Mono pickup, något att ha?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Kronkan » 2021-10-12 11:12

Ny lyssnar jag på ”Julia is her name” LRP 3006. En välbevarad skiva från 1956.

Det som nu uppstår kan jag nå högre med en dedikerad monospelare? Räcker det med den gamla Empire 598 som plattform. Det fodrar ju också en bra pickup (Hana Mono)och ett separat riaa för mc.


Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Harryup » 2021-10-12 13:26

Du behöver en pickup-förstärkare som har Riia inbyggd så väl som andra kurvor. Letar man monoskivor som är tidiga så är inte allt RIAA korrigerade som du stöter på.

mvh/Bengt

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav MacBruce » 2021-10-12 15:23

Harryup skrev:Du behöver en pickup-förstärkare som har Riia inbyggd så väl som andra kurvor. Letar man monoskivor som är tidiga så är inte allt RIAA korrigerade som du stöter på.

mvh/Bengt


Nej, jag kollade lite grand för en tid sedan, då jag ärvde en drös gamla skivor från en morbror. Det är lite osäkert när RIAA kan anses ha blivit etablerat inom industrin:

https://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization

"Before then, especially from 1940, each record company applied its own equalization; over 100 combinations of turnover and rolloff frequencies were in use [...]"
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Kronkan » 2021-10-12 15:33

Det är väl helt korrekt. På skivan som är innan står det dock Riaa samt High Fidelity. Nu är inte inte mitt specialintresse monoskivor men har ju sådana från 50- och 60-talet som nu spelas på stereogrejer.

Får grunna vidare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Bill50x » 2021-10-12 23:47

peterh skrev:
Bill50x skrev:Kan man spela stereoskivor med en monopickup eller sliter man sönder skivorna då?

Nej man bör inte spela stereoskivor med monopickup då den inte kan flexa vertikalt.

Och Kronkan.
Misstänkte att det var något sådant.

Kidsen idag (<40 år) spelar ju inte stereo överhuvudtaget, man har ngt bärbart med BT och ställer högtalaren där man befinner sig för tillfället. Så visst vore det häftigt med en ren mono-anläggning, tex en Quad elektrostat drivven av rörsteg. Plus en skivspelare med två armar, en med monopickup och den andra med en stereo-dito (fast monokopplat förstås).

Plus att man strömmar musik via en DAC givetvis, DET skulle få ungarna att tappa hakan!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Kronkan » 2021-10-13 08:55

MacBruce skrev:
Harryup skrev:Du behöver en pickup-förstärkare som har Riia inbyggd så väl som andra kurvor. Letar man monoskivor som är tidiga så är inte allt RIAA korrigerade som du stöter på.

mvh/Bengt


Nej, jag kollade lite grand för en tid sedan, då jag ärvde en drös gamla skivor från en morbror. Det är lite osäkert när RIAA kan anses ha blivit etablerat inom industrin:

https://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization

"Before then, especially from 1940, each record company applied its own equalization; over 100 combinations of turnover and rolloff frequencies were in use [...]"


Jag är inte 100 % säker men de mesta monoskivor jag har är riaa. Många men inte alla är märka med Riaa. Rensar ju i backarna just och sorterade in Bill Haley och den tidigaste var märkt med High Fidelity och RIaa. Så långt jag förstår var en hi-fi märkning ingen standard men Riaa.

Detta kan eventuellt vara min äldsta skiva (1954) Den är inte märkt alls. Inspelningsteknikern återfinns både på konvolut samt etikett. I detta fall är det Rudy van Gelder.

Men den musik jag har som ju är från mitten av 50-talet och framåt är nog alla Riaa samt Microgroove. Det senare är väl standarden för vinylskivor rent generellt?


Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Kronkan » 2021-10-13 11:25

Bill50x skrev:
peterh skrev:
Bill50x skrev:Kan man spela stereoskivor med en monopickup eller sliter man sönder skivorna då?

Nej man bör inte spela stereoskivor med monopickup då den inte kan flexa vertikalt.

Och Kronkan.
Misstänkte att det var något sådant.

Kidsen idag (<40 år) spelar ju inte stereo överhuvudtaget, man har ngt bärbart med BT och ställer högtalaren där man befinner sig för tillfället. Så visst vore det häftigt med en ren mono-anläggning, tex en Quad elektrostat drivven av rörsteg. Plus en skivspelare med två armar, en med monopickup och den andra med en stereo-dito (fast monokopplat förstås).

Plus att man strömmar musik via en DAC givetvis, DET skulle få ungarna att tappa hakan!

/ B


Nu är detta lite spekulationer eftersom jag inte kan veta på riktigt varför jag upplever saken som jag gör. Tar fram en skiva från 1955, The Modern Jazz Quartet, Concorde. Märkt Riaa.

Det är lätt för mig att åstadkomma en monouppspelning. Jag sätter inte på ena monoblocken. Prövar lite fram och tillbaka med mono över en eller två högtalare.

Skivan ser som ny ut. Det är att föredra att spela upp skivan på två högtalare såsom jag tycker. Det händer något med klangen. Men det blir också lite vassare i det högre registret.

Det senare skulle kunna vara att det blir dist genom vinkelfelet.

Men jag saknar inte stereo om jag lyssnar på två högtalare. Det uppstår en bild lite trängre.


Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav STDI » 2021-10-14 08:32

RIAA är ju en organisation. Idag är RIAA i stort sett synonymt med RIAA-kurvan. Men var den det även då eller var det "bara" en märkning som visade bolagets, eller någon annans, tillhörighet till RIAA?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Kronkan » 2021-10-14 09:38

Jättetrevligt med kommentarer som tvingar en djupare ner i spåret :D

Det är ju helt korrekt att RIAA är en organisation. Namnet är en förkortning av Recording Industri Association of American. Det verkar som avsikten var att den standard de införde 1954 skulle gälla globalt. Så blev det men det verkar vara svårt att ange exakt när detta skedde i praktiken.

De skivor jag har från denna tid är antingen märkta eller helt omärkta. De som är märkta har en text där det på något sätt anges att skivan är inspelad med denna standard.

Skivan ”Concorde” som jag visat innan har en längre text om att skivan bör avspleas som med utrusningen inställd på Riaa-curve om anläggningen har möjlighet att återge höga och låga toner. Ungefär så står det.

Jag har ju enbart skivor från 1954 och framåt och har så långt jag vet bara vinyl inspelad efter Riaa som standard.

Är man intresserad av vinyl innan 1954 så bör man väl har justerbara kurvor för bästa resultat.

Här är en bild på skivans baksida och längs ner så finns det texten i original.

Man kan också se att inspelningstekniker var van Gelder. Den kan varainspelad i hans föräldrars vardagsrum. Han var väl världens mest kända ljudtekniker. Men det är en annan historia.

Jag har förövrigt en liten samling av MJQ. De var klassiskt skolade musiker och närmade sig jazz på ett helt nytt sätt.

Bild

Här är Django inspelad 1956 i huvudsak av van Gelder. Exakt samma text om RIAA curve.


Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav shaft » 2021-10-14 16:04

Det användes ju olika RIAAA-kurvor i början på 50-talet. Alltså olika brytpunkt och kurvor per bolag. Men de flesta skillnaderna är ganska små. Sentec hade ett RIAA-steg där man kunde välja kurva för den riktige entusiasten,
De flesta moderna skivor från 33 varvs 10-tum och framåt är ju bar att spela på. Nålen skall helst vara lite tjockare för de tidiga mono Microgroove graverade skivorna.

Sen om det är farligt för skivorna att spela med mono-pickup på stereo skivor så beror det på om mono-pickupen är en "äkta" mekanisk mono eller bara wirad elektriskt som mono. JAg har fått uppfattningen att nästan alla nyare mono-pickper är elektrisk mono med sammankopplade kanaler.

Tyvärr har jag ingen mono-pickup, men de kan låta mahiskt under rätt förutsättningar. Störningar från slitna skivor med report etc kan också upplevas som mycket mindre då störningar som bara hörs i en kanal (vä el hög) tas bort i summeringen av kanalerna. Den äkta mono pickupen plockar inte heller upp lika mycket störningar då den inte kan röra sig snett vertikalt.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Kronkan » 2021-10-14 16:12

Det är ju underbart!

Här är den för 15 000 kr på veteranhifi. Det är bara ett problem, jag verkar inte behöva den :cry: . Attan.
Jag behöver en lågnivåingång också. Kanske?

Bild

Nu skall spelas en skiva från 1956 pressad för den tyska marknaden. Det fanns ju också amerikanska soldater där.
Men också mycket välbevarad.


Om man tittar på omslaget så finner man Ortophonic, High Fidelity. Detta verkar vara RCA:s beteckning på en kurva som senare blev identisk med Riaa.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Kronkan » 2021-10-22 08:18

Igår hade jag lust att göra mig av med Empire 598 och avsluta tanken på att göra denna till en monospelare. Svårigheter. Lyckats få ner motorljudet, och som vekar vara ett ”vanligt” fel. Fel på en RCA-kabel som ger brum.

Frågar hustrun om vi skall göra oss av med denna maskin byggd något år efter 1970. Hon tycker

Hastigheten är något för fort. Motorn styrs helt av att det är 50 Hz. Det ändrar man inte på. Känt problem. Så vad gör man då. Då är det utväxlingen. I detta fall innebär det en tunnare rem. Jo visst spelar remmens tjocklek roll för hastigheten..

Så det är till att försöka få tag i en tunnare drivrem.

https://audiokarma.org/forums/index.php ... 696/page-2

Återkommer till ett eventuellt val av pickup.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Kronkan » 2021-10-23 09:57

Jag beställde efter en del krångel en ny rem. Vi får nu vänta och se om hastigheten blir närmare 33,3 än tidigare.

Försöker också fixa till armliften. Lite svårt att fixa till när jag inte riktigt kan öppna själva knuten på tonarten. Det är en del som sitter på röret som blivit sned. Tog mig en stund att förstå problemet. Som äldre ser jag ju lite svagt så man får jobba med en liten ficklampa. Inte helt enkelt att rätta till.

Söker också av den begagnade marknaden efter ny skivspelare. Empire 598 är nog stabil i driften men tonarmen är möjligtvis inte jämförbar med dagens bättre tonarmar?

Men jag har en Hana ML pickup på vårt Gyrodeck. Mycket nöjd. Så funderar på en monopickup från Hana. Om den passar till befintlig arm?

https://theaudiobeatnik.com/hana-sl-mon ... ied-music/

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Kronkan » 2021-11-23 23:16

Vi skall ju flytta fast först i augusti 2022. Döstädning och definition vad vi skall lämna, överge, köpa nytt och reparera. Första skivspelaren är väl fungerande med ny motorstyrning och en lågnivå-pu Hana ML.

Nu sett över Empire 598 som fungerar som tänkt. Går en aningen fort och försökt få tag i en ny tunnare rem. Det enda som hänt är att jag nu har två drivremmar som går för fort. I någon mån går det att reglera hastigheten mekaniskt.

Men vad skall vi med denna ålderstigna skivspelare. Min plan har varit att bygga om den till mono.


Nu är den hos Akkelis men inte hunnit prata med dem än.

Tanken, om möjligt, är att montera en Hana S Mono. Som jag förstår kan den spela en stereoskiva utan att skada denna. Detta är ju en fördel.


https://theaudiobeatnik.com/hana-sl-mon ... ied-music/

https://hifipig.com/hana-s-range-moving ... artridges/

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Kronkan » 2021-11-24 00:38

Här är en till som gillar mono och MJQ.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Kronkan » 2021-12-07 20:57

Nu hämtat Empire 598 med ny pickup Ortofon MC Quintet Mono hos Akkelis Audio som monterat densamma. Det blev denna eftersom det också fanns en passande begagnad step-up från Ortofon T20.
Fick inte lust att satsa på en hel nytt passande riaa ihop med ett något dyrare pu. Vill ansluta till befintlig phonoingång eftersom jag då har en ingång för något trevligt. Så denna kombo blev det.

Kändes som eventuell dyrare satsningen blev obalanserad i förhållande till en skivspelare och arm från 70-talet.

Spelar nu med skivspelaren på golvet.

Helt nöjd. Påtagligt bättre bas m m.

Att inspelningar från 1958 kan låta, enligt mina öron, så bra. Spelat Monica Zetterlunds första skiva, en inspelning när Moderna Jazz Quartet uppträde i Stockholm samt Julie London..

När jag spelar monoskivor saknar jag inte stereo.

Nu spackla vidare.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Mono pickup, något att ha?

Inläggav Kronkan » 2021-12-30 20:22

Efter över 2 månaders väntan kom drivremmen till vår Empire 598. Beställd från USA. Transporten morän dubbelt så dyr som remmen. Sedan tull nästan motsvarande remmens värde.

Även något lite snabb denna med. Men bäst hittills.

Så nu idag har jag anslutit denna till mono ombyggda skivspelare. På grund av lång kabeldragning finns det något brum vilket dock inte stör. Det är trots allt MC Quintet Mono från Ortofon som spelar. Svag signal från början.

Nu är allt grejande en förberedelse för en flytt så kablarna får jag stå ut med. Om de går att korta får jag se i det nya hemmet.

Just nu spelar jag Miles Davis, Prestige LP 182 från 1954. Inspelningstekniker Rudy van Gelder. Lyssnat på lite annat.

Är det korrekta inspelningar. Knappast. De gjordes för att låta bra hemma. Vilket det gör, om man får tycka.

Bild

Lyssnar nu på Miles Davis and Milt Jackson, Presige LP 7034 från 1956. Klart bättre låtande än den från 1954. Verkar som några tar fantasipriser för sådana i mint.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 21 gäster