Någon som hört Jbl 3677 ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav Tangband » 2018-05-03 16:28

FBK skrev:
jonasp skrev:@Tangband;
Har ni någon teori om varför de tränade lyssnarna ville ha lite mer bashöjning och lite mer diskantfall än vad den predikterade steady-state-kurvan antyder? :)

För så bör det låta. Jag är ett levande exempel på att så bör det låta :wink:


Du kanske skulle gilla Jbl 3677 , de faller ungefär i den storleksordningen som Tooles mätning
Kanske därför så många verka gilla dessa högtalare ? De låter kanske ”rätt” med musik ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav Tangband » 2018-05-03 16:32

jonasp skrev:
FBK skrev:
jonasp skrev:@Tangband;
Har ni någon teori om varför de tränade lyssnarna ville ha lite mer bashöjning och lite mer diskantfall än vad den predikterade steady-state-kurvan antyder? :)

För så bör det låta. Jag är ett levande exempel på att så bör det låta :wink:


Jag tycker, för protokollets skull, också att det bör vara så, om det "ska låta rakt/rätt".


Frågan är om det beror på inspelningarna som användes av Toole delvis. Men jag antar att han varit noggrann och inte haft några lösa boliner.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav jonasp » 2018-05-03 16:33

Tangband skrev:Du kanske skulle gilla Jbl 3677 , de faller ungefär i den storleksordningen som Tooles mätning
Kanske därför så många verka gilla dessa högtalare ? De låter kanske ”rätt” med musik ?


Blanda nu inte ihop en direktljudskurva med en kurva som innehåller direktljud + reflektioner.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav Kraniet » 2018-05-03 16:38

kan det ha något med exponering att göra? De flesta personer har nog vuxit upp med system där loudnessknappen varit intryckt?
Vilket ljudtryck som används vid lyssningen kanske också inverkar på resultatet?

Kan iofs tycka det är konstigt att de oerfarna vill ha mer diskant. Kan det ha med upplevelsen av "klarhet" att göra? Dvs att de har svårare att höra detaljerna lika bra som den som är van att lyssna gör?

Jag tycker det heldragna linjen ser ut ungefär så som jag vill ha det. Möjligen något mycket energi vid 3-4 kHz-området
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav Tangband » 2018-05-03 17:43

jonasp skrev:
Tangband skrev:Du kanske skulle gilla Jbl 3677 , de faller ungefär i den storleksordningen som Tooles mätning
Kanske därför så många verka gilla dessa högtalare ? De låter kanske ”rätt” med musik ?


Blanda nu inte ihop en direktljudskurva med en kurva som innehåller direktljud + reflektioner.


Nej, Tooles kurvor visar förstås både direktljudet OCH reflektionerna-samtidigt. Ganska relevant eftersom det även mätts i ett vanligt rum utan alltför mycket dämpning. Precis som de flesta människor lyssnar på sin stereo.
Det jag funderar över :

Har Toole mätt med en enda högtalare och var testen med de olika personerna med lyssning med en enda högtalare ?
Såfort man ställer in en till högtalare i 1:18 och lyssnar i stereo ändras de föredragna kurvorna med stor sannolikhet.
Då kanske de flesta gillar en liten dip vid 3 kHz ?
Senast redigerad av Tangband 2018-05-03 17:46, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav Tangband » 2018-05-03 17:45

Kraniet skrev:kan det ha något med exponering att göra? De flesta personer har nog vuxit upp med system där loudnessknappen varit intryckt?
Vilket ljudtryck som används vid lyssningen kanske också inverkar på resultatet?

Kan iofs tycka det är konstigt att de oerfarna vill ha mer diskant. Kan det ha med upplevelsen av "klarhet" att göra? Dvs att de har svårare att höra detaljerna lika bra som den som är van att lyssna gör?

Jag tycker det heldragna linjen ser ut ungefär så som jag vill ha det. Möjligen något mycket energi vid 3-4 kHz-området


De erfarna verka ha lika mycket ”fel” som de oerfarna angående diskanten. Men slår man ihop alla lyssnare så blir det ganska rätt :) Ganska intressanta fakta . Behövs det verkligen erfarna specialtränade lyssnare ? Kan man istället bara ta in folk från gatan och det blir mer korrekt ? 8O :)

Försiktig undran: Det där med dipen du vill ha vid 3-4 kHz kanske bara infinner sig med lyssning med stereohögtalare ?Vet inte om Toole mätt i mono eller stereo i kurvorna ovan.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav Tangband » 2018-05-03 17:55

Tillbaka till Jbl 3677.
Såhär såg mätkurvor ut på en sådan. Röd kurva är högtalarens. Diskantsänkningen motsvarar väl ungefär det som ”de tränade lyssnarna ” föredrog i Tooles mätningar. Vid 200-800 Hz är det plus ett antal db och det registret ger ju ”närvaro” till röster mm .

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav jonasp » 2018-05-03 18:28

Nu blandar du ihop direktljud med summan av direktljud och reflekterat ljud igen!

Sedan undrar jag hur du tänkte att folk från gatan hade lika rätt som de tränade lyssnarna? (Det är fel slutsats!)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav JM » 2018-05-03 19:21

jonasp skrev:Har ni någon teori om varför de tränade lyssnarna ville ha lite mer bashöjning och lite mer diskantfall än vad den predikterade steady-state-kurvan antyder? :)

Sannolikt föreligger en vanlig men föga känd hörselskada, hyperacusi dvs relativ överkänslighet för vissa frekvenser, hos sk tränade lyssnare som förklarar varför de föredrar fallande diskant. Flera högtalarkonstruktörer kompenserar egen och potentiella kunders hyperakusi kring 3500 Hz med BBC liknande dipp och med fallande diskant.
Långvarig exponering av ljud kring 85 dB kan leda hyperacusi. Men det finns många andra orsaker till hyperacusi. Ca 10 % har det. Ofta är audiogrammet normalt dvs vid vanlig hörseltest betraktas de som normalhörande. Vanligen drabbas de känsligaste frekvenserna dvs de kring 3500 Hz och de högsta.
Hyperacusi leder ofta efter ca 10 år till tinnitus i skadade frekvensområden. Sannolikt handlar det om skadade yttre hårceller i innerörat.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC539655/

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav JM » 2018-05-03 19:32

Otränade lyssnarnas kurva är intressant. Redan på 1970-talet när jag jobbade som hifi-säljare "titrerades" fram liknande kurvor. Den otränade potentiella kunden gillade oftast en kraftig bashöjning och en viss diskanthöjning långt ifrån vad jag lyssnade på hemma. Inte gick det att sälja högtalare med rak tonkurva vid normala ljudnivåer. Vid extremt hög volym gick det sälja bättre högtalare med rak tonkurva.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav Tangband » 2018-05-03 19:40

JM skrev:
jonasp skrev:Har ni någon teori om varför de tränade lyssnarna ville ha lite mer bashöjning och lite mer diskantfall än vad den predikterade steady-state-kurvan antyder? :)

Sannolikt föreligger en vanlig men föga känd hörselskada, hyperacusi dvs relativ överkänslighet för vissa frekvenser, hos sk tränade lyssnare som förklarar varför de föredrar fallande diskant. Flera högtalarkonstruktörer kompenserar egen och potentiella kunders hyperakusi kring 3500 Hz med BBC liknande dipp och med fallande diskant.
Långvarig exponering av ljud kring 85 dB kan leda hyperacusi. Men det finns många andra orsaker till hyperacusi. Ca 10 % har det. Ofta är audiogrammet normalt dvs vid vanlig hörseltest betraktas de som normalhörande. Vanligen drabbas de känsligaste frekvenserna dvs de kring 3500 Hz och de högsta.
Hyperacusi leder ofta efter ca 10 år till tinnitus i skadade frekvensområden. Sannolikt handlar det om skadade yttre hårceller i innerörat.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC539655/

JM

Det där är ju intressant. Det innebär att "vana lyssnare " och " guldöron" i själva verket i många fall har hörselskador?
Kanske är en blandad lyssningspanel bättre ( amatörer/proffs ) ? Tooles kurvor visar att det vore bäst ( i diskantområdet )
Senast redigerad av Tangband 2018-05-03 19:46, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-05-03 19:43

Jag skulle säga att det är så att ovana lyssnare lätt bli imponerade av en massa bas och diskant med mycket detaljer. En van lyssnare vet att detta blir jobbigt i längden och strävar efter en mer neutral återgivning. Att erfarna lyssnare skulle ha hörselskador i strörre utsträckning och att detta påverkar deras val ser jag gärna bevis för innan jag tror på det.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav Tangband » 2018-05-03 19:50

jonasp skrev:Nu blandar du ihop direktljud med summan av direktljud och reflekterat ljud igen!

Sedan undrar jag hur du tänkte att folk från gatan hade lika rätt som de tränade lyssnarna? (Det är fel slutsats!)

De otränade hade lika fel som de tränade i diskantområdet. De otränade ville har mer diskant än neutralt, de tränade ville ha mindre diskant än neutralt. Snittet av alla dessa lyssnare var nära nog neutralt.

Det talar väl för att blandade lyssningspaneler vore det bästa?, åtminstone för att utvärdera klangfärg i diskanten ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav Tangband » 2018-05-03 19:53

AndreasArvidsson skrev:Jag skulle säga att det är så att ovana lyssnare lätt bli imponerade av en massa bas och diskant med mycket detaljer. En van lyssnare vet att detta blir jobbigt i längden och strävar efter en mer neutral återgivning. Att erfarna lyssnare skulle ha hörselskador i strörre utsträckning och att detta påverkar deras val ser jag gärna bevis för innan jag tror på det.


Hmm... frågan är vad Toole menar med tränade lyssnare ? Är det lyssnare som lyssnat mycket på musik genom högtalarlådor eller är det lyssnare som lyssnat mycket på verklig musik framfört live ?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-05-03 19:59

Tangband skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag skulle säga att det är så att ovana lyssnare lätt bli imponerade av en massa bas och diskant med mycket detaljer. En van lyssnare vet att detta blir jobbigt i längden och strävar efter en mer neutral återgivning. Att erfarna lyssnare skulle ha hörselskador i strörre utsträckning och att detta påverkar deras val ser jag gärna bevis för innan jag tror på det.


Hmm... frågan är vad Toole menar med tränade lyssnare ? Är det lyssnare som lyssnat mycket på musik genom högtalarlådor eller är det lyssnare som lyssnat mycket på verklig musik framfört live ?

Ja det är en bra fråga, men jag tror att oavsett så är nog detta lyssnare som inte låter sig imponeras av en överdriven återgivning i samma grad som oerfarna diton.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav Tangband » 2018-05-03 20:00

Här finns en länk till ett konstruktionsförslag där Jbl 3677 kombineras med en subwoofer i samma serie från Jbl. Allt i en DIY-låda. Intressanta tankar även om man nog bör ta allt med några skopor salt av det som skrivs. Ta det för vad det är. Det är hifins ytterkant
http://www.lejonklou.com/forum/viewtopi ... 3&start=75

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav jonasp » 2018-05-03 21:21

Tangband skrev:De otränade hade lika fel som de tränade i diskantområdet. De otränade ville har mer diskant än neutralt, de tränade ville ha mindre diskant än neutralt. Snittet av alla dessa lyssnare var nära nog neutralt.


Men vad är det som säger att den uträknade kurvan är den som automatiskt ger mest korrekt klang i lyssningspositionen de använde?

Ponera följande. Man tar en högtalare med rak frekvensgång, och placerar i rum. Sedan mäter man totalljudet på lyssningplats. Då kommer man att se en stigande frekvensgång mot låga frekvenser, och fallande respons mot riktigt höga frekvenser. Detta beror dels på akustiken i rummet, på lyssningsavståndet, och på högtalarens spridningsegenskaper. Den uträknade kurvan är inte med nödvändighet den rätta eftersom örat inte fungerar som en mikrofon. Örat/hörseln kommer till viss del att kompensera för att lyssnaren befinner sig i ett rum. Det innebär att en del del av det som ser ut som defekter i frekvensgången faktiskt är mest korrekt, och ska finnas där för att ge en så korrekt återgivning som möjligt!

Tangband skrev:Det talar väl för att blandade lyssningspaneler vore det bästa?, åtminstone för att utvärdera klangfärg i diskanten ?


Nope! Du får såklart alltid bättre resultat med tränade lyssnare. Läs även Andreas kommentar ovan.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav jonasp » 2018-05-03 21:23

JM skrev:
jonasp skrev:Har ni någon teori om varför de tränade lyssnarna ville ha lite mer bashöjning och lite mer diskantfall än vad den predikterade steady-state-kurvan antyder? :)

Sannolikt föreligger en vanlig men föga känd hörselskada, hyperacusi dvs relativ överkänslighet för vissa frekvenser, hos sk tränade lyssnare som förklarar varför de föredrar fallande diskant. Flera högtalarkonstruktörer kompenserar egen och potentiella kunders hyperakusi kring 3500 Hz med BBC liknande dipp och med fallande diskant.
Långvarig exponering av ljud kring 85 dB kan leda hyperacusi. Men det finns många andra orsaker till hyperacusi. Ca 10 % har det. Ofta är audiogrammet normalt dvs vid vanlig hörseltest betraktas de som normalhörande. Vanligen drabbas de känsligaste frekvenserna dvs de kring 3500 Hz och de högsta.
Hyperacusi leder ofta efter ca 10 år till tinnitus i skadade frekvensområden. Sannolikt handlar det om skadade yttre hårceller i innerörat.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC539655/

JM


Jag är tämligen säker på att du blandar korten här. Ursprungsartikeln är skriven av Sean Olive m fl och de är mycket väl medvetna om effekterna på hörselskador. Det vore sensationellt om de inte kontrollerat detta. Toole skriver ju mycket om det i boken. Nu har jag inte tillgång till originalartikeln som Toole citerar men får väl ta och skaffa den.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav JM » 2018-05-03 21:33

jonasp skrev:
JM skrev:
jonasp skrev:Har ni någon teori om varför de tränade lyssnarna ville ha lite mer bashöjning och lite mer diskantfall än vad den predikterade steady-state-kurvan antyder? :)

Sannolikt föreligger en vanlig men föga känd hörselskada, hyperacusi dvs relativ överkänslighet för vissa frekvenser, hos sk tränade lyssnare som förklarar varför de föredrar fallande diskant. Flera högtalarkonstruktörer kompenserar egen och potentiella kunders hyperakusi kring 3500 Hz med BBC liknande dipp och med fallande diskant.
Långvarig exponering av ljud kring 85 dB kan leda hyperacusi. Men det finns många andra orsaker till hyperacusi. Ca 10 % har det. Ofta är audiogrammet normalt dvs vid vanlig hörseltest betraktas de som normalhörande. Vanligen drabbas de känsligaste frekvenserna dvs de kring 3500 Hz och de högsta.
Hyperacusi leder ofta efter ca 10 år till tinnitus i skadade frekvensområden. Sannolikt handlar det om skadade yttre hårceller i innerörat.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC539655/

JM


Jag är tämligen säker på att du blandar korten här. Ursprungsartikeln är skriven av Sean Olive m fl och de är mycket väl medvetna om effekterna på hörselskador. Det vore sensationellt om de inte kontrollerat detta. Toole skriver ju mycket om det i boken. Nu har jag inte tillgång till originalartikeln som Toole citerar men får väl ta och skaffa den.

Alla i Harmans lyssnar tester är testade med normala audiogram efter vad jag kan förstå. Ett normalt audiogram utesluter inte hyperakusi.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav jonasp » 2018-05-03 21:50

Ok. Men det är fortfarande så att forskarna som skrivit den aktuella artikeln är mycket väl medvetna om problemet. Och i en relaterad artikel hittar jag följande:

EFFECT OF AGE OF LISTENER
Conclusion:
With increasing age, listeners prefer less bass and less treble until 56+ years where they prefer much less bass and more
treble possibly due to hearing loss.


Dvs när kraftigt nedsänkt hörsel uppstår vill de HÖJA diskanten. Notera att det är toppen av diskantområdet som dämpas i de grafer som visat tidigare. Det ska inte sammanblandas med de effekter som uppstår av att man vill dämpa 3 kHz-området!

Enklast är kanske att maila Sean Olive och fråga? :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav Kraniet » 2018-05-04 08:52

Tränade lyssnare är ju de som tränat på att höra tonkurveavvikelser i Harmans träningsprogram how to listen http://harmanhowtolisten.blogspot.se/

Jag tror att en bieffekt som händer av sådan träning, och även för andra som har intresse av att lyssna, är att man blir mycket mer medveten om ljud. Trots att jag har nedsatt hörsel (öronbarn) hör jag mer saker och mycket bättre än andra personer jag känner som inte är intresserade av ljud. Men det har ju med uppmärksamhet att göra snarare än själva öronen. Utan min hörselnedsättning skulle jag förstås höra mer saker ändå.

Kan tänka mig att en del av effekten de ser i lyssningstesterna är att de tränade lyssnarna är mer uppmärksamma på ljudet och kanske överkompenserar något.

Det är också därför som jag är skeptisk till högtalare som är designade med "lyssningstester". Det är klart att saker ska låta bra och att man måste lyssna på dom. Men det gäller att vara väldigt försiktig för det är lätt att lur sig om man inte utgår ifrån nån slags objektiv referens. Just därför tror jag att olika typer av mätningar är väldigt viktiga verktyg ifall man ska hamna någorlunda rätt.
Mvh
Magnus

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav JM » 2018-05-04 09:04

jonasp skrev:Ok. Men det är fortfarande så att forskarna som skrivit den aktuella artikeln är mycket väl medvetna om problemet. Och i en relaterad artikel hittar jag följande:

EFFECT OF AGE OF LISTENER
Conclusion:
With increasing age, listeners prefer less bass and less treble until 56+ years where they prefer much less bass and more
treble possibly due to hearing loss.


Dvs när kraftigt nedsänkt hörsel uppstår vill de HÖJA diskanten. Notera att det är toppen av diskantområdet som dämpas i de grafer som visat tidigare. Det ska inte sammanblandas med de effekter som uppstår av att man vill dämpa 3 kHz-området!

Enklast är kanske att maila Sean Olive och fråga? :)

Du måste skilja på åldersrelaterad minskad känslighet i översta diskanten, presbyacusi och hyperakusi.
Person med presbyacusi kan ha glädje av höjd diskant vid alla ljudtryck medans person med hyperakusi dämpar gärna diskanten för det låter relativt illa vid höga volymer.
http://ww2.lakartidningen.se/ltarkiv/20 ... a23052.pdf

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav Tangband » 2018-05-04 11:55

Kraniet skrev:Tränade lyssnare är ju de som tränat på att höra tonkurveavvikelser i Harmans träningsprogram how to listen http://harmanhowtolisten.blogspot.se/

Jag tror att en bieffekt som händer av sådan träning, och även för andra som har intresse av att lyssna, är att man blir mycket mer medveten om ljud. Trots att jag har nedsatt hörsel (öronbarn) hör jag mer saker och mycket bättre än andra personer jag känner som inte är intresserade av ljud. Men det har ju med uppmärksamhet att göra snarare än själva öronen. Utan min hörselnedsättning skulle jag förstås höra mer saker ändå.

Kan tänka mig att en del av effekten de ser i lyssningstesterna är att de tränade lyssnarna är mer uppmärksamma på ljudet och kanske överkompenserar något.

Det är också därför som jag är skeptisk till högtalare som är designade med "lyssningstester". Det är klart att saker ska låta bra och att man måste lyssna på dom. Men det gäller att vara väldigt försiktig för det är lätt att lur sig om man inte utgår ifrån nån slags objektiv referens. Just därför tror jag att olika typer av mätningar är väldigt viktiga verktyg ifall man ska hamna någorlunda rätt.

Utvärderingar kan göras olika- det är bra att Harman åtminstone försökt att mäta objektivt hur en högtalare som flest människor gillar. Men det är kommersiella intressen också- någon betalar lönerna vid försöken, ivartfall för testledarna :) det är ju jättegoda nyheter att kunna sälja högtalare som flest människor föredrar och som de tror låter mest naturligt. Men jag tror personligen att den enda referens som fungerar är att gå på riktiga konserter och höra hur riktiga instrument låter. Det finns så många fallgropar ( monolyssning, ingen referens till riktiga instrument, mm ) och ju mer man kollar hur de gjort dessto fler frågetecken ger det, tycker jag :)
Jbl 3677:s diskantfall från 2 khz ( åtminstone från just den mätningen ) är kanske det som behövs för att instrumenten ska låta som i verkligheten ?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav Kraniet » 2018-05-04 13:13

Harmangruppens tester är ju dubbelblinda så jag vet inte hur mycket "marknadsintressen" som är involverade. Deras högtalare mäter/låter som de gör som ett resultat av vad de funnit i testerna. Sen är det ju monolyssning osv så man måste ju tolka resultatet lite. Vilket ju har ju diskuterats i andra trådar. :)

3677 är designad för mindre biografsalonger enligt de standarder som finns för biografanvändning (x-curve osv). Hur väl det fungerar i hemmiljö beror nog på väldigt mycket. Bäst resultat skulle jag tro man får med ett stort, väldämpat rum där man spelar väldigt högt (referensnivå).

Det framgår ju inte vilken spridning de har. Om spridningen är lite begränsad i området 1,5-5kHz så kommer totaljudet antagligen likna Harmans "idealkurva" men det är ju svårt att veta.
I vilket fall är de ju väldigt linjära upp till 4-5 kHz så det täcker ju det "viktigaste" området bra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav Empa » 2018-05-13 23:02

sportbilsentusiasten skrev:Har haft massa apdyra högtalare och är grymt kräsen.
De levererar!

Diskanten låter inte horn, bara bra. Men de rullar av runt 16k har jag för mig.
Nedåt rullar de av vid 45Hz, så sub behövs om man som jag är van vid full-range.
Med 15" smäller det på BRA, det gillas.
Klart BRA dynamik.
Låter lika bra på viskande tyst volym som järnet. Det är ovanligt.
De levererar även bas på låg volym.

Har en kopis som byggt stativ till dom, dessa gör STOR skillnad. Han kan leverera till fler.
Vi provade ut konstruktion och material under dryga ett år. Samma gäller stativ till subben.
Kom hem o lyssna och rapportera sedan här.



Vad kör du för lyssningsavstånd till dina? Vet du om någon kör dom i ett mindre rum?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav distad » 2022-05-21 02:27

Bump :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav MorganM » 2022-05-21 08:43

sportbilsentusiasten skrev:
hcl skrev: har Sportbilsentusiasten sådana och verkar extremt nöjd.

Stämmer!
Välkomna hem o lyssna

Var bor du?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav Zzombie » 2022-06-05 12:41

Nu inser jag varför Quads tilt-funktion är så bra.
Och: https://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?t=4543

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav music4ever » 2022-06-05 14:34

Kraniet skrev:Harmangruppens tester är ju dubbelblinda så jag vet inte hur mycket "marknadsintressen" som är involverade. Deras högtalare mäter/låter som de gör som ett resultat av vad de funnit i testerna. Sen är det ju monolyssning osv så man måste ju tolka resultatet lite. Vilket ju har ju diskuterats i andra trådar. :)


Harmangruppens testar är intressanta och bra men man bör inte ta de som något facit. Finns flera saker som kan förbättras och ändra på, vilket Sean Olive själv påpekar. Han verkar vara mer ödmjuk över hur väl och bra deras tester är att berätta "verkligheten", tvärtemot vad vissa på forumet är som verkar tolka de som 100% facit. :D

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Någon som hört Jbl 3677 ?

Inläggav Kraniet » 2022-06-07 10:45

music4ever skrev:
Kraniet skrev:Harmangruppens tester är ju dubbelblinda så jag vet inte hur mycket "marknadsintressen" som är involverade. Deras högtalare mäter/låter som de gör som ett resultat av vad de funnit i testerna. Sen är det ju monolyssning osv så man måste ju tolka resultatet lite. Vilket ju har ju diskuterats i andra trådar. :)


Harmangruppens testar är intressanta och bra men man bör inte ta de som något facit. Finns flera saker som kan förbättras och ändra på, vilket Sean Olive själv påpekar. Han verkar vara mer ödmjuk över hur väl och bra deras tester är att berätta "verkligheten", tvärtemot vad vissa på forumet är som verkar tolka de som 100% facit. :D


Så är det ju och jag tror inte nån här att sagt att det är "be all end all". Däremot är det en bra utgångspunkt att sträva efter en högtalare som ger hög "olive score".
Deras testmetod sållar förmodligen bort 95% (?) av marknadens högtalare. Men bland de återstående 5% kan man ju diskutera vilka som är "bäst". Kanske finns det inget svar där heller utan man kan välja vilket som utifrån personlig smak, märkesbögeri, hur stjärnorna står i himlen eller annat.. :)
Mvh
Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster