Lyssningssömnighet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16424
Blev medlem: 2009-01-06

Lyssningssömnighet

Inläggav Strmbrg » 2018-01-14 18:34

Till skillnad från den tråkiga lyssningströttheten, så infinner sig ibland lyssningssömnighet.
Kan det möjligen handla om ett tillstånd, där man inte analyserar eller tänker på hur det låter?
Sinnena frikopplas från distraherande analys och ett lugn infinner sig, vilket leder till en tilltagande avslappning så att man efter ett tag helt enkelt nickar till.
Orsaken till tillståndet kanske kan bestå i dels en god återgivning, dels i en harmonisk lyssnare.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Lyssningssömnighet

Inläggav hifikg » 2018-01-14 18:47

Vi skyller på det... händer inte sällan att jag vaknar i lyssningsfåtöljen på småtimmarna o undrar vem som väcker mig, när det bara är Sophie Zelmani eller Leonard Cohen som inte tröttnat på att sjunga än...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16424
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Lyssningssömnighet

Inläggav Strmbrg » 2018-01-14 18:53

hifikg skrev:Vi skyller på det... händer inte sällan att jag vaknar i lyssningsfåtöljen på småtimmarna o undrar vem som väcker mig, när det bara är Sophie Zelmani eller Leonard Cohen som inte tröttnat på att sjunga än...

De tar alltså inte illa vid sig av att du sitter där och snarkar när de uppträder? Toleranta artister på min vanära.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Lyssningssömnighet

Inläggav hifikg » 2018-01-14 18:55

Strmbrg skrev:
hifikg skrev:Vi skyller på det... händer inte sällan att jag vaknar i lyssningsfåtöljen på småtimmarna o undrar vem som väcker mig, när det bara är Sophie Zelmani eller Leonard Cohen som inte tröttnat på att sjunga än...

De tar alltså inte illa vid sig av att du sitter där och snarkar när de uppträder? Toleranta artister på min vanära.


Jag är inte helt säker på om de spelar hela tiden...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Lyssningssömnighet

Inläggav oa51 » 2018-01-15 13:23

Kan det möjligen handla om ett tillstånd, där man inte analyserar eller tänker på hur det låter?
Sinnena frikopplas från distraherande analys och ett lugn infinner sig, vilket leder till en tilltagande avslappning så att man efter ett tag helt enkelt nickar till.
Orsaken till tillståndet kanske kan bestå i dels en god återgivning, dels i en harmonisk lyssnare.


Detta har jag ofta funderat över, då jag ofta nickat till då jag fått till en riktigt bra återgivning, där jag bara "sjunkit in" i musiken utan att reflektera över om det låter bra eller ej........
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Lyssningssömnighet

Inläggav ottovonkopp » 2018-01-15 14:51

Brukar ta en Power (metal) napp och det funkar bara till välljudande inspelningar. Går inte att koppla av om det "skränar" (hård dynamikkomprimering?) för mycket.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Lyssningssömnighet

Inläggav Kalejdokom » 2018-01-17 13:48

hifikg skrev:Jag är inte helt säker på om de spelar hela tiden...

Nej, frågan är om det ens låter något när man sover... :?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4315788

Att somna till musik är väl som att somna framför TV:n (eller på konserten/teatern/föreläsningen/bussen etc). Man är helt enkelt för trött för att hålla sig vaken. Kroppens överlevnadsinstinkt, typ.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Lyssningssömnighet

Inläggav hifikg » 2018-01-17 17:55

Om ingen är i närheten så hörs förstås inget, ljudvågorna ebbar ut och sätter inte snurr på något som leder till någon reaktion i någon organism. Nu lär det ju finnas gott om hörande varelser i skogen så där uppstår säkert ljud även om TT inte är där med en mikrofon just då :)
Sannolikt påverkas mina örons inre av ljudet även när jag sover, det kanske är just då jag bygger upp min (svaga) inre referens :)
Sömninlärning lär fungera påstår somliga. Själv kommer jag sällan ihåg vad jag drömmer ens.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: Lyssningssömnighet

Inläggav Conny » 2018-01-17 22:54

Det kan ju också bero på musiken.
Minns från 70-talet att jag ett flertal gånger efter jobbet satte på lp:n "Face the music" med ELO. Efter att liggandes i soffan lyssnat på A-sidan, och därefter lyckats vända på skivan, ett antal gånger inte klarat sista låten ("One summer dream") utan att somna.
En låt som är till karaktären lugn med mycket stråkar och 5:46 lång.
Rekommenderas som avslappning!

/Conny


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster