumenterna) bestämmer så mycket inom audio. Det är så lätt att tro att högre siffror är bättre, och det gäller samplingsfrekvens, bitdjup , dynamik, bitrate etc. Det finns ofta saker som gör det hela mer komplicerat än det som går lätt att mäta, och de sakerna kommer lätt i skymundan. Som mikrofonplacering, rumsakustik, mastering etc, sådant som det är svårt att sätta siffror på.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav music4ever » 2017-12-31 12:55

petersteindl skrev:Digitaaaalt? sånt skräp. Vinyl ska're va.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenska-foretaget-rider-pa-lp-trenden


Jag undrar om de har vidareutvecklat sina pressar eller om det är "bara" samma gamla pressar på gammal teknik?

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav hcl » 2017-12-31 13:37

Svante skrev:
hcl skrev:
Tangband skrev:Jo, jag vet att den högsta ” vanliga samplingsfrekvensen ” i de flesta moderna studios är 20 bit 96 kHz eller 88,2 kHz.


Idag är 24/192 tillgängligt i de flesta (alla?) interface (A/D-D/A burk) och en modern dator fixar lätt att hantera mååånga kanaler med den datatakten inkl. "in the box" pluggar etc så frågan är vad du menar med "vanliga samplingsfrekvensen"?

Trist nog är skillnaden (nyttan!?) med 24/192 jämfört med t.ex. 16/48 är dock extremt liten jämfört med skadan orsakad av all processning som görs i samband med inspelning, mixning och mastring idag. Precis som de flesta här påpekar så utgör det mesta som görs och är relaterat till nivåmaximering en överväldigande del av orsaken till att 24/192 inte behövs. När (om?) samfundet någon gång kommer över nivåmaximeringsruset så kan t.o.m. 24/192 bli efterfrågat...

Får man avsluta 2017 med en önskan om att EBU R128 skall införas på bred front under 2018?


Mja, det finns idag inga AD-omvandlare vad jag vet som fixar ett SNR som motsvarar 24 bitar. Däremot finns det gott om AD-omvandlare som spottar ur sig 24 bitar per sampel. Men det gör inget, 20 bitar är liksom tillräckligt. Det är lite samma sak med 192 kHz samplingsfrekvens, visst spottar omvandlarna ur sig 192000 sampel per sekund, men signalen mellan 48000 och 96000 är ofta rätt förorenad. Många omvandlare beter sig bättre vid 96 kHz än vad de gör i 192 kHz sampllingsfrekvens.

Skulle jag producera något seriöst idag skulle jag välja att göra det i 24/96. Det är lite olyckligt att okunnigt folk (konsumenterna) bestämmer så mycket inom audio. Det är så lätt att tro att högre siffror är bättre, och det gäller samplingsfrekvens, bitdjup , dynamik, bitrate etc. Det finns ofta saker som gör det hela mer komplicerat än det som går lätt att mäta, och de sakerna kommer lätt i skymundan. Som mikrofonplacering, rumsakustik, mastering etc, sådant som det är svårt att sätta siffror på.


Tja. SNR motsvarande 24 bitar är nog inte ens önskvärt med 24 informationsbärande bitar. Det totala bruset (analogt + digitalt) bör i allmänhet ligga en komfortabel bit över det digitala (faktiska d.v.s. inte bara det teoretiska), men vist -120 dBFS är kanske lite i överkant.

Vilket format man jobbar med bör dock bestämmas utifrån hur aktuell utrustning faktiskt presterar, vilket ju är vad du är inne på, men av någon anledning "väljer" du att ta ställning för 24/96?

Av någon anledning nämner du rumsakustik och mastring, men inte mixning, som givetvis har (eller bör ha) mycket större påverkan på resultatet än f.f.a. mastring.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav petersteindl » 2017-12-31 13:43

+1 på Svantes inlägg. De inspelningstekniker jag känner spelar in 24/96. Där har deras professionella utrustning bäst data.

Det är inte så lätt att få till det med högre samplingsfrekvens över 96 kHz, men det går.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav sprudel » 2017-12-31 14:51

Dan Lavry som konstruerar Lavrys DA och AD har ju länge hävdat detsamma, 96 kHz räcker.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav hcl » 2017-12-31 21:08

petersteindl skrev:+1 på Svantes inlägg. De inspelningstekniker jag känner spelar in 24/96. Där har deras professionella utrustning bäst data.

Det är inte så lätt att få till det med högre samplingsfrekvens över 96 kHz, men det går.

Mvh
Peter


Ja, där kanske majoriteten av utrustningen fortfarande ligger, men vad gäller A/D-omvandling så är 96 kHz väldigtlångt från någon som helst gräns. Hur mycket högre som det kan finnas poäng att gå är också en fråga.

Det finns f.ö. utrustning som låter bäst vid 44.1 kHz eller 48 kHz... eller någon annan samplingsfrekvens. Min poäng och jag skulle förespråka är dock att man testar detta ordentligt innan man måste fast vid något på dogmatiska grunder.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav hcl » 2017-12-31 21:09

hcl skrev:
petersteindl skrev:+1 på Svantes inlägg. De inspelningstekniker jag känner spelar in 24/96. Där har deras professionella utrustning bäst data.

Det är inte så lätt att få till det med högre samplingsfrekvens över 96 kHz, men det går.

Mvh
Peter


Ja, där kanske majoriteten av utrustningen fortfarande ligger, men vad gäller A/D-omvandling så är 96 kHz väldigtlångt från någon som helst gräns. Hur mycket högre som det kan finnas poäng att gå är också en fråga.

Det finns f.ö. utrustning som låter bäst vid 44.1 kHz eller 48 kHz... eller någon annan samplingsfrekvens. Min poäng och jag skulle förespråka är dock att man testar detta ordentligt innan man låser fast vid något på dogmatiska grunder.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Svante » 2017-12-31 23:21

hcl skrev:Tja. SNR motsvarande 24 bitar är nog inte ens önskvärt med 24 informationsbärande bitar. Det totala bruset (analogt + digitalt) bör i allmänhet ligga en komfortabel bit över det digitala (faktiska d.v.s. inte bara det teoretiska), men vist -120 dBFS är kanske lite i överkant.

Ja, som minst bör det vara triangelfördelat och ligga på +/- ett kvantiseringssteg. Om det är normalfördelat ska det vara ytterligare någon dB starkare, jag minns inte riktigt hur mycket. Har man det så fungerar det som ditherbrus.

Jag är i detta nu inte riktigt säker på hur detta samverkar med en deltasigmaloop, ditherbruset ska ju appliceras precis före kvantiseringen, alltså inte på ingången till en deltasigmaomvandlare.

hcl skrev:Vilket format man jobbar med bör dock bestämmas utifrån hur aktuell utrustning faktiskt presterar, vilket ju är vad du är inne på, men av någon anledning "väljer" du att ta ställning för 24/96?


Ja, sant, det är inte säkert att jag tycker samma sak om tio år. Men idag känns mer än 96 kHz onödigt.

hcl skrev:Av någon anledning nämner du rumsakustik och mastring, men inte mixning, som givetvis har (eller bör ha) mycket större påverkan på resultatet än f.f.a. mastring.


Ja, därav "etc." Mixningen är förstås viktig också, även om jag ser den som den mest artistiskt fria delen. Det finns många fel att göra där också, men också flera sätt att göra rätt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Morello » 2018-01-01 17:07

petersteindl skrev:Digitaaaalt? sånt skräp. Vinyl ska're va.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenska-foretaget-rider-pa-lp-trenden


En helt bedrövlig utveckling som övergår mitt förstånd. Varför efterfrågar inte folk CD, DVD-audio eller till och med SACD istället?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav petersteindl » 2018-01-01 17:51

Morello skrev:
petersteindl skrev:Digitaaaalt? sånt skräp. Vinyl ska're va.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenska-foretaget-rider-pa-lp-trenden


En helt bedrövlig utveckling som övergår mitt förstånd. Varför efterfrågar inte folk CD, DVD-audio eller till och med SACD istället?


Fråga music4ever. :) Vinylen kanske låter bättre? Finare konvolut. Lite strävan efter steampunk? Vad vet jag. Jag tyckte jag såg vinyl på ICA Maxi i förrgår. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav music4ever » 2018-01-01 19:15

CD är stendöd. Bara inse, vanliga svensson använder hellre spotify, Tindal eller dyl tjänster än köper en CD skiva. Om ett par år så är det bara audiofiler och storsamlare som köper CD. Många album kommer inte släppas på CD och de flesta kommer istället använda streamingtjänster.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Morello » 2018-01-01 19:21

Jo, så är det - tyvärr.

Det stora problemet är dock inte formatet per se, utan "loudness war".
Hur kan vi bidra till att få ett slut på detta elände?

På begäran av en kompis så inledde vi det nya året med "sultans of swing" på en tidig CD-utgåva och riktigt ordentligt uppskruvad volym. :mrgreen:

http://turnmeup.org/index.shtml


Gott nytt år alla forumkamrater!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav music4ever » 2018-01-01 19:22

Ska försöka finna en CD-spelare som är "kul" att använda. :D

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Morello » 2018-01-01 19:34

music4ever skrev:Ska försöka finna en CD-spelare som är "kul" att använda. :D


Denna är ganska kaxig:

Bild
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav hcl » 2018-01-01 19:47

Morello skrev:Det stora problemet är dock inte formatet per se, utan "loudness war".
Hur kan vi bidra till att få ett slut på detta elände?

På begäran av en kompis så inledde vi det nya året med "sultans of swing" på en tidig CD-utgåva och riktigt ordentligt uppskruvad volym. :mrgreen:

http://turnmeup.org/index.shtml



Jag kan svära på att vinylutgåvan är ännu ett snäpp bättre dock :(

Frågan är om huvudorsaken till att vinyl ofta är bättre beror just på hur musik producerats, både förr och nu? Något som är väldigt uppenbart när man mixar musik live är att det i princip alltid finns en gräns där för mycket kompression dödar uttrycket och känslan i musiken och även om mycket musik som produceras på skiva eller andra media inte riktigt låter lika dött som då man passerar denna gräns live så är i princip all komersiell musik komprimerad mycket hårdare än vad jag någonsin skulle göra live. Problemet man stöter på då man tillämpar samma förhållningssätt vid mixning för distribution är att musikerna tycker det är allt för låg medelnivå och att det ändå inte känns tillräckligt dynamiskt utan att man komprimerar på ett visst sätt och med lite lagom extra distorsion i de "starkare" partierna...
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav hcl » 2018-01-01 19:57

Morello skrev:
music4ever skrev:Ska försöka finna en CD-spelare som är "kul" att använda. :D


Denna är ganska kaxig:

[ Bild ]


Mmm, fast lika tråkig som att se färg torka. Den här är dock förfärande bra. Dessvärre också förfärande dyr...

Linn DS
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav JB » 2018-01-01 21:04

petersteindl skrev:+1 på Svantes inlägg. De inspelningstekniker jag känner spelar in 24/96. Där har deras professionella utrustning bäst data.

Det är inte så lätt att få till det med högre samplingsfrekvens över 96 kHz, men det går.

Mvh
Peter


Alla seriösa studios spelar in med minst 24/96 för att det ska finnas mer information att ta av när man tex EQar spår samt lägger på effekter och kompressorer, men sedan när man exporterar slutmixen så räcker 16/44 hur fint som helst. Så bara för att studion spelar in med 24/96 betyder alltså inte att den som i slutändan lyssnar på musiken har någon som helst glädje av den bitraten/samplingsfrekvensen.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Morello » 2018-01-01 21:20

Helt riktigt och för den mesta av dagens populärmusik skulle 8 bitar räcka utmärkt bra.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Nattlorden » 2018-01-01 21:36

hcl skrev:
Morello skrev:
music4ever skrev:Ska försöka finna en CD-spelare som är "kul" att använda. :D


Denna är ganska kaxig:

[ Bild ]


Mmm, fast lika tråkig som att se färg torka. Den här är dock förfärande bra. Dessvärre också förfärande dyr...

Linn DS


Låter inte som du sett den i drift om du tycker den är tråkig...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Bill50x » 2018-01-01 22:42

hcl skrev:
Morello skrev:
music4ever skrev:Ska försöka finna en CD-spelare som är "kul" att använda. :D

Denna är ganska kaxig:

[ Bild ]


Mmm, fast lika tråkig som att se färg torka. Den här är dock förfärande bra. Dessvärre också förfärande dyr...

Linn DS

Fast det är ju inte en CD-spelare...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav music4ever » 2018-01-02 00:09

Morello skrev:
music4ever skrev:Ska försöka finna en CD-spelare som är "kul" att använda. :D


Denna är ganska kaxig:

[ Bild ]


Ja, jag har faktiskt kollat lite på Krell. Tycker deras lock som sakta åker ner är för härligt. :D

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Morello » 2018-01-02 00:14

Finns en Mark Levinson No 39 på blocket. Lite gammal kanske, men snygg
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav music4ever » 2018-01-02 02:24

Såg den, mycket fin. Men jag får vänta lite nu. Köpt lite väl mycket på sistone. Till våren kanske.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-02 11:55

Krell-spelaren har väl ett "fel", den släpper in ljus på skivan. Kan kanske vara i behov av "mörkläggning"?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Morello » 2018-01-03 12:01

Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6693
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav ChristianAndersson » 2018-01-11 17:32

Konstgjord andning på musiktjänsten Tidal, där musiken fortfarande andas.
Inte Masa Flatlines Visar sig där.


"Enter a valid payment method today to continue to enjoy TIDAL for 90 additional days. Cancel at anytime during your free trial and you will not be charged. !
Shatterer of words

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: idea och 25 gäster