Spotify i sig låter inte illa

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur låter det?

Äh! Piss!
6
7%
Sådär...
27
30%
Riktigt bra!
56
63%
 
Antal röster : 89

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Strmbrg » 2018-01-16 13:48

Det är min absoluta ståndpunkt.
Däremot finns det en hel del musik där, som låter förjävligt. Fast då skall det inte förklaras med begränsningar i den teknik som Spotify använder.

Jag lyssnar just nu på detta med Spotify Premium:
https://open.spotify.com/track/5oDWQKv22Mxl2gIpOcF65e

Mycket god dynamik, stor rumslighet, god klarhet och fint tonomfång.

Däremot beklagar jag dem som vill lyssna på musikgenrer där misshandel är vanligt förekommande.
Och då syftar jag inte nödvändigtvis på gangsterrap. :-)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Svante » 2018-01-16 13:55

Ja, jag tror som du. Allvarligaste begränsningen är att man inte kan välja utgåva, utan att det i stället som regel är den senste, sämsta remastern som ligger uppe. Sen undrar jag ibland hur det är med spelarna, och missförståndet om hur nivånormalisering bör gå till. Men tekniken tror jag i övrigt är bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Morello » 2018-01-16 14:01

Därtill har vi problemet med att Skräpify saknar stöd för ASIO och WASAPI.
Tidal framstår i så fall som ett mindre dåligt alternativt till riktiga fonogram.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Strmbrg » 2018-01-16 14:20

Lyssna gärna på musikexemplet.
Säkerställ att ”lika-nivå-för-alla-låtar-funktionen” är avstängd, och beakta att jag åberopar Premium-återgivningen.
Och! NATURLIGTVIS skall en extern DAC ta hand om signalen från datorn.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav ottovonkopp » 2018-01-16 14:21

Tycker jag blir uttråkad och lyssningstrött betydligt snabbare när jag lyssnar på Spotify än om jag lyssnar på min egna musik.

Kör allt via en Squeezebox.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Nattlorden » 2018-01-16 14:25

Jag är nöjd med Spotify Premium via Sonos till extern DAC (Benchmark DAC1 i stereon & digital in på bioreceivern). Sen väljer jag ju FLAC från NASen på egna skivor då jag har båda i samma interface självklart, men det är ingen natt-och-dag skillnad över bytena, variansen på fonogramkvalité är avsevärt högre. Sen händer det jag att det åker i något fysiskt också, men det är inte många procent av lyssningstiden.

( Pysselhörnan får analog ut från Sonos till en Brik. )
Senast redigerad av Nattlorden 2018-01-16 14:26, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Morello » 2018-01-16 14:26

Strmbrg skrev:Och! NATURLIGTVIS skall en extern DAC ta hand om signalen från datorn.


Probelmet är som sagt att Spotify-mjukvaran inte har stöd för ASIO eller WASAPI, dvs hur säkerställer man att datat går direkt från spotify-mjukvaran till ljudenhetens (USB-DAC-enhetens) drivare utan att manipuleras och/eller omsamplas?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Strmbrg » 2018-01-16 14:41

Morello skrev:
Strmbrg skrev:Och! NATURLIGTVIS skall en extern DAC ta hand om signalen från datorn.


Probelmet är som sagt att Spotify-mjukvaran inte har stöd för ASIO eller WASAPI, dvs hur säkerställer man att datat går direkt från spotify-mjukvaran till ljudenhetens (USB-DAC-enhetens) drivare utan att manipuleras och/eller omsamplas?

Säkerligen relevanta synpunkter. Har du lyssnat på exemplet?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Tangband » 2018-01-16 14:44

Strmbrg skrev:Det är min absoluta ståndpunkt.
Däremot finns det en hel del musik där, som låter förjävligt. Fast då skall det inte förklaras med begränsningar i den teknik som Spotify använder.

Jag lyssnar just nu på detta med Spotify Premium:
https://open.spotify.com/track/5oDWQKv22Mxl2gIpOcF65e

Mycket god dynamik, stor rumslighet, god klarhet och fint tonomfång.

Däremot beklagar jag dem som vill lyssna på musikgenrer där misshandel är vanligt förekommande.
Och då syftar jag inte nödvändigtvis på gangsterrap. :-)


Visst kan Spotify premium låta rätt bra. Det låter inte illa.
Men jag hör en (ganska liten men ändå ) skillnad mellan musik som jag rippat i CD-kvalitet till NASen , och motsvarande material på Spotify.
Jag har nog då jag tänker efter , inte hört någon skiva på Spotify som låtit lika bra som från NASen.
Musiken i Spotify premium blir lite tråkigare, tamare, och dynamikfattigare är via NAS. Basen går inte lika djupt.
Det är inte så konstigt eftersom max upplösning i Spotify connect är 256 Kbit.

Däremot gillar jag Spotify eftersom det finns skivor där som är omöjliga att få tag på.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Morello » 2018-01-16 14:45

Strmbrg skrev:
Morello skrev:
Strmbrg skrev:Och! NATURLIGTVIS skall en extern DAC ta hand om signalen från datorn.


Probelmet är som sagt att Spotify-mjukvaran inte har stöd för ASIO eller WASAPI, dvs hur säkerställer man att datat går direkt från spotify-mjukvaran till ljudenhetens (USB-DAC-enhetens) drivare utan att manipuleras och/eller omsamplas?

Säkerligen relevanta synpunkter. Har du lyssnat på exemplet?


Nej, jag bojkottar som sagt Spotify och lägger pengarna på riktiga fonogram - nu senaste "The King James Version" på Sheffield. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Tangband » 2018-01-16 14:47

ottovonkopp skrev:Tycker jag blir uttråkad och lyssningstrött betydligt snabbare när jag lyssnar på Spotify än om jag lyssnar på min egna musik.

Kör allt via en Squeezebox.


Jag tycker inte Spotify är tillräckligt bra för att lyssna aktivt. ( med aktivt menar jag att jag inte gör andra saker under tiden jag lyssnar, typ läser tidningen )

För passiv lyssning fungerar det bra.

Men om jag inte har en viss skiva finns det inget val. Då använder jag Spotify.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Morello » 2018-01-16 14:52

Tangband skrev:
Men om jag inte har en viss skiva finns det inget val.


Jodå, köp skivan ifråga.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Tangband » 2018-01-16 14:55

Morello skrev:
Tangband skrev:
Men om jag inte har en viss skiva finns det inget val.


Jodå, köp skivan ifråga.


Visst, men ibland kan det vara svårt att få tag på den om den slutat tryckas.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Nattlorden » 2018-01-16 15:27

Tangband skrev:
Morello skrev:
Tangband skrev:
Men om jag inte har en viss skiva finns det inget val.


Jodå, köp skivan ifråga.


Visst, men ibland kan det vara svårt att få tag på den om den slutat tryckas.


Eller att få den hemlevererad på en kvart.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav ottovonkopp » 2018-01-16 16:26

Tangband skrev:
ottovonkopp skrev:Tycker jag blir uttråkad och lyssningstrött betydligt snabbare när jag lyssnar på Spotify än om jag lyssnar på min egna musik.

Kör allt via en Squeezebox.


Jag tycker inte Spotify är tillräckligt bra för att lyssna aktivt. ( med aktivt menar jag att jag inte gör andra saker under tiden jag lyssnar, typ läser tidningen )

För passiv lyssning fungerar det bra.

Men om jag inte har en viss skiva finns det inget val. Då använder jag Spotify.


Det märkliga är att jag har inga problem med att lyssna på Sveriges Radio P4 strömmat i 192/kbit. Nu spelar de ju inte musik precis hela tiden men när de spelar musik så är det trevligare att lyssna på än motsvarande låt på Spotify.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav HenrikE » 2018-01-16 19:53

Morello skrev:Probelmet är som sagt att Spotify-mjukvaran inte har stöd för ASIO eller WASAPI, dvs hur säkerställer man att datat går direkt från spotify-mjukvaran till ljudenhetens (USB-DAC-enhetens) drivare utan att manipuleras och/eller omsamplas?

Jag kollade upp det där för ett tag sedan, och hittade en bra sammanställning av vad Windows hittar på i olika lägen. Kommer tyvärr inte ihåg var..
Hur som helst, det jag minns är vad som gäller för vanligt delat läge, när ljudkortet är inställt på samma samplingsfrekvens som källmaterialet.
Ljudet konverteras från 16 eller 24 bit int till 32-bit float. Det görs exakt, 32-bit float kan representera heltal upp till 24-bitar exakt. Därefter går det genom volymkontrollen och mixern. Står volymen på 100% bör det bara bli en multiplikation med 1. Sista steget innan ljudet skickas vidare till ljudkortsdrivaren är att det konverteras tillbaka till int med det antal bitar ljudkortet är inställt på. För 24 bitar konverteras det bara rakt av. Står det däremot på 16 bitar läggs det på dither också. Alltså vill man ha ljudkortet ställt på 24 bitar även om man bara spelar material i 16 bitar!

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-01-16 20:12

Det slutar alltid med att jag lyssnar spotify. Tycker det låter bra, de skivor som jag kör hemma på CD och Spotify har jag inte märkt någon skillnad på öht. men jag har inte gjort någon djupare utvärdering. Då lyssnar jag oftast inte via datorn dock utan inbyggd app i receivern och ibland från playstation, men kan tänka mig att det räcker med att dra upp volymen i windowsmixern på 100% som nämnt för att det inte ska bli allt för tossigt.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Adhoc » 2018-01-16 20:32

Jag tryckte på prenumerationsknappen för NPR Music Tiny Desk Concert för någon vecka sedan. Många livekonserter 15-30 minuter långa som överlag låter väldigt bra, båda riktigt kända artister och mindre kända.
Samma låtar med Leon Bridges låter fan så mycket bättre här: https://www.youtube.com/watch?v=C_oACPWGvM4 än på Deezer / Spotify.
En annan jag gillade: Gina Chaves, tjejen är en riktig dängare på att spela trumpet utan trumpet (nej, inga snuskiga fantasier nu :wink: ), ca 8:25 min in: https://www.youtube.com/watch?v=sRZi4QQEGBI

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-16 20:38

Svante skrev:Ja, jag tror som du. Allvarligaste begränsningen är att man inte kan välja utgåva, utan att det i stället som regel är den senste, sämsta remastern som ligger uppe.

Det finns några undantag. T ex finns vissa Linda Ronstadt i dubbla versioner (en remaster och en inte remaster = olika medelnivåer, jämfört toppnivåerna).
Är bara utgåvorna bra så låter de bra även genom Spotify. Det mesta pop/rock låter dock skit, jämfört med tidiga cd eller vinylutgåvor.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Morello » 2018-01-16 21:13

WhereNextColumbus skrev:Det slutar alltid med att jag lyssnar spotify. Tycker det låter bra, de skivor som jag kör hemma på CD och Spotify har jag inte märkt någon skillnad på öht. men jag har inte gjort någon djupare utvärdering. Då lyssnar jag oftast inte via datorn dock utan inbyggd app i receivern och ibland från playstation, men kan tänka mig att det räcker med att dra upp volymen i windowsmixern på 100% som nämnt för att det inte ska bli allt för tossigt.


Problemet är att windowsmixern vill ha alla dataströmmar med samma samplingsfrkevns för att just kunna mixa. Om så spotify levererar 44,1kHz till windowsmixern så komemr den strömmen at samplas upp till 48 kHz - om jag fattat saken rätt.

Svante kan det här - var är du?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Nattlorden » 2018-01-16 21:21

Varför envisas med att blanda in något så dumt som en windowsdator i sitt Spotifylyssnande? Bäddar bara för att man skall höra en massa strul från en enhet som inte ens har ordentliga realtidskrav på sig... Fortfarande mycket mer korkad pryl än en ...
Bild
...BeBox
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Morello » 2018-01-16 21:25

Varför blanda in något så dumt som sptify i sitt lyssnande? :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Rydberg » 2018-01-16 21:27

För min del duger inte kvaliteten för seriös lyssning, kör mycket hellre Tidal via min BDP-2.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav nuffe » 2018-01-16 21:27

Adhoc skrev:Jag tryckte på prenumerationsknappen för NPR Music Tiny Desk Concert för någon vecka sedan. Många livekonserter 15-30 minuter långa som överlag låter väldigt bra, båda riktigt kända artister och mindre kända.
Samma låtar med Leon Bridges låter fan så mycket bättre här: https://www.youtube.com/watch?v=C_oACPWGvM4 än på Deezer / Spotify.
En annan jag gillade: Gina Chaves, tjejen är en riktig dängare på att spela trumpet utan trumpet (nej, inga snuskiga fantasier nu :wink: ), ca 8:25 min in: https://www.youtube.com/watch?v=sRZi4QQEGBI


+ många, hon o musikerna var bra! Har bara lyssnat på "trumpet tjejen"

Henrik

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-01-16 21:34

Morello skrev:
WhereNextColumbus skrev:Det slutar alltid med att jag lyssnar spotify. Tycker det låter bra, de skivor som jag kör hemma på CD och Spotify har jag inte märkt någon skillnad på öht. men jag har inte gjort någon djupare utvärdering. Då lyssnar jag oftast inte via datorn dock utan inbyggd app i receivern och ibland från playstation, men kan tänka mig att det räcker med att dra upp volymen i windowsmixern på 100% som nämnt för att det inte ska bli allt för tossigt.


Problemet är att windowsmixern vill ha alla dataströmmar med samma samplingsfrkevns för att just kunna mixa. Om så spotify levererar 44,1kHz till windowsmixern så komemr den strömmen at samplas upp till 48 kHz - om jag fattat saken rätt.

Svante kan det här - var är du?


Men om man ställer in ljudkortet på 44,1 alt 88,2 då?
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-01-16 21:35

Morello skrev:Varför blanda in något så dumt som sptify i sitt lyssnande? :mrgreen:


För att det är så in i helvete bekvämt och billigt
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Mirage » 2018-01-16 21:36

Morello skrev:
WhereNextColumbus skrev:Det slutar alltid med att jag lyssnar spotify. Tycker det låter bra, de skivor som jag kör hemma på CD och Spotify har jag inte märkt någon skillnad på öht. men jag har inte gjort någon djupare utvärdering. Då lyssnar jag oftast inte via datorn dock utan inbyggd app i receivern och ibland från playstation, men kan tänka mig att det räcker med att dra upp volymen i windowsmixern på 100% som nämnt för att det inte ska bli allt för tossigt.


Problemet är att windowsmixern vill ha alla dataströmmar med samma samplingsfrkevns för att just kunna mixa. Om så spotify levererar 44,1kHz till windowsmixern så komemr den strömmen at samplas upp till 48 kHz - om jag fattat saken rätt.

Svante kan det här - var är du?


Samplingsfrekvensen kan man ställa in i Windows för varje uppspelningsenhet. Jag har en Intel NUC med Windows 7 med Spotify installerat. Till HDMI-utgången har jag en Meridian HD621 ansluten och för den har jag ställt in 16 bitar och 44,1 kHz. HD621 är inställd att uppsamla till 88,2 kHz och när jag tittar fönstret på försteget Meridian G68ADV så är det just den signal den får. Jag har även en USB-DAC ansluten till samma dator, även för denna enhet har jag ställt in 16 bitar och 44,1 kHz.

Jag tror dock att Windows ställer in på 48 kHz som standard, så har man inte ändrat själv så kan det ju bli fel.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Morello » 2018-01-16 21:55

Rydberg skrev:För min del duger inte kvaliteten för seriös lyssning, kör mycket hellre Tidal via min BDP-2.


Det bör ju fungera bättre, men bara om man inte lyssnar på populärmusik som hunnit remastras, dvs allting producerat före cirka 1995 måste spelas på tidig CD-utgåva.

Jag skulle kunna se Tidal som ett möjligt komplement vid lyssning till konstmusik och jazz - thats it.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav HenrikE » 2018-01-16 22:16

Mirage skrev:Jag tror dock att Windows ställer in på 48 kHz som standard, så har man inte ändrat själv så kan det ju bli fel.

Ja det är 48kHz som är standardinställningen. Det är bra att titta efter ibland att det inte har ändrat tillbaka sig, efter stora uppdateringar och så. Sen som jag skrev högre upp är det en god idé att ställa den på 24 bitar så att man slipper få extra dither pålagt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Morello » 2018-01-16 22:19

Då torde windows spotta ur sig 44,1kHz om man ställer in det och spotify spottar ur sig 44,1k, men det är väl inte så att man båda åker på upp- och nedsampling före och efter windowsmixern?

Varför har inte spotify implementerat ASIO och/eller WASAPI så att man får en robust lösning på detta?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], pedahl och 11 gäster