Spotify i sig låter inte illa

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur låter det?

Äh! Piss!
6
7%
Sådär...
27
30%
Riktigt bra!
56
63%
 
Antal röster : 89

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Mirage » 2018-01-16 22:26

HenrikE skrev:
Mirage skrev:Jag tror dock att Windows ställer in på 48 kHz som standard, så har man inte ändrat själv så kan det ju bli fel.

Ja det är 48kHz som är standardinställningen. Det är bra att titta efter ibland att det inte har ändrat tillbaka sig, efter stora uppdateringar och så. Sen som jag skrev högre upp är det en god idé att ställa den på 24 bitar så att man slipper få extra dither pålagt.


OK, det missade jag! Ska genast ändra, tack för tipset! :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav HenrikE » 2018-01-16 22:34

Morello skrev:Då torde windows spotta ur sig 44,1kHz om man ställer in det och spotify spottar ur sig 44,1k, men det är väl inte så att man båda åker på upp- och nedsampling före och efter windowsmixern?

Varför har inte spotify implementerat ASIO och/eller WASAPI så att man får en robust lösning på detta?

Mixern kör på samma samplingsfrekvens som ljudkortet är ställt på. Ingen omsampling görs så länge ljudkortet och källan kör samma frekvens.
En sak som stör mig är att spotify inte kan använda connected standby. Jag skulle gärna lyssna via min windowsplatta men så fort skärmen slocknar blir det tyst!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav hifikg » 2018-01-16 23:12

Appen låter helt okej, dvs den är helt tyst. Det är när jag försöker lyssna på musik med den som det börjar låta otäckt. Fast jag ska nog inte uttala mig, har fortfarande aldrig lyssnat på en hel låt via någon strömningstjänst. Jag köper mina vax, delar dem med grannen som delar sina med mig. Eftersom vi har en musiksmak som är lagom olika blir det en skön variation och snittpriset per platta hålls nere, hyfsat lagligt. Ibland får jag ett ruggigt sug efter en platta mitt i natten och köper den via iTunes, men helst via HD Tracks och liknande. Du kan med andra ord ha helt rätt. Kanske strömmar mer jag när jag får bredband utan begränsning i lyssningsrummet. Kanske.

Windows skulle jag inte använda i samband med god ljudåtergivning. Eller något annat.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Morello » 2018-01-16 23:19

Det går alldels utmärkt att använda Windows - givet att mjukvaran för uppspelning har stöd för ASIO och/eller WASAPI - då får man ut datat utan att det manipuleras om så önskas. Jag använder Foobar i en win7-laptop om jag spelar filer i huvudanläggningen. DSD och filer med högre fs än 96k samplas om med en högkvalitativ omsamplare som skickas till DAC i 96 k. DAC är en kombination av modern USB-teknik (asynkron, XMOS) och trad multibitsteknik i DAC (PCM1704+DF1704).
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav JB » 2018-01-17 00:08

hifikg skrev:Windows skulle jag inte använda i samband med god ljudåtergivning. Eller något annat.


Windows låter precis lika bra som alla andra operativsystem (ja även äpplen) med rätt konfigurering. Alla operativsystem omsamplar som standard (eftersom man annars inte skulle kunna spela upp flera ljudkällor samtidigt med olika samplingsfrekvenser/bitdjup)

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Tell » 2018-01-17 01:01

Morello skrev:
WhereNextColumbus skrev:Det slutar alltid med att jag lyssnar spotify. Tycker det låter bra, de skivor som jag kör hemma på CD och Spotify har jag inte märkt någon skillnad på öht. men jag har inte gjort någon djupare utvärdering. Då lyssnar jag oftast inte via datorn dock utan inbyggd app i receivern och ibland från playstation, men kan tänka mig att det räcker med att dra upp volymen i windowsmixern på 100% som nämnt för att det inte ska bli allt för tossigt.


Problemet är att windowsmixern vill ha alla dataströmmar med samma samplingsfrkevns för att just kunna mixa. Om så spotify levererar 44,1kHz till windowsmixern så komemr den strömmen at samplas upp till 48 kHz - om jag fattat saken rätt.

Svante kan det här - var är du?


Ställ in samma samplingfrekvens överallt bah så slipper du det "problemet". För ett problem vettefan om det är, för hör du verkligen samplingproblem ofta när det gäller windows o spotify? Eller letar du bara fler anledningar att hata på Spotify? ;)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav jonasp » 2018-01-17 06:30

Morello skrev:Det går alldels utmärkt att använda Windows - givet att mjukvaran för uppspelning har stöd för ASIO och/eller WASAPI - då får man ut datat utan att det manipuleras om så önskas. Jag använder Foobar i en win7-laptop om jag spelar filer i huvudanläggningen. DSD och filer med högre fs än 96k samplas om med en högkvalitativ omsamplare som skickas till DAC i 96 k. DAC är en kombination av modern USB-teknik (asynkron, XMOS) och trad multibitsteknik i DAC (PCM1704+DF1704).


Windows funkar bra utan uppsampling, men när uppsampling sker blir det katastrof som visas här:

http://archimago.blogspot.se/2015/11/me ... emite.html

Vilket visar på din poäng, det är verkligen viktigt att windows är rätt inställt för att det ska kunna blir bra med Spotify.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Bill50x » 2018-01-17 09:49

jonasp skrev:Windows funkar bra utan uppsampling, men när uppsampling sker blir det katastrof som visas här:

http://archimago.blogspot.se/2015/11/me ... emite.html

Vilket visar på din poäng, det är verkligen viktigt att windows är rätt inställt för att det ska kunna blir bra med Spotify.

Fast moderna mediaspelare behöver ingen dator i ryggen för att spela Spotify utan hämtar direkt på nätet. Vad ska man beakta i inställningarna för att få bästa kvalitet från dem?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-17 11:39

jonasp skrev:
Morello skrev:Det går alldels utmärkt att använda Windows - givet att mjukvaran för uppspelning har stöd för ASIO och/eller WASAPI - då får man ut datat utan att det manipuleras om så önskas. Jag använder Foobar i en win7-laptop om jag spelar filer i huvudanläggningen. DSD och filer med högre fs än 96k samplas om med en högkvalitativ omsamplare som skickas till DAC i 96 k. DAC är en kombination av modern USB-teknik (asynkron, XMOS) och trad multibitsteknik i DAC (PCM1704+DF1704).


Windows funkar bra utan uppsampling, men när uppsampling sker blir det katastrof som visas här:

http://archimago.blogspot.se/2015/11/me ... emite.html

Vilket visar på din poäng, det är verkligen viktigt att windows är rätt inställt för att det ska kunna blir bra med Spotify.

Ja det funkar utan problem. Jag använder windows dagligen för frekvensgångsmätningar mätningar (utan ASIO och/eller WASAPI), men det gäller att ställa så att mätprogrammet bestämmer samplingsfrekvensen annars blir det kaiko. Det är f ö märkligt att Windows Januari 2018 inte har vettig inbyggd omsampling.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Tompa_39 » 2018-01-17 11:42

Tangband skrev:
...

[SNIP]


Det är inte så konstigt eftersom max upplösning i Spotify connect är 256 Kbit.

Däremot gillar jag Spotify eftersom det finns skivor där som är omöjliga att få tag på.


Håller med, och..visst hade vi (någon, kanske du själv?) verifierat att Spotify max upplösning är 256kbit/s vid streaming, t.ex via Bluetooth eller wifi från telefon el dylikt?
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav HenrikE » 2018-01-17 11:58

Bithastigheten är:
Desktop: Normal: 160kbit OGG, High: 320kbit OGG
Iphone: Normal: 96kbit OGG, High: 160kbit OGG, Extreme: 320kbit OGG
Android: Normal: 96kbit OGG, High: 160kbit OGG, Extreme: 320kbit OGG
Webbspelaren: Standard: 128kbit AAC, Premium: 256kbit AAC
Via chromecast: Standard: 128kbit AAC, Premium: 256kbit AAC

från https://support.spotify.com/us/article/high-quality-streaming/

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Morello » 2018-01-17 12:01

RogerJoensson skrev:
men det gäller att ställa så att mätprogrammet bestämmer samplingsfrekvensen annars blir det kaiko.



Men om ditt mätprogram spottar ur sig fs skilt från 48kHz så kommer väl windowsmixern att sampla om det till 48k?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Morello » 2018-01-17 12:03

HenrikE skrev:Bithastigheten är:
Desktop: Normal: 160kbit OGG, High: 320kbit OGG
Iphone: Normal: 96kbit OGG, High: 160kbit OGG, Extreme: 320kbit OGG
Android: Normal: 96kbit OGG, High: 160kbit OGG, Extreme: 320kbit OGG
Webbspelaren: Standard: 128kbit AAC, Premium: 256kbit AAC
Via chromecast: Standard: 128kbit AAC, Premium: 256kbit AAC

från https://support.spotify.com/us/article/high-quality-streaming/


Vilket bör vara adekvat, men problemet kavrstår: tjänsten erbjuder till stor del sönderkomprimerat mög (s.k. remasters) för den som vill lyssna på populärmusik producerad innan cirka 1995. Därtill saknas möjlighet att på ett kontrollerat sät få ut datat till ljudenheten pga avsaknad av stöd för WASAPI och ASIO.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav PerStromgren » 2018-01-17 12:15

Morello skrev:
HenrikE skrev:Bithastigheten är:
Desktop: Normal: 160kbit OGG, High: 320kbit OGG
Iphone: Normal: 96kbit OGG, High: 160kbit OGG, Extreme: 320kbit OGG
Android: Normal: 96kbit OGG, High: 160kbit OGG, Extreme: 320kbit OGG
Webbspelaren: Standard: 128kbit AAC, Premium: 256kbit AAC
Via chromecast: Standard: 128kbit AAC, Premium: 256kbit AAC

från https://support.spotify.com/us/article/high-quality-streaming/


Vilket bör vara adekvat, men problemet kavrstår: tjänsten erbjuder till stor del sönderkomprimerat mög (s.k. remasters) för den som vill lyssna på populärmusik producerad innan cirka 1995. Därtill saknas möjlighet att på ett kontrollerat sät få ut datat till ljudenheten pga avsaknad av stöd för WASAPI och ASIO.


Men - som vi berört tidigare i tråden - det första har väl inte med den tekniska delen av Spotify att göra och det andra gäller väl bara om du använder Windows?

Jag spelar samma typ av musik som Strmbrg - dvs primärt jazz och konstmusik - och kan inte skilja FM från CD från Spotify (256 kbit/s AAC via Squeezebox). Kan du?
... tycker jag!

Per

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav rajapruk » 2018-01-17 12:44

Är allt material på Spotify i samma samma samplingsfrekvens?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav shifts » 2018-01-17 12:50

Morello skrev:Vilket bör vara adekvat, men problemet kavrstår: tjänsten erbjuder till stor del sönderkomprimerat mög (s.k. remasters) för den som vill lyssna på populärmusik producerad innan cirka 1995.


Du verkar vara vänligare inställd till Tidal än till Spotify. Tror du remasterproblemet är mindre där? Det tror inte jag.

Morello skrev:Därtill saknas möjlighet att på ett kontrollerat sät få ut datat till ljudenheten pga avsaknad av stöd för WASAPI och ASIO.


Använd en adekvat dator och inget mög försvinner problemet.
2021 maj på Spotify

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-17 12:51

Morello skrev:
RogerJoensson skrev:
men det gäller att ställa så att mätprogrammet bestämmer samplingsfrekvensen annars blir det kaiko.



Men om ditt mätprogram spottar ur sig fs skilt från 48kHz så kommer väl windowsmixern att sampla om det till 48k?

Jag har för mig att man ställde in i windows / inställningar typ tillåt programmet ta över kontrollen eller något sådant. Jag har inte rotat i det på flera år så jag kommer inte ihåg exakt hur det gick till. Jag kör 96KHz nu, med det inbyggda ljudkortet. Det inbyggda duger eftersom jag gör relativa mätningar (mot referensmikrofon). Jag använde tidigare ett USB-ljudkort utan ASIO och det funkade likadant, hm, eller gjorde det det? Skit också, nu blir jag osäker...

Spotify, cd-skivor och annat avlyssnar jag genom MacOs, så sådant är inget jag vanligtvis lägger energi på att oroa mig över.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Almen » 2018-01-17 12:58

shifts skrev:
Morello skrev:Därtill saknas möjlighet att på ett kontrollerat sät få ut datat till ljudenheten pga avsaknad av stöd för WASAPI och ASIO.


Använd en adekvat dator och inget mög försvinner problemet.

:D Touché, som min guvernant brukade säga.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Tangband » 2018-01-17 13:49

Tompa_39 skrev:
Tangband skrev:
...

[SNIP]


Det är inte så konstigt eftersom max upplösning i Spotify connect är 256 Kbit.

Däremot gillar jag Spotify eftersom det finns skivor där som är omöjliga att få tag på.


Håller med, och..visst hade vi (någon, kanske du själv?) verifierat att Spotify max upplösning är 256kbit/s vid streaming, t.ex via Bluetooth eller wifi från telefon el dylikt?


Via smartphone tex är det 320 Kbit, via connect däremot är det max 256 kbit

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Tangband » 2018-01-17 13:52

HenrikE skrev:Bithastigheten är:
Desktop: Normal: 160kbit OGG, High: 320kbit OGG
Iphone: Normal: 96kbit OGG, High: 160kbit OGG, Extreme: 320kbit OGG
Android: Normal: 96kbit OGG, High: 160kbit OGG, Extreme: 320kbit OGG
Webbspelaren: Standard: 128kbit AAC, Premium: 256kbit AAC
Via chromecast: Standard: 128kbit AAC, Premium: 256kbit AAC

från https://support.spotify.com/us/article/high-quality-streaming/


Korrekt.

Det är jättesynd att Spotify nyligen sänkt hastigheten från 320 till 256 Kbit på connect.
Det beror i sin tur säkerligen på planerna att strax lansera en förlustfri Spotify version, Spotify hifi som ska kosta som TIDAL.
Men har de skrotat den tanken ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Tangband » 2018-01-17 13:56

rajapruk skrev:Är allt material på Spotify i samma samma samplingsfrekvens?


Detdär är ju väldigt intressant. Finns det någon som kan kolla detta ? Skickar de ut cd-material som först snålkodats till 320 Kbit och sedan samplats om från 44,1 till 48 kHz är det inte konstigt att det låter sämre än det borde.
Om det nu är så. Jag hoppas att allt är 44,1 kHz.

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Empa » 2018-01-17 14:04

Morello skrev:Därtill saknas möjlighet att på ett kontrollerat sät få ut datat till ljudenheten pga avsaknad av stöd för WASAPI och ASIO.


Prova en annan klient som man kan köra WASAPI med :)
http://fidelify.net

Fidelify uses Spotify Core to deliver streaming content directly to the soundcard, using either ASIO or WASAPI. This enables the user to easily avoid sampling conversion or mixing, ensuring a bit perfect stream.

Fidelify also supports convolution of the audio stream, to allow real time FIR filtering for active crossovers or room correction, and a VST plugin socket to apply third party DSP effects.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Mirage » 2018-01-17 14:05

Tangband skrev:
HenrikE skrev:Bithastigheten är:
Desktop: Normal: 160kbit OGG, High: 320kbit OGG
Iphone: Normal: 96kbit OGG, High: 160kbit OGG, Extreme: 320kbit OGG
Android: Normal: 96kbit OGG, High: 160kbit OGG, Extreme: 320kbit OGG
Webbspelaren: Standard: 128kbit AAC, Premium: 256kbit AAC
Via chromecast: Standard: 128kbit AAC, Premium: 256kbit AAC

från https://support.spotify.com/us/article/high-quality-streaming/


Korrekt.

Det är jättesynd att Spotify nyligen sänkt hastigheten från 320 till 256 Kbit på connect.
Det beror i sin tur säkerligen på planerna att strax lansera en förlustfri Spotify version, Spotify hifi som ska kosta som TIDAL.
Men har de skrotat den tanken ?


Fast det problemet kommer man ju runt genom att köra desktop-varianten av Spotify på en liten PC som man kör Connect mot. En begagnad NUC som duger för detta kostar inte mer än en mediaspelare med Connect. Vill man göra det ännu enklare, men kanske lite mer jobb att få igång, så kan man fixa en Raspberry Pi som ren Spotify-spelare.

Själv vill jag dock ändå ha en PC med Windows 7 i bänken för lite andra saker så det kostar inget extra att ha den för Spotify. Tidigare hade jag en gammal ASRock som förde en del väsen, den slog jag bara på vid behov. Nu har jag en liten NUC och den får stå på hela tiden.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Tompa_39 » 2018-01-17 15:08

Tangband skrev:
Tompa_39 skrev:
Tangband skrev:
...

[SNIP]


Det är inte så konstigt eftersom max upplösning i Spotify connect är 256 Kbit.

Däremot gillar jag Spotify eftersom det finns skivor där som är omöjliga att få tag på.


Håller med, och..visst hade vi (någon, kanske du själv?) verifierat att Spotify max upplösning är 256kbit/s vid streaming, t.ex via Bluetooth eller wifi från telefon el dylikt?


Via smartphone tex är det 320 Kbit, via connect däremot är det max 256 kbit


Aha, så med Blåtand från min Android telefon direkt till min (ännu ej anlända Topping MX3) så kan jag streama .ogg i 320kbit/s men med en dedikerad connect-klient 'bara' 256 kbit/s .aac ?
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Morello » 2018-01-17 15:10

PerStromgren skrev:
Morello skrev:
HenrikE skrev:Bithastigheten är:
Desktop: Normal: 160kbit OGG, High: 320kbit OGG
Iphone: Normal: 96kbit OGG, High: 160kbit OGG, Extreme: 320kbit OGG
Android: Normal: 96kbit OGG, High: 160kbit OGG, Extreme: 320kbit OGG
Webbspelaren: Standard: 128kbit AAC, Premium: 256kbit AAC
Via chromecast: Standard: 128kbit AAC, Premium: 256kbit AAC

från https://support.spotify.com/us/article/high-quality-streaming/


Vilket bör vara adekvat, men problemet kavrstår: tjänsten erbjuder till stor del sönderkomprimerat mög (s.k. remasters) för den som vill lyssna på populärmusik producerad innan cirka 1995. Därtill saknas möjlighet att på ett kontrollerat sät få ut datat till ljudenheten pga avsaknad av stöd för WASAPI och ASIO.


Men - som vi berört tidigare i tråden - det första har väl inte med den tekniska delen av Spotify att göra och det andra gäller väl bara om du använder Windows?

Jag spelar samma typ av musik som Strmbrg - dvs primärt jazz och konstmusik - och kan inte skilja FM från CD från Spotify (256 kbit/s AAC via Squeezebox). Kan du?


FM som i FM-radio?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Tompa_39 » 2018-01-17 16:02

Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav HenrikE » 2018-01-17 16:12

Tompa_39 skrev:Aha, så med Blåtand från min Android telefon direkt till min (ännu ej anlända Topping MX3) så kan jag streama .ogg i 320kbit/s men med en dedikerad connect-klient 'bara' 256 kbit/s .aac ?

Nej det går inte att skicka OGG via bluetooth-ljud. Det kommer komprimeras om till något format som stöds av A2DP. Vet inte om man kan få telefonen att berätta vilket format och vilken bithastighet den använder.

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Tompa_39 » 2018-01-17 16:21

HenrikE skrev:
Tompa_39 skrev:Aha, så med Blåtand från min Android telefon direkt till min (ännu ej anlända Topping MX3) så kan jag streama .ogg i 320kbit/s men med en dedikerad connect-klient 'bara' 256 kbit/s .aac ?

Nej det går inte att skicka OGG via bluetooth-ljud. Det kommer komprimeras om till något format som stöds av A2DP. Vet inte om man kan få telefonen att berätta vilket format och vilken bithastighet den använder.


Ja justja, så är det förstås...
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Morello » 2018-01-17 16:26

Så den som köper en dedikerad och dyr spelare (tex Mark Levinson) med Spotify connect får sämre kvalitet än den som kör via tex windows-mjukvaran i en PC?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Mirage » 2018-01-17 16:53

Ja, i dagsläget så är det så. Förändringen gjordes dock rätt nyligen av Spotify, så det är svårt att lasta tillverkarna av hårdvara för detta. Som tidigare nämnts i tråden så kan detta var en del av en strategi för att marknadsföra ett förlustfritt Spotify.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster