Distortion i filmdialog

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav Almen » 2018-01-16 11:17

music4ever skrev:Jag ser mycket gamla italienska/spanska filmer från 60-70-talet och många är ganska roliga då de kan prata 3 olika språk i en scen (då skådisarna är från olika länder) och allt dubbas sen i studion.

Ja, och inte bara spaghettivästern och giallo, utan även i "finkulturella" italienska filmer var nästan alltid dialogen pålagd i efterhand.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Erik Lundin
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2018-01-02

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav Erik Lundin » 2018-01-16 11:52

HenrikE skrev:19 svar som inte har ett smack med saken att göra :)
Är det alltså dialogen i centern som distar? Tycker inte det borde dista om det inte är nåt fel på något. Har du testat att köra utan center? Vad händer om du byter plats på kablarna till centern och en av frontarna? Flyttar disten med till fronten?


Jag har testat att koppla bort centern och köra "fantomcenter", och dialogen låter lika illa ändå. Just nu är jag högst osäker på ifall felet verkligen ligger hos min anläggning. Det kan mycket möjligt vara i källmaterialet.

Kör jag testoner i hög volym (eller dialogen i andra filmer) så låter det bra. Jag ska testa mig fram och undersöka lite mer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-16 12:41

Almen skrev:
music4ever skrev:Jag ser mycket gamla italienska/spanska filmer från 60-70-talet och många är ganska roliga då de kan prata 3 olika språk i en scen (då skådisarna är från olika länder) och allt dubbas sen i studion.


Ja, och inte bara spaghettivästern och giallo, utan även i "finkulturella" italienska filmer var nästan alltid dialogen pålagd i efterhand.


Det är väldigt många filmer där dialogen är dubbad, förmodligen fler än vad vi vill tro. Finns en del samproduktioner där 3-4 olika länder är inblandade och inte katten pratar alla samma språk. Nog för att det måste vara konstigt att ha en motspelare som pratar ett annat språk i t.ex. en känsloladdad scen. En del samproducerade TV-serier har ju väldigt tydligt problem med att få till dubbningen. Vissa språk är närmast oförenliga t.ex. engelsk film med tysk dubbning, tyskan blir väldigt forcerad. Vi brukar skämta om det hemma, att man hör att det är en dubbad film från bottenvåningen trots att TV är på övervåningen. En film där dubbningen från engelska till tyska fungerade riktigt bra är The King´s Speech. Bond-filmerna kan bli rena skämtet...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav darkg » 2018-01-16 15:02

Almen skrev:Kommandoran också, och visst var det lärarinnan i skolan också, va?


Kommandoran Ellen Widmann (åtminstone i filmen), född 15 september 1894 i Biel, Schweiz
Men pippis fröken Ann-Marie Gyllenspetz föddes i Örgryte.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav Almen » 2018-01-16 15:21

darkg skrev:
Almen skrev:Kommandoran också, och visst var det lärarinnan i skolan också, va?


Kommandoran Ellen Widmann (åtminstone i filmen), född 15 september 1894 i Biel, Schweiz
Men pippis fröken Ann-Marie Gyllenspetz föddes i Örgryte.

OK, kom uppenbarligen ihåg fel där. Hm, undrar om jag inte blandar ihop lärarinnan i Pippi med fru Petrell i Emil. Alla dessa tyska Lindgren-skådespelare...
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Erik Lundin
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2018-01-02

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav Erik Lundin » 2018-01-16 15:54

Almen skrev:
Erik Lundin skrev:Distortion i filmdialog, vad kan det bero på?


När jag haft problem med just centerkanalen har det berott på nedmixning i Dobly Digital, och det är inte ditt problem, va? Då blir det nämligen dynamikomprimering som kan låta rätt så illa.

Å andra sidan, vid korrekt nedmixning har jag alltid tyckt att det låter sämre när man använder centerkanalen jämfört med att "ghosta" den i frontarna. Har du testat att köra centerkanalen till frontarna i stället och inte ha något ljud alls i centern?

Å tredje sidan - distorsion - det låter verkligen som att det är något riktigt fel någonstans.


Jag har testat att köra "fantomcenter" och jag får ändå samma oljud.

Alltså ljudet kan enligt mig beskrivas som "audio clipping". Men jag har nu lyssnat mer noggrannt (testade en gång till i hörlurar på lite högre ljudnivå denna gången) och nog fan fanns ljudet där också.

Så, summa summarum: det verkar som att oljudet är i källmaterialet. Och inte i systemet.

Men tack alla för er input!

Användarvisningsbild
nissling
 
Inlägg: 484
Blev medlem: 2015-01-30
Ort: Ekerö (Stockholm)

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav nissling » 2018-01-16 20:44

Om vi ska förhålla oss till italiensk film så vill jag påstå att inget annat land har haft så genomgående dåligt ljud i sina filmer som Italien under 60- och 70-talet. Fastän det gjordes många guldkorn under den eran såsom Rocco och hans bröder, Amarcord och Mannen som köpte sitt liv så har jag aldrig känt en sådan avsmak för ett helt språk som just italienska, vilket till största delen beror på det förskräckliga ljudet. Språket skär så oerhört in i öronen. Extra jobbigt blir det i filmer som har en fantastisk scenografi och mise-en-scène men värdelöst ljud i mån av dialog. Satyricon och Leoparden är ypperliga exemplen på det. T.o.m. Troells filmer från samma årtionde håller högre kvalité i mån av ljudproduktion.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav darkg » 2018-01-17 03:32

Aha, Amarcord är en film.

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Distortion i filmdialog

Inläggav Svante » 2018-01-22 10:52

Det är något sjukt med den här tråden, den ligger kvar som om den hade nya inlägg, men det finns aldrig något nytt på slutet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Froggy och 16 gäster