Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav KentLindqvist » 2018-02-23 20:18

Jag tror att man inte skall underskatta musikernas samt producentens inverkan på den upplevda ljudkvaliteten. En riktigt bra gitarrist träffar rätt strängar, minimerar skorrljud, dämpar bort oönskade biljud mm. Om musiker och producent sedan har en bra känsla för rätt blandning av de olika instrumentens/ljudens sammansättning OCH separation(!), inbördes volym mm, så kan detta vara mångfalt viktigare än eventuell kompression och/eller snålkodning.

Ett tråkigt exempel på detta är sk. mässjazz. Ett subjektivt roligare exempel är Random access memories med Daft punk.
Denna skall enligt MasVis vara medioker kvalitetsmässigt. Den LÅTER dock finfint!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav JB » 2018-02-23 21:04

Mjo det där stämmer nog väldigt bra, spelar man in ett billigt elektroniskt piano för 199 kr från Rusta där alla toner låter likadant, samt ett billigt elektroniskt trumset där alla slag låter likadant så kommer ju helheten upplevas som väldigt platt och trist oavsett hur mycket dynamik det finns i mixen, och om man då sedan även lägger alla instrument i mellanregistret och skiter i att panorera överhuvudtaget, och sedan lägger på lite vinylknaster på det... då kan man nog få en 20 dB crest mix att låta väldigt platt och livlöst :D

Nästan så att man blir sugen på att testa :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav Nattlorden » 2018-02-24 00:01

JB skrev:Mjo det där stämmer nog väldigt bra, spelar man in ett billigt elektroniskt piano för 199 kr från Rusta där alla toner låter likadant, samt ett billigt elektroniskt trumset där alla slag låter likadant så kommer ju helheten upplevas som väldigt platt och trist oavsett hur mycket dynamik det finns i mixen, och om man då sedan även lägger alla instrument i mellanregistret och skiter i att panorera överhuvudtaget, och sedan lägger på lite vinylknaster på det... då kan man nog få en 20 dB crest mix att låta väldigt platt och livlöst :D

Nästan så att man blir sugen på att testa :roll:


Fast det hade kanske låtit trovärdigt till skillnad från en sångerska som viskar och skriker för full hals med 3dB skillnad?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav music4ever » 2018-02-24 00:44

Tangband skrev:Denna skiva ( finns på spotify och låter bra även där ) låter väldigt bra på min anläggning. Lyssna på första låten, ”just a little lovin”.
Det känns som att det låter som artisten tänkt :D
Låter den bra hos er ?


Sjunger hon genom någon "vintage" mikrofon?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav Tangband » 2018-02-24 08:47

music4ever skrev:
Tangband skrev:Denna skiva ( finns på spotify och låter bra även där ) låter väldigt bra på min anläggning. Lyssna på första låten, ”just a little lovin”.
Det känns som att det låter som artisten tänkt :D
Låter den bra hos er ?


Sjunger hon genom någon "vintage" mikrofon?


Låter det rör ?

Användarvisningsbild
dac83
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 2007-12-29
Ort: Norrköping

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav dac83 » 2018-02-25 01:09

Om man nu har en bra anläggning i ett bra akustik-anpassat rum där allt är placerat bra och inställt så bra det går så är man ju väldigt nära ett medel på hur de flesta studios låter och man kommer inte mycket närmare original mixningen eftersom att alla studios har olika utrustning och akustik så får man helt enkelt göra det bra som möjligt i sitt rum.

Sen är du extremt få som har ens kommit nära den återgivning som krävs för komma nära studio ljudet trots att dom har jätte fina anläggningar så har man alldeles för mycket ekon och störningar i rummet, ibland står inte ens allt placerat rätt vilket gör det helt omöjligt.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav Laila » 2018-02-25 01:14

. . . typ. :evil: :( :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav hifikg » 2018-02-25 01:39

dac83 skrev:Om man nu har en bra anläggning i ett bra akustik-anpassat rum där allt är placerat bra och inställt så bra det går så är man ju väldigt nära ett medel på hur de flesta studios låter och man kommer inte mycket närmare original mixningen eftersom att alla studios har olika utrustning och akustik så får man helt enkelt göra det bra som möjligt i sitt rum.

Sen är du extremt få som har ens kommit nära den återgivning som krävs för komma nära studio ljudet trots att dom har jätte fina anläggningar så har man alldeles för mycket ekon och störningar i rummet, ibland står inte ens allt placerat rätt vilket gör det helt omöjligt.


Låter det verkligen så jäkla bra i en studio då? Egentligen.
Har de lika bra ljud där som jag har här, när inspelningen är bra alltså, så riskerar de att förmånsbeskattas!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
dac83
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 2007-12-29
Ort: Norrköping

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav dac83 » 2018-02-25 01:50

hifikg skrev:Låter det verkligen så jäkla bra i en studio då? Egentligen.
Har de lika bra ljud där som jag har här, när inspelningen är bra alltså, så riskerar de att förmånsbeskattas!


Vad är bra ljud egentligen? men om nu någon duktig person sitter i en bra studio och mixar och tycker det låter fantastiskt bra där, då måste man på nåt sätt försöka återskapa den miljön för att det ska ska låta på nåt sätt lika.

Sen är ju de flesta väldigt vana vid att ha ganska mycket reflektioner i sina rum vilket gör att man får en ljudbild som kan bred ut sig och bli väldigt livlig men det är ju inte så det lät när det vart mixat från början, sen om det är bra eller dåligt med vardaglig akustik och tex div hifi/Hi-end utrustning/mods för att få det att låta lenare och mjukare är ju upp till var och en men man kanske är en bra bit ifrån originalet men tycker man det låter bättre så är man ju helt rätt för ens egen del.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav hifikg » 2018-02-25 01:57

Jag har väldigt lite erfarenhet av studiolyssning i anslutning till en inspelning, men det jag hört var att de lyssnade mycket efter detaljer, enstaka spår och stämmor, och slutmixen lät väl inget vidare ur "hifiperspektiv", men teknikern kunde ändå avgöra att allt var på rätt plats och att allt var i synk osv innan materialet skickades vidare för att mångfaldigas. Fungerar kanske annorlunda i en stor och välutrustad studio så här 40 år senare. Fast det ljudliga resultatet för oss konsumenter är ofta lite si och så...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav Conan » 2018-02-25 08:08

JB skrev:Peakdistar rätt hårt på vissa ställen när hon tar i, och det låter inte mindre komprimerat än något annat nytt i mina öron iaf (och det brukar väl vara mängden masterkompressor som bestämmer hurvida något låter bra eller inte här?), hade det varit lite hårdare musik så hade nog inte cresten legat på mer än 10-11 skulle jag gissa iaf.


Njeee... Just a Little Lovin´ låter inte som vilket som helst annat nytt. Det är väsentligt mindre hoptryckt än 99% av all annan pop/rock skulle jag gissa. Rösten distar till på ett par ställen och här hade man kunnat göra ett bättre jobb faktiskt, men på det stora hela är inspelningen väldigt fin. Det låter rent, klart, dynamiskt och det finns en "rymd" i inspelningen både på bredden och djupet. DR enligt dr.loudness-war.info ligger på 13 i medel.

Lyssnar man istället på den senare skivan Not Dark Yet som sjungs tillsammans med syrran Allison Moorer så har vi en helt annan sak. Bra musik, men inspelningen hoptryckt, spretigt, med en underlig ljudbild och röster som distar så det skär ibland. Sådär låter majoriteten pop i dag och DR landar på en 9:a.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav jansch » 2018-02-25 17:09

Musicforever skriver: Sjunger hon genom någon "vintage" mikrofon?

Kanske... det ser ut som en Neumann U67 eller U87, eller någon kopia på dessa, på youtube filmer där hon är i "inspelningsmiljö". (DOCK! Det är som att se någon spela på en Fender Stratocaster och plötsligt inse att det är nog någon av de 1000-tals kopior som finns)

Är det en Neumann U67 är det en typisk Vintage dvs rörbestyckad och då borde den ha en Tuchel kontakt. Är det en XLR kontakt i ändan är det NÄSTAN säkert att den är FET bestyckad och har VÄSENTLIGT LÄGRE distorsion. Det är tyvärr svårt att se vilken kontakt det är på mic:en på Youtube klippen....

Är det en U67 och hon sjunger nära eller högt distar U67 hörbart på t.ex "P", "ts" och "t" ljud. Framför allt om hon inte har något "spottskydd" (popscreen) framför mic:en Det låter dock inte illa (för de flesta öron) utan 2-tonen ger ett mjukt och varmt ljud och framförallt "öppet ljud" pga presence höjningen. Jag tror inte vanliga människor (inklusive jag) tycker att det låter illa även om ljudtrycket skulle ligga tillfälligt på över 110dB. Om det låter illa är det nog bearbetningen av signalen efter det att den lämnat mic förstärkaren (katodföljaren).
Kanske skall tillägga att just när det gäller U67 distade de lite mer än vad fabriken uppgav på sent 60-tal (kanske 70-tal). OAVSETT! U67 är en mikrofon som är lika legendarisk som Beatles och Elvis. Köp en begagnad och du kan säkert få det dubbla om några år. Vissa betalar bortåt 100.000:- inklusive nätagg. och rätt kabel idag!

Såg precis att Neumann för in U67 i produktionen igen och dessutom enligt originalspecen. Tänk vad tekniken har gått framåt på 30-40år!!!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav goat76 » 2018-03-02 18:45

Conan skrev:
JB skrev:Peakdistar rätt hårt på vissa ställen när hon tar i, och det låter inte mindre komprimerat än något annat nytt i mina öron iaf (och det brukar väl vara mängden masterkompressor som bestämmer hurvida något låter bra eller inte här?), hade det varit lite hårdare musik så hade nog inte cresten legat på mer än 10-11 skulle jag gissa iaf.


Njeee... Just a Little Lovin´ låter inte som vilket som helst annat nytt. Det är väsentligt mindre hoptryckt än 99% av all annan pop/rock skulle jag gissa. Rösten distar till på ett par ställen och här hade man kunnat göra ett bättre jobb faktiskt, men på det stora hela är inspelningen väldigt fin. Det låter rent, klart, dynamiskt och det finns en "rymd" i inspelningen både på bredden och djupet. DR enligt dr.loudness-war.info ligger på 13 i medel.

Lyssnar man istället på den senare skivan Not Dark Yet som sjungs tillsammans med syrran Allison Moorer så har vi en helt annan sak. Bra musik, men inspelningen hoptryckt, spretigt, med en underlig ljudbild och röster som distar så det skär ibland. Sådär låter majoriteten pop i dag och DR landar på en 9:a.


Jag tycker det låter bra men min enkla analys är att sången nog är ganska komprimerad och låter därmed ganska platt och lite "för nära". Trummorna låter fina och naturliga förutom överdriven fake reverb på virveltrumman vilket kanske uppfattas som "rymd" i inspelningen. Övriga instrument tycker jag låter bra och basen är så där lagomt komprimerad för att låta jämnt och fint.
Jag tror inte det är någon extrem komprimering på stereo-mixen men det kan vara en så kallad brickwall limiter som gör att det distar på sången när hon tar i.

Det skulle vara intressant att se mätningar och höra vad ni tycker om låten Dinosaur Act av bandet Low. Skivan är inspelad av Steve Albini och han är känd för ganska råa inspelningar, använder sig av väldigt lite komprimering och tar ofta tillvara på det naturliga rumsljudet med smart mikrofon-placering. Sen vet jag inte hur den är mastrad men jag upplever den som väldigt dynamisk för den typen av musik och låter helt fantastisk när man bränner på. :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster