Distortion i filmdialog

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Erik Lundin
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2018-01-02

Distortion i filmdialog

Inläggav Erik Lundin » 2018-01-15 10:26

Hej på er.

Distortion i filmdialog, vad kan det bero på?

Jag upplever ganska ofta att dialogen i filmer distar, utan att volymen nödvändigtvis är på vansinnesnivå. Det sker ofta när karaktärer pratar högt eller skriker. Mitt senaste exempel är öppningsscenen i Jurassic Park (den där dom ska släppa ut raptorn från buren). Jag lyssnade på scenen i hörlurar och tyckte mig inte höra något oljud då, så jag tror inte att det är kodat i källmaterialet.

Lyssnar jag istället genom min anläggning så blir dialogdistortionen ganska påtaglig redan vid en lagom hög lyssningsnivå. Och den försvinner ifall jag sänker volymen.

Jag är tekniskt inte särskilt påläst - vad brukar distortion i regel bero på? För hög volym i förhållande till förstärkarens effekt?

Jag kör ett 7.2-system genom min Marantz SR5012.
Ljud från min Oppo UDP-203 via HDMI.
Center, frontar och ambienshögtalare är från Ino Audio.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav paa » 2018-01-15 11:52

I stort sett all filmdialog i amerikanska filmer är dubbad i efterhand i talstudio. Inte för att det är en förklaring till distorsionen, men det är mer konstgjort än man kan tro.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

egonsmannen
Semesterfirare
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2013-10-03

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav egonsmannen » 2018-01-15 12:55

paa skrev:I stort sett all filmdialog i amerikanska filmer är dubbad i efterhand i talstudio. Inte för att det är en förklaring till distorsionen, men det är mer konstgjort än man kan tro.


Är det verkligen sant? Så tycker jag inte det ser ut.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-15 13:30

Jäpp det är sant. Ofta låter röster helt torra från akustik (närmikade) trots att det befinner sig i ett litet kalt rum och trots att kameran är metrar ifrån rösten och inga mikrofoner syns, inte sällan har det lagts till konstgjord akustik (på den snustorra rösten) som egentligen inte stämmer med hur miljön ser ut. Den som försökt att spela in en dialog i stadsmiljö med trafik eller ett litet kalt rum inser snart att det inte går att få det så torrt och tydligt som på film. Det beror på att man inte spelat dialogen så på film. Jag som är medveten om avvikelserna stör mig allt för ofta på att det låter orealistiskt, alltså när det verkar vara meningen att det ska låta realistiskt. Annars är ju film som konst, man bygger upp den bild och det ljud man önskar. Det betyder inte att det är som i verkligheten, det är en slags bild av en verklighet. Typ. :)

Sen är synket sällan 100% heller, så det kan vara svårt att finjustera ljud/bildsynk på sin utrustning genom att spela upp en vanlig film. Det varierar lite hit och dit i en och samma film (det är inte lätt att prata exakt som man gjorde vid filmtillfället och eftersynka på ljudet så att det stämmer exakt...) så det tar ett tag att hitta något slags medelvärde. Och hur ska en röst låta på 30 meters avstånd och ska man behålla det osynk som uppstår naturligt då ljudet färdas mycket långsammare än bilden? Jag tror att de flesta tycker det blir bättre om man spelat in rösten efteråt och lagt till den så att det blir synk mellan bild/ljud, även om det inte stämmer med verkligheten.
-På självvald "semester".

egonsmannen
Semesterfirare
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2013-10-03

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav egonsmannen » 2018-01-15 13:36

Visst fixar man dialogen när det är jobbiga miljöer och så men knappast hela tiden. Det tror jag inte ett dugg på.

Användarvisningsbild
Erik Lundin
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2018-01-02

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav Erik Lundin » 2018-01-15 13:37

paa skrev:I stort sett all filmdialog i amerikanska filmer är dubbad i efterhand i talstudio. Inte för att det är en förklaring till distorsionen, men det är mer konstgjort än man kan tro.


Absolut. Men vid närmare granskning så verkar det inte vara distortion i källmaterialet.

Obizzz
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2008-04-18
Ort: Jönköping

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav Obizzz » 2018-01-15 14:56

egonsmannen skrev:Visst fixar man dialogen när det är jobbiga miljöer och så men knappast hela tiden. Det tror jag inte ett dugg på.


Det verkar variera rätt kraftigt men tumregeln verkar ändå vara att man bara fixar det som inte går att använda.

ADR (Automated Dialog Replacement) är termen som används.

https://twitter.com/realhughjackman/sta ... 2447995907 Ett exempel

egonsmannen
Semesterfirare
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2013-10-03

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav egonsmannen » 2018-01-15 14:59

Obizzz skrev:
egonsmannen skrev:Visst fixar man dialogen när det är jobbiga miljöer och så men knappast hela tiden. Det tror jag inte ett dugg på.


Det verkar variera rätt kraftigt men tumregeln verkar ändå vara att man bara fixar det som inte går att använda.

ADR (Automated Dialog Replacement) är termen som används.

https://twitter.com/realhughjackman/sta ... 2447995907 Ett exempel


Jo, precis. Inte fan dubbar man rutinmässigt.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-15 15:51

egonsmannen skrev:Visst fixar man dialogen när det är jobbiga miljöer och så men knappast hela tiden. Det tror jag inte ett dugg på.

Jag tror att det är vanligt. Inte hela tiden i alla filmer, men det förekommer nog rätt mycket i nästan alla amerikanska filmer. Hur ofta hör man t ex att röstens ljud förändras när skådespelaren vänder ryggen till (och det inte finns plats för närmik i bild)?
Om varje skådespelare hade var sin mik på sig, så skulle läckaget skådespelare emellan orsaka svepande fasutsläckningar när mikarna blandas och skådespelarna rör sig. Dessutom är det svårt att få bra och störningsfritt ljud. Om man använder en dialogmik på en stång som följer den som talar så finna alla möjliga problem att hantera, när folk rör sig, flera skådisar ska täckas samtidigt och när de rör sig i förhållande till varandra och i ett rum. Med två eller fler boom-mikar så uppstår fasproblem när skådisar närmar sig varandra. Dessutom vill man inte se miken i bild och då blir det problem när man inte vill hålla sig in-zoomad bildmässigt och samtidigt vill ha det där nära, torra ljudet som nästan alltid gäller och som inte stämmer med hur en röst låter på det avståndet. -Utom i filmens värld...

Additional Dialogue Recording/Replacement
https://www.filmmaking.net/faq/answers/ ... p?catid=10
"ADR is used extensively on big budget films, since it is almost impossible to get clean sound on a set where several hundred people may be working, but is also extremely valuable for independent films where you don't have full control of the location (and therefore may end up with unwanted background noise in your sound)."
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav darkg » 2018-01-15 16:18

Ett par röster från filmsound.org

Is hard to give you an exact figure on percentages, but in general most feature films today will have about 90% original production sound, the rest ADR. I have worked on features that were 100% production sound (including wild track dialogue recorded on location. Many of the spaghetti westerns were 100% ADR. /Carl Warner

I'd tend to give a different estimate of the ratio of production dialog to ADR. Many of the films I work on are "action-adventure" movies which have notoriously noisy sets. So they tend to have a much higher percentage of ADR. The movie "Contact," for example, was about 60% production and 40% ADR. "Apocalypse Now" was about 80 to 90% ADR. /Randy Thom
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav Svante » 2018-01-15 16:25

egonsmannen skrev:
paa skrev:I stort sett all filmdialog i amerikanska filmer är dubbad i efterhand i talstudio. Inte för att det är en förklaring till distorsionen, men det är mer konstgjort än man kan tro.


Är det verkligen sant? Så tycker jag inte det ser ut.


Ja, det är praxis i nästan all filmproduktion, även svensk. Det finns många fördelar med det, man slipper flygplansbuller och annat som passar illa i medeltida filmer och man kan ge regi utan att behöva bekymra sig särskilt om ljudet.

Minns ni hur illa Prusiluskan synkade? Det berodde på att det var en annan person än skådespelaren som pratade in det pålagda ljudet.

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav Svante » 2018-01-15 16:29

egonsmannen skrev:
Obizzz skrev:
egonsmannen skrev:Visst fixar man dialogen när det är jobbiga miljöer och så men knappast hela tiden. Det tror jag inte ett dugg på.


Det verkar variera rätt kraftigt men tumregeln verkar ändå vara att man bara fixar det som inte går att använda.

ADR (Automated Dialog Replacement) är termen som används.

https://twitter.com/realhughjackman/sta ... 2447995907 Ett exempel


Jo, precis. Inte fan dubbar man rutinmässigt.


Jo.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

egonsmannen
Semesterfirare
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2013-10-03

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav egonsmannen » 2018-01-15 16:42

Svante skrev:
egonsmannen skrev:
Obizzz skrev:
Det verkar variera rätt kraftigt men tumregeln verkar ändå vara att man bara fixar det som inte går att använda.

ADR (Automated Dialog Replacement) är termen som används.

https://twitter.com/realhughjackman/sta ... 2447995907 Ett exempel


Jo, precis. Inte fan dubbar man rutinmässigt.


Jo.


Man använder helst dialogen om den går att använda. Så njaee.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav Svante » 2018-01-15 17:16

egonsmannen skrev:
Svante skrev:
egonsmannen skrev:
Jo, precis. Inte fan dubbar man rutinmässigt.


Jo.


Man använder helst dialogen om den går att använda. Så njaee.


Alltså, en sån här diskussion blir ju lätt tjafsig, eftersom det uppenbart finns båda varianterna. Hur stor andel beror av genre, budget, och ambitioner. Jag stannar där.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

egonsmannen
Semesterfirare
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2013-10-03

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav egonsmannen » 2018-01-15 17:23

Ha! :D

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav shifts » 2018-01-15 17:48

Få saker sliter mig ur en filmupplevelse så resolut som felaktig efterklang/rumsklang på dialogen och det är alldeles för vanligt. Badrumseko i bilar osv. Tar hellre lite lätt osynkad dialog alla dagar i veckan. :mrgreen:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav Svante » 2018-01-15 17:49

shifts skrev:Få saker sliter mig ur en filmupplevelse så resolut som felaktig efterklang/rumsklang på dialogen och det är alldeles för vanligt. Badrumseko i bilar osv. Tar lite lätt osynkad dialog alla dagar i veckan. :mrgreen:


Eller varför inte en symfoniorkester utomhus, med pålagt konsertsalsreverb.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav bakerman22 » 2018-01-15 17:52

Svante skrev:
Minns ni hur illa Prusiluskan synkade? Det berodde på att det var en annan person än skådespelaren som pratade in det pålagda ljudet.


Riktigt bra jämförelse mot stora, moderna Hollywoodproduktioner!! :lol: :lol: :lol:

egonsmannen
Semesterfirare
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2013-10-03

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav egonsmannen » 2018-01-15 18:34

Nåt som slår rekord i störighet är när ljudet i porrfilmer inte är synkat!! Sjukt störigt, man kommer av sig direkt och måste sluta...eeehh titta.... :oops:

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav mx » 2018-01-15 19:15

egonsmannen skrev:Nåt som slår rekord i störighet är när ljudet i porrfilmer inte är synkat!! Sjukt störigt, man kommer av sig direkt och måste sluta...eeehh titta.... :oops:

:)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav HenrikE » 2018-01-15 21:35

19 svar som inte har ett smack med saken att göra :)
Är det alltså dialogen i centern som distar? Tycker inte det borde dista om det inte är nåt fel på något. Har du testat att köra utan center? Vad händer om du byter plats på kablarna till centern och en av frontarna? Flyttar disten med till fronten?

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav music4ever » 2018-01-16 01:04

Jag ser mycket gamla italienska/spanska filmer från 60-70-talet och många är ganska roliga då de kan prata 3 olika språk i en scen (då skådisarna är från olika länder) och allt dubbas sen i studion.

Användarvisningsbild
nilsviktor
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 2007-05-15
Ort: Svartbäcken

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav nilsviktor » 2018-01-16 01:12

Svante skrev:
egonsmannen skrev:
paa skrev:I stort sett all filmdialog i amerikanska filmer är dubbad i efterhand i talstudio. Inte för att det är en förklaring till distorsionen, men det är mer konstgjort än man kan tro.


Är det verkligen sant? Så tycker jag inte det ser ut.


Ja, det är praxis i nästan all filmproduktion, även svensk. Det finns många fördelar med det, man slipper flygplansbuller och annat som passar illa i medeltida filmer och man kan ge regi utan att behöva bekymra sig särskilt om ljudet.

Minns ni hur illa Prusiluskan synkade? Det berodde på att det var en annan person än skådespelaren som pratade in det pålagda ljudet.

[ YouTube ]
Var det inte fråga om en tysk-svensk samproduktion och Prussiluskan var en tysk skådespelare?
____________________________________________
Guru Audio | guruaudio.com
Aniarakvartetten| aniarakvartetten.se

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-01-16 07:56

nilsviktor skrev:Var det inte fråga om en tysk-svensk samproduktion och Prussiluskan var en tysk skådespelare?

Precis. Hon var inte den enda heller.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav Svante » 2018-01-16 10:12

AndreasArvidsson skrev:
nilsviktor skrev:Var det inte fråga om en tysk-svensk samproduktion och Prussiluskan var en tysk skådespelare?

Precis. Hon var inte den enda heller.


Ok, det visste jag inte. Vem mer?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-01-16 10:14

Svante skrev:
AndreasArvidsson skrev:
nilsviktor skrev:Var det inte fråga om en tysk-svensk samproduktion och Prussiluskan var en tysk skådespelare?

Precis. Hon var inte den enda heller.


Ok, det visste jag inte. Vem mer?

Dunder-Karlsson och Blom tex. En komplett lista har jag inte i huvudet.

När vi ändå är inne på ämnet så kan jag ju tillägga att i mio min mio så är Christian Bale och Christopher Lee med. Dubbade såklart i den svenska utgåvan.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav Frisk » 2018-01-16 11:02

Erik Lundin skrev:Hej på er.

Distortion i filmdialog, vad kan det bero på?

Jag upplever ganska ofta att dialogen i filmer distar, utan att volymen nödvändigtvis är på vansinnesnivå. Det sker ofta när karaktärer pratar högt eller skriker. Mitt senaste exempel är öppningsscenen i Jurassic Park (den där dom ska släppa ut raptorn från buren). Jag lyssnade på scenen i hörlurar och tyckte mig inte höra något oljud då, så jag tror inte att det är kodat i källmaterialet.

Lyssnar jag istället genom min anläggning så blir dialogdistortionen ganska påtaglig redan vid en lagom hög lyssningsnivå. Och den försvinner ifall jag sänker volymen.

Jag är tekniskt inte särskilt påläst - vad brukar distortion i regel bero på? För hög volym i förhållande till förstärkarens effekt?

Jag kör ett 7.2-system genom min Marantz SR5012.
Ljud från min Oppo UDP-203 via HDMI.
Center, frontar och ambienshögtalare är från Ino Audio.


Är det just ur centerhögtalaren du får distorsion?
Kan det vara dålig kontakt i någon kabel? Testa antingen att växla kablarna t.ex. byt på förstärkaren mellan vänster kanal och centern, är problemet kvar? I center eller ur annan högtalare?

Annars kan du ju också testa att ställa att du inte har någon center, distar det ur fronthögtalarna då?
Senast redigerad av Frisk 2018-01-16 11:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav Svante » 2018-01-16 11:02

AndreasArvidsson skrev:
Svante skrev:
AndreasArvidsson skrev:Precis. Hon var inte den enda heller.


Ok, det visste jag inte. Vem mer?

Dunder-Karlsson och Blom tex.


Ja, det har du rätt i, de synkade inte heller något vidare. Lustigt att jag minns det, utan att veta det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav Almen » 2018-01-16 11:07

Kommandoran också, och visst var det lärarinnan i skolan också, va?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav Almen » 2018-01-16 11:11

Erik Lundin skrev:Distortion i filmdialog, vad kan det bero på?


När jag haft problem med just centerkanalen har det berott på nedmixning i Dobly Digital, och det är inte ditt problem, va? Då blir det nämligen dynamikomprimering som kan låta rätt så illa.

Å andra sidan, vid korrekt nedmixning har jag alltid tyckt att det låter sämre när man använder centerkanalen jämfört med att "ghosta" den i frontarna. Har du testat att köra centerkanalen till frontarna i stället och inte ha något ljud alls i centern?

Å tredje sidan - distorsion - det låter verkligen som att det är något riktigt fel någonstans.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster