Mono pickup, något att ha?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Mono pickup, något att ha?

Inläggav music4ever » 2017-12-23 17:05

Jag funderar lite kring mono pickuper. Ortofon skriver på sin hemsida:

Advantages of using a mono cartridge to play mono records

If you play a mono record with a stereo cartridge you will not achieve the same signal in the two channels due to imperfections such as crosstalk, noise, phase errors, tracking error, antiskating and distortion. This difference between the channels will result in an unstable and partially fuzzy image. A mono switch, to some extent, can improve this.

Playing the same record with a mono cartridge will have none of the aforementioned problems, as this cartridge only produces one signal, which afterwards is directed to both channels in the system. This will provide a much more forceful and stable image with a fuller sound.

Another significant advantage of using a mono cartridge to play mono records is the absence of response to vertical movement. This means that a mono cartridge is essentially impervious to the pinching effect which comes into action when the stylus is pushed vertically upward in very narrow grooves. In addition, the response to dust, dirt and wear will be reduced substantially as the vertical component will not be heard. The final result will be a much more clean and noiseless reproduction of the mono record. These effects simply cannot be achieved merely by the use of a mono switch.

https://www.ortofon.com/hifi/cartridges-ranges/true-mono

Min fråga är, finns det rent tekniskt en fördel att använda en ren mono pickup till skivspelaren än spela mono skivor med en stereo-pickup och monoknapp?

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav lennartj » 2017-12-23 22:10

Jag har hört en del vaga tekniska förklaringar till att en pickup där nålen är totalt orörlig i höjdled och bara har spolar som genererar utsignal från sidledsrörelse bland annat undertrycker graverat rumble bättre än en monokopplad stereopckup.
Det tror jag på först när jag hört det med egna öron, men jag känner ingen som har en genuin sådan pickup.
Monoknappen är i alla fall mycket viktig.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav music4ever » 2017-12-24 00:18

Ja, jag tror jag läst något dyl innan. Men har inte hört eller läst något mer "säker" information.

Användarvisningsbild
Katt-natt
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Katt-natt » 2017-12-29 13:48

@Lennartj, hur monokopplar man en stereopickup? Skall man koppla kablarna annorlunda?
Funderar på att köra en spelare som dedikerad monomaskin. Om det har några fördelar det vill säga.
EDD MJUGARE SBRÅG!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav petersteindl » 2017-12-29 14:00

Om man enkom skall spela monoskivor så har Ortofon helt rätt. Man kanske får låta någon gräva fram någon gammal mono SPU någonstans. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav music4ever » 2017-12-29 15:13

petersteindl skrev:Om man enkom skall spela monoskivor så har Ortofon helt rätt. Man kanske får låta någon gräva fram någon gammal mono SPU någonstans. :)


Så även med en monoknapp, så kan det bli än bättre med en ren mono-pickup? Har plats för en extra arm så jag skulle kunna alltid ha en mono pickup på spelaren.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav petersteindl » 2017-12-29 15:39

music4ever skrev:
petersteindl skrev:Om man enkom skall spela monoskivor så har Ortofon helt rätt. Man kanske får låta någon gräva fram någon gammal mono SPU någonstans. :)


Så även med en monoknapp, så kan det bli än bättre med en ren mono-pickup? Har plats för en extra arm så jag skulle kunna alltid ha en mono pickup på spelaren.


Japp, det bör kunna bli lite bättre med en mono-pickup om nu monopickupen är likvärdig med stereopickupen. Dessutom är det mycket ballare och nördigare. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav lennartj » 2017-12-29 21:22

Katt-natt skrev:@Lennartj, hur monokopplar man en stereopickup? Skall man koppla kablarna annorlunda?
Funderar på att köra en spelare som dedikerad monomaskin. Om det har några fördelar det vill säga.

Jag får erkänna att jag glömt det. På min gamla halvautomatiska Garrard har jag demonterat precis all mekanik som inte är nödvändig för att spela 78-varvare och har därmed inget behov att byta OM78-nålen till en mikrospårsnål.
Några byglingar i pickupskalet hittar jag inte, men antar att jag gjort något i kopplingsplinten nere i sockeln där det finns mer plats, för jag minns att jag en gång kopplat så att den ska leverera riktig mono i båda kanalerna även till en stereoförstäkare som saknar monoknapp.
Jag har annat för mig än att kolla på det nu.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Conan » 2017-12-29 21:29

Monokoppla stereopickup:

https://www.svalander.se/tips_fakta/vin ... tereo_cd4/

Mitt på sidan ungefär med en lite bild också.

Användarvisningsbild
Gigas
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2015-04-15
Ort: Sveriges Lustgård Katrineholm

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Gigas » 2018-02-02 21:54

Mono ska avlyssnas i ren mono och då gäller inga kompromisser. Monopickup, RIAA och gärna en med ställbara kurvor typ Sentec EQ-11, monoförstärkare och en högtalare. Att lyssna till två stereohögtalare med monoknappen intryckt är inte detsamma. Mono hela vägen ska det vara!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Bill50x » 2018-02-03 02:23

Med en monoskivspelare finns det inte så många alternativ. Vad som är viktigt är att man har en äkta monopickup, inte en monokopplad stereo variant.

Lämplig högtalare kan ju tex vara en sådan här Klipsch, avsedd för hörnplacering

Bild

och lämplig elektronik kan ju vara Lejonklous Sagatun försteg

Bild

och Tundra slutsteg på 40 W

Bild

Vill man någon gång konvertera till stereo är det bara att köpa ett försteg/slutsteg/högtalare till.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav lennartj » 2018-02-03 09:57

Lyxlirare!
Jag håller mig till enklare, mindre och lättare prylar.

Bild

Jag använder den här uppsättningen när jag har musik-quiz för pensionärsföreningar.
Det är mycket mer känsla att spela 78-varvarna där och då än digitaliserade.
Av praktiska skäl använder jag OD11 i stället för OA5.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Gigas
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2015-04-15
Ort: Sveriges Lustgård Katrineholm

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Gigas » 2018-02-04 12:28

Vill man lyssna till musik som den oftast spelades in förr så ger äkta mono en mycket speciell upplevelse. Först och främst så fick musikanter, ljudtekniker och andra personer i hela kedjan anstränga sig för att resultatet skulle bli bra. Placering av mikrofoner, akustiken i likalen och andra parametrar var det som gav ett tillfredsställande resultat. Många är de monoinspelningar på vinyl som låter mycket naturligt och är omaskerade som en del stereodito kan upplevas med sina effekter. Många ratar monoskivor idag vilket är mycket trist då det går att hitta verkliga pärlor av bortglömd musik. Tänk att mänskligheten kunde klarar sig fram till i början av sextio-talet med bara en kanal!

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav lennartj » 2018-02-05 00:51

Jag lyssnar gärna på monoinspelningar via Carlsson-högtalare och då inte bara via de äldre OA5 och OA6, som såvitt jag vet, var avsedda att användas ensamma för monoåtergivning, utan även via ett par OA52.
Även om de ger en fantomljudbild som är centrerad mitt emellan högtalarna upplever jag en naturlig luftighet som konventionella högtalare saknar.
Jag har några LP i både mono- och stereoutgåva och har upptäckt att jag upplever den musikaliska dynamiken intensivare från monoversionen.
Kan det bero på att hjärnan slipper att sortera en massa perspektivintryck ?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Bill50x » 2018-02-05 08:28

lennartj skrev:Jag har några LP i både mono- och stereoutgåva och har upptäckt att jag upplever den musikaliska dynamiken intensivare från monoversionen.
Kan det bero på att hjärnan slipper att sortera en massa perspektivintryck ?

I fallet med Beatles-utgåvorna för några år sedan så behöll man originaldynamiken på monoskivorna och "komprimerade varsamt" stereoutgåvorna, enligt utsago.

Nu gissar jag att du refererar till äldre album som vid publicering fanns i såväl mono- som stereo-utgåvor, men inget hindrar att även dessa hade olika masters som grund. Eller rättare, de hade olika masters som grund så skillnaden kan mycket väl ligga där.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav lennartj » 2018-02-05 11:18

Du gissar helt rätt.
Jag tänker närmast på ett par skivor som står alldeles intill Harry James, nämligen Taras Bulba och Sinfoniettan av Leos Janacek.
Båda spelades in i Dvorak Hall i Prag 16-20 April 1963 med Tjeckiska Filharmonin under ledning av Karel Ancerl.
Monoskivan har beteckningen SUA 10380 och stereoskivan SV 8026.
De låter så olika att de måste ha använt olika tagningar för versionerna.
Långt senare hittade jag en inspelning från 2-5 April 1995 med samma orkester fast med ny dirigent, José Serebrier och i annan lokal, Stadion Hall Brno som får Supraphoninspelningarna att blekna betydligt. Prof. Johnson har varit ute och rest och gjort en 24-bitarsinspelning utgiven som RR-65 och senare i kombination med RR-75 med beteckningen RR-2103 i HDCD-format. Den rekommenderas varmt, men Karel Ancerls monoinspelning har en speciell "nerv" som jag inte heller finner i Francois Huybrechts version med Londonfilharmonikerna från 1971 på Decca SXL6507.

Just nu är jag alldeles häpen - jag lyssnar för ögonblicket på monoversionen avspelad med min Lyra Dorian som just har kommit hem från en översyn hos van den Hul och upptäcker en massa detaljer jag inte märkt förut. Kanske jag bör nämna att jag just nu lyssnar via mina 45 år gamla B&W DM4
(och subwoofersystemet som tar vid under 80 Hz). Pickupen är den vanliga stereoversionen och monoknappen är aktiv på försteget.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Gigas
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2015-04-15
Ort: Sveriges Lustgård Katrineholm

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Gigas » 2018-02-06 12:32

Ja, monoinspelningar från tiden före mitten av sextiotalet då parametrarna vid inspelningarna var mycket viktiga att få rätt, är klart underskattade. Enkelheten för hjärnan att ta upp ljud från en källa tror jag är optimalt och ser en konsertlokal som en enda stor monohögtalare. Att få sätta sig till ro och njuta av Janos Starker på sin cello när han tolkar Kodály i "Sonat för solo cello Opus 8, är en upplevelse. En person, ett instrument och mono, det ger en mycket speciell känsla och berör djupt inne.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Bill50x » 2018-02-06 23:58

Denna diskussion kittlar mitt sinne att bygga en mono-anläggning. Bekymret är att hitta äkta mono-vinyler, utan sådana är det inte mödan värt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Gigas
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2015-04-15
Ort: Sveriges Lustgård Katrineholm

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Gigas » 2018-02-07 22:14

Bill50x skrev:Denna diskussion kittlar mitt sinne att bygga en mono-anläggning. Bekymret är att hitta äkta mono-vinyler, utan sådana är det inte mödan värt.

/ B


Det finns mängder ute på second handsaffärerna. Många är de som ratar monoskivor som bara ber att få följa med hem och göra service igen!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Bill50x » 2018-02-07 23:05

Gigas skrev:
Bill50x skrev:Denna diskussion kittlar mitt sinne att bygga en mono-anläggning. Bekymret är att hitta äkta mono-vinyler, utan sådana är det inte mödan värt.

Det finns mängder ute på second handsaffärerna. Många är de som ratar monoskivor som bara ber att få följa med hem och göra service igen!

Men då måste jag ge mig ut i verkligheten, klart tungt :-)

Skämt åsido, jag har samlat på mig för mycket redan som det är. Att börja addera monoskivor känns mer som ytterligare en börda. Hur kul det än vore.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Laila » 2018-02-08 00:54

Nemas problemas Bill, då du ju redan har digitaliserat mestadelen av dina vinyler så
lättar ja gärna på din börda . . . dvs skänk skiten temaj . . . typer. :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Bill50x » 2018-02-08 19:38

Laila skrev:Nemas problemas Bill, då du ju redan har digitaliserat mestadelen av dina vinyler så
lättar ja gärna på din börda . . . dvs skänk skiten temaj . . . typer. :wink: :D

Du skulle må då, gubbe :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Laila » 2018-02-08 19:57

Appselut . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13600
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Kronkan » 2021-10-11 18:23

Jag har ju tidigare skrivit att jag om ett år har flyttat till något lite mindre. Så ser över nu vad jag skall ha med och vilket skick saker skall vara i. Har lagat och graderat upp min huvudspelare bl a med nytt PU och nytt riaa. Låter bra enligt vår mening. Rörmonoblocken varit på översyn m m.

Så snart jag får tag i en ny rem till Empire 598 så är ambitionen att byta till en ren monopickup om det går. Har ju lite monoskivor som skall behållas.

Men här en film om Rolling Stones monoskivor. Kanske inte perfekt inledning/fortsättning men visst har jag lite sådant. Min ambition är dock inte att det skall vara en ren monosystem utan jag kommer fortfarande använda två högtalare.




Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Bill50x » 2021-10-12 02:03

Kan man spela stereoskivor med en monopickup eller sliter man sönder skivorna då?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav peterh » 2021-10-12 07:28

Bill50x skrev:Kan man spela stereoskivor med en monopickup eller sliter man sönder skivorna då?

/ B

Nej man bör inte spela stereoskivor med monopickup då den inte kan flexa vertikalt.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13600
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Kronkan » 2021-10-12 07:46

Jag uppfattar att Peterh har rätt. En monopickup skall ju bara samla upp den information som finns horisontellt. Så där uppstår också en fördel med att partiklar som finns i spåret inte hörs på samma sätt enligt uppgift.

Så man skall inte spela stereoskivor med hjälp av en monopickup.



Bild

En fördel med att använda en monopickup på en monoskiva är att vinkelfelet mellan höger och vänster kanal försvinner.

När man graverar en skiva så löper gravyrnålen helt rakt från kanten till mitten. De flesta avläser sedan skivan med en vanlig tonarm som ju löper i en båge över skivan. Då kommer ju de båda kanalerna i skivans ytterlägen avvika från varandra i tid.

Bild

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav jansch » 2021-10-12 08:26

Kronkan skrev:Jag uppfattar att Peterh har rätt. En monopickup skall ju bara samla upp den information som finns horisontellt. Så där uppstår också en fördel med att partiklar som finns i spåret inte hörs på samma sätt enligt uppgift.

Så man skall inte spela stereoskivor med hjälp av en monopickup.



[ Bild ]

En fördel med att använda en monopickup på en monoskiva är att vinkelfelet mellan höger och vänster kanal försvinner.

När man graverar en skiva så löper gravyrnålen helt rakt från kanten till mitten. De flesta avläser sedan skivan med en vanlig tonarm som ju löper i en båge över skivan. Då kommer ju de båda kanalerna i skivans ytterlägen avvika från varandra i tid.

[ Bild ]


Då kan man ju flytta den ena högtalaren 1,2 mm närmare lyssningsfåtöljen för varje låt på LP-skivan.....fast den kanske är tung....tänkte inte på det först....

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13600
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Mono pickup, något att ha

Inläggav Kronkan » 2021-10-12 10:24

Det är nog ingen lösning. Vinkelfel kan skapa hörbara fel och som hörs oavsett om man sitter till vänster, mitten eller höger i soffan.

Den här videon är antagligen för mycket men handlar om vinkelfel/tracking error.

Det är nog inte så enkelt att det bara uppstår ett tidsfel mellan kanalerna utan det sker väl troligt en direkt påverkan av motsatta kanalen vid avläsningen. Men det kanske finns någon som vet detta bättre.


Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13600
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Kronkan » 2021-10-12 11:11

Ny lyssnar jag på ”Julia is her name” LRP 3006. En välbevarad skiva från 1956.

Det som nu uppstår kan jag nå högre med en dedikerad monospelare? Räcker det med den amla Empire 598 som plattform. Det fodrar ju en bra pickup och ett separat riaa för mc.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster