Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Inläggav Svante » 2018-01-09 00:37

petersteindl skrev:Diskmaskin kanske. Har man inte det så bör man väl ha tillgång till tvättmaskin. Eftersom vinyl är svarta så avråder jag från vittvätt.


:)

Man kan ju leka med tanken att ta en alldeles ny tvättmaskin och bygga en välcenterad hållare att sätta in i tvättmaskinen. Ställ på 30 grader, i med lite schampo i tvättmedelsfacket och så får den stå och slafsa som tvättmaskiner brukar göra och till sist centrifugera.

Det kanske skulle kunna funka?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Inläggav Perfector » 2018-01-09 02:01

Svante skrev:
petersteindl skrev:Diskmaskin kanske. Har man inte det så bör man väl ha tillgång till tvättmaskin. Eftersom vinyl är svarta så avråder jag från vittvätt.


:)

Man kan ju leka med tanken att ta en alldeles ny tvättmaskin och bygga en välcenterad hållare att sätta in i tvättmaskinen. Ställ på 30 grader, i med lite schampo i tvättmedelsfacket och så får den stå och slafsa som tvättmaskiner brukar göra och till sist centrifugera.

Det kanske skulle kunna funka?

Häller du schampo i en disk eller tvättmaskin går den sönder.
Dels skummar den över och sedan blir pumpmotorn för varm och skär ihop.
Jag har provat i diskmaskin av misstag och det blev dyrt.
Kör du tvättpulver så repar du sönder skivan.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Inläggav BORIS » 2018-01-09 08:50

petersteindl skrev:Diskmaskin kanske. Har man inte det så bör man väl ha tillgång till tvättmaskin. Eftersom vinyl är svarta så avråder jag från vittvätt.


Kan upplysa om att nuförtiden är det mer regel än undantag att vinylen kommer i olika färger, ibland till och med i vitt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-09 09:02

music4ever skrev:Den polska tvätten har jag.



Fungrar den bra?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Inläggav darkg » 2018-01-09 13:32

Svante skrev:
petersteindl skrev:Diskmaskin kanske. Har man inte det så bör man väl ha tillgång till tvättmaskin. Eftersom vinyl är svarta så avråder jag från vittvätt.


:)

Man kan ju leka med tanken att ta en alldeles ny tvättmaskin och bygga en välcenterad hållare att sätta in i tvättmaskinen. Ställ på 30 grader, i med lite schampo i tvättmedelsfacket och så får den stå och slafsa som tvättmaskiner brukar göra och till sist centrifugera.

Det kanske skulle kunna funka?


Spontant tänker jag att man om inte ultraljud vill ha strålar som spolar in i spåren, inte bara sköljer över. Diskmaskin, hellre, typ.

Ultraljud förresten, skulle det vara en poäng att vibrera skivan istället för vätskan tro?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Inläggav HenrikTornquist » 2018-01-09 22:42

faema skrev:Har för mej att i en annan tråd för nåt år sedan kunde man köpa en skivtvätt från Polen för en spottstyver, var med ultraljud. Någon som minns, jag hittar den ej.

Jag har en som jag släpper billigt. Jag byggde en större och kraftigare som klarar fler skivor.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
ollen
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2008-05-12
Ort: Lerberget

Re: Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Inläggav ollen » 2018-01-10 01:05

Henrik,

Du har pm

Mvh
Olle

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Inläggav music4ever » 2018-01-10 02:26

RogerGustavsson skrev:
music4ever skrev:Den polska tvätten har jag.



Fungrar den bra?


Jag har inte utvärderat den än. Behöver fixa något bra sätt att torka skivorna efter avslutad tvättning. Får nog skaffa någon fläkt eller dyl.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Inläggav Laila » 2018-01-10 02:34

Noterar med viss förundran att detta "undermåliga" format s.k. vinyl, här på forumet
trotts allt, röner så stort intresse att folk verkar, inte bara inhandla skiten, utan dessutom både lägga ner tid på att tvätta, å sen dessutom lyssna på dä hemska knastret . . . nä, smält ner skiten å gör plastkassar avet . . . sagt av en som "älskar" dagens "välmastrade" produktioner.

Alltså, vem fan vill retardera/regrediera till 60-80-tales totalt "undermåliga", svajiga,
distade å relativert "omastrade" tillstånd(vinyl) . . . ? Ja bara frågar . . . typ. :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
faema
 
Inlägg: 1718
Blev medlem: 2010-03-18
Ort: Hässleholm

Re: Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Inläggav faema » 2018-01-10 12:24

Laila skrev:Noterar med viss förundran att detta "undermåliga" format s.k. vinyl, här på forumet
trotts allt, röner så stort intresse att folk verkar, inte bara inhandla skiten, utan dessutom både lägga ner tid på att tvätta, å sen dessutom lyssna på dä hemska knastret . . . nä, smält ner skiten å gör plastkassar avet . . . sagt av en som "älskar" dagens "välmastrade" produktioner.

Alltså, vem fan vill retardera/regrediera till 60-80-tales totalt "undermåliga", svajiga,
distade å relativert "omastrade" tillstånd(vinyl) . . . ? Ja bara frågar . . . typ. :evil:


Inmundigat surt rödvin?

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Inläggav Laila » 2018-01-10 12:54

Nä, snarare en skvätt ättika spetsad mä lite socker för syrlighetens skull . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Inläggav BORIS » 2018-01-11 19:19

Laila skrev:Noterar med viss förundran att detta "undermåliga" format s.k. vinyl, här på forumet
trotts allt, röner så stort intresse att folk verkar, inte bara inhandla skiten, utan dessutom både lägga ner tid på att tvätta, å sen dessutom lyssna på dä hemska knastret . . . nä, smält ner skiten å gör plastkassar avet . . . sagt av en som "älskar" dagens "välmastrade" produktioner.

Alltså, vem fan vill retardera/regrediera till 60-80-tales totalt "undermåliga", svajiga,
distade å relativert "omastrade" tillstånd(vinyl) . . . ? Ja bara frågar . . . typ. :evil:


Vore det inte för vetskapen om att vår nutidsprofet sannolikt inte äger en enda skiva utgiven detta millenium kunde man nästan luras att tro att vi har att göra med en progressiv kraft här

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Inläggav Laila » 2018-01-11 21:02

Tack BORIS, den värmde . . . typ. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Inläggav PerStromgren » 2018-01-11 21:06

PerStromgren skrev:
David S skrev:Då kan du få komma förbi med en flaska och få den fylld med min hemblandning som består av 4/5 destillerat vatten 1/5 kemiskt ren isopropanol och några droppar vätmedel. I och med att vinylspelaren är avställd på obestämd framtid kan du även få låna munstycket.


Det är vad jag tänker mig att prova, och har kontakt med David S.


Nu har jag provat.

Denna enkla skivtvätt funkar, men tyvärr hjälpte det inte för mitt primära objekt.

Det var denna skiva, som jag spelat sedan ca 1957. Till en början lirade jag på familjens Grundig radiogrammofon, senare har jag övergått till modernare don.
EP.jpg
EP.jpg (346.91 KiB) Visad 3101 gånger


Jag gjorde precis enligt den vänlige Davids instruktioner, men det hjälpte föga. Detta är resultatet, inte stor skillnad från hur det lät innan jag började.
http://www.pulpeten.se/faktiskt/EP.mp3

Troligen beror detta på nåltrycket (mätt i hg...) på radiogrammofonen.

Tack, David, för att du hjälpte mig och lånade ut utrustningen och skänkte mig lite vätska att använda!
... tycker jag!

Per

David S
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2017-09-30
Ort: Karlstad

Re: Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Inläggav David S » 2018-01-14 22:13

Varsågod Per. Vinylskivor är tyvärr ett sådant fall där ju mer kärlek (varv på svarven) man ger dem, desto mindre (fidelity) ger de tillbaka. Än mer så med nåltryck av den högre arten. Håll gärna på munstycket ett tag till och sug vidare på exemplar med lite bättre förutsättningar, så ska du nog få nytt liv i vissa vax.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Inläggav music4ever » 2018-01-14 22:25

Så länge det inte är själva skivspåret som är trasigt, så kan även en sweet vinyl sugar cube hjälpa till.
https://www.dropbox.com/s/ow27hegrktdl2ow/1_The%20Doors_The%20End_30%20Seconds%20Off-On%20Audio%20Repair%20Sample.flac?dl=0

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Inläggav Flint » 2018-01-14 22:36

music4ever skrev:Så länge det inte är själva skivspåret som är trasigt, så kan även en sweet vinyl sugar cube hjälpa till.
https://www.dropbox.com/s/ow27hegrktdl2ow/1_The%20Doors_The%20End_30%20Seconds%20Off-On%20Audio%20Repair%20Sample.flac?dl=0

Knepigt men jag stör mig inte på det där knastret. Jag reagerar bara på att ditt exempel har väldigt bra rumsinformation trots det överdrivna "lägga ut ljudet höger vänster-perspektivet". Där anser jag att LP är bättre än CD. CD är plattare, mycket klang, lite brus och knaster men plattare.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Inläggav Thomas_A » 2018-01-14 23:12

PerStromgren skrev:
PerStromgren skrev:
David S skrev:Då kan du få komma förbi med en flaska och få den fylld med min hemblandning som består av 4/5 destillerat vatten 1/5 kemiskt ren isopropanol och några droppar vätmedel. I och med att vinylspelaren är avställd på obestämd framtid kan du även få låna munstycket.


Det är vad jag tänker mig att prova, och har kontakt med David S.


Nu har jag provat.

Denna enkla skivtvätt funkar, men tyvärr hjälpte det inte för mitt primära objekt.

Det var denna skiva, som jag spelat sedan ca 1957. Till en början lirade jag på familjens Grundig radiogrammofon, senare har jag övergått till modernare don.
EP.jpg


Jag gjorde precis enligt den vänlige Davids instruktioner, men det hjälpte föga. Detta är resultatet, inte stor skillnad från hur det lät innan jag började.
http://www.pulpeten.se/faktiskt/EP.mp3

Troligen beror detta på nåltrycket (mätt i hg...) på radiogrammofonen.

Tack, David, för att du hjälpte mig och lånade ut utrustningen och skänkte mig lite vätska att använda!


Tvätta med lite balsamschampo och ljummet vatten, torka med mikrofiberduk. Köp lite Natusan spraybalsam, spraya skivan och spela. Kan vara värt ett försök.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Inläggav peterh » 2018-08-01 23:17

Köpte en (tyvärr ganska smutsig/knastrig) bluesskiva i dag.
Tvättade som vanligt med YES + ljummet vatten på en ren diskhanddoh och en parastat borste. Som jag brukar göra.
Men denna gång använde jag en kärcher förstertvätt för att suga bort vattnet efter sköljningen
https://www.kaercher.com/se/home-garden ... 34100.html

verkar lovande, skivan är praktiskt taget torr efteråt, inga kvarvarande "torkfläckar".
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Inläggav HenrikTornquist » 2018-08-02 23:12

music4ever skrev:
RogerGustavsson skrev:
music4ever skrev:Den polska tvätten har jag.



Fungrar den bra?


Jag har inte utvärderat den än. Behöver fixa något bra sätt att torka skivorna efter avslutad tvättning. Får nog skaffa någon fläkt eller dyl.

Vilken skillnad gör en fläkt mot lufttorkning, mer än sparar tid? Samma eventuella rester lär ju bli kvar i spåren.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Inläggav peterh » 2018-08-02 23:29

HenrikTornquist skrev:
music4ever skrev:
RogerGustavsson skrev:

Fungrar den bra?


Jag har inte utvärderat den än. Behöver fixa något bra sätt att torka skivorna efter avslutad tvättning. Får nog skaffa någon fläkt eller dyl.

Vilken skillnad gör en fläkt mot lufttorkning, mer än sparar tid? Samma eventuella rester lär ju bli kvar i spåren.

Den suger, inte blåser om du trodde det. Som en dammsugare och munstycket är slätt och mjukt, så det skall inte repa.
Just för att den dammsuger så drar den bort vatten och eventuella rester efter tvätten.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Inläggav HenrikTornquist » 2018-08-03 10:00

Det framgick inte att det var något munstycke inblandat, bara att en fläkt skulle införskaffas för torkning.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Inläggav darkg » 2018-08-03 11:28

Peterh missade nog bara att du svarade music4ever och inte honom.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Inläggav Helmut » 2018-08-05 23:21

Vi som håller på med modeltåg använde elektriska flugsmällare för att ladda upp plaststrån som i sin tur ställer sig på högkant i klistret och ser ut som grässtrån.
Funderar på om det skulle gå att ladda upp en vinylskiva med en elektrisk flugsmällare. Bara att ta bort gallret på flugsmällaren och koppla en kabel till en något fuktig skiva och någon typ av metallplatta som man håller några mm ovanför skivan. Vet inte hur man får damm att hoppa från skivan till metallskivan och inte tvärtom.
Se bara till att inte komma i närheten av elektronik eftersom 20 000 volt kan ta död på elektroniken.
Om man håller ena tråden mot en naken tå och den andra kabeln i fingret kan man känna att det är ett skapligt drag i trådarna. Ps fukta tån och fingret först innan ni testar.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Inläggav peterh » 2018-08-05 23:48

Helmut skrev:Vi som håller på med modeltåg använde elektriska flugsmällare för att ladda upp plaststrån som i sin tur ställer sig på högkant i klistret och ser ut som grässtrån.
Funderar på om det skulle gå att ladda upp en vinylskiva med en elektrisk flugsmällare. Bara att ta bort gallret på flugsmällaren och koppla en kabel till en något fuktig skiva och någon typ av metallplatta som man håller några mm ovanför skivan. Vet inte hur man får damm att hoppa från skivan till metallskivan och inte tvärtom.
Se bara till att inte komma i närheten av elektronik eftersom 20 000 volt kan ta död på elektroniken.
Om man håller ena tråden mot en naken tå och den andra kabeln i fingret kan man känna att det är ett skapligt drag i trådarna. Ps fukta tån och fingret först innan ni testar.

Lätt ! Om man går utanför invanda stigar :-)

Släpa en torr microfberduk mot den snurrande skivan. Den laddar upp skivan, och drar till sig mycket damm från skivan.
( skivan skall vara torr för att det skall lyckas )
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Hur tvätta skivor utan skivtvätt?

Inläggav Kralle » 2018-08-06 08:23

peterh skrev:Lätt ! Om man går utanför invanda stigar :-)

“Leave the beaten path and dive into the woods. You will be certain to find something interesting.”

Fritt efter Alexander Graham Bell

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Conan och 17 gäster