Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Värsta scenariot är väl att mixa efter att två tonåringar delar på varsin öronsnäcka från den enes mobil för att lyssna på senaste låten...
Bill50x skrev:Om man inte har exakt samma utrustning hemma som i studion kommer man aldrig veta hur det var tänkt. Tyvärr är det inte ens så enkelt, för i studion mixar man dels efter hur man tror att lyssnaren vill ha det och dels efter vilken anläggning/lyssningsutrustning man tror att lyssnaren har. Värsta scenariot är väl att mixa efter att två tonåringar delar på varsin öronsnäcka från den enes mobil för att lyssna på senaste låten...
/ B
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Värsta scenariot är väl att mixa efter att två tonåringar delar på varsin öronsnäcka från den enes mobil för att lyssna på senaste låten...
Först ingen dynamik och nu tillbaka till mono....
mx skrev:Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Värsta scenariot är väl att mixa efter att två tonåringar delar på varsin öronsnäcka från den enes mobil för att lyssna på senaste låten...
Först ingen dynamik och nu tillbaka till mono....
Man kan använda stereohörlurar till sin telefon.
Nattlorden skrev:Om två pers tar vars EN öronsnäcka - hur får de stereo då?
phon skrev:Man får en ljudreflex inne i den tomma benbollen som öronen sitter på. Reflexen är fördröjd och ger en mångdimensionell upplevelse, så kallad scull internal stereo.
mx skrev:Det pratas ofta om att man vill höra musiken återgiven precis som det var tänkt från studion eller som artisten vill att det ska låta. Det brukar vara ett argument mot att göra justeringar i tonkontrollern till exempel. Man vill ju ha det som det var tänkt.
Men hur vet man att det låter på det sättet? Om vi har en anläggning och ett rum som inte färgar någonting utan återger det som finns på skivan, låter det automatiskt som det var tänkt då? Om musikerna och studioteknikerna har en utrustning som skiljer sig åt så kommer ju provlyssningen att låta annorlunda mot lyssningen hemma hos konsumenten?
Visst, en bra anläggning återger det som finns på skivan, men återger den musiken så som det var tänkt?
PerStromgren skrev:Jag tycker att det enda riktiga ljudet är det som producenten hör i sin slutmix i sin egen monitorlyssning. Om den inte är som hen vill ha den, justeras den väl tills det låter som vederbörande vill att det ska låta?
Eller annorlunda uttryckt: om man går till affären och köper skivan och går tillbaka till studion och spelar upp den så låter det som det är tänkt.
hifikg skrev:PerStromgren skrev:Jag tycker att det enda riktiga ljudet är det som producenten hör i sin slutmix i sin egen monitorlyssning. Om den inte är som hen vill ha den, justeras den väl tills det låter som vederbörande vill att det ska låta?
Eller annorlunda uttryckt: om man går till affären och köper skivan och går tillbaka till studion och spelar upp den så låter det som det är tänkt.
Det borde vara artisten som har det sista ordet, men jag tror inte det förekommer särskilt ofta. Artisterna lyssnar nog inte på sina egna album. Då skulle vi nog slippa en hel del sönderproducerade alster.
hifikg skrev:Troligen inte. Misstänker att många artister aldrig ens lyssnar på den färdiga produkten. Om t ex Eva Dahlgren hade gjort det hade hon stoppat utgivningen av sin senaste skiva. Den kunde ha givit henne ett artistiskt uppsving, men blev ett ljudmässigt fiasko. Vet inte om det påverkat antalet klick eller vad det heter på Spotify, men ingen som hört albumet hos mig har rusat iväg och köpt det i varje fall. Första gången jag spelade det hade jag Johan Lindroos på besök och vi trodde båda två att mina Carlsson hade totalhavererat, men allt som behövdes var annan musik... Och jag tror inte hon är ensam om att begå det misstaget, tyvärr. Som om en målande konstnär skulle nöja sig med en taskig stencil på sin vernissage.
PerStromgren skrev:Borde och borde, en producent är den som leder projektet och brukar ha sista ordet, men givetvis har artisten veto. I de flesta fall finns nog ingen motsättning mellan artist och producent, i några är det till och med samma person.
Stirra er inte blinda på rock och pop; även jazz och konstmusik har en producent och spelas in och mixas.
mx skrev:Men hur vet man att det låter på det sättet?
PerStromgren skrev:Jag tycker att det enda riktiga ljudet är det som producenten hör i sin slutmix i sin egen monitorlyssning. Om den inte är som hen vill ha den, justeras den väl tills det låter som vederbörande vill att det ska låta?
Eller annorlunda uttryckt: om man går till affären och köper skivan och går tillbaka till studion och spelar upp den så låter det som det är tänkt.
egonsmannen skrev:PerStromgren skrev:Jag tycker att det enda riktiga ljudet är det som producenten hör i sin slutmix i sin egen monitorlyssning. Om den inte är som hen vill ha den, justeras den väl tills det låter som vederbörande vill att det ska låta?
Eller annorlunda uttryckt: om man går till affären och köper skivan och går tillbaka till studion och spelar upp den så låter det som det är tänkt.
Oftast är det en mixare som mixar och inte producenten.
paa skrev:Den intressanta frågan är inte om det låter exakt lika, för det kan det inte, utan om det kan låta bättre?
mx skrev:Är basen det enda registret som inom hifikretsar är okej att mixtra med förresten? När jag besökt folk med anläggningar från Ino Audio har de oftast basmoduler. Jättemånga. Och så är det mycket bas. Låter inte alls som hemma hos Ingvar. Så jag drar slutsatsen att det är okej att höja volymen på basen via cr80s? Men inte använda tonkontroller på förstärkaren för de andra registren.
PerStromgren skrev:paa skrev:Den intressanta frågan är inte om det låter exakt lika, för det kan det inte, utan om det kan låta bättre?
Det har diskuterats förr, och flera har sagt att basen kan återges bättre hemma än i studion. Jag kan inte hålla med; då vet ju inte den som godkänner inspelningen vad som godkänns!
OK men det går ju alltid att hitta högtalare med lägre distorsion än de som var i studion. Och det måste väl vara bättre? I vilket fall för akustisk musik.PerStromgren skrev:paa skrev:Den intressanta frågan är inte om det låter exakt lika, för det kan det inte, utan om det kan låta bättre?
Det har diskuterats förr, och flera har sagt att basen kan återges bättre hemma än i studion. Jag kan inte hålla med; då vet ju inte den som godkänner inspelningen vad som godkänns!
matssvensson skrev:mx skrev:Är basen det enda registret som inom hifikretsar är okej att mixtra med förresten? När jag besökt folk med anläggningar från Ino Audio har de oftast basmoduler. Jättemånga. Och så är det mycket bas. Låter inte alls som hemma hos Ingvar. Så jag drar slutsatsen att det är okej att höja volymen på basen via cr80s? Men inte använda tonkontroller på förstärkaren för de andra registren.
Många basmoduler behöver inte betyda mycket bas. Många basmoduler kan vara en förutsättning för att kunna få till jämn och balanserad bas i komplicerade mindre akustiska miljöer, eller balanserad bas i stora akustiska rum. Sen kan jag tänka mig att många gärna vill att basen ska höras lite extra bra , när man nu investerat i så många fina basmoduler. Och då är vi inne på vad vi själva tycker blir bra i vår egen anläggning.
Kopplat till ursprungsfrågan kan jag också tänka mig att producenten fläskar på med baskontrollen i en mix för att kompensera undermålig återgivning av bas i kontrollyssningsledet. Då kanske det blir för mycket av det goda när den mixen återges i en anläggning med balanserad återgivning hela vägen ner i infraområdet.
/mats
bakerman22 skrev:Jag tycker personligen att frågan är totalt ointressant.
Det är väl bara att skruva hej vilt tills det låter bra?
Är det för lite bas vrider man upp basen?
Är det för mycket diskant vrider man ner den?
"Bra" måste väl gå före "rätt"?
Ska jag sitta och lyssna på skitljud bara för att det "ska" låta skit?
Glöm det..
peterh skrev:Om en flygel låter som en flygel och en röst låter som om personen är närvarande så är det bra.
Annars är det någon som sabbat det naturliga ljudet.
Användare som besöker denna kategori: DVD-ai och 27 gäster