Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav mx » 2018-01-03 12:11

Det pratas ofta om att man vill höra musiken återgiven precis som det var tänkt från studion eller som artisten vill att det ska låta. Det brukar vara ett argument mot att göra justeringar i tonkontrollern till exempel. Man vill ju ha det som det var tänkt.

Men hur vet man att det låter på det sättet? Om vi har en anläggning och ett rum som inte färgar någonting utan återger det som finns på skivan, låter det automatiskt som det var tänkt då? Om musikerna och studioteknikerna har en utrustning som skiljer sig åt så kommer ju provlyssningen att låta annorlunda mot lyssningen hemma hos konsumenten?

Visst, en bra anläggning återger det som finns på skivan, men återger den musiken så som det var tänkt? :o
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav Bill50x » 2018-01-03 12:19

Om man inte har exakt samma utrustning hemma som i studion kommer man aldrig veta hur det var tänkt. Tyvärr är det inte ens så enkelt, för i studion mixar man dels efter hur man tror att lyssnaren vill ha det och dels efter vilken anläggning/lyssningsutrustning man tror att lyssnaren har. Värsta scenariot är väl att mixa efter att två tonåringar delar på varsin öronsnäcka från den enes mobil för att lyssna på senaste låten...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav Nattlorden » 2018-01-03 12:23

Bill50x skrev:Värsta scenariot är väl att mixa efter att två tonåringar delar på varsin öronsnäcka från den enes mobil för att lyssna på senaste låten...


Först ingen dynamik och nu tillbaka till mono....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav mx » 2018-01-03 12:29

Bill50x skrev:Om man inte har exakt samma utrustning hemma som i studion kommer man aldrig veta hur det var tänkt. Tyvärr är det inte ens så enkelt, för i studion mixar man dels efter hur man tror att lyssnaren vill ha det och dels efter vilken anläggning/lyssningsutrustning man tror att lyssnaren har. Värsta scenariot är väl att mixa efter att två tonåringar delar på varsin öronsnäcka från den enes mobil för att lyssna på senaste låten...

/ B

Aha, vad uppnår man med så transparent anläggning och lyssningsrum då? Man återger det som finns på skivan förstår jag, men det kanske inte alls låter bra eller är tänkt att det ska låta så med andra ord?

På gammal hårdrock saknas det ofta bas. Jag brukar därför skruva upp basen när jag lyssnar på sådan musik. Då tycker jag att det låter jättebra. Men vet att andra föredrar det tunna och basfattiga eftersom det är så det ska vara enligt inspelningen.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav mx » 2018-01-03 12:29

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Värsta scenariot är väl att mixa efter att två tonåringar delar på varsin öronsnäcka från den enes mobil för att lyssna på senaste låten...


Först ingen dynamik och nu tillbaka till mono....

Man kan använda stereohörlurar till sin telefon. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav Nattlorden » 2018-01-03 12:34

mx skrev:
Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Värsta scenariot är väl att mixa efter att två tonåringar delar på varsin öronsnäcka från den enes mobil för att lyssna på senaste låten...


Först ingen dynamik och nu tillbaka till mono....

Man kan använda stereohörlurar till sin telefon. :)


Om två pers tar vars EN öronsnäcka - hur får de stereo då? :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav phon » 2018-01-03 12:39

Man får en ljudreflex inne i den tomma benbollen som öronen sitter på. Reflexen är fördröjd och ger en mångdimensionell upplevelse, så kallad scull internal stereo. :twisted:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav mx » 2018-01-03 13:03

Nattlorden skrev:Om två pers tar vars EN öronsnäcka - hur får de stereo då? :wink:

Man kan skaffa såndär splitter. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav mx » 2018-01-03 13:03

phon skrev:Man får en ljudreflex inne i den tomma benbollen som öronen sitter på. Reflexen är fördröjd och ger en mångdimensionell upplevelse, så kallad scull internal stereo. :twisted:

:lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav hifikg » 2018-01-03 13:12

Troligen inte. Misstänker att många artister aldrig ens lyssnar på den färdiga produkten. Om t ex Eva Dahlgren hade gjort det hade hon stoppat utgivningen av sin senaste skiva. Den kunde ha givit henne ett artistiskt uppsving, men blev ett ljudmässigt fiasko. Vet inte om det påverkat antalet klick eller vad det heter på Spotify, men ingen som hört albumet hos mig har rusat iväg och köpt det i varje fall. Första gången jag spelade det hade jag Johan Lindroos på besök och vi trodde båda två att mina Carlsson hade totalhavererat, men allt som behövdes var annan musik... Och jag tror inte hon är ensam om att begå det misstaget, tyvärr. Som om en målande konstnär skulle nöja sig med en taskig stencil på sin vernissage.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav matssvensson » 2018-01-03 13:20

mx skrev:Det pratas ofta om att man vill höra musiken återgiven precis som det var tänkt från studion eller som artisten vill att det ska låta. Det brukar vara ett argument mot att göra justeringar i tonkontrollern till exempel. Man vill ju ha det som det var tänkt.

Men hur vet man att det låter på det sättet? Om vi har en anläggning och ett rum som inte färgar någonting utan återger det som finns på skivan, låter det automatiskt som det var tänkt då? Om musikerna och studioteknikerna har en utrustning som skiljer sig åt så kommer ju provlyssningen att låta annorlunda mot lyssningen hemma hos konsumenten?

Visst, en bra anläggning återger det som finns på skivan, men återger den musiken så som det var tänkt? :o

Nej. Skulle jag säga. En inspelning kan inte låta likadant vid uppspelning som vid inspelningstillfället, om du inte kopierar exakt samma förutsättningar som vid inspelningstillfället. Möjligtvis kan en binaural inspelning uppfångad med ditt eget huvud och dina egna ytteröron, återgiven av ett par helt neutrala in-ear lurar med automatisk anpassning efter dina huvudrörelser komma nära. Eller att du lyssnar på inspelningarna i kopior av studion för slutmixningen av inspelningarna. Inga realistiska alternativ för de flesta av oss vanliga konsumenter tänker jag.

Däremot håller jag med om att man med bästa förmåga kan sträva efter att skapa en anläggning och akustisk miljö som lägger till/färgar återgivningen så lite som möjligt, som du är inne på. Det kanske inte låter som musikerna/producenten tänkt sig då (eftersom de har sin egen anläggning och lyssningsmiljö som referens), men den försöker i alla fall återge vad som finns på det musikbärande mediet.

Eller så kan man bygga en anläggning som återger skivor man gillar på ett sätt som man gillar - det vill säga vara sin egen bästa producent. En sån anläggning kan man också tycka är bra, i alla fall själv :D.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav mx » 2018-01-03 13:33

Det där med att vara sin egen producent tror jag många är om än inte medvetet. Alla jag besökt som har ljudåtergivning som hobby beskriver att de strävar efter samma sak. Bra återgivning. Fast det låter olika hos alla. En del har jättemycket bas exempelvis.

Är basen det enda registret som inom hifikretsar är okej att mixtra med förresten? När jag besökt folk med anläggningar från Ino Audio har de oftast basmoduler. Jättemånga. Och så är det mycket bas. Låter inte alls som hemma hos Ingvar. :o Så jag drar slutsatsen att det är okej att höja volymen på basen via cr80s? Men inte använda tonkontroller på förstärkaren för de andra registren.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav PerStromgren » 2018-01-03 13:40

Jag tycker att det enda riktiga ljudet är det som producenten hör i sin slutmix i sin egen monitorlyssning. Om den inte är som hen vill ha den, justeras den väl tills det låter som vederbörande vill att det ska låta?

Eller annorlunda uttryckt: om man går till affären och köper skivan och går tillbaka till studion och spelar upp den så låter det som det är tänkt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav hifikg » 2018-01-03 13:55

PerStromgren skrev:Jag tycker att det enda riktiga ljudet är det som producenten hör i sin slutmix i sin egen monitorlyssning. Om den inte är som hen vill ha den, justeras den väl tills det låter som vederbörande vill att det ska låta?

Eller annorlunda uttryckt: om man går till affären och köper skivan och går tillbaka till studion och spelar upp den så låter det som det är tänkt.


Det borde vara artisten som har det sista ordet, men jag tror inte det förekommer särskilt ofta. Artisterna lyssnar nog inte på sina egna album. Då skulle vi nog slippa en hel del sönderproducerade alster.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav PerStromgren » 2018-01-03 14:44

hifikg skrev:
PerStromgren skrev:Jag tycker att det enda riktiga ljudet är det som producenten hör i sin slutmix i sin egen monitorlyssning. Om den inte är som hen vill ha den, justeras den väl tills det låter som vederbörande vill att det ska låta?

Eller annorlunda uttryckt: om man går till affären och köper skivan och går tillbaka till studion och spelar upp den så låter det som det är tänkt.


Det borde vara artisten som har det sista ordet, men jag tror inte det förekommer särskilt ofta. Artisterna lyssnar nog inte på sina egna album. Då skulle vi nog slippa en hel del sönderproducerade alster.


Borde och borde, en producent är den som leder projektet och brukar ha sista ordet, men givetvis har artisten veto. I de flesta fall finns nog ingen motsättning mellan artist och producent, i några är det till och med samma person.

Stirra er inte blinda på rock och pop; även jazz och konstmusik har en producent och spelas in och mixas.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav Nattlorden » 2018-01-03 14:56

hifikg skrev:Troligen inte. Misstänker att många artister aldrig ens lyssnar på den färdiga produkten. Om t ex Eva Dahlgren hade gjort det hade hon stoppat utgivningen av sin senaste skiva. Den kunde ha givit henne ett artistiskt uppsving, men blev ett ljudmässigt fiasko. Vet inte om det påverkat antalet klick eller vad det heter på Spotify, men ingen som hört albumet hos mig har rusat iväg och köpt det i varje fall. Första gången jag spelade det hade jag Johan Lindroos på besök och vi trodde båda två att mina Carlsson hade totalhavererat, men allt som behövdes var annan musik... Och jag tror inte hon är ensam om att begå det misstaget, tyvärr. Som om en målande konstnär skulle nöja sig med en taskig stencil på sin vernissage.


Tyvärr verkar det inte som artister har kontroll längre än till mixen... Mastern har skivbolagen kontrollen över.... Inte ens tape:ar/whatever som märks "rör inte!" låts bli. "Jag gjorde inget med det, bara limitering och kompressor som vanligt"
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav Nattlorden » 2018-01-03 14:57

PerStromgren skrev:Borde och borde, en producent är den som leder projektet och brukar ha sista ordet, men givetvis har artisten veto. I de flesta fall finns nog ingen motsättning mellan artist och producent, i några är det till och med samma person.

Stirra er inte blinda på rock och pop; även jazz och konstmusik har en producent och spelas in och mixas.


Även om jag skrev samma precis... det är INTE i detta ledet det blir galet.... producenten är också frånkopplad projektet när det slutmastras...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav Max_Headroom » 2018-01-03 15:01

mx skrev:Men hur vet man att det låter på det sättet?


Man vet att det inte låter exakt lika. Det kommer det aldrig att göra. Undersöker man saken tillräckligt noga kommer det alltid att finnas avvikelser.
Men, ju färre fel man puttar in i kjedjan, desto mer likt orginalet blir det.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

egonsmannen
Semesterfirare
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2013-10-03

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav egonsmannen » 2018-01-03 15:03

PerStromgren skrev:Jag tycker att det enda riktiga ljudet är det som producenten hör i sin slutmix i sin egen monitorlyssning. Om den inte är som hen vill ha den, justeras den väl tills det låter som vederbörande vill att det ska låta?

Eller annorlunda uttryckt: om man går till affären och köper skivan och går tillbaka till studion och spelar upp den så låter det som det är tänkt.



Oftast är det en mixare som mixar och inte producenten.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav paa » 2018-01-03 15:07

Den intressanta frågan är inte om det låter exakt lika, för det kan det inte, utan om det kan låta bättre?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav PerStromgren » 2018-01-03 15:16

egonsmannen skrev:
PerStromgren skrev:Jag tycker att det enda riktiga ljudet är det som producenten hör i sin slutmix i sin egen monitorlyssning. Om den inte är som hen vill ha den, justeras den väl tills det låter som vederbörande vill att det ska låta?

Eller annorlunda uttryckt: om man går till affären och köper skivan och går tillbaka till studion och spelar upp den så låter det som det är tänkt.



Oftast är det en mixare som mixar och inte producenten.


Men mixen går väl tillbaka till producenten för slutkontroll? Har du insyn och kan ge oss fakta?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav PerStromgren » 2018-01-03 15:17

paa skrev:Den intressanta frågan är inte om det låter exakt lika, för det kan det inte, utan om det kan låta bättre?


Det har diskuterats förr, och flera har sagt att basen kan återges bättre hemma än i studion. Jag kan inte hålla med; då vet ju inte den som godkänner inspelningen vad som godkänns!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav matssvensson » 2018-01-03 15:18

mx skrev:Är basen det enda registret som inom hifikretsar är okej att mixtra med förresten? När jag besökt folk med anläggningar från Ino Audio har de oftast basmoduler. Jättemånga. Och så är det mycket bas. Låter inte alls som hemma hos Ingvar. :o Så jag drar slutsatsen att det är okej att höja volymen på basen via cr80s? Men inte använda tonkontroller på förstärkaren för de andra registren.

Många basmoduler behöver inte betyda mycket bas. Många basmoduler kan vara en förutsättning för att kunna få till jämn och balanserad bas i komplicerade mindre akustiska miljöer, eller balanserad bas i stora akustiska rum. Sen kan jag tänka mig att många gärna vill att basen ska höras lite extra bra :), när man nu investerat i så många fina basmoduler. Och då är vi inne på vad vi själva tycker blir bra i vår egen anläggning.

Kopplat till ursprungsfrågan kan jag också tänka mig att producenten fläskar på med baskontrollen i en mix för att kompensera undermålig återgivning av bas i kontrollyssningsledet. Då kanske det blir för mycket av det goda när den mixen återges i en anläggning med balanserad återgivning hela vägen ner i infraområdet.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-01-03 15:19

PerStromgren skrev:
paa skrev:Den intressanta frågan är inte om det låter exakt lika, för det kan det inte, utan om det kan låta bättre?


Det har diskuterats förr, och flera har sagt att basen kan återges bättre hemma än i studion. Jag kan inte hålla med; då vet ju inte den som godkänner inspelningen vad som godkänns!

Blir du verkligen förvånad över det? Jag tror inte att så som det lät i studion är det bästa musiken/fonogrammet kan låta utan finns säkerligen bättre förutsättningar för bra återgivning någon annan stans.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav paa » 2018-01-03 15:23

PerStromgren skrev:
paa skrev:Den intressanta frågan är inte om det låter exakt lika, för det kan det inte, utan om det kan låta bättre?


Det har diskuterats förr, och flera har sagt att basen kan återges bättre hemma än i studion. Jag kan inte hålla med; då vet ju inte den som godkänner inspelningen vad som godkänns!
OK men det går ju alltid att hitta högtalare med lägre distorsion än de som var i studion. Och det måste väl vara bättre? I vilket fall för akustisk musik.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav mx » 2018-01-03 15:25

matssvensson skrev:
mx skrev:Är basen det enda registret som inom hifikretsar är okej att mixtra med förresten? När jag besökt folk med anläggningar från Ino Audio har de oftast basmoduler. Jättemånga. Och så är det mycket bas. Låter inte alls som hemma hos Ingvar. :o Så jag drar slutsatsen att det är okej att höja volymen på basen via cr80s? Men inte använda tonkontroller på förstärkaren för de andra registren.

Många basmoduler behöver inte betyda mycket bas. Många basmoduler kan vara en förutsättning för att kunna få till jämn och balanserad bas i komplicerade mindre akustiska miljöer, eller balanserad bas i stora akustiska rum. Sen kan jag tänka mig att många gärna vill att basen ska höras lite extra bra :), när man nu investerat i så många fina basmoduler. Och då är vi inne på vad vi själva tycker blir bra i vår egen anläggning.

Kopplat till ursprungsfrågan kan jag också tänka mig att producenten fläskar på med baskontrollen i en mix för att kompensera undermålig återgivning av bas i kontrollyssningsledet. Då kanske det blir för mycket av det goda när den mixen återges i en anläggning med balanserad återgivning hela vägen ner i infraområdet.

/mats

Ja, i teorin är det ju så. Många basmoduler innebär inte mer bas. Fast nog upplever jag att folk med fler basmoduler har skruvat upp basen en del. :) Som du säger, har man nu investerat i en anläggning som kan spela jättehögt med bas... så vill man kanske ha det också.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav bakerman22 » 2018-01-03 15:41

Jag tycker personligen att frågan är totalt ointressant.
Det är väl bara att skruva hej vilt tills det låter bra?

Är det för lite bas vrider man upp basen?
Är det för mycket diskant vrider man ner den?

"Bra" måste väl gå före "rätt"?
Ska jag sitta och lyssna på skitljud bara för att det "ska" låta skit?

Glöm det..

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav mx » 2018-01-03 15:43

bakerman22 skrev:Jag tycker personligen att frågan är totalt ointressant.
Det är väl bara att skruva hej vilt tills det låter bra?

Är det för lite bas vrider man upp basen?
Är det för mycket diskant vrider man ner den?

"Bra" måste väl gå före "rätt"?
Ska jag sitta och lyssna på skitljud bara för att det "ska" låta skit?

Glöm det..

Fast du kan ju starta en egen tråd angående något som du tycker är intressant. Jag tycker att denna fråga är intressant.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav peterh » 2018-01-03 15:46

Om en flygel låter som en flygel och en röst låter som om personen är närvarande så är det bra.
Annars är det någon som sabbat det naturliga ljudet.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav mx » 2018-01-03 15:56

peterh skrev:Om en flygel låter som en flygel och en röst låter som om personen är närvarande så är det bra.
Annars är det någon som sabbat det naturliga ljudet.

Så om det är en bra inspelning av en flygel i ett rum och man inte kan avgöra om det är en inspelning eller inte vid lyssning, då har man uppnått målet med sin anläggning? :)
Alea iacta est.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster