Ställa in VTF med bara motvikt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fralle

Ställa in VTF med bara motvikt?

Inläggav Fralle » 2017-12-28 20:40

Hej,

Jag har precis beställt en tyngre motvikt till min Rega Planar 3, med Rb330 tonarm. I praktiken tror jag motvikten är tillräckligt tung för att jag ska kunna ställa in rätt nåltryck helt utan den inbyggda justeringsmekaniken. Jag har läst på forum om att vissa förespråkar detta, att ställa in skalan på 3g, vilket ska nollställa den, och sedan bara köra med nålvåg och motvikt.

Vad säger ni andra här på forumet? Är det att föredra eller är detta nonsens?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Ställa in VTF med bara motvikt?

Inläggav DQ-20 » 2017-12-30 17:13

Fralle skrev:Hej,

Jag har precis beställt en tyngre motvikt till min Rega Planar 3, med Rb330 tonarm. I praktiken tror jag motvikten är tillräckligt tung för att jag ska kunna ställa in rätt nåltryck helt utan den inbyggda justeringsmekaniken. Jag har läst på forum om att vissa förespråkar detta, att ställa in skalan på 3g, vilket ska nollställa den, och sedan bara köra med nålvåg och motvikt.

Inget svar? Såhär kan vi ju inte ha det!
Jag kan bara konstatera att Regas dyrare armar använder en fjäder i ett försök att ge ett dynamiskt korrekt "nåltryck"- skivor är som bekant inte alltid platta som pannkakor. Samma metod används av t.ex. SME. Det finns massor skrivet om detta. De som rekommenderar att endast använda statiskt balanserat nåltryck - eller till och med att man permanent tar bort fjädern - tillhör främst de som moddat Rega RB-250 och dess olika derivat, t.ex. Origin Live och Moth. Jag har inte sett någon som tycker att man skall gå loss på sin SME 5:a, men det finns säkert sådana också. Men jag ger faktiskt inte särskilt mycket för deras argument. Det mesta är "lyssna och tyck" i öppna tester och det är generellt sett är JÄVLA pillande på Regas billigaste armar ute i stugorna. Vill man köra med statiskt balanserat nåltryck så går det ju att göra som du beskriver - Regans fjäder lägger ju inte på extra kraft utan minskar den. Det är därför som påverkan är minimal när nålkraften på vredet ligger på max (så jag förstår inte riktigt vad detta har med en tyngre motvikt att göra). Gillar man att skruva och "uppgradera" sin tonarm föreslår jag att man ger sig på en Rega RB-250. Skulle jag önska något med REGA RB-330 är det att motvikten fortfarande var i tungsten som standard. Det är mycket coolare än rostfritt stål. En Rega utan tungsten är som kärlek utan kyssar... ;-)

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-12-30 20:54

Volfram

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-12-30 23:14

Bild
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-12-31 09:35

DQ-20 skrev:[ Bild ]

Tvärt om ju!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-12-31 15:21

Conan skrev:Volfram

darkg skrev:Tvärt om ju!

Get a room.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-31 16:02

DQ-20 skrev:
Fralle skrev:Hej,

Inget svar? Såhär kan vi ju inte ha det!
Jag kan bara konstatera att Regas dyrare armar använder en fjäder i ett försök att ge ett dynamiskt korrekt "nåltryck"- skivor är som bekant inte alltid platta som pannkakor. Samma metod används av t.ex. SME. Det finns massor skrivet om detta. De som rekommenderar att endast använda statiskt balanserat nåltryck - eller till och med att man permanent tar bort fjädern - tillhör främst de som moddat Rega RB-250 och dess olika derivat, t.ex. Origin Live och Moth. Jag har inte sett någon som tycker att man skall gå loss på sin SME 5:a, men det finns säkert sådana också. Men jag ger faktiskt inte särskilt mycket för deras argument. Det mesta är "lyssna och tyck" i öppna tester och det är generellt sett är JÄVLA pillande på Regas billigaste armar ute i stugorna. Vill man köra med statiskt balanserat nåltryck så går det ju att göra som du beskriver - Regans fjäder lägger ju inte på extra kraft utan minskar den. Det är därför som påverkan är minimal när nålkraften på vredet ligger på max (så jag förstår inte riktigt vad detta har med en tyngre motvikt att göra). Gillar man att skruva och "uppgradera" sin tonarm föreslår jag att man ger sig på en Rega RB-250. Skulle jag önska något med REGA RB-330 är det att motvikten fortfarande var i tungsten som standard. Det är mycket coolare än rostfritt stål. En Rega utan tungsten är som kärlek utan kyssar... ;-)

/DQ-20

Jamen, jomen...

Alltså tonarmar som t ex vissa Dual-tonarmar är konstruerade på så vis att de är dynamiskt balanserade och att nåltrycket skapas av fjädern. Det fungerar hur bra som helst.

Rega armarna med sin bakvände fjäderfunktion är inte "ett slternativt sätt att göra samma sak". De gör ju motsatsen!

Skapar en mera dynamiskt obalanserad arm än en helt utan fjäder. Så är det så bra dynamisk balansering som möjligt som är målet så bör man ställa fjädern på maxvikt, och sen ställa med motvikten. Den blir inte dunamiskt balanserad av det, bara mindre dynamiskt obalanserad än om man ställer enligt instruktion.

Så vad är då poängen med Regas armkonstruktion? Jo, poängen är att en lyftande fjäder betyder en tonarm med minimal dynamisk massa. Det är INTE något som har med dynamisk balansering att göra. Det är en optimering av en helt annan parameter.

Om det är en bra eller dålig ide att göra si eller så beror på förutsättningarna.

Är det dominerande problemet att pickupen kräver en väldigt lätt tonarm så kan det vara vettigt att minimera tonarmsvikten (även om andra tonarmar utan Rega-konceptet kan vara ännu lättare, naturligt).

Är det dominerande problemet att vibrationer (mekaniska störningar) underifrån (kan även vara instrålat ljud) skapar störljud in genom pickupen så kan det vara viktigast att skapa en dynamisk bakalsering, så inte accelerationer i vertikal ledd skapar nålrörelser.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-12-31 16:24

IngOehman skrev:Jamen, jomen...

Ja, alltså, nu är jag ju höggradig amatör i ämnet så jag är inte riktigt säker på vad tråden handlar om. Jag TROR den handlar om tungsten, men den KAN också vara så att den handlar om Regas "omvända" fjäder och om man skall "neutralisera den". Jag är inte helt säker. I vilket fall så kan ju signaturen "Fralle" prova lite - det är ju helt reversibelt. Att helt ta bort den ställer jag mig dock tveksam till.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2018-01-01 04:11

IngOehman skrev:Är det dominerande problemet att vibrationer (mekaniska störningar) underifrån (kan även vara instrålat ljud) skapar störljud in genom pickupen så kan det vara viktigast att skapa en dynamisk balansering, så inte accelerationer i vertikal ledd skapar nålrörelser.

Nu har jag "kollat runt lite" och hittade faktiskt en spekulation om att fjädern i RB-300 "överför störningar" från chassiet. Mot bakgrund av ovan skulle det alltså kunna vara en rimlig empirisk iakttagelse, även om det inte beror på att själva fjädern överför vibrationerna mekaniskt. I så fall är det ju bara att dra vredet i botten och justera nålvikten med motvikten. Inget går ju sönder och den fiffiga magnetiska anti-skaten fungerar ju som vanligt.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2018-01-01 11:57

Volfram heter det för tusan! Tungsten är utrikiska.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-01 12:41

Stämmer.

DQ-20 skrev:
IngOehman skrev:Är det dominerande problemet att vibrationer (mekaniska störningar) underifrån (kan även vara instrålat ljud) skapar störljud in genom pickupen så kan det vara viktigast att skapa en dynamisk balansering, så inte accelerationer i vertikal ledd skapar nålrörelser.

Nu har jag "kollat runt lite" och hittade faktiskt en spekulation om att fjädern i RB-300 "överför störningar" från chassiet. Mot bakgrund av ovan skulle det alltså kunna vara en rimlig empirisk iakttagelse, även om det inte beror på att själva fjädern överför vibrationerna mekaniskt. I så fall är det ju bara att dra vredet i botten och justera nålvikten med motvikten. Inget går ju sönder och den fiffiga magnetiska anti-skaten fungerar ju som vanligt.

/DQ-20

Jepp!

Fast störningen överförs då fjädern används, även om störningarna inte går via fjädern!

Det beror på att den dynamiska obalansen blir större och större ju mera fjäder som används (som tidigt som dynamiska massan minskar).

Det vill säga rörelser upp/ned vill få tonarmen att vrida sig (trycka mindre/mera mot skivytan) mer och mer ju större avstånd från upphängningspunkten tyngdpunkten hamnar. Det vill säga ju mindre motvikt och mera fjäder som används.

Har skrivit om detta några gånger i MoLt på 90-talet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2018-01-01 14:40

HenrikE skrev:Volfram heter det för tusan! Tungsten är utrikiska.

Driver du med mig? Tungsten känns helsvenskt. Tung sten. Skittung faktiskt. "Volfram" känns som heltysk varggrädde, Wolf Rahm. Inte svenskt.

Auf Wienerschnitzel,

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2018-01-01 15:49

DQ-20 skrev:

Driver du med mig? Tungsten känns helsvenskt. Tung sten. Skittung faktiskt. "Volfram" känns som heltysk varggrädde, Wolf Rahm. Inte svenskt.

Auf Wienerschnitzel,

DQ-20

Nix jag skojar inte. Det känns helt ologiskt men det är faktiskt så att volfram är svenska ordet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Volfram

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-01-01 16:01

DQ-20 skrev:

Auf Wienerschnitzel,

DQ-20

Vargfradga låter väl fan så mycket coolare än tung sten? Skulle du hellre åka ut till ett rymdbattle i en stjänkryssare som heter Vargfradga eller Tunga Stenen? :twisted:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2018-01-02 00:52

Conan skrev:
DQ-20 skrev:

Auf Wienerschnitzel,

DQ-20

Vargfradga låter väl fan så mycket coolare än tung sten? Skulle du hellre åka ut till ett rymdbattle i en stjänkryssare som heter Vargfradga eller Tunga Stenen? :twisted:

Jag skulle personligen ha valt "Elefantballe III", men du har onekligen en poäng.

/DQ-20

"Med ballar av tungsten genom cyberrymden"
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-01-02 01:12

DQ-20 skrev:
Conan skrev:
DQ-20 skrev:

Auf Wienerschnitzel,

DQ-20

Jag skulle personligen ha valt "Elefantballe III", men du har onekligen en poäng.

/DQ-20

"Med ballar av tungsten genom cyberrymden"

Space balls
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-01-02 17:07

Både E och Eb är ju ledigt som namn för Elefantballium i periodiska systemet också...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2018-01-02 21:34

Conan skrev:Både E och Eb är ju ledigt som namn för Elefantballium i periodiska systemet också...

Sweet! :D

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-01-02 21:47

Elefantballium, ja. Jag tillstyrker. Med detta torde saken vara avgjord.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2018-01-03 14:40

darkg skrev:Med detta torde saken vara avgjord.

Rörd till tårar vill jag rikta ett tack till alla medverkande som visat vägen för hur en vuxen diskussion skall skötas. Hur motsättningar klargörs och sedan upplöses genom att "tänka utanför boxen". Låta oss hoppas att detta bildar mönster för hyfs och dekorum för faktiskt.se. Vem vet: kanske kan en dag interconnect-kablar diskuteras på samma eteriska nivå som Elefantballium.

Med utomordentligt vänliga hälsningar,

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2018-01-03 15:38

+1 . . . typ. :mrgreen:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2018-01-03 22:54

Volfram.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Ställa in WTF med bara motjuck?

Inläggav DQ-20 » 2018-01-04 11:55

i skrev:Marflov.

:twisted:
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-04 13:09

darkg skrev:Elefantballium, ja. Jag tillstyrker. Med detta torde saken vara avgjord.

Nu återstår bara att hitta ämnet!

Bra ställe att leta ämnen på, är Ytterby.

Lycka till.

Vh, iö

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-01-04 13:19

IngOehman skrev:
darkg skrev:Elefantballium, ja. Jag tillstyrker. Med detta torde saken vara avgjord.

Nu återstår bara att hitta ämnet!

Bra ställe att leta ämnen på, är Ytterby.

Lycka till.

Vh, iö

Ja, först var jag inne på det spåret, att det var ett nytt ämne vi pratade om (och jag funderade på var i periodiska systemet det skulle passa. Period 6 tror jag, kanske bredvid Ballium, liksom på randen till Lantanoiderna. Atomnummer 56,5). Men det var nog så att det är volfram som numera ska heta elefantballium.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-01-04 18:18

darkg skrev:Men det var nog så att det är volfram som numera ska heta elefantballium.

Skulle nog luta mer åt att det är en variant av tungsten...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Ställa in WTF med bara motjuck?

Inläggav DQ-20 » 2018-01-05 01:50

Conan skrev:
darkg skrev:Men det var nog så att det är volfram som numera ska heta elefantballium.

Skulle nog luta mer åt att det är en variant av tungsten...

:mrgreen:

Det här är bara för bra.

/DQ-20 kg/st
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-05 06:29

Att byta från Volfram verkar inget vidare. Ämnen blr få behålla sina namn.

Däremot kan man förstås lancera elefantballium som ett varumärke, slagkraftigt och använt enkom för volframplåt i rymdskepp.

Känns dock lite trist att Eb då blir överflödigt. För varumärken har ingen plats i periodiska.

Vh, iö

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2018-01-05 12:15

En bild från mitt skrivbord tagen alldeles nyss:
tungsten.jpg
tungsten.jpg (94.28 KiB) Visad 918 gånger

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2018-01-13 22:59

HenrikE skrev:En bild från mitt skrivbord tagen alldeles nyss:
tungsten.jpg

Kul namn på företaget. Varför tillverkar man dessa tråg av Elefantballium?

/DQ x 200 000 mag.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi