Tips på tyg/gardin vid stort fönster

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nusse
 
Inlägg: 626
Blev medlem: 2006-04-15
Ort: Örebro

Tips på tyg/gardin vid stort fönster

Inläggav Nusse » 2017-12-28 20:56

Jag har ett stort panaoramafönster på ena sidan av mitt rum. Någon som har tips på lämpligt tyg till gardin? Idag har jag ett par Ikea Sanela som täcker fönstret.
Är detta bättre (Acoustic Studio Curtain, 500 gr/m2)? https://www.thomann.de/se/stairville_curtain_500g_m_3_0x3.0m_bk.htm?ref=search_rslt_tyg_328087
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tips på tyg/gardin vid stort fönster

Inläggav distad » 2017-12-28 22:10

Det där Ikea tyget såg inte så tjockt ut, måste väl finnas lite bättre till hyfsat pris ? Men det lär vara 100 gånger bättre än inget alls.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Tips på tyg/gardin vid stort fönster

Inläggav bassman » 2017-12-29 00:14

Nu vet jag inte hur du ställt upp grejerna. Har du högtalare ställda mot panoramafönstret eller är tyget bakom lyssningsplats?

Min erfarenhet är att det gynnsamt att ha liknande dämpning på parallella väggar om man nu har ställt upp högtalare på det sättet.

En kamrat som på en längstgående vägg har ett fönster med sanela längder var det problem med att ljudbilden kantrat så jag föreslog att ta ner tyget och vips var det problemet borta. Tyget sög frekvenser i ljudbilden på ena sidan av rummet.

Har själv haft sanela och tycker det är väldigt dämpande. Kan liknas vid scen-moltom av högre kvalité.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nusse
 
Inlägg: 626
Blev medlem: 2006-04-15
Ort: Örebro

Re: Tips på tyg/gardin vid stort fönster

Inläggav Nusse » 2017-12-29 19:06

bassman skrev:Nu vet jag inte hur du ställt upp grejerna. Har du högtalare ställda mot panoramafönstret eller är tyget bakom lyssningsplats?

Min erfarenhet är att det gynnsamt att ha liknande dämpning på parallella väggar om man nu har ställt upp högtalare på det sättet.

En kamrat som på en längstgående vägg har ett fönster med sanela längder var det problem med att ljudbilden kantrat så jag föreslog att ta ner tyget och vips var det problemet borta. Tyget sög frekvenser i ljudbilden på ena sidan av rummet.

Har själv haft sanela och tycker det är väldigt dämpande. Kan liknas vid scen-moltom av högre kvalité.


Borde förstås bifogat en bild från början. Rummet är ~2,5 m i tak och drygt 4 m brett, så jag sitter nog på lagom avstånd.
Till höger skymtar det stora fönstret (drygt 2,5 m långt med glasdörr inräknat).
Ja, det blir helt galet med ett tjockt tyg vid fönstret.Annars kan jag absolut sätta upp någonting mer ovanför tygsoffan till vänster för att "kompensera" ett (tjockt?) tyg vid fönstret.

Kanske ska börja med väggen bakom TV:n.

Under detta rum finns en betongbunker som någon dag ska bli ett bio/hifi-rum, hoppas jag.

rum.JPG
rum.JPG (60.4 KiB) Visad 355 gånger
"Lyrics is just a waste of time between Solos."


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster