Dynaudio om hårda och mjuka fötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Dynaudio om hårda och mjuka fötter

Inläggav mx » 2018-01-13 21:43

På denna sina pratar Dynaudio om hårda och mjuka fötter: https://www.dynaudio.com/dynaudio-acade ... m=Dynaudio

Går lite emot diskussionerna som förts här genom åren. Har en så stor tillverkare av högtalare missförstått någonting eller är det jag som missförstått någonting om fysikens lagar? :o
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Dynaudio om hårda och mjuka fötter

Inläggav DQ-20 » 2018-01-13 22:34

mx skrev:På denna sina pratar Dynaudio om hårda och mjuka fötter: https://www.dynaudio.com/dynaudio-acade ... m=Dynaudio

Går lite emot diskussionerna som förts här genom åren. Har en så stor tillverkare av högtalare missförstått någonting eller är det jag som missförstått någonting om fysikens lagar? :o


Å, en spiktråd. Yummy!

Allvarligt, en del av det som skrivs är fel eller ofullständigt, men det är inte säkert att det är teknikavdelningens fel. Man skall komma ihåg att det har suttit någon från marknad och knåpat ihop texten. Så vad någon vet eller inte är svårt att säga. Det som texten inte tar upp är att högtalare med spikes på hårt golv ger optimala förutsättningar för resonanser. Detta har tröskats igenom på faktiskt.se i massor av trådar, samtliga med stort underhållningsvärde. Fysiken är inget att diskutera om. De hörbara effekterna och dess inverkan på ljudet samt samverkanseffekter kan det nog dock finnas utrymme för att gagga om. Om man inte har annat för sig alltså.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dynaudio om hårda och mjuka fötter

Inläggav Tangband » 2018-01-13 22:47

Någon kan kanske tipsa Dynaudio om dessa ? Quadraspire.
Det sitter en gummibussning där spiken går ned, blir nästan som en SD fot. Fattigmansversionen heter blutack (häftmassa ) mellan stativ och högtalare.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Dynaudio om hårda och mjuka fötter

Inläggav mx » 2018-01-14 00:15

DQ-20 skrev:
mx skrev:På denna sina pratar Dynaudio om hårda och mjuka fötter: https://www.dynaudio.com/dynaudio-acade ... m=Dynaudio

Går lite emot diskussionerna som förts här genom åren. Har en så stor tillverkare av högtalare missförstått någonting eller är det jag som missförstått någonting om fysikens lagar? :o


Å, en spiktråd. Yummy!

Allvarligt, en del av det som skrivs är fel eller ofullständigt, men det är inte säkert att det är teknikavdelningens fel. Man skall komma ihåg att det har suttit någon från marknad och knåpat ihop texten. Så vad någon vet eller inte är svårt att säga. Det som texten inte tar upp är att högtalare med spikes på hårt golv ger optimala förutsättningar för resonanser. Detta har tröskats igenom på faktiskt.se i massor av trådar, samtliga med stort underhållningsvärde. Fysiken är inget att diskutera om. De hörbara effekterna och dess inverkan på ljudet samt samverkanseffekter kan det nog dock finnas utrymme för att gagga om. Om man inte har annat för sig alltså.

/DQ-20

Jo, jag vet att det finns några. Men! Jag har aldrig läst en högtalaretillverkare uttala sig så specifikt i frågan.
Alea iacta est.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster