Moderator: Redaktörer
Fralle skrev:Hej,
Jag har precis beställt en tyngre motvikt till min Rega Planar 3, med Rb330 tonarm. I praktiken tror jag motvikten är tillräckligt tung för att jag ska kunna ställa in rätt nåltryck helt utan den inbyggda justeringsmekaniken. Jag har läst på forum om att vissa förespråkar detta, att ställa in skalan på 3g, vilket ska nollställa den, och sedan bara köra med nålvåg och motvikt.
Vad säger ni andra här på forumet? Är det att föredra eller är detta nonsens?

Conan skrev:Volfram
darkg skrev:Tvärt om ju!
DQ-20 skrev:Fralle skrev:Hej,
Jag har precis beställt en tyngre motvikt till min Rega Planar 3, med Rb330 tonarm. I praktiken tror jag motvikten är tillräckligt tung för att jag ska kunna ställa in rätt nåltryck helt utan den inbyggda justeringsmekaniken. Jag har läst på forum om att vissa förespråkar detta, att ställa in skalan på 3g, vilket ska nollställa den, och sedan bara köra med nålvåg och motvikt.
Vad säger ni andra här på forumet? Är det att föredra eller är detta nonsens?
Inget svar? Såhär kan vi ju inte ha det!
Jag kan bara konstatera att Regas dyrare armar använder en fjäder i ett försök att ge ett dynamiskt korrekt "nåltryck"- skivor är som bekant inte alltid platta som pannkakor. Samma metod används av t.ex. SME. Det finns massor skrivet om detta. De som rekommenderar att endast använda statiskt balanserat nåltryck - eller till och med att man permanent tar bort fjädern - tillhör främst de som moddat Rega RB-250 och dess olika derivat, t.ex. Origin Live och Moth. Jag har inte sett någon som tycker att man skall gå loss på sin SME 5:a, men det finns säkert sådana också. Men jag ger faktiskt inte särskilt mycket för deras argument. Det mesta är "lyssna och tyck" i öppna tester och det är generellt sett är JÄVLA pillande på Regas billigaste armar ute i stugorna. Vill man köra med statiskt balanserat nåltryck så går det ju att göra som du beskriver - Regans fjäder lägger ju inte på extra kraft utan minskar den. Det är därför som påverkan är minimal när nålkraften på vredet ligger på max (så jag förstår inte riktigt vad detta har med en tyngre motvikt att göra). Gillar man att skruva och "uppgradera" sin tonarm föreslår jag att man ger sig på en Rega RB-250. Skulle jag önska något med REGA RB-330 är det att motvikten fortfarande var i tungsten som standard. Det är mycket coolare än rostfritt stål. En Rega utan tungsten är som kärlek utan kyssar...
/DQ-20
IngOehman skrev:Jamen, jomen...
IngOehman skrev:Är det dominerande problemet att vibrationer (mekaniska störningar) underifrån (kan även vara instrålat ljud) skapar störljud in genom pickupen så kan det vara viktigast att skapa en dynamisk balansering, så inte accelerationer i vertikal ledd skapar nålrörelser.
DQ-20 skrev:IngOehman skrev:Är det dominerande problemet att vibrationer (mekaniska störningar) underifrån (kan även vara instrålat ljud) skapar störljud in genom pickupen så kan det vara viktigast att skapa en dynamisk balansering, så inte accelerationer i vertikal ledd skapar nålrörelser.
Nu har jag "kollat runt lite" och hittade faktiskt en spekulation om att fjädern i RB-300 "överför störningar" från chassiet. Mot bakgrund av ovan skulle det alltså kunna vara en rimlig empirisk iakttagelse, även om det inte beror på att själva fjädern överför vibrationerna mekaniskt. I så fall är det ju bara att dra vredet i botten och justera nålvikten med motvikten. Inget går ju sönder och den fiffiga magnetiska anti-skaten fungerar ju som vanligt.
/DQ-20
HenrikE skrev:Volfram heter det för tusan! Tungsten är utrikiska.
DQ-20 skrev:HenrikE skrev:Volfram heter det för tusan! Tungsten är utrikiska.
Driver du med mig? Tungsten känns helsvenskt. Tung sten. Skittung faktiskt. "Volfram" känns som heltysk varggrädde, Wolf Rahm. Inte svenskt.
Auf Wienerschnitzel,
DQ-20
DQ-20 skrev:HenrikE skrev:Volfram heter det för tusan! Tungsten är utrikiska.
Driver du med mig? Tungsten känns helsvenskt. Tung sten. Skittung faktiskt. "Volfram" känns som heltysk varggrädde, Wolf Rahm. Inte svenskt.
Auf Wienerschnitzel,
DQ-20
Conan skrev:DQ-20 skrev:HenrikE skrev:Volfram heter det för tusan! Tungsten är utrikiska.
Auf Wienerschnitzel,
DQ-20
Vargfradga låter väl fan så mycket coolare än tung sten? Skulle du hellre åka ut till ett rymdbattle i en stjänkryssare som heter Vargfradga eller Tunga Stenen?
DQ-20 skrev:Conan skrev:DQ-20 skrev:
Auf Wienerschnitzel,
DQ-20
Vargfradga låter väl fan så mycket coolare än tung sten? Skulle du hellre åka ut till ett rymdbattle i en stjänkryssare som heter Vargfradga eller Tunga Stenen?
Jag skulle personligen ha valt "Elefantballe III", men du har onekligen en poäng.
/DQ-20
"Med ballar av tungsten genom cyberrymden"
Conan skrev:Både E och Eb är ju ledigt som namn för Elefantballium i periodiska systemet också...
darkg skrev:Med detta torde saken vara avgjord.
i skrev:Marflov.
darkg skrev:Elefantballium, ja. Jag tillstyrker. Med detta torde saken vara avgjord.
IngOehman skrev:darkg skrev:Elefantballium, ja. Jag tillstyrker. Med detta torde saken vara avgjord.
Nu återstår bara att hitta ämnet!
Bra ställe att leta ämnen på, är Ytterby.
Lycka till.
Vh, iö
darkg skrev:Men det var nog så att det är volfram som numera ska heta elefantballium.
Conan skrev:darkg skrev:Men det var nog så att det är volfram som numera ska heta elefantballium.
Skulle nog luta mer åt att det är en variant av tungsten...
HenrikE skrev:En bild från mitt skrivbord tagen alldeles nyss:
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster