Spikes på SD-fötter?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bettini

Spikes på SD-fötter?

Inläggav Bettini » 2018-01-12 13:12

Jag har ett par Martin Logan Electromotion där spikes är monterade som standard. Jag gillar SD-fötterna och skulle vilja prova sådana. Problemet är att basporten sitter i botten på högtalaren riktad mot golvet. Om jag skruvar bort spikesen och ställer högtalarana på SD-fötter så antar jag att avståndet mellan basport och golv blir för lågt?
Kan det funka att lägga en liten metallskiva ovanpå varje SD-fot och placera spikesen på dom?
Eller kommer de olika tekniker som spikes och SD-fötter representerar att ta ut varandra?
Låter det bra så är det bra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Spikes på SD-fötter?

Inläggav Nattlorden » 2018-01-12 13:17

du kan väl fixa fram någon sorts mellanlägg så de hamnar på rätt höjd med sdfötterna (utan spikarna) ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2018-01-12 13:18

Om du tänker dig ett rör som sitter mellan porten och golvet, så ska dens mantelarea vara större än portens area, då ska det nog vara lungt. Då ska såklart innerarean vara samma som portens. Är den (mantelarean) lika stor får du en lägre avstämning, vilket kanske inte behöver vara en nackdel.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-12 20:21

Bettini skrev:Jag har ett par Martin Logan Electromotion där spikes är monterade som standard. Jag gillar SD-fötterna och skulle vilja prova sådana. Problemet är att basporten sitter i botten på högtalaren riktad mot golvet. Om jag skruvar bort spikesen och ställer högtalarana på SD-fötter så antar jag att avståndet mellan basport och golv blir för lågt?
Kan det funka att lägga en liten metallskiva ovanpå varje SD-fot och placera spikesen på dom?
Eller kommer de olika tekniker som spikes och SD-fötter representerar att ta ut varandra?

Quadraspire verkar intressant. Det är de där silvriga underläggen på bilden. Det sitter en gummidämpning där spikarna går ner och på det sättet bibehåller du rätt höjd från golvet. Sägs låta bra.

Användarvisningsbild
Bettini

Inläggav Bettini » 2018-01-12 20:57

Jag har funderat på nåt liknande. Fick en idé om att placera någon form av stegdämpningsmatta under en lackad träskiva.
Det skulle betyda att det, sett nerifrån, blir betong, ekparkett, dämpmatta, eklimfog, högtalare på spikes.
Låter det bra så är det bra.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2018-01-12 21:42

Bettini skrev:Kan det funka att lägga en liten metallskiva ovanpå varje SD-fot och placera spikesen på dom?

Ja. En dämpande fot som SD fungerar som tänkt bara den får rätt tyngd på sig. Dock behöver du kanske små hål i metallskivorna som spikarna kan sättas i, för att undvika horisontella skuvningsförflyttningar om spikarna annars kan glida mot metallskivorna.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Återgå till Generellt om hifi