Conan skrev:hcl skrev:Absolut, men tills det existerar en allmänt accepterad sådan standard så är det nog tvunget att vara så. Att som ljudtekniker producera musik som inte låter hyffsat i de apparater som majoriteten av den tänkta konsumentgruppen använder skulle vara ekonomisk harakiri. En lösning måste nog snarare bygga på att dominerande aktörer (radio, tv, streamingaktörer och tillhörande branschorgan) inför en sådan gemensam standard och/eller att konsumenterna skaffar återgivningsapparatur som ger en tydlig fördel för högkvalitativa musikinspelningar.
Man verkar glömma:
Dom (musikkonsumerterna med BT-högtalare eller bilsterios) bryr sig ju inte om ljudkvaliteten! Ingen skulle ju få för sig att anpassa senaste Star Wars-filmen på Bluray till att se bäst ut på en sunkig surfplatta på ett pendeltåg, även om det skulle vara så majoriteten av tittarna kollar på film. Sitter man på ett pendeltåg och kollar på sin sunkiga surfplatta så bryr man sig just där och då inte om bildkvaliteten. Och bryr man sig så fattar man att det är surfplattans ljus & kontrast det ska skruvas på - inte filmen!
För det andra: Har man verkligen undersökt om "normallyssnaren" upplever en skillnad mellan en dynamisk låt och samma låt sönderkomprimerad (uppspelad på deras sunkiga anläggning)? Vad föredrog man faktiskt, och är det skillnaden avgörande när dom lyssnar som dom gör (åker till jobbet, dammsuger, sitter på träningscykeln på gymmet)?
Skulle inte låten med hög dynamik låta tillräckligt "hyffsat" för den normale musikkonsumenten? Jag tror det.
Vad jag också tror är att det handlar främst om att låta
högst i en spellista t.ex. Där har ju den sönderkomprimerade låten en fördel. Saknar ljudtekniker insikten att skilja mellan högt & bra samt att man faktiskt kan uppnå "högt" med volymkontrollen också...
Jag tror att alla på något sätt
bryr sig om hur det låter, oftast kanske inte medvetet, men återgivningen påverkar givetvis även hur den ursprungliga musiken uppfattas.
Ang. kunskap så råder det säkert stora kunskapsvariationer inom professionen, men gemensamt är att samtliga har gårdagens och dagens mixar som referensmaterial (var mot varje ny produktion jämförs). Även äldre material är producerat och mixat med utrustning som delvis ersätter dynamiska variationer med mindre dynamiska variationer+varierande grad av distorsion (på ett tilltalande sätt, men ändå). Dessa "trick" är inte nya, men har drivits till bristningsgränsen i.o.m. "The loudness war" dessutom samtidigt som man introducerat hård-klippning, som sista spiken i transition mellan dynamik och distorsion.
Utan nivåutjämning i kanalen (radio, tv, streaming, ...) medför "The loudness war" att det "krävs" att man har kranat på i mixning OCH mastring (det räcker inte på långa vägar att bara göra det i mastring eftersom => det då låter hur kass som helst). Även crest-faktor runt 15-20 dB kräver oftast rätt stora ingrepp dynamiskt. Ofta vill man också göra relativt stora justeringar i ljudnivå inom en låt och det är givetvis inget konstigt eller negativt.
Utöver de excesser som introducerats i.o.m. det skenande ljudnivåkriget så handlar det även om att en mix inte kan vara sådan att det låter på ett sådant sätt så att man inte vill lyssna mer. De flesta "normala" anläggningar eller återgivningsmanicker har alla möjliga brister som kan göra att musikmaterialet inte går fram som det var tänkt, i varje fall inte utan att man tar viss hänsyn i mix-ledet. Det kan - om inte hänsyn tas - t.o.m. vara så illa att lyssnaren hellre växlar låt eller radiokanal. Det kan röra sig om återgivningsutrustning med allt för mycket bas eller nästan ingen bas alls, men kanske f.f.a. har det nog att göra med hur sämre utrustning hanterar starka nivåer i mellanregistret. Något som uppfattas som extra uttrycksfullt i en bra anläggning kan framstå som utstickande och därigenom påträngande i medioker lyssningsutrustning, lite hårt pressad t.ex. till följd av att man höjt nivån för att höra "bra" mot en förhöjd bakgrundsstörnivå.
oivavoi var inne på att det inte går att att optimera en mix för att låta så bra som möjligt i alla anläggningar och där är jag benägen att hålla med. Det går förvånansvärt långt, men det finns kvaliteter som kan återges i en riktigt bra anläggning, men som inte "får plats" i en sämre anläggning. Det handlar då också om vilken lyssningsnivå man väljer (vill ha). Någon som tänkt på skillnaden mellan återgivningen av paus-musiken på stora live-evenemang jämfört med då konserten sätter igång. Skillnaden är inte bara återgivningsnivån utan även hur mycket dynamik man har på det inspelade materialet och hur mycket dynamik aktuell ljudtekniker valt att ha. Moderna mixerbord (även live) har i.o.f.s. idag funktioner som tämjer även live-framförandet till något som liknar hur det låter på inspelat material, men då blir det oftast inte heller bra (man sällan tillgång de till {ovan nämnda} effekter som på ett snyggt sätt ersätter dynamik med distorsion, det blir helt enkelt inte lika illusoriskt i det avseendet).